Pozdravite učenike i aktivnost započnite tako da učenici pomoću pametnog telefona u alatu Mentimeter napišu tri asocijacije vezane za temu holokausta. Nakon što pročitate asocijacije, zajedno prokomentirajte njihove odgovore. Upitajte učenike možemo li početak holokausta odrediti godinom ili nekim povijesnim razdobljem. Nastavite razgovarati s učenicima o terminologiji: genocid, holokaust, ratni zločin i zločini protiv čovječnosti. Razgovor vodite tako da učenici razlikuju pojmove. Učenicima je potrebno spomenuti i termin shoah (hebr. šō̕āh – istrebljenje), koji je u židovskom svijetu upotrebljavan u kontekstu sjećanja na holokaust. Nakon što ste objasnili terminologiju, podijelite učenike u grupe i zadajte im zadatak – neka izrade konceptualne mape koristeći se digitalnim alatom Mindmeister. U konceptualnoj mapi učenici trebaju prikazati kako nacisti zakonski i sustavno uređuju nasilje nad Židovima, odnosno kako se Njemačka država odnosi prema svojim građanima židovskog podrijetla (istražuju kada i kako dolazi do odluke o konačnom rješenju, navode što se događa u Europi, istražuju i navode u kojim se državama nalaze koncentracijski logori, uspoređuju zakone i životne okolnosti naroda u Europi i na području NDH-a, navode primjere propagande...). Dok učenici rade, u alatu Mentimeter kreirajte obrazac za evaluaciju svake konceptualne mape. Kriteriji za vrednovanje konceptualne mape mogu biti: 1. struktura (izgled), 2. sadržaj, 3. preglednost. Prozovite predstavnika svake grupe da izloži njihovu konceptualnu mapu i uputite učenike da nakon svakog izlaganja vrednuju mapu pomoću alata Mentimeter. Nakon završenih izlaganja i vrednovanja prokomentirajte s učenicima rezultate. Za kraj rasprave, postavite učenicima pitanja: Odgovara li potpuno riječ holokaust, zbog svojega izvornog značenja, onome što imenuje? Može li se žrtve dodatno poniziti nepažnjom, čak i desetljećima nakon stradavanja? Što nam učenje o holokaustu može reći o procesu genocida, znakovima upozorenja koji prethode genocidu te mogućnostima intervencije koje bi mogle ojačati suvremene napore na sprječavanju genocida?
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti, moguće se savjetovati sa stručnim timom škole.
Neka učenici s teškoćama kojima je to potrebno budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima Mentimeter i Mindmeister. Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatom, koje će biti jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Tijekom rasprave nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu zadajte da istraže o genocidu nad Romima. Rezultate svojega istraživanja mogu predstaviti u digitalnom alatu Canva.
Napišite na ploču: pravednik među narodima. Tražite od učenika da pokušaju objasniti napisani pojam. Učenici će potom pokušati zaključiti što izraz znači, pri čemu im treba dati dodatna objašnjenja (pravednik među narodima – počasna titula koja se dodjeljuje nežidovima koji su tijekom holokausta riskirali vlastiti život kako bi spasili Židove od istrebljenja. Titulu dodjeljuje Država Izrael.). Upoznajemo učenike s brojem pravednika u svijetu (28.217) i Hrvatskoj (130). Nakon objašnjenja terminologije postavite učenicima pitanja: Na koji je način netko mogao pomoći Židovima? Na koji su ih način spašavali? Što mislite, zašto nije bilo više spasitelja/pravednika? Nakon rasprave podijelite učenike u parove i zadajte im da pomoću raspoloživih mrežnih izvora znanja pronađu osobe koje su proglašene pravednicima među narodima (u svijetu i u Hrvatskoj) te o njima naprave kratke bilješke (o njihovu životu prije rata, tijekom rata, o načinima na koje su spašavali Židove te što se s njima dogodilo poslije rata). Neka rezultate svojih istraživanja oblikuju pomoću pametnog telefona ili računala koristeći se digitalnim alatom Sway. Nakon što završe istraživanje, učenici svoje radove predstavljaju pred svim ostalim učenicima u razredu. Aktivnost završite tako da zatražite od učenika da na papir napišu imena i prezimena pravednika čija su im djela ostala najsnažnije u sjećanju. Zapisujući imena, učenici navode zašto su pojedinu osobu upamtili. Dajte svim učenicima priliku da kratko govore, uz napomenu da pokušaju govoriti bez ponavljanja onoga što je netko već izrekao.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da učenici kojima je izazovno usmeno izlagati – primjerice, učenici s poremećajima u ponašanju i osjećanju (učenici s izraženom anksioznošću), usmeno izražavaju svoje mišljenje ako sami ne izraze želju.
Vodite brigu o tome da su učenici s teškoćama u paru s onim učenicima koji nemaju poteškoća u svladavanju gradiva, koji su strpljivi i pozitivno utječu na učenike s teškoćama. Provjerite kako se učenici s teškoćama snalaze u digitalnom alatu Sway. Pripremite pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Neka učenici u paru podijele poslove u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama. Provjeravajte s parovima kako napreduju u izvršavanju zadatka. Prilikom pretraživanja mrežnih izvora znanja dodatnu pozornost obratite na učenike s poremećajima u ponašanju i osjećanju i na svrhovito korištenje uređajem radi obavljanja zadatka. Također, ne dopustite neprimjerene komentare o temi nastavne jedinice koje bi učenici s poremećajima u ponašanju mogli imati.
Prilikom predstavljanja uratka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.
Darovitim učenicima i učenicima zainteresiranima za povijest i/ili ovu temu zadajte zadatak da u alatu Prezi naprave kratku prezentaciju o Kamilu Firingeru, 130. pravedniku među narodima iz Hrvatske, koji je spasio Darka Fischera i njegovu obitelj.
Pozdravite učenike i najavite temu današnje aktivnosti: društvene mreže i njihov utjecaj na naše živote. Postavite učenicima pitanja o njihovim navikama korištenja društvenim mrežama: S koliko se društvenih mreža (istovremeno) koristite? Čemu vam društvene mreže služe – za zabavu, učenje, razmjenu informacija? Prethodno istražite temu "Holokaust izazov" - trenda prema kojem se pojedine osobe koriste društvenim mrežama i pretvaraju se da su žrtve holokausta te za uvod u temu upoznajte učenike s tim fenomenom Potaknite učenike na raspravu sljedećim pitanjima: Jeste li znali da postoji tzv. Holokaust izazov? Kakav je vaš stav o tome? U koju je svrhu, prema vašem mišljenju, napravljen taj sadržaj? Kakve emocije ili dojmove takvi sadržaji izazivaju kod vas? Može li takav sadržaj biti koristan? Kakvu vrstu informacija prenosi? Što je motiviralo mlade da naprave takvu videosnimku ili se pridruže trendu? Smetaju li vam neozbiljni sadržaji na društvenim mrežama? Kolika je uloga i utjecaj društvenih mreža na svakodnevni život? Podijelite učenike u grupe te im zadajte projektni zadatak u kojem trebaju prikazati sudbinu stvarnih osoba stradalih u holokaustu i osoba koje su preživjele holokaust (Lea Deutsch, Otti Berger, Zdenko Ofner, Primo Levi, Oleg Mandić, Ana Frank, Branko Lustig, Hanna Hershkowitz, Marek Edelman...). Učenici izrađuju prezentaciju (npr. u alatu Canva može se napraviti predložak sličan nekoj od društvenih mreža), u kojoj pišu u prvom licu (kao da oni pišu objave na društvenoj mreži). Dok učenici rade, kreirajte u alatu Mentimeter obrazac za evaluaciju svake prezentacije. Kriteriji za vrednovanje prezentacije mogu biti: 1. obrada teme, 2. vizualizacija sadržaja, 3. način izlaganja. Nakon završetka rada podijelite obrazac za evaluaciju elektroničkom poštom ili pomoću QR koda. Prozovite predstavnika svake grupe da izloži njihovu prezentaciju i uputite učenike da nakon svakog izlaganja vrednuju prezentaciju pomoću alata Mentimeter. Nakon završenih izlaganja i vrednovanja prokomentirajte s učenicima rezultate.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Tijekom uvodne rasprave nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću grupu koja će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak). Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te dodatnu pozornost obratite na rad onih učenika koji možda neće htjeti predstavljati uradak pred ostalim učenicima u razredu.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Mentimeter i Canva. Osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatom, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama.
Prilikom prikazivanja sadržaja Evine priče, učenicima s poremećajem aktivnosti i pažnje pripremite pitanja na koja će trebati pronaći odgovore kako biste usmjerili njihovu pozornost na obavljanje zadatka.
Darovite učenike i učenike zainteresirane za povijest i/ili ovu temu uputite da istraže je li u njihovom zavičaju postojalo (ili još uvijek postoji) pojedinaca koji su preživjeli Holokaust te da o njima izrade prezentaciju u alatu Prezi.
Učenje na društvenim mrežama: holokaust u neobičnome okruženju
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.