Predmet
Filozofija 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Um i tijelo

Naziv predmeta
Filozofija 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • umjetna inteligencija
  • um
  • fizikalizam
  • dualizam
  • identitet
  • svijest

Leibnizov mlin

Napišite na ploču temu nastavne jedinice i potom pojmove „um“ i „tijelo“. Pitajte učenike što za njih znače ti pojmovi, odnosno na što ih asociraju. Dopisujte njihove odgovore ili asocijacije na ploču. Neka učenici ponude što više odgovora, odnosno asocijacija i pojmova, koje mogu povezati sa svakim od navedenih dvaju pojmova (um i tijelo). Učenici se mogu prisjetiti u kojim su već filozofskim kontekstima i učenjima spominjali ove pojmove u nastavi filozofije.
Neka učenici zajedno pogledaju videozapis Leibnizov mlin (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Zadajte im zadatak koji će napraviti u paru u kojemu trebaju nabrojiti i opisati sve ono što mogu vidjeti u stroju, kao i ono što u njemu ne mogu vidjeti. Postavite im pitanje: U čemu se sastoji Leibnizova fenomenološka pogreška? Svoje odgovore neka upisuju u digitalni alat (npr. Padlet).
Učenici zatim trebaju pokušati odgovoriti na sljedeće pitanje: Jesu li ljudski um i tijelo odvojeni ili čak sukobljeni entiteti ili se međusobno prožimaju i pomalo tajanstveno nadopunjuju?
Pitajte ih što znače izrazi: „robovati umu“ i „robovati tijelu“ i mogu li navesti primjere iz svakodnevice koji odgovaraju spomenutim izrazima. Upoznajte ih sa slučajem Nelsona Mandele, južnoafričkog predsjednika i herojskog simbola crnačkog otpora, koji je nevin proveo gotovo trideset godina u zatvoru. Pitajte ih: Može li čovjek biti tjelesno zatočen, a umno slobodan? Neka obrazlože svoje odgovore. Pitajte ih i što znači izraz: „Zaviriti u nečiji um.“ Je li on u sebi dvosmislen? Neka objasne odgovore.
Potom neka u formi rasprave pokušaju odgovoriti na pitanja jesu li um i tijelo dvije odvojene pojave, odnosno mogu li stečene spoznaje povezati s prethodno naučenim znanjima iz filozofije ili nekih drugih predmeta.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualnu podršku tijekom aktivnosti. Upotrijebite veći font, kontrastne boje i vizualne upute kako bi se olakšalo razumijevanje zadatka i uputa.
Dopustite učenicima da se koriste alternativnim metodama izražavanja, poput slikovnih simbola, piktograma ili asistivnih tehnologija, kako bi iznijeli svoje odgovore, asocijacije i ideje vezane uz temu um i tijelo.
Pružite dodatnu podršku učenicima tijekom gledanja videozapisa. Osigurajte titl ili zapis teksta za učenike koji imaju oštećenje sluha.
Osigurajte individualnu podršku učenicima tijekom aktivnosti. Budite prisutni kako biste odgovarali na njihova pitanja, pružali dodatna pojašnjenja ili podršku pri korištenju digitalnim alatima. Možete izraditi razumljive i detaljne pisane upute ili videoupute koje učenicima s teškoćama u razvoju omogućuju lakše razumijevanje i korištenje tim alatima.
Upotrijebite grafičke organizatore, poput umnih mapa ili dijagrama, kako bi se vizualno prikazale veze i povezanost između pojmova um i tijelo. To može pomoći učenicima da bolje razumiju i vizualiziraju te koncepte.
Izradite strukturirane vodiče za pisanje odgovora ili opisa u digitalnim alatima kao što je Padlet. Te smjernice mogu pomoći učenicima da svoje misli i ideje organiziraju na jasan način.
Dopustite učenicima da izraze svoje ideje onako kako to odgovara njihovim sposobnostima i sklonostima. Podržite njihovu kreativnost i potičite ih na autentično izražavanje svojih razmišljanja o temi um i tijelo.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više neka na mrežnim portalima Hrvatska enciklopedija ili Hrvatski jezični portal istraže pojmove: intencionalnost, introspekcija, identitet. Svoja istraživanja u obliku odgovora mogu prikazati u nekom digitalnom alatu (npr. Padlet) i podijeliti s razredom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Leibnizov mlin

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje i objašnjava pojmove kao što su um, tijelo, ja, identitet i sl.
  • Učenik opisuje, navodi i vrednuje moguća rješenja pojedinih problema vezanih uz rasprave o umu i tijelu, mogućnosti svijesti u ne-ljudskih bića.
  • Učenik opisuje i objašnjava pojedine filozofske pozicije u raspravama o fizikalizmu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • MP Korištenje IKT-a

Zavrtjelo vam se u glavi?

Aktivnost možete započeti pitanjem: Zašto misli nemaju svojstvo protežnosti? Potaknite učenike da iskažu svoje mišljenje. Zatim ih pitajte: Što znači kada netko kaže da mu je duša slomljena? Što se time želi reći? Neka pokušaju izreći što misle pod pojmom „ja“. Neka obrazlože svoje odgovore.
Zatim podijelite učenike u tri grupe (možete se koristiti digitalnim alatom Team Picker Wheel). Prva grupa na mrežnom portalu Hrvatska enciklopedija istražuje pojam „fizikalizam“. Učenici traže odgovore na sljedeća pitanja: Što je fizikalizam? Kako fizikalisti objašnjavaju pojam identiteta i koja mu svojstva pripisuju? Koja je uloga znanosti prema fizikalistima? i sl. Druga grupa istražuje pojam „eliminativizam“. Traži odgovore na sljedeća pitanja: Što je to? Koje teorije postoje u sklopu tog učenja? Kako shvaćaju identitet? i sl. Treća grupa na isti način istražuje pojam „dualizam“. Daje odgovore na sljedeća pitanja: Što je to? Koja su njegova specifična stajališta? i sl.
Svaka grupa u digitalnom alatu (npr. Canva) izrađuje plakat i potom prezentira svoj rad. Nakon što sve grupe prikažu svoje plakate, razgovarajte s učenicima o tome koje im se učenje čini najprihvatljivijim i zašto. Pitajte ih mogu li se i na koji način povezati pozicije sustava. Usmjerite razgovor na svakodnevne situacije. Kako bi odredili gdje je središte ljudske osobnosti? Zamjenjujemo li glavu za um? Možemo li nešto naučiti promatrajući ponašanje drugih? Neka argumentiraju svoje odgovore.
Zatim zajedno pogledajte videozapis Što je svijest? (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Nakon toga potaknite učenike da kažu kako bi oni definirali pojam „svijest“. Odakle dolazi? Zašto imamo svijest? Zašto nismo roboti? Kako svijest određuje naše međuljudske odnose? Utječe li svijest na znanstvena istraživanja? Zamolite učenike da svoje odgovore potkrijepe primjerima iz vlastitog života.
Zatim potaknite učenike da povežu znanje stečeno na satovima biologije i psihologije o umu, tijelu i svijesti sa svojim svakodnevnim iskustvom i odgovorima do kojih su došli u prethodnom razgovoru.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualnu podršku tijekom aktivnosti, kao što su jasno napisana pitanja na ploči ili papirima koja se mogu lako pročitati. Upotrijebite veći font, kontrastne boje i vizualne upute kako bi se olakšalo razumijevanje pitanja i uputa.
Dopustite učenicima da se koriste alternativnim metodama izražavanja kako bi izrazili svoje mišljenje. To se može odnositi na slikovne simbole, piktograme ili verbalne odgovore koji se mogu snimiti ili izraziti na drukčiji način. Osigurajte ravnomjernu raspodjelu zadataka i potaknite suradnju unutar grupa.
Pružite dodatnu podršku učenicima tijekom istraživanja pojedinih pojmova. Možete izraditi strukturirane vodiče ili podijeliti izvore informacija kako biste im pomogli pri pronalaženju relevantnih podataka.
Razmotrite pojedinačne potrebe učenika kako biste osigurali da imaju dovoljno vremena za rješavanje zadatka.
Osigurajte jasnu strukturu zadatka, korake i očekivane rezultate. To se može odnositi na detaljne ​​upute ili vizualne organizatore kako bi se olakšalo razumijevanje i rješavanje zadatka.
Redovito provjeravajte učenički napredak tijekom istraživanja i izrade plakata. Pružajte povratne informacije i podršku kako bi učenici mogli poboljšati svoj rad i razumijevanje teme.
Pokušajte uvrstiti interese učenika u istraživanje i raspravu. Ohrabrite ih da izraze svoje mišljenje i povežu temu s vlastitim iskustvima kako bi se potaknula njihova motivacija i angažman.
Osigurajte jasne i jednostavne upute o tome kako se koristiti alatom Canva. Možete pripremiti pisane upute ili se koristiti vizualnim uputama, poput slika ili videozapisa, na kojima će biti prikazano kako se koristiti tim alatima. Dopustite učenicima da se služe alternativnim načinima izražavanja tijekom rada u alatu Canva. To se može odnositi na snimanje audiozapisa umjesto na pisanje teksta, korištenje slikama ili simbolima za komunikaciju ili stvaranje vizualnih prezentacija umjesto pisanja izvještaja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici čitaju kraći ulomak iz djela D. Parfita i G. Veseyja: Presađivanje mozga i osobni identitet: razgovor. U tekstu trebaju pronaći odgovore na pitanja: Koji se problemi javljaju u opisanom slučaju? Kako se objašnjava uvriježeno vjerovanje o identitetu? Učenici stečene spoznaje mogu predstaviti razredu u obliku plakata izrađenog u digitalnom alatu (npr. Genially ili Canva).

Nastavna aktivnost za predmet X

Zavrtjelo vam se u glavi?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik vlastitim riječima objašnjava pozicije pojedinih sustava povezanih s pitanjima o umu i tijelu.
  • Učenik se u raspravi argumentirano služi rješenjem koje smatra najprihvatljivijim.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Biologija
  • Psihologija
  • MP korištenje IKT-a

Ex machina

Aktivnost započnite pitanjima. Pitajte učenike smatraju li da postoji umjetna inteligencija. Potaknite ih da iskažu svoje odgovore i da definiraju umjetnu inteligenciju. Postoje li vrste umjetne inteligencije? Ako postoje, pitajte ih koje su to i po čemu se razlikuju. Ako smatraju da ne postoje, neka obrazlože svoje odgovore. Pitajte ih smatraju li da nam umjetna inteligencija koristi ili šteti. Pitajte ih što je prednost, a što nedostatak toga da nam, primjerice, umjetna inteligencija napiše sve lektire. Neka navedu i druge primjere za prednosti i nedostatke. Mogu li strojevi razumjeti značenje? Potaknite učenike na promišljanje i izricanje obrazloženih odgovora.
Zatim pitajte učenike jesu li čuli za Alana Turinga i njegov stroj. Ako jesu, neka pokušaju objasniti što znaju, a ako nisu, ukratko im izložite tko je bio Alan Turing i što je to Turingov stroj i test. Potom prikažite učenicima videozapis Turingov stroj (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Razgovarajte s učenicima o videozapisu. Možemo li ustanoviti razliku između stroja i čovjeka? Hoće li se ta razlika moći ustanoviti i u bližoj ili daljoj budućnosti? Jesu li mentalna stanja zapravo fizička stanja ili nisu? Pitajte učenike što ta ideja pretpostavlja. Jesu li mentalna stanja samo obrasci ponašanja?
Zatim učenicima prezentirajte rad Samuela Altmana, američkog programera i osnivača brojnih tehnoloških tvrtki. Na njegovu će primjeru vidjeti u kojem smjeru ide razvoj tehnologije. Raspravite s učenicima o tome hoće li nas, prema njihovu mišljenju, računala zamijeniti, hoće li nas izbaciti iz ekonomske igre. Ako je računalo postalo osjećajno, kako to tvrde neki zaposlenici koji razvijaju umjetnu inteligenciju, kakvu budućnost ima čovjek?
Nakon toga učenici pretražuju internet u potrazi za sličnim primjerima te u digitalnom alatu (npr. Popplet ili Canva) izrađuju umnu mapu. U mapi navode argumente za umjetnu inteligenciju i protiv nje. Izrađene mape objavljuju u digitalnom alatu Socrative, a nakon izlaganja profesor vrednuje plakat i učeničku prezentaciju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Upotrijebite vizualne materijale kao podršku za razumijevanje i raspravu o umjetnoj inteligenciji. To se može odnositi na ilustracije, slike, grafikone ili dijagrame koji će pomoći učenicima u razumijevanju pojma i različitih vrsta umjetne inteligencije.
Jednostavno se i jasno izražavajte pri postavljanju pitanja i vođenju rasprave. Ako je potrebno, pružite usmenu podršku i objašnjenja učenicima koji se teže snalaze u razumijevanju složenih pojmova (primjerice, učenici sa specifičnim teškoćama učenja).
Ako učenici imaju specifične teškoće učenja, pružite im prilagođene materijale koji su pristupačni, poput sažetaka ili audiozapisa koji sadržavaju osnovne informacije o umjetnoj inteligenciji, Turingovom stroju i drugim relevantnim konceptima.
Potaknite suradnju i timski rad učenika prilikom izrade umnih mapa. Omogućite im rad u malim grupama kako bi međusobno dijelili ideje, podržavali jedni druge i zajednički izrađivali svoje prezentacije.
Ako je potrebno, prilagodite zadatke prema sposobnostima i interesima svakog pojedinog učenika. To se može odnositi na smanjenje broja argumenata za i protiv ili usredotočivanje na pojedine aspekte umjetne inteligencije koji su relevantni za učenikovu razinu razumijevanja.
Prilagodite izgled i raspored elemenata u alatima Popplet ili Canva kako bi bili jednostavni za korištenje i pregled. Upotrijebite jasne boje, veliki font i jednostavne ikone kako bi se informacije lakše vizualizirale. Također, možete prilagoditi postavke tako da se prikaže manje opcija ili alata kako biste smanjili vizualnu složenost i olakšali snalaženje učenicima s teškoćama u razvoju.
Učenicima možete dati i predložak ili strukturu unutar alata Popplet ili Canva. Primjerice, možete unaprijed dodati nekoliko kategorija ili rubrika u kojima učenici mogu organizirati svoje argumente ili ideje. To će im pružiti smjernice i strukturu te olakšati proces izrade umne mape ili prezentacije.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Pogledajte videozapis Umjetna inteligencija (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Učenici izrađuju umnu mapu u nekom digitalnom alatu (npr. Genially ili Coggle) te navode vrste umjetne inteligencije. Postavite im pitanja: Po čemu se one razlikuju? Pomaže li umjetna inteligencija čovjeku i čovječanstvu ili im odmaže? Kakva je budućnost suživota čovjeka i umjetne inteligencije? Svoj rad neka prikažu ostalim učenicima u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ex machina

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik na ispravan način upotrebljava pojmove vezane uz rasprave o umu i tijelu.
  • Učenik opisuje, navodi i objašnjava moguća rješenja pojedinih problema vezanih uz rasprave o umu i tijelu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Informatika
  • MP Uporaba IKT-a

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Filozofski leksikon. gl. ur. Kutleša, Stipe, Leksikografski zavod Miroslava Krleže. 2012.

Bertrand Russell, Mudrost zapada, Split. 2005.

G. Vesey, 1974. Philospphy in the Open, Open Universety Press, Buckingham, prev. T. Reškovac, Vlastelica, Ante. 2004. Filozofska čitanka, Zagreb, Alka script

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.