Podijelite učenike u sedam skupina te svaku skupinu potaknite da samostalno istraži glavne značajke jednoga dodijeljenoga stilskog razdoblja u glazbi: stari vijek, srednji vijek, predrenesansa i renesansa, barok, klasicizam, romantizam, 20. i 21. stoljeće.
Tijekom istraživanja učenici trebaju, podijeljeni u skupine, za svako razdoblje istražiti:
Nakon provedenog istraživanja učenike uputite na izradu prezentacijskih sadržaja u digitalnom alatu Wakelet. Tim će se sadržajima koristiti za prezentaciju i poučavanje ostatka razrednog odjela. Učenici svake grupe trebaju odabrati predstavnika koji će ključne informacije istraženoga stilskog razdoblja predstaviti ostatku razreda.
Nakon izlaganja predstavnika svih grupa, putem vođene diskusije, raspravite pojavu i razvoj povijesti europske glazbe s cijelim razredom.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Materijale za istraživanje unaprijed pripremite i prilagodite potrebama učenika.
Prilagodba teksta na kojemu će učenici raditi: povećajte font (14 pt i veći) i prored između rečenica, Arial, Verdana, Comic Sans, lijevo poravnanje. Koristite se pozadinom i bojom teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razdijelite na jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi redak. Preoblikujte izvorni tekst na rečenice s ključnim informacijama. Izostavite višekratno ponavljanje ili nevažne informacije. Zamijenite riječi zahtjevnije za čitanje i razumijevanje odabirom alternativnih riječi kako bi smisao i bit rečenice u tekstu bilo lakše razumjeti. Izmijenite red riječi u rečenici ako je potrebno. Objasnite novi pojam unutar teksta, na marginama stranice ili kao „saznaj više”, unutar zasebnog pojmovnika. Podebljajte ključne pojmove unutar rečenica tako da se njihovim čitanjem razumije važna poruka rečenice i teksta.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Wakelet.
Izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu.
Upute za sudjelovanje u raspravi neka budu jasne i strukturirane. Postavljajte otvorena pitanja koja potiču razmišljanje i raspravu. Učenicima s teškoćama može biti korisno da rade s drugim učenikom ili u grupi. To im može stvoriti osjećaj sigurnosti, a također ih potiče da aktivno sudjeluju u raspravi. Povežite ih s grupom u kojoj će se osjećati ugodno i gdje će se poštovati njihovo mišljenje.
Nekim učenicima može trebati dodatno vrijeme za razmišljanje i pripremu odgovora.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike u grupi da samostalno istraže jednog skladatelja u prije obrađenom stilskom razdoblju te stvore animirani prikaz crte vremena s istaknutim skladateljima pojedinoga razdoblja. Učenici taj zadatak mogu izraditi u digitalnom alatu Powtoon, u kojem također više grupa učenika može surađivati na jednome predlošku te slici pridružiti i zvuk najpoznatijeg djela odabranoga skladatelja.
Nakon istraženih zanimljivosti vezanih za svako stilsko razdoblje prikažite učenicima na stvorenoj zajedničkoj platformi digitalnog alata Wakelet poveznicu o glazbenom razvoju i evoluciji zvuka klasične glazbe u povijesti. Također ih potaknite na aktivno slušanje analiziranjem zadanih sastavnica glazbe, poput sastava izvođača i sadržaja glazbenoga djela:
Nakon slušanja raspravite s učenicima analizirane glazbene sastavnice i nastavite raditi s prije podijeljenim skupinama učenika. Potaknite ih da samostalno istraže i pronađu dva glazbena primjera koji analizom glazbeno-izražajnih sastavnica prikazuju karakteristična obilježja obrađenoga stilskog razdoblja.
Usmjerite učenike da predstave svoje rezultate istraživanja na stvorenoj platformi digitalnog alata Wakelet. Prije slušanja jednog od odabranih primjera iz svakoga stilskog razdoblja, zadajte učenicima da zajednički analiziraju glazbeni primjer na osnovi odabrane glazbeno-izražajne sastavnice. Nakon odslušanoga glazbenog primjera, s učenicima razgovarajte o rezultatima glazbene analize.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Unaprijed planirajte i raspodijelite grupne aktivnosti. Odredite ciljeve i očekivanja te razmislite o načinima kako učenik s teškoćama može pridonijeti grupi. Osigurajte da su zadatci jasni i prilagođeni sposobnostima učenika. Potičite inkluzivno i podupirateljsko ozračje u grupi. Podignite svijest o važnosti prihvaćanja različitosti među članovima grupe. Potaknite suradnju i međusobnu potporu te potičite sve učenike da sudjeluju i izraze svoje zamisli. Prilagodbe za učenike s teškoćama mogu biti fizičke, prilagođeni materijali ili komunikacijske strategije (npr. vizualne pomagala, upute u pisanom obliku).
Omogućite svim učenicima da preuzmu različite uloge u grupnom radu. To može promicati osjećaj odgovornosti, samopouzdanje i razvijanje komunikacijskih vještina. Osigurajte da učenik s teškoćama ima mogućnost preuzeti odgovornost za zadatke koji su primjereni njihovim sposobnostima i interesima.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Wakelet. Prema potrebi izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike na nekoliko videoprimjera spajanja različitih vrsta glazbe (crossovera) i prožimanja žanrova (fuzije) u glazbi. Primjerice, barokna fuga Johanna Sebastiana Bacha u jazz izvedbi Nine Simone, klasično operno pjevanje u pop-izvedbi skladbe Barcelona Freddieja Mercuryja i operne pjevačice Monserrat Caballe ili suvremena pop-glazba 21. stoljeća u obradi nekoga prijašnjega stilskog razdoblja ili smjera poput skladbe Flowers Miley Cyrus u jazz izvedbi s početka 20. stoljeća.
Zatim potaknite učenike svih grupa na samostalno istraživanje primjera crossovera i fuzije stilskoga razdoblja koje su obradili sa stilskim smjerovima 20. i 21. stoljeća.
Učenici grupe koja je istraživala značajke i glazbu 20. i 21. stoljeća neka pronađu primjere crossovera i fuzije u suprotnome smjeru, odnosno zvuk glazbe 20. i 21. stoljeća na osnovi glazbenih značajki nekoga prethodnoga stilskog razdoblja ili smjera. Takvu vrstu obrade glazbe možete pokazati primjerom Petera Breinera koji je obradio pojedina djela sastava Beatles u duhu barokne glazbe i glazbene vrste concerta grossa. Poslušajte baroknu obradu pjesme She Loves You.
Navedite ih na kritički odabir glazbenih primjera, analiziranje glazbeno-izražajnih sastavnica djela i reinterpretaciju putem povezivanja s vlastitim glazbenim ukusom. Potaknite ih da istražene sadržaje i glazbene primjere predstave izradom infografike u digitalnom alatu Canva. Infografike podijelite na izrađenoj zajedničkoj platformi digitalnog alata Wakelet.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima s oštećenjem sluha omogućite da sjede bliže izvoru zvuka/zvučnika.
Za učenike s teškoćama suzite područje istraživanja. Uputite ih na konkretan zadatak i izvore koje će istraživati. Unaprijed im pripremite materijale za rad te pisane smjernice.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Canva i Wakelet. Izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.