Predmet
Glazbena kultura 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kad se mali instrumenti slože

Naziv predmeta
Glazbena kultura 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • gudački kvartet
  • gudački kvintet
  • klasicizam
  • sologlazbalo

Povratak u prošlost

Na početku aktivnosti prisjetite se značajki glazbe od antike do klasicizma. Potaknite učenike da s pomoću ulomaka glazbenih djela iz svakoga stilskoga razdoblja sami napišu razliku između glazbenih sastavnica. Potaknite ih da iznesu stajalište o razlici i utjecaju između crkvene i svjetovne glazbe. U razgovoru usporedite i život običnog čovjeka i plemića, prava i obaveze žena i muškaraca te prava i obveze djeteta u svakom stilskom razdoblju. Povežite to sa sadašnjicom. Ponovite prava i obaveze djeteta danas. Izbjeći galamu i viku možete na jednostavan način: koristite se lopticom. Objasnite učenicima pravila: tko drži lopticu – taj može govoriti. Svi drugi tada trebaju pozorno slušati. Vi također možete govoriti samo kada imate lopticu. Tako svaki učenik može imati riječ i iznijeti svoje mišljenje. Naučite plesati srednjovjekovni ples bransle ili renesansnu pavanu. Pomno pratite ponašaju li se učenici tijekom plesa pažljivo i tolerantno jedni prema drugima. Kada budete govorili o klasicizmu, neka učenici najprije izrade KWL tablicu: znam – želim znati – naučio sam. Dajte im vremena da popune dva stupca, a treći ostave prazan. Pogledajte videozapis NOTICA 1 ili NOTICA 2 o klasicizmu. Ne morate gledati cijeli videozapis, možete odabrati ulomke s pomoću kojih ćete se prisjetiti glazbeno-stilskog razdoblja. Uputite učenike da obratite pozornost na NOTICU 2 (od 2:35 min), gdje se govori o komornim sastavima. Razgovarajte s njima o sastavu gudačkoga kvarteta i gudačkoga kvinteta. Zašto su komorni sastavi bili toliko popularni u klasicizmu? Potaknite učenike da usporede kvartet ili kvintet s prijateljskim razgovorom. Svaki prijatelj predstavlja jedno glazbalo u gudačkom kvartetu ili kvintetu. Kao i u razgovoru, svaki prijatelj pokušava ispričati svoju priču. Katkad se prijatelji slažu, katkad se svađaju. Možete provesti pokus tako da podijelite učenike u grupe po 4 ili 5 i zadajte im temu o kojoj trebaju razgovarati. Poslije komentirajte njihov doživljaj. Poslušajte glazbene primjere za usporedbu. Poslije ponavljanja podijelite učenike u grupe i zadajte im izrade kviz u aplikaciji LearningApps. Neka se prisjete znanja o klasicizmu. Dopustite im da se služe udžbenikom, bilježnicom i tražilicom. U kvizu može biti do deset pitanja. Kada učenici završe izradu kvizovima, trebate ih odigrati na satu. Tako će učenici još jedanput ponoviti glazbeno-stilsko razdoblje klasicizam. Na kraju učenici popunjavaju KWL tablicu do kraja i čitaju dopunu. Zajedno s njima komentirajte što su napisali.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite da se uključi u različite aktivnosti.

Postavljajte jedno po jedno pitanje koristeći se jednostavnim rječnikom. Potaknite kreativno razmišljanje kod učenika s teškoćama postavljajući dodatna potpitanja. Omogućite učenicima asocijacije koje će ih usmjeriti na razmišljanje. Prikažite što više vizualnih primjera.

Potaknite ih na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome, posebice kod učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.

Za učenike s teškoćama unaprijed pripremite KWL tablice te im objasnite način ispunjavanja.

Učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješno primio sve informacije. Osigurajte tišinu u razredu te pripazite da izvor svjetlosti nije izravno usmjeren na zaslon na kojem se prikazuju sadržaji.

Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata LearningApps. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da istraže život i djela Josepha Haydna. Zašto za njega govore da je bio otac gudačkoga kvarteta?

Nastavna aktivnost za predmet X

Povratak u prošlost

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik upoznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe.
  • Učenik prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje obilježja glazbe glazbeno-stilskih razdoblja.
  • Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih učenika.
  • Učenik uspoređuje glazbene sastavnice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Ima li Platon pravo?

Razgovarajte s učenicima o glazbi danas. Zašto nam služi glazba? Kako i gdje slušamo glazbu? Kakvu glazbu slušamo? U kojim prigodama? Razgovarajte o tome kakvu glazbu slušaju kada su tužni ili kada su veseli. Možete ih pitati koju glazbu slušaju njihovi roditelji, bake i djedovi. Razlikuju li se glazbeni ukusi generacija? Zašto? Dogovorite pravila odgovaranja. Možete sjesti u krug i tako svaki učenik po redu dobije mogućnost za odgovor. Možete se koristiti lopticom ili nekim drugim predmetom. Samo se morate dogovoriti: kod koga je taj predmet – taj govori. Svi drugi u to vrijeme slušaju. Neka svaki učenik odgovori na postavljena pitanja stavljajući sebe u prvi plan kao da govori o sebi. Potaknite učenike da iznesu svoje mišljenje. Pazite na to da budu tolerantni prema mišljenju drugih, da poštuju tuđe mišljenje. Poslije razgovora pogledajte videozapis ili poslušajte starogrčku glazbu. Sviđa li vam se takva glazba? Zašto? Potaknite ih na razmišljanje da odgovore kojem stoljeću ili kojem razdoblju pripada ta glazba. Zašto? Razgovarajte o jednostavnosti te glazbe. Analizirajte glazbu. Pogledajte videozapis o starogrčkoj glazbi. Razgovarajte s učenicima o moralu. Pitajte ih slažu li se s Platonovom izrekom ili ne. Zašto. Usporedite glazbu antike i sada. Povežite jednostavnu antičku glazbu s klasicizmom. Razgovarajte o tome da svaku glazbu možete odsvirati s pomoću instrumenta koji uvijek imamo sa sobom: našeg tijela. Ponudite učenicima da odrade tjeloglazbu na glazbu Ludwiga van Beethovena. Uvedite ih u klasicizam tako što ćete im objasniti promjenu statusa umjetnika i umjetnosti iz feudalnog u građansko društvo. Glazbena se djelatnost osamostaljuje. Pitajte učenike što znači osamostaljenje umjetnika. Potaknite ih na istraživanje instrumentalne vrste glazbe u klasicizmu. Skladatelji klasicizma su instrumentalnu glazbu smatrali iznimno važnom. Podijelite učenike u grupe i zadajte im neka istraže što označava komorni sastav. Zašto se on pojavio? Od čega je nastao taj naziv? Razgovarajte o komornim sastavima. Obratite pozornost na gudački kvartet, gudački kvintet i solistički koncert. Možete pogledati videozapis o gudačkom kvartetu (od 2:52 min) i koncertu (od 8:52 min do 14:56 min). Usporedite komorne sastave s društvom, a koncert usporedite s Tik Tokom i influencerima. Spomenite i društvene mreže. Razgovarajte o sigurnosti na internetu i općenito na društvenim mrežama. Potaknite učenike da pronađu gudačke kvartete, gudačke kvintete i solističke koncerte s jednim solo glazbalom i dvama solo glazbalima iz klasicizma i analiziraju ih. Svaka grupa mora izraditi svoju kolekciju glazbe u alatu Wakelet. Vi možete prije zadatka izraditi kolekcije i podijeliti grupama samo poveznice ili pozvati učenike preko Teamsa, a može se i svaka grupa registrirati i tako izraditi svoju kolekciju. Nakon završetka svaka grupa vrednuje kolekciju druge grupe i odabire najbolju kolekciju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključi u različite aktivnosti.

Postavljajte jedno po jedno pitanje koristeći se jednostavnim rječnikom. Potaknite kreativno razmišljanje kod učenika s teškoćama postavljajući dodatna potpitanja. Omogućite učenicima asocijacije koje će ih usmjeriti na razmišljanje.

Potaknite ih na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome, posebice kod učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.

Učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješno primili sve informacije. Osigurajte tišinu u razredu te pripazite da izvor svjetlosti nije izravno usmjeren na zaslon na kojem se prikazuju sadržaji.

Pojmove predstavite na što jasniji i jednostavniji način (posebice pojam moral) tako da osigurate razumijevanje i kod učenika s teškoćama. Omogućite učenicima podsjetnik s ključnim pojmovima i primjerima pazeći pritom na grafičku prilagodbu sadržaja (istaknuti ključni pojmovi, vizualna zasićenost, nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini).

Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata Wakelet. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Istaknite elemente vrednovanja postera kako bi učenik bio uspješniji u aktivnosti vrednovanja radova drugih učenika te svojega rada.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Istražite kako je nastala „Simfonija rastanka” Josepha Haydna i povežite je s današnjicom. Izradite prezentaciju u alatu Sway, sustava Office 365 i predstavite je na satu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ima li Platon pravo?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prepoznaje, razlikuje, opisuje i uspoređuje obilježja glazbe klasicizma.
  • Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih učenika.
  • Učenik upoznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe.
  • Učenik glazbena djela svrstava u određenu vrstu, prema njihovim obilježjima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost

Poznato – nepoznato

Na početku nastavnog sata pitajte učenike jesu li im poznata imena Wolfgang Amadeus Mozart i Ludwig van Beethoven? Recite im da izrade dvije KWL tablice i popune dva prva stupca: znam i želim znati. Dajte im vremena za popunjavanje tablica i zajedno komentirajte što su napisali. Zatim im pokažite kratki film o Mozartu. Postavite automatske titlove na hrvatskom. Razgovarajte o životu W. A. Mozarta. Razgovarajte o njegovu djetinjstvu, o skladateljskom daru, o njegovoj smrti bez prijatelja i bez novca. Spomenite i temu pravog prijateljstva. Povežite prijateljstvo s današnjicom. Razgovarajte o prijateljima, koliko mora biti pravih prijatelja, čemu služi prijateljstvo. Pustite videozapis u kojem će učenici poslušati deset Mozartovih skladba. Analizirajte ih. Popunite treći stupac tablice o Mozartu. Zatim učenicima prikažite film o Beethovenu. Stavite automatske titlove na hrvatskom. Razgovarajte o njegovu teškom djetinjstvu. Spomenite temu nasilja. Navedite ih na osudu bilo kakvog nasilja. Razgovarajte o Beethovenovoj gluhoći. Pokušajte im prikazati svijet u kojem je živio skladatelj, koji nije čuo, ali je ipak skladao. Razgovarajte o temi gluhih osoba u današnje vrijeme. Možete naučiti nekoliko riječi znakovnog jezika. Neka učenici popune treći stupac tablice. Poslušajte ulomke ili poslušajte kako je napredovala Beethovenova glazba. Analizirajte skladbe. Potaknite učenike da u paru pročitaju što su napisali u treći stupac za jednog i za drugog skladatelja. Zatim neka odaberu najvažnije i predstave to cijelom razredu. Razgovarajte o tome. Dopunite ih ako su što zaboravili. Ponudite učenicima da nauče tjeloglazbu na 5. simfoniju Ludwiga van Beethovena. Potaknite ih da pronađu koliko gudačkih kvarteta i kvinteta i općenito glazbe za komorne sastave su napisali Mozart i Beethoven. Pustite ih da razmisle o tome zašto su voljeli skladati komornu glazbu. Spomenite prijateljstvo (jedno glazbalo kao jedan prijatelj) i prisjetite se da su bili slobodni umjetnici te da su sami zarađivali za život i platili organizaciju koncerata. Ponudite učenicima da pogledaju videozapis gudačkog kvarteta i razgovarajte o ulozi svakoga glazbala. Pustite učenicima obrade glazbe Mozarta, Beethovena, Two Cellos ili sastava Mozart. Pitajte ih jesu li prepoznali o kojoj je glazbi riječ? U čemu se glazba promijenila? Je li postala zanimljivija? Zašto? Znate li onaj osjećaj kada čujete neku klasičnu skladbu koju ste čuli mnogo puta, ali ne znate kako se zove ni tko ju je skladao? Reklame, razne emisije o kulturi ili filmovi, crtići, igrice na PlayStationu uvijek vam u uho donesu svjetski poznato glazbeno djelo i zaraze vas svojom melodijom. Još slušamo dijela Mozarta i Beethovena. Podijelite učenike u dvije grupe i postavite im pitanje: Je li još aktualna Mozartova i Beethovenova glazba? Objasnite pravila: jedna grupa je afirmacijska, a druga je negacijska. Tako u alatu Create Debate potaknite učenike na razmišljanje. Vi kao moderator zadajete vrijeme koliko će trajati debata, pratite kako teče, pratite uljudno ponašanje i izražavanje učenika tijekom debate. Na kraju sami učenici odluče koja je grupa bila uspješnija u potkrjepljivanju svojega stajališta.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključi u različite aktivnosti.

Za učenike s teškoćama unaprijed pripremite KWL tablice te im objasnite način ispunjavanja.

Učenike s teškoćama potaknite na usmeno izražavanje i njihovo svako sudjelovanje posebno pohvalite.

Postavljajte jedno po jedno pitanje koristeći se jednostavnim rječnikom. Potaknite kreativno razmišljanje kod učenika s teškoćama postavljajući dodatna potpitanja. Omogućite učenicima asocijacije koje će ih usmjeriti na razmišljanje.

Učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješno primio sve informacije. Osigurajte tišinu u razredu te pripazite da izvor svjetlosti nije izravno usmjeren na zaslon na kojem se prikazuju sadržaji.

Ako u razredu postoji učenik s oštećenjem sluha i koristi se hrvatskim znakovnim jezikom, omogućite njemu (ako to želi) da druge učenike nauči nekoliko riječi znakovnog jezika.

Provjerite razumijevanje metoda debata kod učenika s teškoćama te, ako je potrebno, dodatno objasnite. Učenika s teškoćama možete smjestiti u par s učenikom koji će mu pružiti dodatnu potporu u debati.

Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata Create Debate. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Pronađite remikse, obrade klasične glazbe. Usporedite glazbene sastavnice jedne klasične skladbe s njezinim remiksom. Izradite kolekciju u Wakeletu i predstavite je na satu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Poznato – nepoznato

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik glazbena djela svrstava u određenu vrstu, prema njihovim obilježjima.
  • Učenik sudjeluje u različitim glazbenim igrama i aktivnostima glazbenoga stvaralaštva.
  • Učenik sudjeluje u zajedničkoj izvedbi glazbe, usklađuje vlastitu izvedbu s izvedbama drugih učenika te vrednuje vlastitu izvedbu.
  • Učenik upoznaje određeni broj kraćih skladbi (cjelovite skladbe, stavci ili ulomci) različitih vrsta glazbe.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.