Predmet
Povijest 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Nećemo valjda biti mi ta nesretna generacija?

Naziv predmeta
Povijest 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi

Godine velikih bitaka

U ovoj aktivnosti učenici će navesti godine najvažnijih bitaka koje su se dogodile tijekom Prvoga svjetskog rata te će bitke ukratko opisati, s naglaskom na njihovu ishodu. Pritom će se koristiti alatom Tiki-toki, koji nudi mogućnost izrade jednostavnoga kronološkog pregled najvažnijih bitaka.

Na početku sata podsjetite učenike na uzroke koji su doveli do izbijanja Prvoga svjetskog rata. Njihove odgovore zapišite na ploču. Navodeći uzroke, zapitajte ih je li bilo moguće izbjeći izbijanje Prvoga svjetskog rata. Neka obrazlože svoje odgovore. Nakon toga pogledajte kratki film o najvažnijim bitkama Prvoga svjetskog rata. Zatim podijelite učenike u četiri grupe. Zadatak je svake grupe da u digitalnom alatu Tiki-toki upiše po jednu bitku za svaku godinu rata. Uz godinu bitke neka napišu kratki opis i ishod same bitke. Najvažnije bitke neka pretraže pomoću internetskog pretraživača.
Nakon toga učenici predstavljaju svoje radove pred svim učenicima u razredu te grupni rad stavljaju u razrednu učionicu na platformi Google.
Za kraj, aktualizirajte sat postavljanjem pitanja učenicima o najznačajnijim bitkama u ukrajinsko-ruskom sukobu. Istražite temu pomoću internetskih pretraživača i s učenicima prodiskutirajte o tom sukobu.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.

Učenicima s teškoćama možete unaprijed poslati temu nastavnog sata i ključne riječi ili vizualni raspored sata te im tako osigurati mogućnost interakcije i suradnje, a smanjiti frustraciju. Tijekom objašnjavanja aktivnosti izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika, a za izvršenje zadataka osigurajte im dovoljno vremena.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Tijekom uvodne rasprave nemojte inzistirati na uključivanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju. Nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon razgovora osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Prilikom gledanja filma prilagodite svjetlinu i kontrast potrebama učenika s oštećenjem vida. Osigurajte gledanje filma uz titlove kako bi učenici s teškoćama mogli lakše pratiti radnju.

Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Tiki-Toki. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisanu i slikovnu uputu za korištenje alatom.

Nemojte inzistirati na tome da učenici s teškoćama predstavljaju uratke, ali im osigurajte mogućnost da se samostalno jave. Pobrinite se da rad učenika s teškoćama pratite tijekom izvršenja grupnog zadatka kako biste njihov doprinos mogli vrednovati i ako se ne jave za predstavljanje uratka.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu izraditi prezentaciju u programu PowerPoint o oružjima korištenima tijekom bitaka u Prvom svjetskom ratu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Godine velikih bitaka

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje najvažnije bitke koje su se dogodile tijekom Prvoga svjetskog rata i uspoređuje sličnosti i razlike između bojišta Prvoga svjetskog rata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Svinje rata

U sklopu ove aktivnosti učenici će upoznati neke od najvažnijih vojnih osoba koje su se istaknule tijekom Prvoga svjetskog rata. Koristeći se alatom Book Creator, rezultate svojih istraživanja učenici mogu koncipirati uz prigodni slikovni prikaz generala Prvoga svjetskog rata te za rezultat dobiti formu manje knjige ili letka.
Na početku aktivnosti poslušajte s učenicima antiratnu pjesmu War pigs (Svinje rata) heavy metal sastava Black Sabbath. Dok slušate, prikažite učenicima i tekst pjesme. Upitajte ih o čemu je u pjesmi riječ. Postavite im sljedeća pitanja: Tko su zapravo „svinje rata“? Tko u ratu uvijek izvuče deblji kraj? Tko nastrada najviše? Je li tako i danas, u modernim ratovima? Prodiskutirajte o njihovim odgovorima.

Nakon toga podijelite učenike u četiri grupe. Svaka grupa ima zadatak predstaviti jednog vojnog zapovjednika/generala koristeći se digitalnim alatom Book Creator. Zadatak je da u kratkim opisima prikažu život pojedinoga generala do izbijanja Prvoga svjetskog rata, njegovo djelovanje tijekom rata te nakon rata. Uz tekst mogu ubaciti i prigodne slikovne materijale. Prva grupa neka istraži francuskoga generala Ferdinanda Focha. Druga grupa neka istraži britanskoga zapovjednika Prvoga svjetskog rata Winstona Churchilla. Treća grupa neka istraži njemačkoga generala Paula von Hindenburga, a četvrta ruskoga generala Alekseja Brusilova.

Nakon što završe zadatak, učenici predstavljaju svoju „knjigu“. Uratke možete podijeliti u razrednoj učionici na platformi Google te organizirati anonimno glasovanje za najbolju knjigu. Najbolja grupa neka dobije nagradu za najbolje napravljen zadatak.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Započnite sat na platformi MS Teams u plenarnom načinu rada. Koristeći se alatom Book Creator, rezultate svojih istraživanja učenici mogu koncipirati uz prigodni slikovni prikaz generala Prvoga svjetskog rata te za rezultat dobiti formu manje knjige ili letka. Na početku aktivnosti poslušajte s učenicima antiratnu pjesmu War pigs (Svinje rata) heavy metal sastava Black Sabbath. Dok slušate, prikažite učenicima i tekst pjesme. Upitajte učenike o čemu je u pjesmi riječ. Postavite im sljedeća pitanja: Tko su zapravo „svinje rata“? Tko u ratu uvijek izvuče deblji kraj? Tko nastrada najviše? Je li tako i danas, u modernim ratovima? Prodiskutirajte o njihovim odgovorima. Pomoću funkcionalnosti izdvojenih soba (breakout rooms) podijelite razred u četiri grupe. Neka se u svakoj grupi po jedan učenik (predstavnik) u zasebnom prozoru prijavi na digitalni alat Book Creator i podijeli zaslon s ostalima u grupi. Svaka grupa ima zadatak predstaviti jednog vojnog zapovjednika/generala koristeći se digitalnim alatom Book Creator. Zadatak je da u kratkim opisima prikažu život pojedinoga generala do izbijanja Prvoga svjetskog rata, njegovo djelovanje tijekom rata te nakon rata. Uz tekst mogu ubaciti i prigodne slikovne materijale. Prva grupa neka istraži francuskoga generala Ferdinanda Focha. Druga grupa neka istraži britanskoga zapovjednika Prvoga svjetskog rata Winstona Churchilla. Treća grupa neka istraži njemačkoga generala Paula von Hindenburga, a četvrta ruskoga generala Alekseja Brusilova. Nakon što učenici završe zadatak, vratite se u plenarni način rada i prozovite predstavnike da jedan po jedan podijele zaslon s ostalima i izlože svoje knjige.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.

Tijekom slušanja pjesme osigurajte za učenike s oštećenjem sluha tekst pjesme koji će im omogućiti lakše praćenje.

Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Book Creator. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisanu i slikovnu uputu za korištenje alatom.

Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi odnosno ako to nije dogovor unutar grupe. Pobrinite se da rad učenika s teškoćama pratite tijekom izvršenja grupnog zadatka kako biste njihov doprinos mogli vrednovati i ako se ne jave za izlaganje uratka.

Pohvalite učenike s teškoćama kada je to primjereno, kako bi stvarali pozitivnu sliku o sebi i bili više motivirani. Učenicima s teškoćama omogućite povratne informacije i druge potrebne oblike podrške nakon ostvarenog zadatka kako biste im pomogli u razumijevanju sadržaja i daljnjem unapređenju znanja.

Za učenike koji žele znati više

Neka učenici naprave kratki letak u digitalnom alatu Canva o poznatom letačkom asu Prvoga svjetskog rata Manfredu von Richthofenu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Svinje rata

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje najvažnije vojne zapovjednike Prvoga svjetskog rata i navodi najznačajnije bitke u kojima su sudjelovali.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Hrvati kao dio ratnog stroja

U sklopu ove aktivnosti učenici će upoznati najvažnije hrvatske ličnosti koje su djelovale tijekom Prvoga svjetskog rata, kao vojnici ili kao političari. Koristeći se alatom Padlet, učenici mogu kombinirati slikovni, pisani i zvukovni materijal pri opisivanju hrvatskih ličnosti vezanih za Prvi svjetski rat.
Na početku aktivnosti, na ploči napišite: Hrvatska na početku 20. stoljeća. Postavite učenicima sljedeća pitanja: U kojoj se europskoj zemlji tada nalaze hrvatska područja? Koji su političari najvažniji na početku 20. stoljeća u Hrvatskoj? Kako se Hrvatska uklopila u Veliki rat? Kakav je međuodnos hrvatskih i srbijanskih političara s obzirom na to da su u dvama različitim taborima? Učeničke odgovore u kratkim crtama napišite na ploču te zajedno prodiskutirajte o njihovim odgovorima.

Nakon toga podijelite učenike u tri grupe, koje će biti vezane za tri perspektive rata. Prva će grupa pomoću digitalnoga alata Padlet kreirati mapu o značajnijim političarima koji djeluju tijekom Prvoga svjetskog rata: Stjepan Radić, Fran Supilo, Svetozar Pribičević. U alatu Padlet učenici opisuju njihovo političko djelovanje tijekom Prvoga svjetskog rata, njihova stajališta, odluke te položaj nakon kraja rata. Druga će grupa pomoću alata Padlet kreirati mapu o poznatim hrvatskim ličnostima koje su bile dionici Prvoga svjetskog rata kao aktivni vojnici: Svetozar Borojević, Josip Broz Tito, Maksimilijan Njegovan. Učenici opisuju njihovo ratno djelovanje tijekom Prvoga svjetskog rata: koju funkciju obavljaju, gdje su se istaknuli, kako je završio njihov ratni put. Koristeći se također alatom Padlet, treća grupa kreira mapu s osobama iz društvenog života koje svjedoče o tragičnoj i surovoj perspektivi ratnih godina: Miroslav Krleža, Fran Galović. Učenici istražuju njihovo djelovanje, kako doživljavaju rat, kakve su traume prošli i kakva je bila njihova sudbina. Nakon završetka zadatka, učenici predstavljaju svoje uratke pred svim učenicima u razredu.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.

Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.

U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na dijeljenje ideja i mišljenja, ali nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju. Tijekom razgovora učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje možete zadati da zapisuje odgovore na ploču.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena u skladu s njihovim potrebama.

Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka – primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi s učenicima koji su strpljivi i koji će im pomoći da usmjere pozornost na zadatak.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Padlet. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisanu i slikovnu uputu za korištenje alatom. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi odnosno ako to nije dogovor unutar grupe. Nakon izvršenja zadatka osigurajte učenicima s teškoćama povratne informacije i druge potrebne oblike podrške kako biste im pomogli u razumijevanju sadržaja i daljnjem unapređenju znanja.

Za učenike koji žele znati više

Koristeći se digitalnim alatom Prezi učenici mogu izraditi kratku prezentaciju o Mariji Jurić Zagorki, koja je tijekom Prvoga svjetskog rata bila novinarka.

Nastavna aktivnost za predmet X

Hrvati kao dio ratnog stroja

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik navodi najvažnije hrvatske dionike Prvoga svjetskog rata i uspoređuje njihovu ulogu tijekom i nakon Prvoga svjetskog rata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

"Najveće bitke Prvog svjetskog rata" preuzeto s : https://www.youtube.com/watch?v=zo0gdW7gHKE (29. ožujka 2023.)
"Black Sabbath- War pigs", preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=PrZFscfJxXc
(29. ožujak 2023.)
"Ferdinand Foch", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=19986 (29. ožujak 2023.)
"Winston Churchill", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=11737
(29. ožujak 2023.)
"Paul Von Hindenburg", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=25573 ( 29. ožujak 2023.)
"Aleksej Brusilov", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=9848 (29. ožujak 2023.)
"Crveni barun: Max Von Richthofen", preuzeto s: https://hr.tristarhistory.org/the-red-baron (29. ožujak 2023.)
"Stjepan Radić", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=51444 (29. ožujak 2023.)

"Frano Supilo", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=58835 (29.ožujak 2023.)

"Svetozar Pribičević", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=50294 (29.ožujak 2023.)

"Svetozar Borojević", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=8831 (29. ožujak 2023.)

"Josip Broz Tito", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=9758 (29. ožujak 2023.)

"Maksimilijan Njegovan", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=44486 (29. ožujak 2023.)

"Miroslav Krleža", prreuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=34113 (29. ožujak 2023.)

"Fran Galović", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=21131 (29. ožujak 2023.)

"Marija Jurić Zagorka", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=29566 (29. ožujak 2023.)

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.