Pozdravite učenike i postavite im pitanje je li selo u njihovoj okolici organizirano tako da ima raspodijeljene kuće uz cestu. Bez obzira na njihov odgovor, napomenite im da je organiziranje naselja uz cestu jedna od temeljnih reformi Marije Terezije, čime je spriječeno širenje razbojništva u Banskoj Hrvatskoj, točnije u njezinim ruralnim dijelovima. Nakon ovoga uvodnog razgovora, podijelite učenike u grupe te će svaka grupa prema dostupnim mrežnim izvorima saznati koje su sve vrste reformi i koje specifične reforme uvedene u Banskoj Hrvatskoj za vrijeme vladavine Marije Terezije, a da su bile u duhu prosvijećenog apsolutizma. Svoje pronalaske učenici će zabilježiti u alatu Conceptboard, koristeći se umnom mapom za svaku reformu, čime će odmah i objasniti za koji je sektor gospodarstva bila namijenjena i koje su njezine posljedice. Nakon izvršenog zadatka, učenici će predstaviti svoje pronalaske ostalim učenicima. Za kraj, upitajte učenike koja su njihova promišljanja u vezi s uvođenjem promjena u društvo danas.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Učenicima s teškoćama možete unaprijed poslati temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te im tako osigurati mogućnost interakcije i suradnje, a smanjiti frustraciju. Tijekom objašnjavanja zadatka izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti te za njegovo izvršenje osigurajte dovoljno vremena. Pripremite i pisanu uputu za izvršenje zadataka, koja će biti grafički i jezično prilagođena potrebama učenika s teškoćama.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka – primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi s učenicima koji su strpljivi i koji će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Conceptboard. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisanu i slikovnu uputu za korištenje alatom. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi odnosno ako to nije dogovor unutar grupe.
Nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon predstavljanja osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom predstavljanja.
Učenici će proučiti dostupne mrežne izvore o reformama Marije Terezije u duhu prosvijećenog apsolutizma u Banskoj Hrvatskoj i doabrati jednu reformu koja je po njihovoj procjeni najviše utjecala na promjenu svakodnevnoga života ljudi te rezultate prezentirati pomoću alata Prezi.
Pozdravite učenike te im za uvod u aktivnost postavite pitanje jesu li se ikada suočili sa zakonima koji im nisu bili smisleni ili koji se ne mogu primijeniti. Ukratko komentirajte učeničke odgovore i raspravite o njima. Nakon uvodnog pitanja podijelite učenike u grupe. Svaka će grupa pretraživanjem dostupnih povijesnih izvora obraditi reforme Josipa II. u Banskoj Hrvatskoj i rezultate prikazati u alatu Conceptboard u obliku umne mape, pri čemu će svaka reforma biti u središtu mape, a pojmovi koji proizlaze iz središnjega pojma neka budu mogući razlozi zbog kojih je car Josip II. uveo reformu te posljedice koje je reforma imala na stanovništvo. Nakon izvršenog zadatka uputite učenike da s ostalim grupama podijele svoje uratke. Svaka grupa treba proučiti i pokušati shvatiti reformu koja im je podijeljena u obliku umne mape. Učenici će predstaviti svoje zaključke svim ostalim učenicima u razredu. Nakon izlaganja pokrenite raspravu o tome koja je od izloženih reformi najviše utjecala na daljnji razvoj društva. Neka prilikom izlaganja posebnu pozornost posvete obrazlaganju smislenosti reformi, odnosno koji je bio njihov krajnji željeni učinak i je li postignut. Za kraj, upitajte učenike koja su njihova promišljanja što se tiče naglih i brzih reformi koje bi se danas izvršile u državi, odnosno bi li one bile općeprihvaćene ili bi naišle na osudu.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka, koja će biti jezično i grafički prilagođena učenicima sa specifičnim teškoćama u učenju. Jezična prilagodba podrazumijeva korištenje kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Također, ako je potrebno, omogućite uporabu vizualnih pomagala, kao što su slike ili fotografije, kako biste učenicima olakšali razumijevanje pojmova.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Conceptboard. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisanu i slikovnu uputu za korištenje alatom. Učenici s teškoćama koji nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio grupnog zadatka, neka podijele posao unutar grupe u skladu sa svojim jakim stranama.
Tijekom završne rasprave nemojte inzistirati na uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s oštećenjima jezično-govorne glasovne komunikacije) ako sami ne izraze želju odnosno ako to nije dogovor unutar grupe. Nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon razgovora osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Učenici će proučiti dostupne mrežne izvore te pomnije analizirati reforme Josipa II. u Banskoj Hrvatskoj koje su osobito utjecale na njihov kraj. Odabrat će jednu reformu koja im se čini najmanje realna u primjeni i objasnit će zašto to misle. Ako učenici ne žive na području zahvaćenom reformama, zadajte im odgovarajuće područje. Zadatak će izvršiti u alatu Canva i rezultate svoga istraživanja predstavit će ostalim učenicima u razredu.
Pozdravite učenike i aktivnost počnite uvodnim pitanjem: Tko se odupirao reformama Marije Terezije i Josipa II., a kome su te reforme bile korisne? Nakon uvodnoga pitanja, podijelite učenike u grupe. Neka jedna grupa pretraživanjem dostupnih mrežnih izvora potraži informacije o djelovanju Hrvatskoga sabora tijekom vladavine Marije Terezije i Josipa II., odnosno neka potraži točne razloge zbog kojih hrvatski staleži odbijaju prihvatiti reforme. Neka druga grupa pretraživanjem dostupnih mrežnih izvora potraži zašto je osnovano Hrvatsko kraljevsko vijeće, koja je bila njegova svrha i iz kojega su staleža bili njegovi članovi. Treća grupa neka pomoću dostupnih mrežnih izvora potraži informacije o tome koji je sloj društva najviše prihvaćao reforme Marije Terezije i Josipa II. i zašto je to vezano baš za te društvene slojeve. Sve tri grupe svoja će saznanja napisati u alatu Conceptboard u obliku jedne ili više umnih mapa, a nakon završetka grupnog rada svaka će grupa svim ostalim učenicima u razredu podijeliti svoje ploče i predstaviti svoje zaključke. Završno pitanje koje se treba uputiti učenicima za promišljanje jest zašto se neki ljudi protive reformama, je li to atavizam ili je to još uvijek prisutno danas, a ako jest, zašto je prisutno.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Tijekom objašnjavanja aktivnosti izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika s teškoćama. Usredotočite se na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Conceptboard. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisanu i slikovnu uputu za korištenje alatom. Ako se u razredu nalazi učenik s oštećenjem vida, vodite brigu o tome da učenici odabiru pozadinsku boju i boju slova koje imaju dobar kontrast.
Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi odnosno ako to nije dogovor unutar grupe. Prilikom predstavljanja izrađenih umnih mapa prilagodite svjetlinu i kontrast na zaslonu potrebama učenika s oštećenjem vida.
Tijekom završne rasprave nemojte inzistirati na uključivanju učenika s teškoćama, ali ih potaknite na sudjelovanje i izražavanje vlastitog mišljenja.
Učenici će, prema vlastitom izboru, proučiti dostupne mrežne izvore o određenoj reformi Marije Terezije ili Josipa II. kojoj su se protivili hrvatski staleži te će na umnoj mapi izrađenoj u alatu Conceptboard objasniti razloge protivljenja.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.