Potaknite učenike na rad tako što ćete ih upitati o približnom broju stanovnika Hrvatske prema posljednjem popisu stanovništva iz 2021. godine. Učenici svoje rezultate upisuju koristeći se digitalnim alatom Padlet.
Uputite učenike na činjenicu kako je popis stanovništva pravno uređeno prikupljanje podataka o svakom pojedinom pripadniku stanovništva određene države ili područja koje se u pravilu izvršava svakih 10 godina. Potom zamolite učenike da pronađu točan broj stanovnika Hrvatske iz 2021. godine kao i da pronađu koliko je iznosio broj stanovnika Hrvatske iz prvog modernog popisa koji je bio 1857. godine. Predložite učenicima da među ostalim upotrebljavaju i stranice Državnog zavoda za statistiku. Učenici dobivene rezultate upisuju u isti digitalni alat Padlet, kojim su se koristili u prvom zadatku. Potaknite kod učenika raspravu pitajući ih pitanja poput: O čemu prema tebi ovisi broj stanovništva? Koji su razlozi koji mogu utjecati na broj stanovnika? Pada li ili raste broj stanovnika danas u Hrvatskoj? Koji su najčešći razlozi iseljavanja ljudi iz neke države? Imaš li u svojoj okolini primjer selidbe iz Hrvatske i zašto?
Učenike potaknite na rad tako što ćete ih upozoriti na ukupan porast broja stanovništva Europe od 18. na 19. stoljeće. Postavite im pitanja poput dolje navedenih:
1. Što misliš koji su razlozi ovako velikog porasta broja stanovništva u 19. stoljeću?
2. Opiši gospodarsko stanje Europe u 18. stoljeću!
3. Što se promijenilo u društvu i gospodarstvu Europe u 19. stoljeću u odnosu na 18. stoljeću?
4. Postoji li veza između povećanja broja stanovnika u gradovima i industrijalizacije? Obrazloži svoj odgovor.
5. Koja medicinska otkrića smatraš važnim i zašto?
6. Koja znanstvena otkrića smatraš važnim i zašto?
7. Objasni utjecaj razvoja medicine i znanosti na svakodnevni život čovjeka u 19. stoljeću na prostoru Europe!
Nakon zajedničkog komentiranja odgovora na gore postavljena pitanja, učenike podijelite u četiri grupe te svakoj od grupa nasumičnim odabirom dodijelite jedno područje znanosti;
Zadatak učenika je, koristeći se mrežnim preglednicima i digitalnim udžbenicima, istražiti područje znanosti koje su dobili, njihove najistaknutije predstavnike kao i izume te potom izraditi prezentaciju u zadanom digitalnom alatu Sway (prema vlastitoj procjeni odredite broj sličica prezentacije). Nakon izvršenog zadatka svaka grupa ostalim grupama izlaže svoju prezentaciju te učenici u svoje bilježnice zapisuju najvažnije podatke iz svake prezentacije.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Pri prilagodbi aktivnosti možete se savjetovati s članovima školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenika s jezičnim teškoćama) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave im omogućite odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Pri samostalnom izrađivanju zadataka, tijekom istraživanja i korištenja alatom Padlet, obratite pažnju na učenike s poremećajima u ponašanju; pobrinite se da zaista obavljaju zadatak te da ne upotrebljavaju uređaje u druge, neprimjerene svrhe.
Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u poticajnu skupinu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Padlet i Sway. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Ova aktivnost može se proširiti i izradom kviza u digitalnom alatu Kahoot, u kojem svaka grupa izrađuje kviz o području znanosti koja joj je zadana i koju su prezentirali ostalim učenicima, a najveći broj pitanja neka bude osam po grupi. Nakon što učenici unutar grupe izrade svoje kvizove, poveznicu na njih prosljeđuju učitelju. Učenici kvizu, koji učitelj projicira na platnu, pristupaju koristeći se tabletima.
Drugu aktivnost započnite koristeći prezentaciju PowerPoint, koja sadrži sličice s fotografijama:
Nakon završetka prikaza svih sličica s prezentacije, upitajte učenike tko povezuje gore navedene pojmove. Razvijte raspravu o navedenim pojmovima te potpitanjima usmjeravajte učenike da dođu do osobe koja povezuje pojmove – Nikole Tesle. Motivirajte učenike na rad postavljajući im pitanja poput: Tko je bio Nikola Tesla?
Utječu li rad i djelovanje Nikole Tesle na život ljudi u 21. stoljeću? Objasni!
Motivirajte učenike za daljnji rad tako što ćete unaprijed pripremiti dva videozapisa (1. videozapis, 2. videozapis) koji prikazuju život, rad i izume Nikole Tesle. Usmenim razgovorom potaknite učenike na razmišljanje o izumima Nikole Tesle kao i o utjecaju tih izuma na sve aspekte života ljudi u 20. i 21. stoljeću. Zatražite od učenika da nabroje barem dva izuma Nikole Tesle kojim se koriste oni ili osobe iz njihova okruženja u svakodnevnom životu. Potaknite raspravu među učenicima o prednostima, ali i negativnim aspektima nekog od izuma Nikole Tesle (primjerice bežičnog interneta) te motivirajte učenike da podijele svoja vlastita iskustva o navedenoj temi.
Potom učenici dobivaju individualni zadatak da, na temelju odgledanih videozapisa, digitalnog udžbenika i mrežnih pretraživača, izrade životopis Nikole Tesle s njegovim najpoznatijim izumima kao i zanimljivostima iz njegova života koristeći se pritom digitalnim alatom Mahara.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte ustrajati u sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenika s jezičnim teškoćama) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave im omogućite odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prije prikazivanja videozapisa dodatno motivirajte učenike s poremećajem aktivnosti i pažnje. Izdvojite pitanja na koja će učenici moći tražiti odgovore tijekom videozapisa i bilježiti ih kako bi zadržali pažnju.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Mahara. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatom.
Učenici izrađuju kratak esej u digitalnom alatu Piktochart o temi „Svijet bez Nikole Tesle“, u kojem iznose svoje viđenje života čovjeka u 21. stoljeću bez izuma Nikole Tesle te ga prezentiraju ostatku razreda.
Motivirajte učenike za rad postavljajući im usmeno pitanje – izaberi jedan izum u 21. stoljeću bez kojeg ne možeš zamisliti svoj život i objasni zašto?
Razvijte usmenu raspravu s učenicima o izumima koje su odabrali te ih uputite na važnost truda i rada prethodnih generacija i njihovih najistaknutijih predstavnika iz prirodnih, društvenih, humanističkih i tehničkih znanosti, koji su utjecali na oblikovanje svijeta koji danas poznajemo.
Potaknite učenike na daljnji rad tako što ćete ih podijeliti u parove te im zadajte zadatak da u digitalnom alat Padlet nabroje šest izuma koje su njima i njihovim obiteljima nezamislivi u svakodnevnom životu. Nakon obavljenog zadatka potaknite raspravu među učenicima o izumima koje su prethodno istaknuli.
Potom pokrenite kviz Kahoot, kojem učenici pristupaju koristeći se svojim tabletima. Kviz sadržava najpoznatije izume i njihove izumitelje iz područja kemije, fizike, biologije i medicine. Pitanja moraju uključivati sav sadržaj koji je obrađen u prvoj i drugoj aktivnosti. Učitelj projicira kviz na platnu, a učenici pristupaju igranju kviza.
Nakon što su se učenici s pomoću kviza još jednom prisjetili poznatih izumitelja i njihovih izuma, motivirajte ih na daljnji rad predlažući im mogućnost da i oni postanu „virtualni“ izumitelji. Zadajte im da, koristeći se digitalnim alatom Genially, osmisle i opišu jedan izum za koji smatraju da bi utjecao na poboljšanje kvalitete života u 21. stoljeću kao i na živote budućih generacija.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti, možete se savjetovati sa članovima stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama i ne ustrajte u sudjelovanju učenika s poremećajima u ponašanju i osjećanju (primjerice, učenika s izraženom anksioznošću). Nakon rasprave im omogućite odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnim alatima Padlet, Kahoot i Genially. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja.
Pri prezentiranju uradaka nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenika s jezičnim teškoćama) ako ne izraze želju.
Učenici rade u paru i istražuju najistaknutije hrvatske znanstvenike i znanstvenice koji su djelovali u 19., 20. i 21. stoljeću (dva znanstvenika po navedenom stoljeću). Nakon toga izrađuju kratku prezentaciju u Padletu o znanstvenicima te je prezentiraju ostatku razreda.
pojam Državni zavod za statistiku, Popis stanovništva
video You tube, Nikola Tesla-tv kalendar
video You tube, Nikola Tesla- videobiografija
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.