Ovom aktivnošću učenici će upoznati glavne osobe koje stoje iza ujedinjenja Italije i Njemačke te će pomoću digitalnog alata Canva prikazati što obilježava osobe koje su bile glavni protagonisti stvaranja dviju novih nacija.
Za početak, ponovite s učenicima događanja vezana za „proljeće naroda“ (Što je to „proljeće naroda“? Što je dovelo do „proljeća naroda“, a koje su njegove posljedice? Zašto se ujedinjenje Italije i Njemačke nije ostvarilo već 1848. godine?). Nekoliko odgovora zapišite i na ploču.
Nakon toga podijelite učenike u četiri grupe. Svaka će grupa za zadatak dobiti jednog predstavnika talijanskog ili njemačkog ujedinjenja: Otta von Bismarcka, Guisepea Garibaldija, Vilima I. Hohenzollerna, Camilla Cavoura. Neka učenici u digitalnom alatu Canva naprave plakat o pojedinom političaru, koji sadržava tri segmenta: privatni život, politički život, naslijeđe političkog djelovanja. Nakon završetka zadatka neka grupe predstave svoje radove pred svim učenicima u razredu.
Za kraj, napravite kraću debatu o političarima nekoć i danas, odnosno usporedite političare i njihovo djelovanje danas i političko djelovanje u prošlosti. Neka učenici argumentiraju svoje odgovore.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati. Tijekom razgovora učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje možete zadati da zapisuje odgovore na ploču.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka – primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u grupu sa strpljivim učenicima koji će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak). Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Canva. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisanu i slikovnu uputu za korištenje alatom. Pobrinite se da rad učenika s teškoćama pratite tijekom izvršenja grupnog zadatka kako biste njihov doprinos mogli vrednovati i ako se ne jave za izlaganje uratka.
Prilikom izlaganja učenike s teškoćama potaknite na uključivanje, ali ne inzistirajte na tome ako ne pokazuju želju. Učenike koji se uključe pohvalite na primjeren način kako bi stvarali pozitivnu sliku o sebi i kako bi im se povećala motivacija.
Tijekom završne debate nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon debate osigurajte im povratnu informaciju i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave kako biste im pomogli u daljnjem unapređenju znanja.
Neka učenici naprave prezentaciju u alatu Prezi o prvom talijanskom kralju – Viktoru Emanuelu II.
Za početak, upitajte učenike kako bi danas izgledalo ujedinjenje Italije i Njemačke, bi li se također vodili parolom „krvi i željeza“ ili bi pokušali mirnim putem ostvariti ideju ujedinjenja. Neka učenici argumentiraju svoje odgovore i neka iznesu svoje mišljenje. Zapišite njihova promišljanja na ploču. Nakon toga podijelite razred u dvije grupe. Jedna će grupa u digitalnom alatu Tiki-toki izraditi vremensku lentu najznačajnijih događaja tijekom ujedinjenja Italije: početak ujedinjenja, ratovi i najznačajnije bitke, priključenja manjih državica, kraj ujedinjenja. Druga će grupa, također u alatu Tiki-toki, izraditi lentu vremena o događajima tijekom ujedinjenja Njemačke: početak ujedinjenja, ratovi i najznačajnije bitke, priključenja manjih državica, kraj ujedinjenja. Nakon što završe zadatak, učenici predstavljaju radove svojih grupa. Zatim s učenicima kreirajte jednu zajedničku vremensku lentu u digitalnom alatu Tiki-toki da bi se vidjelo koliko su procesi ujedinjenja Njemačke i Italije bili istovremeni, a u nekim se trenutcima i preklapali.
Za kraj, pokrenite razgovor s usporedbom tih zbivanja sa stvaranjem Hrvatske početkom 90-ih godina 20. stoljeća. Upitajte učenike: Koje su sličnosti, a koje su razlike između nastanka Njemačke i Italije s jedne strane, i Hrvatske s druge? Možete na ploči zapisati dvije rubrike: sličnosti i razlike pa neka učenici daju odgovore, a vi zapisujte.
Započnite sat na platformi MS Teams u plenarnom načinu rada. Za početak, ponovite s učenicima koje su najznačajnije osobe važne za proces ujedinjenja Italije i Njemačke te ponovite obilježja njihova dolaska na vlast. Nakon toga podijelite razred u dvije grupe koristeći se funkcionalnostima izdvojenih soba (breakout rooms): jedna će grupa u digitalnom alatu Tiki-toki izraditi vremensku lentu najznačajnijih događaja tijekom ujedinjenja Italije: početak ujedinjenja, ratovi i najznačajnije bitke, priključenja manjih državica, kraj ujedinjenja. Druga će grupa, također u alatu Tiki-toki, izraditi lentu vremena o događajima tijekom ujedinjenja Njemačke: početak ujedinjenja, ratovi i najznačajnije bitke, priključenja manjih državica, kraj ujedinjenja. Neka se u svakoj grupi po jedna osoba (predstavnik) u zasebnom prozoru logira u alat Tiki-toki i podijeli zaslon s ostalima. Predstavnici će kreirati lentu pomoću doprinosa ostalih. Nakon što učenici završe zadatak, vratite se u plenarni način rada te prozovite predstavnike da podijele zaslon i izlože radove svojih grupa. Za kraj, pokrenite razgovor i usporedbu sa stvaranjem Hrvatske početkom 90-ih godina 20. stoljeća.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
Prilikom objašnjavanja zadatka izražavajte se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen sposobnostima učenika s teškoćama te se usredotočite na ključne aspekte zadatka koji se mogu lakše razumjeti. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama s učenicima s kojima su već surađivali, odnosno s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Tiki-Toki. Osim upute za izvršavanje zadatka, ako je to potrebno, osigurajte i pisanu i slikovnu uputu za upotrebu alata. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Prilikom izlaganja nemojte inzistirati da izlažu učenici kojima je izazovno usmeno izlagati – primjerice, učenici s poremećajima u ponašanju i osjećanju (učenici s izraženom anksioznošću), osim ako sami ne izraze želju. Pohvalite učenike s teškoćama na primjeren način kako bi stvarali pozitivnu sliku o sebi i kako bi im se povećala motivacija.
Tijekom završnog razgovora nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama. Nakon razgovora omogućite im povratne informacije i odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom razgovora kako biste im pomogli u boljem razumijevanju sadržaja i daljnjem unapređenju znanja.
Uputite učenike da izrade prezentaciju u digitalnom alatu Prezi o proglašenju Drugoga Njemačkog Carstva u dvorcu Versaillesu.
Ovom će aktivnošću učenici upoznati najvažnija obilježja njemačkoga prodora na istok, kao i talijanskoga iredentizma.
Na početku, ponovite s učenicima tko su bili najvažniji protagonisti ujedinjenja Njemačke i Italije, upitajte ih kako je izgledalo to ujedinjenje te koje su bile posljedice nastanka tih novih zemalja. Nekoliko odgovora napišite na ploču. Zatim podijelite učenike u četiri grupe. Prva će grupa predstaviti povijesni kontekst ideje prodora na istok: što je Njemačka uključivala prije ujedinjenja, a što je postala nakon ujedinjenja, kojim je političkim opcijama ta ideja bila zanimljiva i zašto te tko su bili protivnici te ideje. Predstavljanje mogu izraditi u prezentaciji u programu MS PowerPoint. Druga će grupa predstaviti ideju talijanske iredente: kako je nastala, što obuhvaća te tko su bili njezini pobornici, a tko protivnici. Učenici se za predstavljanje također koriste digitalnim alatom MS PowerPoint. Treća grupa učenika, također pomoću dgitalnoga alata MS PowerPoint, predstavlja Bagdadsku željeznicu: što označava, tko je gradi i zašto, kakva je bila sudbina željeznice te funkcionira li i danas. Četvrta grupa učenika istražuje utjecaje talijanske iredente na istočnojadransku obalu i rezultate istraživanje također predstavlja koristeći se alatom MS PowerPoint: zašto su Talijani uključivali područja Istre, Kvarnera i Dalmacije u iredentizam, kakav su stav imali hrvatski političari, a kakav obično stanovništvo tih prostora. Neka učenici predstavljaju svoje radove pred svim ostalim učenicima.
Za kraj, aktualizirajte temu upitom postoje li i danas velike ideje u Italiji i Njemačkoj koje bi se mogle povezati s „prodorom na istok“ i „iredentom“.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti, uvijek je moguće savjetovati se sa stručnim timom škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama kojima je potrebna dodatna pomoć u izvršenju zadataka budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja, ovisno o dogovoru s učenikom, kako bi dobili odgovarajuću podršku.
U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na njihovu sudjelovanju, osim ako sami ne izraze želju. Tijekom rasprave učeniku s poremećajem aktivnosti i pažnje možete zadati da zapisuje odgovore na ploču.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, neka učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje bude u grupi s učenicima koji su strpljivi i koji će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak). Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu PowerPoint. Osim upute za izvršavanje zadatka, ako je potrebno, osigurajte pisanu i slikovnu uputu za korištenje alatom. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Učenika s teškoćama nemojte izlagati predstavljanju rada ako se svojevoljno ne javi odnosno ako to nije dogovor unutar grupe. Ako je u razredu učenik s poremećajem aktivnosti i pažnje, omogućite da njegova grupa prva izlaže. Osigurajte da se učenici s teškoćama tijekom izlaganja osjećaju ugodno.
Neka učenici naprave plakat u alatu Canva o kolonijama Njemačkoga Carstva na području Afrike.
"Otto von Bismarck", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=7883 (30. ožujka 2023.)
"Guiseppe Garibaldi", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=21293 (30. ožujka 2023.)
"Vilim I. Hohenzollern", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=64645 (30. ožujka 2023.)
"Camillo Cavour", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=11067 (30. ožujka 2023.)
"Viktor Emanuel II. ", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/Natuknica.aspx?ID=64617 (30. ožujka 2023.)
"Drang nach osten", preuzeto s: https://enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=16180 (30. ožujka 2023.)
"Iredenta", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?ID=27816 (30. ožujka 2023.)
"Bagdadska željeznica", preuzeto s: https://www.enciklopedija.hr/natuknica.aspx?id=5228 (30. ožujka 2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.