Predmet
Povijest 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kraljice Sredozemlja

Naziv predmeta
Povijest 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi

Burna prošlost La Serrenisime

Motivirajte učenike postavljanjem pitanja o tome jesu li ikada bili u Veneciji odnosno poznaju li nekoga tko je bio u Veneciji te po čemu je ona poznata. Tijekom kratkoga razgovora usmjerite im pozornost na činjenicu da je Venecija stoljećima bila jedna od najvećih gospodarskih pomorskih sila Sredozemlja te najavite da ćete se time baviti u ovoj aktivnosti. Uputite učenike da pretraživanjem raspoloživih mrežnih izvora znanja istraže povijest Venecije, s naglaskom na razdoblju razvijenoga i kasnoga srednjeg vijeka. Podijelite ih u grupe i svakoj grupi zadajte zadatak da istraži jedan aspekt mletačkoga gospodarstva. Neke od mogućih tema jesu sljedeće: križarski ratovi, brodogradnja, muransko staklo, Stado da Mar, začini. Neka se u svakoj grupi po jedan učenik pomoću pametnoga telefona, tableta i li računala prijavi na digitalni alat TikiToki. Svakoj grupi dajte uputu da izradi lentu vremena s barem tri godine. Koristeći se funkcionalnostima alata, neka svakoj godini pridruže objašnjenje i, ako je moguće, sliku.

Kada završe, prozovite predstavnika svake skupine da obrazloži svoju lentu vremena, a ostalim učenicima dajte uputu da prate i iz njihove lente izdvoje jedan ključni događaj. Kada predstavnici svih grupa izlože rezultate rada, raspravite s učenicima o ključnim događajima koje su izdvojili. Na ploči zapišite jedan ključni događaj za svaku skupinu za koji ste zaključili da je najvažniji i prokomentirajte ga. Za kraj, povedite raspravu o ulozi turizma u gospodarstvu Venecije danas.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Započnite sat na platformi MS Teams u plenarnom načinu rada. Motivirajte učenike postavljanjem pitanja o tome jesu li ikada bili u Veneciji odnosno poznaju li nekoga tko je bio u Veneciji te po čemu je ona poznata. Uputite učenike da pretraživanjem raspoloživih mrežnih izvora znanja istraže povijest Venecije, s naglaskom na razdoblju razvijenoga i kasnoga srednjeg vijeka. Koristeći se funkcionalnošću izdvojenih soba (breakout rooms) podijelite ih u grupe i svakoj zadajte zadatak da istraži jedan aspekt mletačkoga gospodarstva. Neke od mogućih tema jesu sljedeće: križarski ratovi, brodogradnja, muransko staklo, Stado da Mar, začini. Neka se u svakoj grupi po jedan učenik (predstavnik) u zasebnom prozoru prijavi na digitalni alat TikiToki i podijeli zaslon s ostalima u grupi.

Svakoj grupi dajte uputu da izradi lentu vremena s barem tri godine. Koristeći se funkcionalnostima alata, neka svakoj godini pridruže objašnjenje i, ako je moguće, sliku. Kada završe, vratite se u plenarni način rada i prozovite predstavnika svake skupine da podijeli zaslon sa svima i obrazloži svoju lentu vremena, a ostalim učenicima dajte uputu da prate i iz njihove lente izdvoje jedan ključni događaj. Kada predstavnici svih grupa izlože rezultate rada, raspravite s učenicima o ključnim događajima koje su izdvojili.

Otvorite dokument u programu MS Word, podijelite zaslon sa svima i zapišite po jedan ključni događaj za svaku skupinu za koji ste zaključili da je najvažniji i prokomentirajte ga. Za kraj, povedite raspravu o ulozi turizma u gospodarstvu Venecije danas.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.

U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju.

Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupi koja će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem ponašanja i osjećanja smjestite u strpljivu i motivirajuću skupinu koja će učeniku pomoći da doprinese izvršenju zadatka). Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači. Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Tiki-Toki. Ako je potrebno, osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatom.

Prilikom predstavljanja grupnih uradaka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju. Nakon predstavljanja osigurajte učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike da istraže povijest jednog aspekta gospodarstva Venecije koji se održao do danas, primjerice muranskoga stakla, te neka rezultate istraživanja izlože pomoću alata MS PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Burna prošlost La Serrenisime

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenk analizira mletačku trgovinu.
  • Učenik evaluira ulogu diplomacije u razvoju dubrovačkoga gospodarstva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Umijeće diplomacije

Pozdravite učenike i za početak projicirajte fotografiju dubrovačkoga Starog grada. Porazgovarajte s njima o tome po čemu je Dubrovnik poznat u povijesti. Istaknite gospodarsku ulogu Dubrovnika u srednjovjekovnom i ranonovovjekovnom Sredozemlju i upitajte učenike što misle koji su čimbenici Dubrovniku omogućili gospodarski uspjeh. Dajte im uputu da pretraživanjem raspoloživih mrežnih izvora znanja istraže dubrovačku mrežu diplomatskih ispostava na Sredozemlju. Logirajte se u alat ThingLink pomoću pametnoga telefona, tableta ili računala. Kreirajte grupe koristeći se mogućnostima alata i dodajte učenike. Svakoj grupi zadajte da pronađe tri dubrovačke ispostave, odnosno tri grada u kojima je Dubrovnik imao konzularne predstavnike te neka ih označi na karti koju ćete učitati u alat.

Kako bi aktivnost bila dinamičnija, objasnite im da se ispostave ne smiju ponavljati. Ako, primjerice, prva grupa označi Anconu, ostale je grupe ne smiju ponoviti. Raznolikost možete postići i zadavanjem različite regije Sredozemlja svakoj grupi. Kada učenici završe izradu interaktivne karte, zajedno ih prokomentirajte i raspravite o tome kako je dubrovačka diplomatska mreža mogla utjecati na razvoj dubrovačkoga gospodarstva. Proširite raspravu na ulogu diplomacije danas. U alatu Mentimeter otvorite anketu s jednim poljem u funkcionalnosti oblak riječi. Uputite učenike da u polje upišu jedan od sljedećih pojmova, s obzirom na to što misle koji je od tih čimbenika najvažniji za uspješnu gospodarsku djelatnost: geografski položaj, raspoloživost resursa, diplomacija. Prema učestalosti odabira, na dobivenom grafičkom prikazu pojmovi će biti prikazani u različitim veličinama. Povedite raspravu o tome koliko navedeni čimbenici utječu na gospodarstvo općenito, odnosno gospodarstvo danas.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika.

Neka učenici s teškoćama kojima je to potrebno budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike sa specifičnim teškoćama učenja, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnim alatima ThingLink i Mentimeter. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisane i slikovne upute za upotrebu ovih alata, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenici koji se ne snalaze u alatima i nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio zadatka, mogu raditi u paru s učenikom mentorom tako da podijele posao u skladu s jakim stranama učenika s teškoćama.

Prilikom predstavljanja uradaka i rasprave neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju. Tijekom komentiranja uradaka nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave omogućite učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže povijest diplomacije, s naglaskom na njezinoj ulozi u razvoju gospodarstva. Neka rezultate istraživanja prikažu pomoću alata Prezi.

Nastavna aktivnost za predmet X

Umijeće diplomacije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik evaluira ulogu diplomacije u razvoju dubrovačkoga gospodarstva.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Rivalstvo je život trgovine i smrt trgovca

Pozdravite učenike i postavite im pitanje: Jeste li ikada bili osobito dobri u nečemu (sportu, glazbi, školi...)? Jeste li išli na natjecanja u tome i jeste li imali rivala? Znate li za neki drugi primjer rivalstva danas u području politike, poslovnome svijetu, sportu? Rivalstva su sastavni dio napretka pojedinaca, društava ili država. Jedno od najpoznatijih rivalstava u srednjovjekovnome sredozemnom trgovačkom svijetu bilo je rivalstvo između talijanskih gradova Venecije i Genove u 13. i 14. stoljeću. Podijelite učenike u četiri grupe i svakoj zadajte da pomoću raspoloživih mrežnih izvora znanja istraže jedan od četiriju ratova između Venecije i Genove. Neka svaka grupa prouči jedan rat te u alatu WordOnline izradi tablicu u koju će unijeti uzroke, kratak tijek i posljedice rata. Neka naglasak stave na uzroke i posljedice važne za gospodarstvo Genove i Venecije.

Nakon završetka zadatka neka predstavnik svake grupa izloži rezultate rada. Zajedno prokomentirajte uzroke i posljedice ratova, kakvu je ulogu imalo trgovačko rivalstvo u ratovima te kako su se ratovi odrazili na gospodarstvo Venecije i Genove. Za kraj, raspravite o tome koliko je rat dobar način za napredovanje u rivalstvu. Postavite pitanje kako bi se danas rješavala gospodarska rivalstva i po čemu je to različito od postupaka Venecije i Genove. Prodiskutirajte o citatu američkoga pisca Elberta Hubbarda: Rivalstvo je život trgovine i smrt trgovca.

Postupci potpore

U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilikom prilagodbe aktivnosti možete se savjetovati sa stručnim timom škole.

U uvodnom razgovoru učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati ako sami ne izraze želju. Učenike s poremećajem iz autističnog spektra motivirajte na sudjelovanje specifičnim pitanjima o temi.

Tijekom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupi koja će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere u kojoj grupi želi sudjelovati, ovisno o ratu o kojem najviše želi naučiti. Tijekom rada u grupi vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.

Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena.

Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Word. Ako je potrebno, osigurajte pisane i slikovne upute za upotrebu alata.

Prilikom predstavljanja grupnih uradaka neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju. Tijekom komentiranja uradaka nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave omogućite učenicima s teškoćama odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da prouče rivalstvo između Venecije i Dubrovnika u srednjem i ranom novom vijeku te rezultate istraživanje prikažu pomoću alata PowerPoint.

Nastavna aktivnost za predmet X

Rivalstvo je život trgovine i smrt trgovca

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira gospodarske uzroke i posljedice ratova između Venecije i Genove.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.