Aktivnost započnite podjelom učenika u skupine po troje. Odabir skupina možete provesti tako da svakom učeniku u razredu date jednu omotnicu unutar koje se nalazi naziv grupe. Učenici koji izvuku omotnice s jednakim nazivom skupine, čine istu skupinu. Svaka skupina iz kutije izvlači naziv jedne od velikih sila u razdoblju Drugoga svjetskog rata (Njemačke, Italije, SAD-a, Japana, Velike Britanije i SSSR-a). Zatim uputite učenike da skeniraju crtične kodove na kojima se nalaze materijali o ratnim strategijama te snagama i slabostima velikih sila u razdoblju Drugoga svjetskog rata. Također učenici mogu i dodatno sami istraživati s pomoću mrežnih pretraživača ratne snage, snage i slabosti nacije koju su dobili kao zadatak. Nakon što pronađu informacije koje su im potrebne, neka vode bilješke te o njima zajedno usmeno raspravite i riješite moguće dvojbe. Nakon izvršenog prvog dijela zadatka, učenici započinju izradu dokumentarne emisije s pomoću školskih tableta ili mobitela koji im služe za snimanje te s pomoću digitalnog alata Canva koji im služi za montiranje videouratka odnosno dokumentarne emisije. Svoj rad predstavljaju ostatku razreda. Nakon toga s učenicima započnite raspravu o njihovim stajalištima vezanima uz ratne strategije pojedinih velesila Drugoga svjetskog rata. Potaknite ih na razmišljanje, neka navedu što bi oni promijenili te bi li postupili kao veliki ratni generali. Neka obrazlože svoje odgovore.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u poticajnu grupu koja će mu pomoći da usmjeri pažnju na zadatak). Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o njegovu području interesa.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u korištenju digitalnim alatom Canva. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisanu i slikovnu uputu za korištenje alatom. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Tijekom završne rasprave, ako sami ne izraze želju, nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću). Nemojte isticati eventualne pogreške učenika s teškoćama, a nakon razgovora im omogućite odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Učenici koji žele znati više s pomoću crtičnog koda mogu pristupiti materijalima koje ste unaprijed pripremili, a tiču se ratnih strategija, snaga i slabosti Jugoslavije u razdoblju Drugoga svjetskog rata. Njihov je zadatak izraditi prezentaciju u digitalnom alatu Canva o ratnim strategijama, snagama i slabostima Jugoslavije te predstaviti svoj zadatak i istraživanje ostatku razreda. Potaknite ih na razmišljanje o tome što bi oni promijenili i što misle kako bi to promijenilo tijek rata.
Aktivnost započnite podjelom učenika u skupine. Neka se skupine sastoje od podjednakog broja učenika. Možete ih podijeliti u skupine tako da im ispod stolica zalijepite lopticu određene boje. Učenici koji ispod stolice pronađu lopticu jednake boje pripadaju istoj skupini. Učenike uvedite u temu slagalicom koju možete izraditi u digitalnom alatu Puzzlemaker. Fotografije koje sačinjavaju slagalicu su fotografije Hirošime i Nagasakija prije i poslije bačenih atomskih bombi na njih. Fotografije možete preuzeti s pomoću digitalnog alata Pixabay radi zaštite autorskih prava. Potaknite učenike na razmišljanje o kojim je gradovima riječ te što misle na koji su način uništeni. Zatim učenike uputite u skeniranje crtičnog koda na kojem se nalaze unaprijed pripremljeni materijali o bacanju atomskih bombi na Hirošimu i Nagasaki. Učenici s pomoću materijala izvlače glavne odrednice toga događaja i bilješke zapisuju u bilježnice. Nakon izvršenog zadatka uputite ih na digitalni alat pod nazivom Outrider (vizualno bolji i zanimljiviji učenicima) ili Nukemap (jednostavniji za upotrebu; pruža više informacija) na kojem trebaju odabrati dva europska grada i usporediti kakve bi posljedice bile da su Fat Man i Little Boy bačene upravo na te gradove. Na taj način učenici analiziraju razmjere katastrofe koja je zadesila Hirošimu i Nagasaki nakon pada atomske bombe. Digitalni alat prikazuje eksploziju s nekoliko polumjera koji prikazuju učinak eksplozije s njezinim objašnjenjima. U alatu možete podesiti i napredne opcije poput jačine zračnog mlaza, pritiska eksplozije, količine radijacije proizišle iz eksplozije, polumjera termalne radijacije, dubine kratera nastalog eksplozijom, brzine vjetra koja odnosi radioaktivne čestice, dimenzije gljivasta oblaka i dr. S obzirom na to da se radi o inozemnom projektu, nije dostupan prijevod na hrvatski jezik. Sav tekst i upute su na engleskom jezikom stoga trebate koordinirati učenike i pomoći im pri prijevodu teksta ne hrvatski jezik kako bi u potpunosti mogli razumjeti tekst. Nakon što izvrše zadatak, učenici svoj zadatak predstavljaju izradom naslovne stranice novina i novinskog članka u digitalnom alatu Canva. Učenici svoje plakate predstavljaju ostatku razreda. Nakon učeničkih predstavljanja potaknite ih na raspravu o njihovim stajalištima povezanim s opravdanošću upotrebe atomskih bombi u ratu protiv Japana. Neka obrazlože svoje stajalište. Također se osvrnite na opasnosti i ozbiljnost posljedica uzrokovanih upotrebom nuklearne bombe danas, ali i na slučaj nuklearnog rata. Također možete raspraviti i o Einsteinovoj izreci o četvrtom svjetskom ratu.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima koji su strpljivi i koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima Puzzlemaker, Outrider ili Nukemap te Canva. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatima. Učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i ne mogu samostalno izraditi dio grupnog zadatka, neka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Tijekom predstavljanja plakata i završne rasprave nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije) ako sami ne izraze želju. Učenike s teškoćama koji se uključe pohvalite kada je to primjereno, radi stvaranja njihove pozitivne slike o sebi samima i povećanja motiviranosti. Nakon završetka rasprave omogućite im povratne informacije i druge eventualno potrebne oblike podrške kako biste učenicima s teškoćama pomogli u razumijevanju pojmova i daljnjem unapređenju znanja.
Učenici koji žele znati više s pomoću mrežnih pretraživača mogu istražiti pilota Colonela Paula W. Tibbetsa Jr. i kopilota Roberta A. Lewisa, koji su upravljali zrakoplovom Enola Gay, i njihove živote. Mogu izanalizirati i kopilotovu poznatu rečenicu: Moj Bože, što smo to učinili? Njihov je zadatak izraditi plakat u digitalnom alatu Canva i predstaviti ga ostatku razreda.
Aktivnost započnite podjelom učenika u skupine od četvero. Odabir učenika u skupine može biti po vašoj želji ili učenici mogu iz čarobnog šešira izvlačiti redni broj skupine. Učenici koji izvuku jednak broj pripadaju istoj skupini. Učenike uvedite u temu tako da unaprijed pripremite rebus s pomoću digitalnog alata Office 365, program Word. Rješenje rebusa predstavlja ime lokacije gdje se odvila bitka na Istočnom bojištu (primjerice: Gdanjsk, Staljingrad i dr.), što će ujedno biti i njihov sljedeći zadatak za istraživanje. Učenike uvedite u temu tako da svaka skupina skenira crtični kod na kojem se nalaze materijali koje ste unaprijed pripremili, a odnose se na glavne odrednice bitke na Istočnom bojištu koju su dobili rješavanjem rebusa. Nakon što skeniraju crtične kodove, neka izvade bilješke i ukratko predstave bitku Istočnog bojišta koja će biti njihov sljedeći zadatak. Zatim učenike podijelite u dva para unutar skupine – prvi par predstavlja perspektivu nacističkih vojnika, dok drugi predstavlja perspektivu sovjetskih vojnika. Na prostoru za pohranu OneDrive nalaze se izvori koji su unaprijed pripremljeni; jedan dio izvora odnosi se na sovjetsku perspektivu, a drugi dio izvora na nacističku perspektivu pojedinih bitaka. Zadatak je učenika proučiti izvore i izvaditi bilješke na temelju kojih izrađuju videozapis koji montiraju u digitalnom alatu Canva. Nakon što učenici naprave zadatak, svoje uratke prvo predstavljaju ostatku svoje skupine, a zatim pripremaju izlaganje za ostatak razreda. Učenike potaknite na razmišljanje o perspektivama pojedinih sukoba te neka obrazlože svoje stavove.
Pri prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama svakog učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama školskoga stručnog tima.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć pri zadavanju i izvršavanju aktivnosti.
Pri podjeli učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima koji su strpljivi i koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u rješavanju rebusa izrađenog u alatu Word te u upotrebi digitalnog alata Canva. Ako je potrebno, pripremite pisane i slikovne upute za korištenje alatima. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Tijekom predstavljanja prezentacija nemojte ustrajati u uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama, učenici s izraženom anksioznošću) ako sami ne izraze želju.
Učenici koji žele znati više s pomoću mrežnih pretraživača mogu istražiti operaciju Srebrna lisica te s pomoću digitalnog alata Canva izraditi naslovnu stranicu novina iz tog razdoblja.
pojam Atomsko bombardiranje Hirošime i Nagasakija, wikipedia, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
članak Bačena atomska bomba na Hirošimu (1945.), zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
članak Na Nagasaki bačena druga atomska bomba (1945.), zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
Dabar - digitalni arhivi i repozitoriji, završni rad Kultura sjećanja u kontekstu atomskog bombardiranja (potrebno preuzeti datoteku), zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
portal Hrčak, izlaganje sa skupa "Ja sam postao smrt, rušitelj svjetova" - izum atomske bombe: vojne, moralne i političke implikacije (potrebno preuzeti datoteku), zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
članak Pakao Hirošime, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
članak Atomska bomba Hirošime i Nagasakija, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
pojam Drugi svjetski rat, wikipedia, zadnji put pristupljeno 13.6.2023.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.