Učenicima prikažemo tri različita videozapisa s ulomcima glazbeno-scenskih djela, kojima prikazujemo operu, operetu i mjuzikl.
Metodom oluje ideja učenici se dosjećaju stečenog znanja o operi i opereti te uočavaju razlike i sličnosti s trećim primjerom. Učenicima zatim objasnimo razliku između opere, operete i mjuzikla. U nastavku s njima komentiramo glazbeno-scenske izvedbe za koje pretpostavljaju da su mjuzikli (animirani i igrani filmovi i slično) te ih potaknemo da objasne zašto smatraju da je to mjuzikl. Zatim im pustimo dvije verzije Kruga života:
iz mjuzikla Kralj lavova te uvodimo pojam songa. Ono što je u operi i opereti arija to je u mjuziklu song (objašnjavamo englesko podrijetlo riječi); ono što je u operi i opereti zbor, to je u mjuziklu ansambl. Objasnimo učenicima da song može biti originalno skladan za izvorni mjuzikl ili se u neki dramski tekst umeću već skladane pjesme kao songovi mjuzikla. Učenicima pustimo dvije snimke pjesme Mamma mia sastava Abba i to originalnu i kontekstualiziranu izvedbu u mjuziklu:
Tada učenici u grupama, s pomoću digitalnog alata Popplet, izrađuju umnu mapu sa shemom strukture opere, operete i mjuzikla kao djela i kao predstave.
Kao zadatak, služeći se digitalnim alatom Word, učenici u grupi pišu scenarij ili prilagođavaju postojeću priču vlastitom projektu (Tri praščića, Crvenkapa, Ivica i Marica...), koji će razvijati u drugoj i trećoj aktivnosti. Učenicima skrenemo pozornost na oblikovanje scenarija koje utječe na praktičnost izvedbe – ne pretjerati s likovima i oblikovati ono što sami mogu izvesti.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika ( psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključuje u različite aktivnosti.
Učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješno primio sve informacije. Osigurajte tišinu u razredu tijekom slušanja glazbenih primjera. Pri prikazivanju glazbenih primjera jasno istaknite i vrstu glazbeno-scenskog djela. Tijekom usmenog izlaganja koristite se jednostavnim rječnikom te češće provjeravajte razumijevanje učenika s teškoćama.
Aktivnost oluja ideja mogla bi biti izazovna učenicima s teškoćama pa im unaprijed pripremite pitanja kako bi se uspješnije prisjetili usvojenih sadržaja.
Omogućite učenicima s teškoćama kratki podsjetnik s ključnim pojmovima i pripadajućim primjerima. Na taj će način uspješnije pratiti nastavu te će im pomoći pri usvajanju nastavnih sadržaja.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama dosad uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da on nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnih alata Popplet i Word. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici pišu vlastiti scenarij ili prilagođavaju postojeću priču na engleskom ili stranom jeziku koji uče u školi. Pravopisnu točnost te smislenost teksta komeniraju u suradnji s učiteljem stranog jezika.
S pomoću kanala YouTube pustimo dvije verzije pjesme Somewhere over the rainbow iz Čarobnjaka iz Oza te ih komentiramo s učenicima.
Tada učenicima prikažemo kratki dokumentarni film o Broadwayskim kazalištima i predstavama (s pomoću automatskog alata postavimo hrvatski prijevod). Učenike podijelimo u tri skupine. U radu, metodom svjetski kafić, prva skupina istražuje brodwayska kazališta i njihove produkcije (Broadwayska kazališta Wikipedija; Broadway theatres; Broadwayscene), druga skupina istražuje igrane filmove kao mjuzikle (vodeći računa pritom da svi filmovi nisu mjuzikli iako imaju glazbu, kao što i svaka dramska predstava nije glazbeno-scensko djelo iako može sadržavati scensku glazbu), a treća skupina istražuje mjuzikle realizirane kao animirani film. Skupine svoje spoznaje predstavljaju u razredu. Prikupljene podatke i spoznaje učenici upisuju i obrađuju u digitalnom alatu Conceptboard.
Kao uvod u raspravu, učenike pitamo o tome:
Učenici na ta pitanja odgovaraju metodom oluje ideja.
Tada metodom debate organiziramo dvije skupine učenika, koje izmjenično iznose argumente za ili protiv postavljene tvrdnje. Afirmacijska skupina zastupa tvrdnju da je originalniji i bolji pristup mjuziklu onaj kada je mjuzikl postavljen u kazalištu, a tako i bliži publici. Tu tvrdnju u sukobu brani afirmativnim dokazima. Negacijska ekipa suprotstavlja se tvrdnji debate, odnosno afirmacijskoj skupini iznoseći protuargumente da bi pobila tvrdnju debate. Ona brani stajalište da su bolji pristupi izvođenju mjuzikla oni u obliku igranog ili animiranog filma, a samim time i pristupačniji i perciptivniji široj publici. Debata se može organizirati virtualno na platformi Kialo.
Učenicima zadamo da osnuju vlastito kazalište te simuliraju postavljanje jedne broadwayske predstave. Učenik, koji je bio domaćin u svjetskom kafiću, zauzima mjesto intendanta kazališta. On bira suradnike, ponajprije redatelja te s njim bira scenarij, a na osnovi scenarija izračunava troškove te s pomoću autorskog tima predstave razrađuje ideju postavljanja predstave. Intendant koncepciju predstavlja u digitalnom alatu Conceptboard.
Na kraju aktivnosti učitelj, s pomoću izlaznih kartica, provodi formativno vrednovanje o naučenom i primjenjivosti naučenog.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključuje u različite aktivnosti.
Učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješno primio sve informacije. Osigurajte tišinu u razredu tijekom slušanja glazbenih primjera.
Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika koja će djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu potporu u aktivnosti. To može biti grupa učenika s kojom je učenik s teškoćama i prije uspješno surađivao. Pri podjeli zadataka u grupi neka bude jasno istaknuta uloga učenika s teškoćama kako se ne bi dogodilo da nije ravnopravno uključen u aktivnost. Češće provjeravajte uspješnost rješavanja zadataka grupe u kojoj je učenik s teškoćama. Također, provjeravajte njegovu uključenost u aktivnosti.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnog alata Conceptboard. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Učenike potaknite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome posebice kod učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije. Svako sudjelovanje učenika posebno pohvalite.
Aktivnost oluja ideja mogla bi biti izazovna učenicima s teškoćama pa im unaprijed pripremite pitanja koja mogu biti ispisana na papir na kojem učenici mogu i zapisati svoje ideje.
Provjerite poznavanje metode debata kod učenika s teškoćama. Ako je potrebno, još jedanput objasnite pravila u toj metodi rada.
Unaprijed pripremite upute za rješavanje domaće zadaće u obliku podsjetnika. Upute neka budu napisane jednostavnim rječnikom, kraćim rečenicama te istaknutim ključnim pojmovima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici u grupnom radu u alatu Adobe Spark izrađuju mrežnu stranicu, kao reklamnu stranicu svojega kazališta i svoje produkcije. Stranica može biti na hrvatskom ili stranom jeziku ili višejezična.
Ponovimo s učenicima što je song i koja mu je uloga. Pojam songa proširimo novim spoznajama. Prvo pustimo ulomak iz Fantoma u operi. Učenicima objasnimo da uz song vežemo tri pojma:
Objasnimo učenicima da se dijalog tradicionalno definira kao razgovor između dviju ili više osoba. No skrenemo im pozornost na to da je govorni dijalog u kazalištu malo drukčiji. Iako ima privid razgovora, djeluje kao strukturiran, višedimenzijski, svrhovit i gotovo projektiran način. Dijalog prenosi informacije, daje uvid u likove i izražava emocije. Snažan i smislen dijalog daje karakter glazbenom kazalištu.
Sljedeći pojam koji objašnjava učenicima, a koji su već susreli u operi i opereti, je gluma. Gluma je izvedbena umjetnost koja uključuje pokrete, intonaciju, geste i još mnogo toga kako bi osmišljeni lik oživio. Gluma udahnjuje život riječima dramatičara (libretista/scenarista), dodajući dušu liku. Gluma je ključni element u glazbeno-scenskoj umjetnosti, toliko da mnogi umjetnici vjeruju kako je umjetnost glume ravnopravna vokalnoj tehnici pjevača-glumaca.
Treći pojam, koji uvodimo, a koji su učenici mogli vidjeti u baletnim dijelovima u operi i opereti, jest ples. Slično kao i gluma, ples je vrsta izvedbene umjetnosti koja uključuje skupove tjelesnih pokreta koji su namjerno osmišljeni ili improvizirani na mjestu događaja. Ples je, kao i gluma, vizualno iskustvo i često je simboličan.
Svaki element glazbenog kazališta jedinstven je na svoj način, ali kada ih spojimo, zajedno stvaraju nevjerojatno audio i vizualno (glazbeno-scensko) iskustvo.
Učenici, u timovima iz prijašnje aktivnosti, s pomoću digitalnog alata Audacity uređuju i prilagođavaju songove iz postojećih izvedbi svojemu projektu. Učenici uvježbavaju vlastitu predstavu te je izvode, a s pomoću mobilnog uređaja snimaju svoju izvedbu te snimku obrađuju u digitalnom alatu Kizoa, umećući songove. Snimku zatim prikazuju ostalim učenicima u razredu.
U izvedbi zadatka učitelj jasno postavlja elemente vrednovanja:
Učenici također vrednuju druge skupine te potkrepljuju svoje stajalište i ocjenu. Unutar skupine provodimo samoprocjenu, koliko je tko pridonio obavljanju zadatka. Formativno vrednovanje provodimo u digitalnom alatu Spiral.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina. Zato je odabir prilagodbi te razinu i intenzitet potpore potrebno temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično) te na obilježjima teškoće koju ima.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
U obzir uzmite teškoće koje učenik ima te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa, češćim povratnim informacijama i potaknite ga da se uključuje u različite aktivnosti.
Učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješno primio sve informacije. Osigurajte tišinu u razredu tijekom slušanja glazbenih primjera.
Pri definiranju pojmova koristite se jednostavnim rječnikom te prikažite što više primjera spomenutih pojmova. Omogućite učenicima s teškoćama kratki podsjetnik s ključnim pojmovima i pripadajućim primjerima. Na taj će način uspješnije pratiti nastavu te će im pomoći pri usvajanju nastavnih sadržaja.
Tijekom rada u grupi pripazite na to da je učenik s teškoćama ravnopravno uključen te da su mu jasne upute zadatka.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili video za upotrebu digitalnih alata Audacity, Kizoa i Spiral. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta (nestilizirani font, veličina 14, dvostruki prored, poravnanje po lijevoj margini, upute razlomljene u više dijelova).
Omogućite učeniku s teškoćama ravnopravno sudjelovanje (da ga njegova teškoća ne ograničava) te se time vodite pri vrednovanju njegova rada.
Unaprijed pripremite upute za rješavanje domaće zadaće u obliku podsjetnika. Upute neka budu napisane jednostavnim rječnikom, kraćim rečenicama te s naglašenim ključnim pojmovima.
Jasno istaknite i prikažite elemente vrednovanja kako bi učenici usmjerili pozornost tijekom vrednovanja radova drugih učenika.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici uz vlastiti tekst – scenarij, uz učiteljevu pomoć skladaju i vlastitu originalnu glazbu koju izvode, snimaju te obrađuju u digitalnom alatu Audacity.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.