Pozdravite učenike i upitajte ih imaju li uzore. Tko su ljudi koje biramo za uzore? Zašto? Koliko naši uzori utječu na naš život? Pitajte ih znaju li što znači imenica kralj i koje joj je podrijetlo. Povežite imenicu kralj s imenom Karlo. Povedite razgovor o ulozi važnih povijesnih ličnosti. Jesu li veliki vladari zaslužni za velika carstva ili su velika carstva stvorila velike vladare? Najavite upoznavanje dvaju najvažnijih ranosrednjovjekovnih vladara: Karla Velikog i Justinijana. Podijelite učenike u grupe, jednima zadajte da u obliku stripa u alatu Pixton izrade prikaz Karla Velikog, a drugima Justinijana. U stripovima neka daju pregled vladanja pojedinog vladara, istaknu njegovu važnost i daju svoj sud o vladaru i njegovu vladanju. Svoje će stripove podijeliti pomoću alata Padlet, gdje ćete zajedno prokomentirati njihove uratke. Upitajte ih zašto su ta dva velika carstva, koja smo upoznali učeći o njihovim dvama najvećim vladarima, u sukobu. Gdje se taj sukob zrcali i kako se odražava na današnji hrvatski prostor s obzirom na to da je to mjesto doticaja? Je li sukob neizbježan? Postoji li mogućnost suradnje? Kako izmiriti sukobljene strane? Mogu li podijeliti vlastito iskustvo u smirivanju sukoba?
Započnite sat na platformi MS Teams, u plenarnom načinu rada. Pozdravite učenike i upitajte ih posjeduju li uzore. Tko su ljudi koje biramo za uzore? Zašto? Koliko naši uzori utječu na naš život? Pitajte ih znaju li što znači imenica kralj i koje joj je podrijetlo. Povežite imenicu kralj s imenom Karlo. Povedite razgovor o ulozi važnih povijesnih ličnosti. Jesu li veliki vladari zaslužni za velika carstva ili su velika carstva stvorila velike vladare? Najavite upoznavanje dvaju najvažnijih ranosrednjovjekovnih vladara: Karla Velikog i Justinijana. Pomoću funkcionalnosti izdvojenih soba (breakout rooms) podijelite razred u grupe. Neka se u svakoj grupi po jedan učenik (predstavnik) u zasebnom prozoru prijavi na digitalni alat Pixton i podijeli zaslon s ostalima u grupi. Nekolicini grupa zadajte da u obliku stripa u alatu Pixton izrade prikaz Karla Velikog, a ostalima Justinijana. U stripovima neka daju pregled vladanja pojedinog vladara, istaknu njegovu važnost i daju svoj sud o vladaru i njegovu vladanju. Nakon završenog zadataka vratite se u plenarni način rada i prozovite predstavnike da jedan po jedan podijele zaslon s ostalima i izlože uratke. Zajedno prokomentirajte stripove. Upitajte zašto su ta dva velika carstva, koja smo upoznali učeći o njihovim dvama najvećim vladarima, u sukobu? Gdje se taj sukob zrcali i kako se odražava na današnji hrvatski prostor s obzirom na to da je to mjesto doticaja? Je li sukob neizbježan? Postoji li mogućnost suradnje? Kako izmiriti sukobljene strane? Mogu li podijeliti vlastito iskustvo u smirivanju sukoba?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) usmeno izražavaju svoje mišljenje ako sami ne izraze želju.
Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači. Nastojte da učenici s teškoćama budu u poticajnoj grupi koja će ih motivirati na rad tijekom rješavanja zadatka. Ako se u razredu nalazi slabovidni učenik, vodite brigu o tome da učenici odabiru pozadinsku boju i boju slova s dobrim kontrastom.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima. Radi lakšeg snalaženja, osigurajte pisane i slikovne upute. Neka budu jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenicima koji se ne snalaze u digitalnom alatu Pixton omogućite da strip nacrtaju na papiru. Ne inzistirajte na tome da učenici s teškoćama prezentiraju svoj rad pred cijelim razredom ako sami ne izraze želju.
Tijekom komentiranja uradaka nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Potaknite učenike da istraže ostale vladare Bizanta. Neka otkriju i prikažu načine okončanja njihove vlasti, koristeći se pritom aplikacijom Prezi. Neka komentiraju česte i nasilne smjene vladara te okrutna postupanja pri borbi za vlast i moć.
Upitajte učenike jesu li se ikada susreli s drevnom bizantskom umjetnošću. Porazgovarajte o utjecaju Bizanta na hrvatske prostore i kulturu. Podijelite razred na grupe. Zadajte učenicima da istraže i u digitalnom alatu Canva povijesno prikažu najznačajnija djela i spomenike bizantske umjetnosti. Grupe neka budu podijeljene po temama: arhitektura, slikarstvo i ikonografija, kiparstvo i reljefna umjetnost, mozaička umjetnost. Prikazi mogu sadržavati slike spomenika i građevina (npr. Eufrazijeve bazilike ili Aje Sofije) te raznih bizantskih elemenata koje učenici prepoznaju, poput religijskih mozaika, romanskih lukova i ikona.
Dok prikazuju svoje uratke, pitajte ih da komentiraju elemente koje prepoznaju oko sebe, na crkvama, zgradama, slikama ili lokalitetima koje poznaju ili su posjetili. Mogu li sada povezati drevnu umjetnost sa sadašnjicom?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju i učenici sa specifičnim teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek se možete savjetovati sa stručnim timom škole.
Neka učenici s teškoćama kojima je to potrebno budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati usmeno izražavaju svoje mišljenje ako sami ne izraze želju.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području svoga interesa. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Canva. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Obratite pažnju na podjelu specifičnih zadataka unutar grupa te se pobrinite da učenici podijele zadatke sukladno jakim stranama učenika s teškoćama.
Potaknite učenike da se pripreme te da kao turistički vodiči prikažu Aju Sofiju koristeći se aplikacijom Artsteps.
Pokažite učenicima sliku crkve sv. Donata u Zadru. Ako ste proveli prethodnu aktivnost, pitajte učenike da samostalno prepoznaju elemente bizantske umjetnosti (ako niste, pomozite im s elementima kao što su rimski lukovi, piloni, tlocrt).
Pitajte učenike što misle koliko je važna bila ta crkva. Kakav dojam ostavlja na njih? A na ljude onoga vremena? Ima li ona danas svrhu? Smatraju li da je danas suvišno poznavati i proučavati ovakve spomenike? Što će se dogoditi zanemarimo li svoju prošlost? Podijelite razred na parove čiji će zadatak biti da istraže tragove bizantske i franačke umjetnosti na tlu Hrvatske. Ostatke, spomenike i tragove koje pronađu trebaju prikazati na karti uz kratak pisani osvrt u alatu NatGeo MapMaker. U osvrtu trebaju prikazati važnost nalaza, umjetničke elemente koje poznaju i dati svoj kratki sud o nalazu. Nastavnik mentorski prati proces izrade karte i pomaže učenicima. Nakon što ukratko predstave kartu, pitajte učenike da prokomentiraju utjecaj Bizanta i Franačke. Ima li mnogo ostataka Franačke i Bizanta na ovim prostorima? Jesu li ostavili traga i na današnjici? Je li Hrvatska i danas na poziciji između Istoka i Zapada ili se situacija promijenila?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek se možete savjetovati sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati usmeno izražavaju svoje mišljenje ako sami ne izraze želju.
Vodite brigu o tome da su učenici s teškoćama u paru s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu NatGeo MapMaker. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio zadatka, neka u paru podijele posao s obzirom na jake strane učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Prilikom predstavljanja osvrta na karti neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju. Nakon predstavljanja osigurajte učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Potaknite učenike da istraže što je sve potrebno znati i koje je sprave potrebno upotrebljavati kako bi se izgradila jedna srednjevjekovna katedrala ili bazilika. Svoja saznanja neka predstave u alatu Canva.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.