Pozdravite učenike pa aktivnost započnite uvodnim pitanjem je li se kada nekome od njih dogodilo da je u manjini kada je riječ o grupnom odlučivanju. Postavite im pitanje o osjećaju pojedinca unutar grupe koja ga izolira jer je drukčiji. Nakon uvodnoga razgovora podijelite učenike u grupe i neka svaka grupa pomoću raspoloživih mrežnih izvora prouči zašto je došlo do progona neistomišljenika nakon rezolucije Informbiroa. Na ovoj poveznici učenici mogu pronaći odgovarajuće izvore o progonima ibeovaca. Aktivnost će provesti koristeći se alatom Conceptboard. Naglasak je prije svega na životnim pričama običnih ljudi koji su prokazani kao ibeovci, odnosno pojedinci koji su u sukobu Tita i Staljina stali na stranu Staljina i time ugrozili sigurnost Jugoslavije. U tim mrežnim izvorima učenici trebaju razumjeti i razaznati ljudsku priču od ispitivanja u policiji, preko boravka na Golom otoku do resocijalizacije. Dakle, učenici pomoću ove aktivnosti trebaju uočiti/prepoznati koncept društvene nepravde. Svaka grupa navedenu aktivnost treba provesti tako da u alatu Conceptboard izradi umnu mapu za odabranu životnu priču pojedinca koji je završio na Golom otoku te da nakon izvršenja zadatka rezultate predstavi ostalim učenicima. Za kraj, upitajte učenike koja su njihova promišljanja u vezi s nepravednom osudom i kako bi se danas trebalo odnositi prema nepravdi u društvu i osobama koje su joj izložene.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Tijekom početne rasprave nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s jezičnim teškoćama), osim ako sami ne izraze želju.
Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka. Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima te da nipošto ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Za učenike sa specifičnim teškoćama učenja pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Jezična prilagodba podrazumijeva upotrebu kraćih rečenica uobičajenog poretka riječi u rečenici, s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva, primjerice, upotrebu određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana), koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Conceptboard. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatom, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i nisu u mogućnosti samostalno izraditi dio grupnog zadatka, neka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu sa svojim jakim stranama.
Prilikom prezentiranja neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.
Tijekom završne rasprave nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Neka učenici prouče raspoložive mrežne izvore te neka pomoću alata Conceptboard naprave umnu mapu kojom će prikazati djelovanje UDBA-e u inozemstvu prema političkim emigrantima.
Pozdravite učenike i aktivnost započnite uvodnim pitanjem o tome zašto neki ljudi starije generacije često govore da je u njihovo vrijeme bilo bolje, a neki govore da je bilo lošije. Upitajte učenike: Što mislite, tko je od njih u pravu? Nakon uvodnoga pitanja podijelite učenike u četiri grupe. Pretražujući dostupne mrežne izvore, jedna će grupa istražiti koji bi bili argumenti za dobar život, a koji za loš život u 1950-im godinama; druga će grupa istražiti koji bi bili argumenti za dobar život, a koji za loš život u 1960-im godinama; treća će grupa istražiti koji bi bili argumenti za dobar život, a koji za loš život u 1970-im godinama, dok će četvrta grupa istražiti koji bi bili argumenti za dobar, a koji za loš život u 1980-im godinama. Sve će grupe zadatke izvršiti koristeći se alatom Conceptboard, u kojem će izraditi umnu mapu i u njoj obrazložiti svoje tvrdnje. Nakon izvršenog zadatka svaka će grupa učenika svoje argumente za dobar i loš život prikazati ostalim učenicima. Za kraj, upitajte učenike koja su njihova promišljanja u vezi s kvalitetom života, što je za njih kvalitetan, dobar život, a što loš način života, u usporedbi sa životom ljudi prethodnih desetljeća.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da učenici s teškoćama čine heterogenu skupinu pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na individualnim potrebama i karakteristikama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Preporučuje se da učenici s teškoćama budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću podršku i pomoć prilikom zadavanja i izvršavanja aktivnosti.
Tijekom početne rasprave nemojte inzistirati na sudjelovanju učenika kojima je izazovno usmeno izlagati, osim ako sami ne izraze želju.
Pripremite pisanu uputu za izvršavanje zadatka za učenike s teškoćama, koja će biti jezično i grafički prilagođena. Prilikom podjele učenika u grupe nastojte da učenici s teškoćama budu u grupama koje će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka (primjerice, učenika s poremećajem aktivnosti i pažnje smjestite u motivirajuću grupu koja će mu pomoći da usmjeri pozornost na zadatak). Tijekom rada u grupama vodite brigu o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u svim aktivnostima, u skladu sa svojim mogućnostima.
Provjerite snalaženje učenika s teškoćama u digitalnom alatu Conceptboard. Osim upute za izvršavanje zadatka, osigurajte pisane i slikovne upute za korištenje alatom, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama.
Prilikom prezentiranja neka učenici s teškoćama izlažu samo ako izraze želju.
Tijekom završne rasprave nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala tijekom rasprave.
Zadajte učenicima da sa starijim članovima obitelji porazgovaraju o tome kakav je bio život u Jugoslaviji te njihova svjedočanstva usporede s onime što su naučili u aktivnosti. Rezultate mogu izložiti pomoću alata MS PowerPoint.
Pozdravite učenike i aktivnost počnite komentiranjem položaja Hrvatske u Jugoslaviji. Učenici su u proteklim dvjema aktivnostima ovog scenarija stekli dovoljno znanja o tome. Ako nisu, možete se pozvati na njihovo znanje iz osnovne škole i opće kulture. Prema potrebi, dopunite njihove komentare. Najavite temu o Hrvatskom proljeću te pitajte učenike što najčešće znači proljeće kada je riječ o povijesnim događajima i komentirajte njihove odgovore. Učenicima prikažite naslov Deklaracije o nazivu i položaju hrvatskoga književnog jezika i raspravite s njima o njezinu imenu i značenju. Podijelite učenike u grupe te svakoj zadajte da istraži jednu sastavnicu pokreta Hrvatskoga proljeća. Predložene sastavnice mogu biti: Djelovanje SKH-a, djelovanje Matice hrvatske i studentski pokret. Neka se predstavnik svake grupe s pomoću pametnog telefona, tableta ili prijenosnog računala prijavi u alat Pixton. Svaka grupa treba izraditi strip koji se sastoji od četiri do šest prizora kojima će prikazati fazu Hrvatskoga proljeća koja joj je dodijeljena. Prizori trebaju sadržavati odgovarajući vizualni element, osobe i kratak tekst koji odgovara samom događaju. Nakon završetka aktivnosti neka predstavnik svake grupe snimi zaslon (screenshot) stripa i pošalje vam snimku. Kada primite sve stripove, ujedinite ih u dokumentu izrađenom u alatu Word i pošaljite svim učenicima. Ponovno podijelite učenike u grupe tako da budu mješovite, odnosno u svakoj grupi bude barem jedan suautor svakog stripa. Zatim će učenici u grupama, služeći se cjelovitim stripom, jedni drugima prepričati cijeli događaj. Komentirajte citat Savke Dabčević Kučar iz naslova aktivnosti. Postavite učenicima pitanje za raspravu: Je li Hrvatsko proljeće bilo uspješno? Moderirajte raspravu i komentirajte njihova mišljenja. Nakon toga ih uputite da s pomoću raspoloživih digitalnih izvora prouče osnovna obilježja Ustava SFRJ iz 1974. te usporede s ciljevima Deklaracije i Proljeća. Komentirajte njihove zaključke. U zaključnoj raspravi razgovarajte s učenicima o tome kakav je danas položaj Hrvatske u Europskoj uniji s obzirom na političku autonomiju i nacionalni identitet Hrvatske.
U prilagodbi ove nastavne aktivnosti važno je imati na umu da su učenici s teškoćama heterogena skupina pa odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti na pojedinačnim potrebama i značajkama učenika. Prilagodba aktivnosti treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole.
Neka učenici s teškoćama, kojima je to potrebno, budu smješteni u prvu klupu ili u neposrednu blizinu učitelja kako bi dobili odgovarajuću potporu i pomoć pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Tijekom uvodnog razgovora učenike s teškoćama potaknite na raspravu, ali nemojte inzistirati na tome da u njoj sudjeluju učenici kojima je izazovno usmeno izlagati (primjerice, učenici s poremećajima jezično-govorne glasovne komunikacije), osim ako izraze želju.
Pri podjeli učenika u grupe pobrinite se da učenici s teškoćama budu u grupi s učenicima koji će ih poticati na rad tijekom rješavanja zadatka.
Ako se u razredu nalazi učenik s oštećenjem vida, vodite brigu o tome da učenici tijekom izrade stripova odabiru boje sličica i boje slova s izraženim kontrastom.
Pripremite pisanu uputu za obavljanje zadatka za učenike s teškoćama kojima je to potrebno, koja će biti jezično i grafički prilagođena.
Provjerite snalazi li se učenik s teškoćama u digitalnom alatu Pixton. Uz uputu za obavljanje zadatka, osigurajte pisane i slikovne upute za upotrebu alata, koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama. Učenici koji se ne snalaze u digitalnom alatu i nisu u mogućnosti samostalno izraditi neki dio grupnog zadatka, neka podijele posao s učenicima unutar grupe u skladu sa svojim jakim stranama.
Pri novoj podjeli u grupe omogućite učenicima s oštećenjima organa i organskih sustava da ne mijenjaju svoj položaj nego da drugi učenici dođu kod njih. Vodite računa o tome da učenici s teškoćama aktivno sudjeluju u prepričavanju priče iz stripa u skladu sa svojim mogućnostima te da nikako ne budu dio grupe samo kao pasivni promatrači.
Tijekom završne rasprave nemojte isticati pogreške učenika s teškoćama, a nakon rasprave osigurajte im odgovore na pitanja koja su se postavljala u raspravi.
Zadajte učenicima da istraže političku djelatnost Savke Dabčević Kučar i ostalih sudionika Hrvatskog proljeća u postupcima raspada Jugoslavije i nastanka Republike Hrvatske. Neka rezultate istraživanja prikažu služeći se alatom Prezi.
Goli otok - Kratki vodič kroz povijet logora na Golom otoku. (13.06.23.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.