U ovoj aktivnosti učenici će upoznati društvene slojeve srednjega vijeka te će ih moći prikazati pomoću digitalnoga alata Canva.
Za početak, popričajte s učenicima o njihovoj svakodnevici izvan škole: čime se bave, što rade kad napuste školske klupe, bave li se kakvom aktivnošću, pomažu li u obavljanju kućanskih poslova i slično. Nakon toga upitajte ih čime su se bavili njihovi vršnjaci u srednjem vijeku. Porazgovarajte o tome i prodiskutirajte, a neke od odgovora napišite na ploču.
Nakon toga podijelite učenike u četiri skupine. Svakoj skupini dodijelite jedan društveni sloj srednjega vijeka: kraljevsku obitelj, plemstvo, svećenstvo i seljaštvo. Zadatak je svake grupe da predstavi sloj pomoću sljedećih pitanja: čime su se sve bavili, koje su imali zadaće, kako im izgleda svakodnevica, koje su prednosti imali kao društveni sloj, a koji su bili nedostatci. Zadatak neka naprave koristeći se digitalnim alatom Canva. Nakon što završe zadatak, organizirajte predstavljanje pojedinog sloja, s tim da se učenici pokušaju odjenuti u duhu srednjega vijeka. Nagradite grupu koja se najviše potrudila.
Za kraj organizirajte dvije grupe: afirmacijsku i negacijsku. Neka učenici jedne grupe argumentirano brane tvrdnju da bi rado živjeli u srednjem vijeku, a učenici druge grupe neka argumentiraju zašto ne bi živjeli u srednjem vijeku.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati, osim ako sami ne izraze želju. Tijekom razgovora učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje možete zadati da zapisuje odgovore na ploču.
Prilikom podjele učenika u grupe, pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Canva. Ako je potrebno, pripremite uputu za korištenje alata te uputu za izvršavanje zadatka za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Tijekom predstavljanja pojedinoga društvenog sloja primjereno prilagodite način sudjelovanja učenika s teškoćama (primjerice, učenici s poremećajima u ponašanju i osjećanju ne moraju se isticati tijekom predstavljanja, učenici s jezičnim teškoćama neka ne izlažu usmeno).
Pri podjeli učenika u negacijsku i afirmacijsku grupu, neka u grupi u kojoj su učenici s teškoćama budu vršnjaci koji su strpljivi i koji će ih aktivno uključivati u aktivnost. Pri moderiranju rasprave, osigurajte primjereno sudjelovanje učenika s teškoćama.
Neka učenici izrade prezentaciju u programu PowerPoint o vojsci u srednjem vijeku.
U ovoj aktivnosti učenici će upoznati izgled srednjovjekovnoga grada i navesti njegove najvažnije zgrade i institucije. To će sve prikazati pomoću digitalnoga alata Mindomo.
Na početku, s učenicima promotrite izgled današnjega glavnog grada Hrvatske – Zagreba. Upitajte učenike što se nalazi u središtu grada, kako su položene ulice, gdje se nalaze zgrade najvažnijih institucija i zašto, koje su geografske specifičnosti Zagreba i kako su one utjecale na njegovu povijest i sadašnjost. Prodiskutirajte o tim pitanjima s učenicima, a njihove odgovore možete napisati i na ploču. Zatim pogledajte kratki film na kanalu YouTube o glavnim obilježjima srednjega vijeka. Nakon toga podijelite učenike u tri grupe.
Prva grupa neka predstavi izgled srednjovjekovnih ulica i trgova: kako su izgledali, što se na njima zbivalo, kako je izgledao život na srednjovjekovnoj ulici, čime su se sve ljudi bavili te koje su se djelatnosti mogle zateći na ulicama srednjovjekovnoga grada. Zadatak neka obave pretražujući izvore na internetu te koristeći se digitalnim alatom Mindomo. Druga grupa neka predstavi izgled srednjovjekovnih stambenih objekata: kako su izgledale srednjovjekovne kuće, koje su bile njihove specifičnosti i posebnosti, gdje su bile smještene domaće životinje u kući te koliko je ljudi živjelo u jednoj srednjovjekovnoj kući. Također, zadatak neka obave pretražujući izvore na internetu i koristeći se digitalnim alatom Mindomo. Treća grupa predstavlja izgled srednjovjekovnih crkava i samostana: kako su izgledali navedeni sakralni objekti, koje su bile specifičnosti gradnje i položaja crkava i samostana, koliko su ljudi mogle primiti crkve, a koliko je ljudi bilo smješteno u samostanima. Kao i prethodne dvije grupe, neka zadatak obave pretražujući izvore na internetu i koristeći se digitalnim alatom Mindomo.
Učenici predstavljaju rezultate svoga istraživanja ostalim učenicima u razredu, a dio zadataka možete potom staviti u virtualnu učionicu. Za kraj, upitajte učenike koje objekte srednjeg vijeka još uvijek nalazimo u Zagrebu. Prodiskutirajte s učenicima o njihovim odgovorima.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. O prilagodbi aktivnosti uvijek se možete savjetovati sa stručnim timom škole.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama) ako sami ne izraze želju. Tijekom razgovora učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje možete zadati da zapisuje odgovore na ploču.
Prilikom podjele učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o području njegova interesa.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Mindomo. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisane i slikovne upute za upotrebu alata, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio zadatka, neka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu sa svojim jakim stranama.
Prilikom predstavljanja grupnih uradaka, neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.
Učenici mogu u digitalnom alatu Prezi izraditi prezentaciju o ranosrednjovjekovnoj crkvi sv. Donata u Zadru.
U ovoj aktivnosti učenici će upoznati izgled i svakodnevicu srednjovjekovnoga sela te će istraživanje provesti koristeći se digitalnim alatom Prezi.
Na početku, povedite s učenicima raspravu o tome zašto danas ljudi odlaze sa sela i sele se u gradove, koji su razlozi da sela ostaju prazna. Prodiskutirajte s učenicima o njihovim odgovorima.
Nakon toga podijelite ih u tri grupe. Prva grupa neka istraži izgled srednjovjekovnoga sela: kako je selo izgledalo, što ga je činilo, koje su bile najvažnije zgrade u selu, koje su posebnosti srednjovjekovnoga sela. Istraživanje neka predstave u digitalnom alatu Prezi. Druga grupa neka se bavi svakodnevicom života na selu: čime se sve bave ljudi na selu, kako je izgledao život, koji su bili problemi, koje prednosti, a koji nedostatci života na selu. Treća grupa neka predstavlja jednu srednjovjekovnu obitelj koju čine otac, majka i djeca. Zadatak je predstaviti jedan dan u obitelji u srednjem vijeku i to s motrišta oca, majke i djeteta: kako izgleda dan od jutarnjeg ustanka do večeri. Zadatak neka naprave koristeći se digitalnim alatom Prezi. Nakon toga učenici predstavljaju svoje radove pred svim ostalim učenicima u razredu te možete nagraditi najbolje napravljen zadatak.
Na kraju, povedite diskusiju: selo ili grad, koje je mjesto bolje za život? Jedan dio učenika neka predstavlja selo, a drugi dio neka predstavlja grad. Neka argumentirano brane svoja stajališta.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. O prilagodbi aktivnosti uvijek se možete savjetovati sa stručnim timom škole.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju.
Tijekom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupi koja će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću skupinu koja će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak). Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Prezi. Osim upute za izvršavanje zadatka, ako je potrebno, osigurajte pisane i slikovne upute za upotrebu alata.
Prilikom predstavljanja grupnih uradaka, neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.
Učenici mogu izraditi plakat u alatu Canva o velikoj Seljačkoj buni na susedgradsko-stubičkom vlastelinstvu 1573. godine.
"Plemstvo", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=48691 (29. ožujak 2023.)
"Seljaštvo", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=55320 (29. ožujak 2023.)
"Srednji vijek", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=57603 (29. ožujak 2023.)
"Zagreb", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=66685 (29. ožujak 2023.)
"Srednji vijek: opće karakteristike"; preuzeto s: https://www.youtube.com/watch?v=YaKsnsUMPTw (29. ožujak 2023.)
"Dvorac", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=16782 (29. ožujak 2023.)
"Selo", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=55307 (29. ožujak 2023.)
"Seljačke bune", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=55315 (29. ožujak 2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.