Ponovite s učenicima nekoliko pjesama koje poznaju te razgovarajte o stečenim informacijama o glazbenoj rečenici. Usmjerite ih na povezivanje glazbene rečenice s rečenicom u hrvatskom jeziku. Pokušajte usporediti jednu rečenicu s glazbenom rečenicom koja nema teksta. Je li i tom rečenicom prenesena određena poruka ili slušatelja ostavlja u dvojbi? Zaključite kako obje rečenice trebaju imati neko značenje, odnosno semantiku, poruku, bilo tekstualnu ili samo instrumentalnu.
Zatim učenicima predstavite glazbenu podlogu. Nekoliko minuta slušajte ponuđenu glazbenu podlogu te razgovarajte o tome gdje bi oni mogli upotrijebiti takvu glazbu? Na kakvu tematiku vas asocira? Gdje biste voljeli čuti takvu glazbu? Dajte mašti na volju i ako vam se neka od ideja svidi i čini izvedivom, možete je provesti s učenicima. Zatim ih podijelite u nekoliko grupa od kojih će svaka grupa imati dva zadatka. Prvi će biti smisliti tekst koji će zatim vježbati repati na zadanu glazbenu podlogu. Učenicima možete dati savjet da pišu o određenoj tematici poput očuvanja planeta, prirode, zaštiti okoliša i slično. Kad su osmisliti rap dio, trebaju osmisliti i melodije na istu zadanu glazbenu pozadinu. Ovisno o njihovim vještinama i snalažljivosti, dopustite im da njihova melodija ima neutralni slog, riječi ili baš smisleni tekst. Usmjeravajte ih da melodija bude u obliku glazbene rečenice koja ima određeni smisao, određenu poruku i završetak. Nakon što završe, učenici trebaju snimiti svoj dio u digitalnom alatu Audacity. Kada svi budu spremni predstaviti svoje uratke, organizirajte mali koncert u učionici. Učenike pritom podsjetite na pristojnost slušanja tuđih skladbi i prijateljsko podupiranje svakog truda strpljenjem i pljeskom. Kada su sve skladbe izvedene, osvijestite učenike da su zapravo stvorili dvodijelni glazbeni oblik AB. Zatim organizirajte glasovanje za najbolje osmišljenu melodiju i nekoliko najboljih rap dijelova putem digitalnog alata Mentimeter. U spomenuti alat upišite redne brojeve ili nazive predstavljenih radova za koje će početi glasanja. Zatim odaberite dobrovoljce koji će to rado spojiti u digitalnom alatu Audacity u jednu skladbu. Između svakog rap dijela treba zalijepiti melodijski dio. Nakon toga s učenicima razgovarajte o stečenom iskustvu. Kako ste se osjećali? Jete li imali nadahnuće? Smatrate li da se bolje snalazite u grupnom osmišljavanju ili bi to radije radili sami? Što mislite, kako glazbenici dobivaju nadahnuće? Koje su najčešće nadahnjujuće teme?
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Provjerite jesu li učenici razumjeli razliku između glazbene rečenice i podloge.
Unaprijed planirajte i organizirajte grupne aktivnosti. Odredite ciljeve i očekivanja te razmislite o načinima na koje učenik s teškoćama može pridonijeti radu grupe. Osigurajte da su zadatci jasni i prilagođeni sposobnostima učenika. Potičite inkluzivno i podupirateljsko ozračje u grupi. Podignite svijest o važnosti prihvaćanja različitosti među članovima grupe. Potaknite suradnju i međusobnu potporu te potičite sve učenike da sudjeluju i izraze svoje ideje. Prilagodbe za učenike s teškoćama mogu biti fizičke, prilagođeni materijali ili komunikacijske strategije (npr. vizualne pomagala, upute u pisanom obliku).
Omogućite svim učenicima da preuzmu različite uloge u grupnom radu. To može promicati osjećaj odgovornosti, samopouzdanje i razvijati komunikacijske vještine. Osigurajte da učenik s teškoćama ima mogućnost preuzeti odgovornost za zadatke koji su primjereni njegovim sposobnostima i interesima.
Pratite napredak učenika i redovito pružajte povratne informacije.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Audacity i Mentimeter.
Prema potrebi izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike da istraže članke ili intervjue o nadahnuću poznatih glazbenika te njihova iskustva oblikuju i predstave u digitalnom alatu koji sami izaberu. Usmjerite ih da istraže što pojedine umjetnike najviše nadahnjuje, koje teme najradije izabiru te prevladavaju li tužne ili vesele pjesme na njihovim albumima. Predložite im da mogu odabrati nekoliko najdražih izvođača pa analizirati tematike njihovih pjesama i na taj način zaključiti što ih najviše nadahnjuje.
Potaknite učenike na aktivno slušanje skladbe dvodijelnog oblika i/ili trodijelnog oblika. Neki primjeri za dvodijelni oblik su: G. B. Pergolesi: Gdje je onaj cvjetak žuti (od 0:19 sek), A. Ll. Webber: I don't know how to love him, G. Verdi: Trijumfalni marš iz 2.čina opere Aida. Mogući primjeri za trodijelni oblik su: J. Haydn: Poco adagio. Cantabile (2. stavak) iz Gudačkog kvarteta op. 76, br. 3, R. Schumman: Pjesmica (Trällerliedchen) iz Albuma za mlade, op.68, P. I. Čajkovski: Slatko sanjarenje, iz Albuma za mlade, op. 39.
Slušajući skladbu nekoliko puta u razgovoru zaključite da je riječ o dvodijelnom ili trodijelnom obliku, ovisno što ste odabrali. Sada tu skladbu možete svirati na klaviru ili nekome drugome dostupnom instrumentu kako bi učenici usvojili njezinu glavnu melodiju. Kada su postali sigurni u glavnu melodiju, podijelite učenike u grupe u kojima će obaviti nekoliko zadataka. Za prvi zadatak učenike motivirajte da putem metode vruće olovke svatko zapiše desetak riječi koje mu prve padnu na pamet. Drugi zadatak je da grupe učenika zajedničkom snagama osmisle izmišljeni jezik na kojem će pjevati zadanu melodiju. Treći zadatak je u grupi zajednički smisliti stvarni tekst na tematiku koju grupa odredi i koji će se također izvoditi na zadanu melodiju. U izvedbi prvog zadatka pomozite učenicima da na zadanu melodiju otpjevaju riječi koje su zapisali metodom vruće olovke. Uvježbajte nekoliko inačica zapisa učenika uz neprestanu pomoć učitelja kako bi učenici uspjeli točno pjevati melodiju. Na isti način obavite sva tri zadataka. Nakon završetka zadataka učenici samostalno među grupama odaberu najuspješnije, najzanimljivije i najsmiješnije radove te ih postave na razrednu Padlet ploču. Sada imaju svoju inačicu odabranog oblika skladbe koji u svakom trenutku mogu poslušati na razrednom Padletu.
Zatim potaknite učenike da se pokušaju likovno izraziti o znanju odabranoga glazbenog oblika. Neka razmisle kako dočarati dvodijelnost ili trodijelnost, razlikovnost u dijelovima A B te kontraste koji se mogu pojaviti u skladbi te da prema vlastitom nahođenju nacrtaju svoj crtež. Sve crteže fotografirajte i postavite u digitalni alat PowerPoint u koji možete dodati prethodno postavljene snimke iz razrednog Padleta i načiniti virtualnu izložbu slikovno glazbenih djela koji opisuju dvodijelnost ili trodijelnost.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima s oštećenjem sluha omogućite sjedenje bliže izvoru zvuka tijekom slušanja glazbe. Prije početka slušanja glazbe ponovite i slikovno objasnite dvodijelni ili trodijelni glazbeni primjer. Tijekom rada u grupi učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu i zadatke.
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Padlet i prema potrebi izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu.
Aktivnost crtanja možete prilagoditi tako da povećate veličinu papira ili crteža kako bi se olakšalo crtanje, upotrijebite kontrastne boje kako bi se istaknuli konture i oblici, koristite se jasnim i jednostavnim vizualnim uputama. Zadatak podijelite na manje dijelove i pružite upute za svaki dio te omogućite učenicima dodatno vrijeme za rješavanje zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike da u okružju pokušaju pronaći elemente dvodijelnosti/trodijelnosti te ih fotografiraju mobitelom. Fotografije zatim mogu postaviti na razredni Padlet. Usmjerite ih na, primjerice, susjedovu ogradu koja se sastoji od dvaju izmjeničnih drukčije izrezbarenih drva, na dijelove/brodove/prolaze crkve, na cestu i nogostup kojim idu putom od kuće do škole i slično.
Prisjetite se s učenicima što su dosad upamtili o glazbenoj rečenici. Potaknite razgovor o važnosti značenja prenošene poruke. Moramo li znati jezik da bismo prepoznali jesu li razgovor ili poruka ugodni ili uznemiravajući? Prepoznajete li izjave ljubavi iako ne razumijete jezik? Smatrate li važnijim poruku ili kako je ona prenesena? Što je vama važnije? Trudite li se vi načinom govora ublažiti neku negativnu poruku? Kako se to čini? Pokušajte učenike navesti na zaključak kako nam i glazba to govori, kako ima svoje rečenice i poruke, blagosti i uzmenirenosti… Poslušajte neki glazbeni primjer te na njemu komentirajte koje su glazbene rečenice te oblik skladbe. Za primjer možete uzeti pjesmu Naranča. Učenike naučite pjevati tu pjesmu pa možete dodati i razredne glazbene instrumente kako bi pokušali pratiti ritam. Igrajte se različitim izvedbama te pjesme kako bi učenici što bolje shvatili glazbenu rečenicu i dvodijelni oblik. Možete im zadati da se podijele u pjevanju glazbenih rečenica na djevojčice i dječake, jednu glazbenu rečenicu s neutralnim slogom, sljedeću rečenicu s drugim slogom, mumljanjem, sviranjem ritma, sviranjem ritma dok imaju zatvorene oči i slično. Zatim učenicima zadajte da u digitalnom alatu Audacity izrežu svaki rečenični niz u pjesmi te svaki novi dio oboje drugom bojom koja se nudi u spomenutom alatu. Sada će i vizualno moći vidjeti glazbene rečenice i dvodijelni oblik. Zatim možete dodijeliti još jednu instrumentalnu skladbu kojoj će učenici u paru trebati odrediti oblik, rečenice te ih izrezati u spomenutom alatu. Naglasak je sada na slušanju glazbe bez teksta. Slučajnim odabirom učitelj poziva učenike da predstave svoje radove te provedu samovrednovanje služeći se izlaznim karticama.
Kako biste aktivnosti prilagodili virtualnom (online) okružju, pozovite učenike na sastanak na platformi Teams. Prisjetite se s učenicima što su dosad upamtili o glazbenoj rečenici. Potaknite razgovor o važnosti značenja prenošene poruke. Moramo li znati jezik da bismo prepoznali jesu li razgovor ili poruka ugodni ili uznemiravajući? Prepoznajete li izjave ljubavi iako ne razumijete jezik? Smatrate li važnijim poruku ili kako je ona prenesena? Što je vama važnije? Trudite li se vi načinom govora ublažiti neku negativnu poruku? Kako se to čini? Pokušajte navesti učenike da zaključe kako nam i glazba to govori, kako ima svoje rečenice i poruke, blagosti i uznemirenosti… Zatim im možete pustiti pjesmu Naranča. Na tom primjeru komentirajte koje su glazbene rečenice upotrijebljene te koji oblik ima spomenuta pjesma. Zatim potaknite učenike da pjevaju tu pjesmu dok svi svirate na dostupnom instrumentu. Riječi pjesme podijelite im putem zaslona. Pjesmu možete otpjevati na razne načine kako bi učenici što bolje shvatili glazbenu rečenicu. Predlažemo podjele u grupe u pjevanju glazbenih rečenica na djevojčice i dječake, jednu glazbenu rečenicu s neutralnim slogom, sljedeću rečenicu s drugim slogom, mumljanjem i slično. Nakon toga učenicima zadajte da u digitalnom alatu Audacity izrežu svaki rečenični niz u pjesmi te svaki novi dio oboje drugom bojom koja se nudi u spomenutom alatu. Sada će i vizualno moći vidjeti glazbene rečenice i dvodijelni oblik.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Prilagodite jačinu zvuka kako biste zadovoljili učenikove osobne potrebe. Možete učenicima omogućiti upotrebu slušalica ili ublažavanje buke u okolini kako bi se smanjila osjetljivost na zvuk. Koristite se jasnim i jednostavnim zvučnim signalima kojima možete označiti promjene ili prijelaze u glazbi koju slušate. Omogućite učenicima s teškoćama dodatno vrijeme za obradu i razumijevanje glazbenih informacija. Riječi pjesme koje ćete podijeliti putem zaslona grafički prilagodite (povećajte font, prorede među redovima, upotrijebite font Verdana ili Comic sans).
Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Audacity. Izradite pisane ili slikovne upute za upotrebu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike da pokušaju svoju omiljenu pjesmu izrezati na glazbene rečenice u digitalnom alatu Audacity.
Glazbena podloga
G. B. Pergolesi: Gdje je onaj cvjetak žuti
A. Ll. Webber: I don't know how to love him
G. Verdi: Trijumfalni marš iz 2.čina opere Aida
Haydn: Poco adagio. Cantabile (2. stavak) iz Gudačkog kvarteta op. 76, br. 3,
R. Schumman: Pjesmica (Trällerliedchen) iz Albuma za mlade, op.68, P. I. Čajkovski: Slatko sanjarenje, iz Albuma za mlade, op. 39.
(poveznice preuzete 28. svibnja 2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.