Predmet
Povijest 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

„In medias res“

Naziv predmeta
Povijest 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • Giotto
  • Botticelli
  • tiskarski stroj
  • renesansni umjetnici

„Ex machina“

Motivirajte učenike za rad igrajući igru pokvareni telefon. Izaberite jednog učenika od kojeg igra počinje. Učenik će izabrati jedan događaj po svom izboru i opisati ga u dvije-tri rečenice drugom učeniku, i tako redom do zadnjeg učenika koji će naglas iznijeti što je čuo. Prokomentirajte s učenicima je li poruka na kraju promijenjena u odnosu na prvobitnu i zbog čega. Zatim izaberite jednog učenika koji će svima/većini poznati događaj opisati na listu papira u dvije-tri rečenice te poslati papir do drugog učenika. Svaki će učenik pročitati zapisano te, ako mu je još nešto poznato o događaju, zapisati na isti papir. Zatim pročitajte opis događaja i prokomentirajte koliko se on promijenio od prvobitnog i provjerite koliko je učenika čitajući zapamtilo osnovne činjenice o zapisanom događaju. Potaknite učenike da usporede usmeno i pisano prenošenje informacije i uoče razlike među njima. Potaknite ih na uočavanje važnosti otkrića pisma te usmeno ponovite znanje o njegovu nastanku. Objasnite učenicima da je prvo veliko otkriće za napredak čovječanstva bilo pismo, a drugo izum tiskarskog stroja. Zatim učenike podijelite u parove. Svakom paru podijelite poveznicu na videozapis koji pokazuje klesanje slova u kamen i videozapis koji prikazuje moderan tisak na papiru. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će učenici nakon gledanja predloženih videozapisa uspoređivati dva oblika nastanka pisanih tragova, uočavati njihove prednosti i nedostatke te bilježiti svoje zaključke. Učenički par će zatim izraditi tablicu u programu Word u digitalnom alatu Office 365. Tablica se sastoji od dvaju stupaca naslovljenih npr. kameni pisani tragovi i papirnati pisani tragovi te od nekoliko redova naslovljenih npr. dostupnost, brzina nastanka, cijena… Učenici će svoje zaključke upisivati u tablicu, a zatim će nekoliko parova izložiti svoj rad u paru ostalim učenicima u razredu. Nakon izlaganja potaknite ostale učenike da se uključe te dopune tablicu argumentirajući svoje odgovore. Potaknite učenike na izvođenje zaključaka o širenju znanja, obrazovanja, dostupnosti informacija kao posljedica izuma tiskarskog stroja.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Pri prilagodbi aktivnosti moguće je savjetovati se sa školskim stručnim timom.

Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.

Pri uvodnim igrama vodite računa o učenicima s teškoćama i po potrebi igru pokvarenog telefona zamijenite drugom (ili je preskočite).

Tijekom rasprave o uvodnim igrama nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije) ako oni ne izraze želju.

Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.

Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Office 365. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti tko je bio Johannes Gutenberg, kako je izgledao prvi tiskarski stroj te kako je izgledao proces stvaranja otiska na papiru. Svoje će istraživanje prikazati izradom stripa u digitalnom alatu ToonDoo.

Nastavna aktivnost za predmet X

„Ex machina“

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici uočavaju važnost nastanka tiskarskog stroja.
  • Učenici opisuju promjene nastale izumom tiskarskog stroja.
  • Učenici uočavaju važnost izuma pisma.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Putujemo kroz sliku

Motivirajte učenike za rad razgovarajući o poznatim slikarskim umjetnicima. Učenici će navoditi imena poznatih umjetnika i poznate umjetničke slike. Upitajte učenike što znaju o životima navedenih umjetnika, nastanku slavnih slika te mogu li navesti muzeje tamo gdje se danas nalaze. Potaknite ih na iznošenje svojih osobnih doživljaja. Prozovite nekoliko učenika da iznesu svoje ideje. Potaknite učenike na raspravu o poruci koju nam prenosi neko umjetničko djelo i na koji način ono može biti odraz društva jednoga vremenskog razdoblja. Motivirajte učenike da razmisle što bi oni kao slikarski umjetnici željeli prenijeti svojim umjetničkim djelom o vremenu u kojem žive ili o samome sebi. Zatim podijelite učenike u parove. U programu PowerPoint u digitalnom alatu Office 365 paralelno projicirajte fotografije umjetničkih djela srednjovjekovnog slikara Giotta i renesansnog slikara Botticellija. Fotografije možete preuzeti s pomoću digitalnog alata Pixabay upisujući ime umjetnika u tražilicu unutar alata. Unaprijed pripremite smjernice s pomoću kojih će učenici uočavati obilježja srednjovjekovnog slikarstva i renesansnog slikarstva, uspoređivati ih i bilježiti svoje zaključke. Smjernice neka potaknu učenike na uočavanje kako je prikazano ljudsko tijelo, priroda, odjeća te emocije. Na temelju uočenih obilježja učenici će usporediti način razmišljanja društva u srednjem vijeku od onog u novom vijeku naznačenog humanizmom i renesansom. Učenički parovi će zatim pristupiti digitalnom alatu PowToon i izradit će videozapis kojim će prikazati uočena obilježja. Dio parova prikazat će obilježja srednjovjekovnog slikarstva na fotografiji umjetničkog djela po izboru, a drugi dio parova prikazat će obilježja renesansne umjetnosti. Učenički će se radovi objediniti s pomoću digitalnog alata Artsteps te će se kreirati virtualna izložba čiji će kreativni naslov učenici zajedno osmisliti.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.

Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.

Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije) ako oni ne izraze želju.

Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Vodite računa o tome da su učenici s teškoćama u parovima s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu PowToon. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Neka učenici koji se ne snalaze u ovom alatu i ne mogu samostalno izraditi taj dio zadatka podijele posao s učenicima s kojima su u parovima u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.

Tijekom izlaganja uradaka nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako ne izraze želju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti i opisati obilježja romaničke i gotičke arhitekture te ju usporediti s renesansom. Odabrat će reprezentativne primjerke građevina te izraditi digitalni plakat u alatu Canva. Osim vizualnog sadržaja na plakatu će se nalaziti i tekstualni sadržaj u obliku opisanih obilježja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Putujemo kroz sliku

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici uočavaju i opisuju obilježja srednjovjekovnog slikarstva.
  • Učenici uočavaju i opisuju obilježja renesansnog slikarstva.
  • Učenici uspoređuju način razmišljanja srednjovjekovnog i novovjekovnog čovjeka.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Četiri nindža-kornjače

Motivirajte učenike za rad projicirajući videozapis o Firenci. Nakon što učenici odgledaju videozapis, upitajte ih prepoznaju li prikazani grad. Ako treba, objasnite učenicima da se radi o Firenci, prijestolnici renesanse. Upitajte učenike jesu li posjetili Firencu i što im se najviše svidjelo. Prozovite nekoliko učenika da opišu svoj osobni doživljaj. Potaknite učenike na daljnje razmišljanje o renesansi. Upitajte ih znaju li koji je umjetnik sinonim za renesansu. Objasnite učenicima pojam homo universalis i u kojem je smislu Leonardo da Vinci bio takav čovjek. Potaknite učenike na razmišljanje tko bi bio homo universalis modernog vremena te koja bi on znanja trebao posjedovati. Podijelite učenike u četiri grupe. Svakoj grupi dodijelite jednoga renesansnog umjetnika – Leonarda da Vincija, Michelangela, Rafaela i Donatella. Unutar grupe učenici će podijeliti uloge – istraživat će životopis i umjetnička djela dodijeljenoga renesansnog umjetnika. Svaka će grupa izraditi prezentaciju u digitalnom alatu Canva. Prezentacija će sadržavati tekstualni sadržaj i fotografije umjetnika i njegovih umjetničkih djela. Potaknite učenike da se pri preuzimanju fotografija koriste digitalnim alatom Pixabay radi zaštite autorskih prava. Uputite učenike da tijekom grupnog rada ravnopravno podijele uloge te obrate pozornost na aktivno sudjelovanje svih članova. Svaka će grupa zatim prezentirati svoj rad ostalim učenicima u razredu. Pripremite igru u digitalnom alatu Wordwall. Odaberite predložak razvrstaj u grupe. Svaku grupu naslovite imenom jednog od istraživanih renesansnih umjetnika te prema vlastitom odabiru navedite što više pojmova koje učenici trebaju ispravno razvrstati u zadane grupe.

Postupci potpore

Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Pri prilagodbi aktivnosti moguće je savjetovanje sa školskim stručnim timom.

Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili adekvatnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.

Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati – primjerice, učenici s poremećajima ponašanja i osjećanja (učenici s izraženom anksioznošću) – ako sami ne izraze želju.

Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem ponašanja i osjećanja smjestite u poticajnu skupinu koja će učenika motivirati da doprinese rješavanju zadatka).

Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Canva i Pixabay te Wordwall. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Neka učenici koji se ne snalaze u nekom od ovih alata i ne mogu samostalno izraditi taj dio zadatka podijele posao s učenicima s kojima su u grupama u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.

Tijekom izlaganja uradaka nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju.

Za učenike koji žele znati više

Učenici će istražiti Fausta Vrančića, njegov rad i zašto ga se naziva hrvatski homo universalis. Svoje će istraživanje učenici prikazati izradom prezentacije u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Četiri nindža-kornjače

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenici navode najznačajnije renesansne umjetnike i njihova djela.
  • Učenici analiziraju renesansna obilježja u različitim umjetničkim djelima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

videozapis Klesanje klupe , Izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

videozapis Tehnologija tiska, Izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

videozapis Florence in 4K, Izvor:youtube, zadnji put pristupljeno 3.5.2023.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.