Otvorite digitalni alat Wooclap u sklopu kojeg ćete pokrenuti kviz o Prvoj industrijskoj revoluciji (uzrocima i posljedicama industrijske revolucije, izumima i najpoznatijim izumiteljima, pojmovima urbanizacija i industrijalizacija i dr.), kako bi se učenici prisjetili gore navedene teme. Za izradu kviza prijedlog su sljedeći sadržaji: Kako je nastala prva industrijska revolucija, Industrijska revolucija, Tragovima parne lokomotive, James Watt, industrijalizacija, urbanizacija.
Motivirajte učenike na daljnji rad tako što ćete im pokazati videozapis Early English Traffic koji prikazuje London u 19. stoljeću. Prozovite nekoliko učenika te ih upitajte njihovo mišljenje o gore navedenom videozapisu; izgledu grada, prometu i sličnom. Potom ih upitajte za njihovo mišljenje o izgledu hrvatskih gradova poput Zagreba, Splita ili Rijeke u 19. stoljeću. Je li promet bio sličan kao u Londonu, ili razvoj industrije i dr.?
Učenike podijelite u parove. Zadatak svakog para je, koristeći se mrežnim preglednicima, istražiti i potom zapisati sličnosti i razlike u razvoju industrije na području zapadne Europe i Hrvatske. Dobivene rezultate učenici zapisuju u digitalnom alatu Padlet.
Prozovite nekoliko parova da pročitaju svoje rezultate te potaknite raspravu učenika o dobivenim rezultatima usporedbe industrije na prostoru zapadne Europe i Hrvatske. Potom ih upitajte njihovo mišljenje o razvoju industrije danas; o tome je li i danas aktualna gradnja tvornica, koje grane gospodarstva su danas zastupljene u njihovu okruženju...
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Ako u razredu postoje učenici sa smetnjama u području čitanja, pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Wooclap i Padlet. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Tijekom završne rasprave, ako sami ne izraze želju, nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama). Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama.
Učenici samostalno istražuju o djeci koja su tijekom 19. stoljeća radila u tvornicama te njihovim uvjetima rada. Izrađuju prezentaciju o položaju djece koja su radila u tvornicama i položaju djece danas u 21. stoljeću koristeći se digitalnim alatom Genially.
Motivirajte učenike za rad tako što ćete iz upitati jesu li ikada putovali automobilom od, primjerice, njihova mjesta stanovanja do Zagreba, Rijeke, Splita i Osijeka. Ako jesu, koliko im je vremena bilo potrebno? Nakon toga učenici, služeći se mrežnim preglednikom, na svojim tabletima izračunavaju vremensku udaljenost koja je potrebna osobnim automobilima od njihovih mjesta stanovanja do Zagreba, Splita i Rijeke. Razvijte raspravu o dobivenim rezultatima te upitajte učenike njihovo mišljenje o sljedećem: Koliko bi im vremena trebalo da prijeđu iste udaljenosti u 19. stoljeću i kojim prijevoznim sredstvima? Kakva je bila prometna mreža u Hrvatskoj u 19. stoljeću?
Nakon toga učenici rade u parovima te svaki par, služeći se mrežnim preglednikom i digitalnim udžbenikom, obrađuje dvije vrste prometne komunikacije u Hrvatskoj u 19. stoljeću (ceste, željeznice), njihov razvoj, izgled, utjecaj u modernizaciji nekog kraja, ali i negativne strane toga, lokacije prvih željeznica i sl... Učenici zadani zadatak prezentiraju ostalim učenicima u digitalnom alatu Genially. Nakon prikaza izvršenih zadataka, slijedi rasprava. Potaknite debatu o pozitivnim i negativnim posljedicama gradnje prometnica i njihovu utjecaju na živote lokalnog stanovništva.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti. Ako je potrebno, dodatno uputite učenike s teškoćama kako izračunati potrebnu vremensku udaljenost.
Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenika s jezičnim teškoćama) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove pobrinite se da učenici s teškoćama budu s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka – primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je strpljiv i koji će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Genially. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Neka učenici koji se ne snalaze u ovom digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio zadatka, podijele posao s učenicima u paru u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Tijekom rada u parovima vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Učenici izrađuju umne mape o cestama Karolina, Jozefina i Lujzijana vodeći računa o tome kako su navedene ceste dobile ime, njihovu svrhu, godinu gradnje i jesu li i danas u funkciji. Učenici će rezultate istraživanja prikazati u digitalnom alatu MindMeister.
Pokrenite prezentaciju u alatu PowerPoint, koja će sadržavati sličice sa sljedećim fotografijama:
1. čokolada Dorina
2. Vegeta
3. tenisice Startas
4. pašteta
5. sirni namaz ABC.
Nakon svake fotografije pitajte učenike znaju li nazive tvornica koje proizvode gore navedene proizvode. Razvijte raspravu s učenicima o razvoju industrije u Hrvatskoj, razlozima slabe industrijalizacije, ali im navedite i grad poput Rijeke, koja je primjer dobrog razvoja industrije (prva tvornica u Hrvatskoj i prva primjena parnog stroja u Hrvatskoj). Potaknite učenike na daljnji rad tako što će, radeći u parovima, dobiti zadatak izabrati jedan od gradova (Rijeku, Split, Zagreb, Osijek) te u digitalnom alatu Sway nakon istraživanja prikazati razvoj industrije i tvornica u izabranom gradu.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave, ako sami ne izraze želju, nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama). Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama.
Pri podjeli učenika u parove pobrinite se da učenici s teškoćama budu s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka – primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u par s učenikom koji je strpljiv i koji će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak. Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Sway. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom.
Učenici istražuju u paru i izrađuju kratke videoisječke o tvornicama u njihovoj blizini ili najbližem gradu, koje postoje ili su nekad postojale. Videoisječke prenose na digitalni alat RealtimeBoard te prezentiraju ostalim učenicima.
video You tube, Early English Traffic
članak Škole.hr, Kako je nastala prva industrijska revolucija
članak Povijest.hr, Tragovima prve parne lokomotive
članak Britannica.com, James Watt
pojam Enciklopedija.hr, Industrijalizacija
pojam Enciklopedija.hr, Urbanizacija
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.