U uvodnom dijelu sata potaknite s učenicima razgovor o tome što znaju o podrijetlu imena Hrvat. Nakon razgovora najavite temu današnjega sata: dolazak Hrvata. Na početku sata definirajte pojam etnogeneza. Učenici prema podrijetlu riječi, uz vašu pomoć, definiraju taj pojam. Pomoću zemljovida, zajedno s učenicima pratite i utvrdite smjer seobe Hrvata. Projicirajte učenicima sliku Otona Ivekovića Dolazak Hrvata te im ispripovijedajte legendu prema kojoj su se Hrvati doselili u sedam plemena koja su vodila petorica braće i dvije sestre. U uvodnom razgovoru navedite u kojoj su mjeri ti pojmovi važni za shvaćanje povijesti i prošlosti na nekom prostoru. Pitajte učenike da argumentiraju svoja stajališta o tome je li etnogeneza proces koji završava u prošlosti ili do danas traje. Potom učenike podijelite u tri grupe, svakoj grupi zadajte da prouče jednu teoriju o doseljenju Hrvata. Služeći se internetskim pretraživačem, učenici trebaju napraviti umnu mapu u digitalnom alatu Popplet s najvažnijim podatcima o svakoj teoriji. Svaka umna mapa treba imati sljedeće elemente: 1. sadržaj (pojmovi, povijesni izvori), 2. sistematičnost, 3. konceptualni pristup (razumijevanje) 4. grafičko oblikovanje. Prozovite predstavnika svake grupe da izloži njihovu umnu mapu. Za kraj aktivnosti, učenici u paru pomoću aplikacije Kahoot vrednuju svoje znanje o doseljenju Hrvata.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Popplet. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Učenici koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi zadatak neka podijele poslove s drugim učenicima u skupini u skladu sa svojim jakim stranama. Ne inzistirajte na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajem jezično-govorne glasovne komunikacije) usmeno predstavljaju teoriju svoje grupe ako sami ne izraze želju. U tom slučaju dodatno pratite angažman učenika s teškoća u procesu izrade zadatka.
Pri podjeli u parove vodite brigu o tome da učenici s teškoćama budu u paru s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu, zadajte projektni zadatak da istraže podudarnosti između etnogeneze Hrvata i etnogeneze naroda susjednih zemalja te sličnosti o teorijama o doseljenju. Istraživanje neka predstave u alatu Prezi.
Prije početka aktivnosti dajte učenicima zadatak da istraže prošlost svoje obitelji (metoda obrnute učionice). Pretraživanjem mrežnih stranica, poput stranice Acta Croatica, ili razgovorom s članovima obitelji neka pokušaju saznati više o podrijetlu svoje obitelji (svoga prezimena). Aktivnost započnite razgovorom o njihovim saznanjima tijekom istraživanja. Prije najave nove teme postavite im sljedeća pitanja: Što znate o hrvatskim vladarima?, Je li Hrvatska odmah bila kraljevstvo ili nešto drugo?, Koje sve titule nose hrvatski vladari?, Koje hrvatske vladarske obitelji poznajete?, Koje povijesne izvore o Hrvatima poznajete?, a zatim najavite temu današnjega sata: Tko sam ja? Dux, princeps ili rex? Objasnite učenicima koje sve titule nose hrvatski vladari. Nakon istraživanja, učenici u paru, koristeći se aplikacijom Tiki-Toki, izrađuju lentu vremena sa smjenama vladara na hrvatskom prijestolju. U nju kronološkim redom zapisuju vladare od Trpimira do Dmitra Zvonimira te unose obilježja njihove vladavine. Za kraj aktivnosti, pomoću digitalnog alata Learning App, odigrajte kviz Tko želi biti milijunaš, čime će učenici vrednovati svoje znanje o hrvatskim vladarima.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti, uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Tijekom razgovora o saznanjima do kojih su učenici došli, učenike s teškoćama potaknite na uključivanje, ali nemojte inzistirati na uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama).
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Tiki-Toki. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Pri podjeli u parove, vodite brigu o tome da učenici s teškoćama budu u paru s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka.
Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Learning App. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Ako je potrebno, neka učenici s teškoćama ovaj zadatak naprave u paru s učenicima s kojima su izrađivali i lentu vremena.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu zadajte projektni zadatak da istraže o hrvatskim vladarima prije 9. stoljeća, o kojima nemamo pisanih dokaza. Neka istraživanje predstave u alatu Prezi.
U uvodnom dijelu sata razgovarajte s učenicima te im zadajte uputu da u bilježnicu napišu pojam crkva. Učenici trebaju razmisliti o ulozi crkve u društvu i napisati pojmove koji se odnose na ulogu crkve u društvu danas. Zatim neka nabroje vjerske objekte u svom mjestu/kraju. Neka im pokušaju odrediti vrijeme nastanka i neka razgovaraju o tome koja je uloga tih objekata danas u društvu. Učenike podijelite u dvije grupe. Prva grupa istražuje pokrštavanje Hrvata služeći se pitanjima na radnom listiću: Koja su dva najvažnija smjera pokrštavanja Hrvata? Što mislite, kako je to utjecalo na daljnju hrvatsku povijest? Kada je počelo pokrštavanje Hrvata? Kada su Hrvati počeli prihvaćati kršćanstvo u većem broju? Od koga su primili kršćanstvo? Gdje je i kada osnovana hrvatska biskupija? Zašto? Zašto se širenjem vjere širi i utjecaj države iz koje misionari dolaze? Potom učenici prve grupe izrađuju interaktivnu sliku koristeći se alatom Genially. Druga grupa istražuje srednjovjekovnu pismenost pomoću sljedećeg zadatka na radnom listiću: Navedite pisane spomenike i pisane latinske spomenike. I učenici druge grupe izrađuju interaktivnu sliku, također se koristeći alatom Genially. Svaka interaktivna slika treba imati sljedeće elemente: naslov, sadržaj, kreativnost, relevantnost. Dok učenici rade, kreirajte u alatu Mentimeter evaluaciju za svaku interaktivnu sliku prema elementima koje svaka slika treba imati: naslov, sadržaj (razumljivost), vizualni aspekt, pouzdanost (relevantnost informacija, izvori), predstavljanje (dužina, jasnoća i razgovjetnost, dinamika izlaganja).
Nakon završetka rada elektroničkom poštom ili pomoću QR koda podijelite obrazac za evaluaciju. Prozovite predstavnika svake grupe da izloži njihovu interaktivnu sliku i uputite učenike da nakon svakog izlaganja vrednuju uradak pomoću alata Mentimeter. Nakon završenih izlaganja i vrednovanja prokomentirajte s učenicima rezultate. Za kraj aktivnosti potaknite učenike na raspravu te kritičko promišljanje o sljedećim pitanjima: Koliko je religija važna u životu čovjeka? Koliko je bila važna u srednjem vijeku?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti, uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Tijekom uvodnog zadatka i razgovora učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije) usmeno izražavaju zaključke do kojih su došli ako sami ne izraze želju.
Prilikom podjele učenika u grupe, pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima. Osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenicima koji se ne snalaze u digitalnom alatu Genially i nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio zadatka omogućite da podijele poslove s drugim učenicima unutar grupe u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Učenicima koji se ne snalaze u digitalnom alatu Mentimeter pripremite obrazac za vrednovanje u alatu MS Word.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu zadajte projektni zadatak da istraže o ulozi benediktinaca u razvoju kulture i pismenosti na teritoriju hrvatskih zemalja. Neka istraživanje predstave u alatu Prezi.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.