Predmet
Povijest 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Hajde da „divanimo“

Naziv predmeta
Povijest 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • srednjovjekovna utvrda
  • Osmanlije
  • legenda

Na vrh brda

Motivirajte učenike za rad projicirajući nekoliko fotografija hrvatskih srednjovjekovnih utvrda. Upitajte učenike jesu li prepoznali koju od prikazanih utvrda te jesu li ih posjetili. Prozovite nekoliko učenike da iznesu svoj doživljaj te da opišu utvrdu koju su posjetili. Zatim potaknite učenike da uoče sličnosti između prikazanih utvrda te da zaključe zašto su slične u svom izgledu te položaju na kojem su nastale. Zatim podijelite učenike u grupe. Zadatak svake grupe je da istraže dodijeljenu utvrdu. Prema vlastitoj procjeni odredite utvrde koje će se istraživati te prema tome odredite i broj grupa. Prijedlozi utvrda za grupni rad su Tvrđava sv. Ivana u Šibeniku ili Tvrđava Nehaj. Unaprijed pripremite materijale i smjernice na karticama kako bi učenici uočili i opisali izgled, položaj, važnost utvrde te njezino današnje stanje i svrhu. Prijedlozi za pripremu materijala za učenički grupni rad su Povijest – Tvrđava Nehaj i Povijest Tvrđave. Učenici bilježe svoje zaključke prema zadanim smjernica. Uputite učenike da tijekom grupnog rada obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga te aktivno sudjelovanje svih članova grupe. Nakon istraživanja učenici pristupaju digitalnom alatu Canva i izrađuju plakat na kojem će prikazati zadanu utvrdu i zaključke svog istraživanja. Plakat može biti zamišljen kao turistički letak koji će prikazati povijest utvrde, ali i zanimljivosti te današnje stanje i razloge zašto bi trebao biti posjećen. Osim tekstualnog sadržaja plakat treba sadržavati i fotografiju utvrde. Potaknite učenike da se radi poštovanja autorskih prava u preuzimanju fotografija koriste digitalnim alatom Pixabay. Grupe zatim jedna po jedna prezentiraju svoj rad. Potaknite učenike na raspravu o važnosti pronalaska nalazišta kao što su utvrde te o važnosti njihova daljnjeg očuvanja i posjećivanja. Prozovite nekoliko učenika koji će iznijeti tri razloga zašto je važno poticati i ulagati u arheološko istraživanje.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.

Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Canva i Pixabay. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.

Tijekom rasprava i izlaganja uradaka nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) ako ne izraze želju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti tko su bili senjski uskoci i kakva je njihova uloga u obrani od Osmanlija. Svoje će istraživanje učenici prikazati izradom prezentacije u programu PowerPoint u digitalnom alatu Office 365.

Nastavna aktivnost za predmet X

Na vrh brda

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici istražuju hrvatske srednjovjekovne utvrde.
  • Učenici opisuju izgled i uočavaju važnost utvrda.
  • Učenici uočavaju važnost arheoloških istraživanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Što smo baštinili?

Kako biste motivirali učenike za rad, unaprijed pripremite igru u digitalnom alatu Wordwall. Izaberite predložak razvrstaj u grupe, a grupe naslovite hrvatske riječi i posuđenice. Prema vlastitoj procjeni odaberite niz riječi koje će učenici trebati razvrstati u zadane grupe. Od posuđenica obavezno neka bude nekoliko primjera turcizama. Podijelite učenike u parove i podijelite im poveznicu za igru Wordwall kojoj će učenici pristupiti pametnim telefonima ili tabletima. Nakon što učenici odigraju igru, usmeno prokomentirajte njihove rezultate. Zatim na ploču zapišite turcizme i potaknite učenike da zaključe iz kojeg smo jezika i zašto posudili te riječi (čarapa, kutija, torba…). Kako bi učenici uočili da nekim turcizmima možemo ili ne možemo pronaći zamjenu, usporedite prethodno napisane turcizme na ploči s primjerima dućan, pare, badava. Objasnite učenicima da su povijesni hrvatsko-turski odnosi ostavili veliko kulturno bogatstvo i osmanlijsko nasljeđe na raznim područjima. Podijelite učenike u grupe. Svaka će grupa proučavati jedan od oblika osmanlijskog utjecaja – prehranu, književnost, odjeću, jezik… Unaprijed pripremite materijal i kartice sa smjernicama s pomoću kojih će učenici uočavati oblike osmanlijskog utjecaja na hrvatski prostor. Uputite učenike da tijekom grupnog rada obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga te aktivno sudjelovanje svih članova grupe. Učenici će pristupiti digitalnom alatu Coggle i izraditi umnu mapu kojom će prikazati grupni rad. Svaka će grupa prezentirati svoj rad i iznijeti svoje zaključke o osmanlijskim utjecajima unutar teme koju su istraživali. Pripremite za učenike izlazne kartice na papiru, kojima ćete provjeriti koliko su učenici pratili izlaganja grupa i razumjeli prezentirani sadržaj. Potaknite učenike da u hrvatskom jeziku, prehrani i odjeći prepoznaju utjecaj drugih naroda na hrvatski prostor. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje primjere. Potaknite učenike na zaključak o obogaćivanju u jezičnom i kulturno-umjetničkom smislu nastalom na povijesnim dodirima hrvatskog i drugih naroda.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Pri prilagodbi aktivnosti preporučuje se savjetovanje sa školskim stručnim timom.

Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Wordwall i Coggle. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatima. Neka učenici koji se ne snalaze u ovim alatima i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka podijele posao s učenicima s kojima su u parovima/skupinama u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.

Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama.

Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem ponašanja i osjećanja smjestite u poticajnu skupinu koja će mu pomoći da doprinese uspješnom obavljanju zadatka).

Pri prezentiranju uradaka nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati – primjerice, učenici poremećajima ponašanja i osjećanja (učenici s izraženom anksioznošću) – ako ne izraze želju.

U završnoj raspravi nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave im omogućite odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti povijest kulturne manifestacije Sinjske alke i pravila igre te će izdvojiti uzroke njezina održavanja. Svoje će istraživanje učenici prikazati izradom videozapisa u digitalnom alatu PowToon.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što smo baštinili?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici uočavaju i objašnjavaju različite posljedice osmanlijskih osvajanja.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Postojim li uopće?

Motivirajte učenike za rad tražeći da objasne izraz – on je legenda. Prozovite nekoliko učenika da objasne svoje mišljenje i naglase izaziva li ta rečenica u njima pozitivan ili negativan stav. Potaknite učenike da se prisjete gradiva o povijesnim izvorima. Nakon što učenici nabroje povijesne izvore o kojima su učili, potaknite ih da se prisjete koje su vrste usmenih povijesnih izvora i što je njihov nedostatak. Potaknite raspravu među učenicima pitajući ih za razlog nastanka legendi. Potaknite učenike da se prisjete legendi koje su učili na satu povijesti ili za koje su čuli na neki drugi način. Podijelite učenike u grupe. Svaka će od grupa istražiti jednu od legendi koja je nastala u razdoblju osmanlijskih osvajanja i kako se danas čuva uspomena na taj događaj. Prema broju grupa pripremite papiriće u različitim bojama. Svaka se boja odnosi na jednu legendu. Svaka grupa izabire svog predstavnika koji izvlači papirić. Izvlačenjem papirića u boji grupi se dodjeljuje legenda za istraživanje. Uputite učenike da tijekom grupnog rada obrate pozornost na ravnopravnu podjelu uloga te aktivno sudjelovanje svih članova grupe. Učenicima se mogu dodijeliti sljedeće legende – legenda o picokima, legenda o Mili Gojsalić. Svaka će grupa u digitalnom alatu Pixton izraditi strip i njime prikazati legendu koju su istraživali. Zatim će svaka grupa prezentirati svoj strip ostalim učenicima u razredu. Pripremite za učenike izlaznu karticu na papiru kojom ćete provjeriti jesu li učenici pratili izlaganje grupa i jesu li razumjeli izloženi sadržaj. Upitajte učenike vjeruju li legendama o kojima su slušali. Prozovite nekoliko učenika da argumentiraju svoj stav.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

Neka učenici s teškoćama kojima je to potrebno budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.

Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Ako se u razredu nalazi slabovidni učenik, vodite računa o tome da učenici odabiru pozadinsku boju i boju slova koje imaju dobar kontrast.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Pixton. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Učenicima koji se ne snalaze u digitalnom alatu Pixton omogućite da nacrtaju strip na papiru. Ne ustrajte u tome da učenici s teškoćama izlažu svoj zadatak pred cijelim razredom ako ne izraze želju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti izgled ličke kape i simboliku njezinih ukrasa. Učenici će učitati fotografiju ličke kape u program PowerPoint u digitalnom alatu Office 365 i dodati opise uz ukrase kape.

Nastavna aktivnost za predmet X

Postojim li uopće?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici istražuju srednjovjekovne legende.
  • Učenici uočavaju nedostatke legende kao usmenoga povijesnog izvora.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

članak Povijest - Tvrđava Nehaj, muzej.senj.hr, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

članak Povijest Tvrđave, tvrdjava-kulture.hr, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

članak Legenda o Picokima, djurdjevac.hr, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

članak Hrvatska seljanka Mila Gojsalić ubila osmanskog pašu (1530.), povijest.hr, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.