Potaknite učenike na razmišljanje postavljanjem pitanja što za njih označava pojam jednakosti. Prikupite njihove odgovore koristeći se alatom Mentimeter.
Raspravite s učenicima o dobivenim rezultatima.
Naglasite da je pojam jednakosti nastao u vrijeme Američkog rata za neovisnost i Francuske revolucije te je središnji dio slogana Francuske revolucije – Liberté, égalité, fraternité, koji se nalazi i na francuskoj kovanici eura.
S njima možete i podijeliti definiciju jednakosti iz Hrvatske enciklopedije u kojoj se razlikuju četiri vrste jednakosti – pravna, politička, socijalna i ekonomska. Upitajte ih što koja jednakost označava i koju bi od njih oni istaknuli kao najvažniju.
Uvedite učenike u zadatak, objasnite im način rada u kojem se prva aktivnost nadovezuje na drugu aktivnost. Podijelite ih u grupe. Najmanji broj grupa je tri, a može ih biti šest. Procijenite broj grupa s obzirom na broj učenika u razredu. Naglasite da se u drugoj aktivnosti grupe formiraju po tri učenika iz prve aktivnosti. Svaka će grupa pročitati i analizirati ulomak iz jednog od povijesnih izvora Deklaracije o pravima čovjeka i građanina, Ustava Sjedinjenih Američkih Država ili Napoleonova kodeksa. Grupe odgovaraju na unaprijed pripremljena pitanja u obrascu MS Forms. (Npr. Koje su vrijednosti istaknute u ulomku? Tko ima vlast u državi? Kako je vlast podijeljena? Koja su ljudska prava neotuđiva i zaštićena zakonom? Zašto je važan taj zakon? Može li se primijeniti u sadašnjosti?...)
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Pri prilagodbi aktivnosti uvijek je moguće savjetovanje sa školskim stručnim timom.
Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili potrebnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u poticajnu grupu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Mentimeter i MS Forms. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Učenici će pročitati tekst Opće deklaracije o ljudskim pravima te ju usporediti s materijalima obrađenima na satu i svoje zaključke izložiti razredu.
Upitajte učenike je li pojam jednakosti istovjetan danas, u 15. stoljeću, 18. stoljeću ili pak u 19. stoljeću. Navedite ih da razmisle zašto se mijenjalo njegovo značenje i je li to značenje imalo velikih odstupanja.
Učenike podijelite u nove grupe – na način da je u svakoj grupi po jedan član iz prethodnih grupa. Razgovorom učenici pronalaze sličnosti i razlike o Deklaraciji o pravima čovjeka i građanina, Ustava Sjedinjenih Američkih Država i Napoleonova kodeksa koristeći se odgovorima iz alata MS Forms koji su popunili u prvoj aktivnosti.
Za svaku grupu pripremite i ulomak Ustava Republike Hrvatske te ih potaknite da usporede prethodne izvore (koji potječu iz 18. i 19. stoljeća) sa suvremenim zakonom.
Svoje zaključke prikazuju u obliku infografike u alatu Piktochart.
Svoje radove grupe predstavljaju razredu. Potaknite učenike na razgovor o slobodama, vrijednostima i ljudskim pravima danas i kako ih mi možemo zaštititi.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Pri prilagodbi aktivnosti uvijek je moguće savjetovanje sa školskim stručnim timom.
Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili potrebnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) ako sami ne izraze želju.
Učenicima s teškoćama u području čitanja i pisanja pripremite prethodno napisane odgovore i ulomak iz Ustava, koji će biti jezično i grafički prilagođen. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači. Ako se u razredu nalazi slabovidni učenik, vodite računa o tome da učenici pri izradi infografike odabiru pozadinsku boju i boju slova koje imaju dobar kontrast.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Piktochart. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom. Neka učenici koji se ne snalaze u ovom digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka, podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.
Tijekom predstavljanja uradaka nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju.
Učenici mogu istražiti pojam jednakosti u članku portala Putni kofer Život žena u Saudijskoj Arabiji . Na mrežnoj stranici Human Rights Watch učenici mogu po kontinentima i zemljama istražiti stanje ljudskih prava i odabrati dvije ili tri zemlje. Rezultate svojeg istraživanja učenici će predstaviti razredu.
Nakon prezentacije uradaka iz druge aktivnosti potaknite učenike na raspravu o važnosti i utjecaju ovih dokumenata na razvoj suvremenog društva. Postavite im nekoliko pitanja za zagrijavanje. Npr. Kako se mi danas zalažemo za jednakost? Je li jednakost nešto dobro ili možda loše? Što mi kao pojedinci možemo učiniti kako bi naša okolina, a time i svijet, bio pravednije mjesto za život?
Upitajte učenike o pravima i obvezama djece. Projicirajte pripremljenu prezentaciju u alatu PowerPoint ili Prezi sa slikovnim materijalima – djeca u Hrvatskoj, Ukrajini, Sudanu, Japanu… Neka ukratko opišu predstavljene slike i usporede živote djece u odabranim zemljama. Odnose li se ljudska prava i jednakost i na djecu? Upitajte ih što označava kratica Unicef. Upoznajte učenike s Konvencijom o pravima djeteta koju je izdala spomenuta organizacija. Učenicima podijelite ulomke iz navedenog dokumenta (npr. 1. članak, 2. članak, 3. članak). Kad pročitaju tekst, provjerite njihovo razumijevanje postavljajući im nekoliko pitanja: npr. Na koga se odnosi Deklaracija? Čije se interese uvijek mora zaštititi? Treba li se gledati rasna ili vjerska pripadnost roditelja?
Potaknite raspravu o pravima i obvezama djece danas, osobito u Hrvatskoj. Koja prava imaju oni kao djeca, a koje obveze imaju prema roditeljima i državi? Neka sadašnje stanje pokušaju usporediti sa stanjem nekad.
Učenici će zaključke rasprave oblikovati u esej koji će napisati u alatu Mahara. Trebalo bi odrediti duljinu eseja kako bi se mogao vrednovati, sumativno ili formativno.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Pri prilagodbi aktivnosti uvijek je moguće savjetovanje sa školskim stručnim timom.
Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili potrebnu podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave te rasprave o pravima i obavezama djece, ako sami ne izraze želju, nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama). Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama.
Radi kvalitetnijeg oblikovanja eseja učenicima s teškoćama unaprijed pripremite pitanja kojima se mogu voditi tijekom pisanja. Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Mahara. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom.
Učenici će pročitati Konvenciju o pravima djeteta. Učenici će uočiti kako Konvencija nastoji izjednačiti prava djece cijeloga svijeta te predložiti načine kako svaki od učenika može utjecati na jednakost. Svoje će zaključke i prijedloge predstaviti razredu u digitalnom alatu PowerPoint.
Hrvatska enciklopedija, natuknica Jednakost
Opća delaracija o ljudskim pravima, Narodne novine, Zagreb, 2009.
Ustav Republike Hrvatske, Narodne novine, Zagreb, 1998.
Ustav Sjedinjenih Američkih Država, prijevod s engl. Branko Smerdel, Pan liber, Osijek, 1994.
Konvencija o pravima djeteta, Unicef, 1989.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.