Razgovarajte s učenicima o tome što im prvo pada na pamet kada kažete riječ „ljepota“. Pišite na ploču njihove odgovore. Razgovarajte o tome što sve može biti lijepo (životinje, ljudi, priroda, predmeti, umjetnička djela, arhitektura, neki ugođaj i sl.) te kako mi znamo da je nešto lijepo. Napravite kratku anonimnu anketu u razredu, izrađenu u alatu Google Forms, o tome koliko učenika smatra da je ljepota objektivna ili univerzalna, a koliko ih misli da je ljepota subjektivna ili relativna. Razgovarajte o dobivenim rezultatima.
Pogledajte s učenicima videozapis Što čini nešto lijepim? (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski). Zamolite učenike da odgovore na posljednje pitanje iz videozapisa: Što smatrate lijepim, a da ostali to ne vide kao lijepo? Raspravite o njihovim odgovorima. Zatim provedite još jednu anonimnu anketu u razredu (izrađenu u alatu Google Forms) o tome koliko ih sebe smatra lijepima. Kada odgovore, napomenite im da istraživanja o samopouzdanju i pozitivnoj slici o sebi pokazuju kako više od 45 % ljudi sebe ne smatra lijepima. Usporedite rezultate s tom statistikom i razgovarajte o tome. Također, možete razgovarati o tome zašto je važno sebe smatrati lijepim (pritom se ne misli samo na fizičku ljepotu!) za osjećaj samopouzdanja.
Najavite timski rad. Svaki učenik u digitalnom alatu Mindomo treba izraditi umnu mapu s praznim mjestima za pojmove, s tim da oni sami trebaju biti središnji pojam (u sredinu mogu staviti i svoju sliku). Umnu mapu neka nazovu Podizanje samopouzdanja. Ispišite sve umne mape (stranica po učeniku). Na leđa svakog učenika treba zalijepiti jednu umnu mapu, a ostali učenici nadopisuju na prazna mjesta neku njegovu ili njezinu kvalitetu koju smatraju lijepom (npr. sviđa mi se boja tvojih očiju, volim tvoju iskrenost, sviđa mi se tvoja posebnost i sl.). Svaki učenik piše svakom učeniku na njegov ili njezin papir na leđima tako da komplimenti ostanu anonimni. Kada svi učenici napišu lijep komentar svim ostalim učenicima, učenici s leđa mogu skinuti svoju umnu mapu. Ako ima onih koji bi željeli pročitati svoje mape pred razredom, ohrabrite ih. Cilj je da svoje mape zalijepe negdje u svojoj sobi i da ih mogu čitati kada se osjećaju loše, bezvrijedno ili ne-lijepo.
Učenici koji žele znati više neka istraže kako mediji određuju što je lijepo. Pitajte učenike ima li to veze s umjetnošću i koliko danas mediji utječu na naše mišljenje o umjetnosti ili o tome što je lijepo. Podijelite učenike u parove. Neka se u svom istraživanju usredotoče na jednu vrstu umjetnosti (glazbu, ples, slikarstvo i sl.) i neka prezentacijom izrađenom u digitalnom alatu Prezi ostalim učenicima u razredu predstave svoje istraživanje.
Nakon pogledanog videozapisa o Theodoru W. Adornu (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski), njemačkom filozofu i sociologu, potaknite učenike na raspravu sljedećim pitanjima:
1. Kako Theodor W. Adorno opisuje umjetnost i zašto se suprotstavlja jednostavnim i apstraktnim definicijama?
2. Kako Adorno vidi kompleksnost i specifičnost umjetnosti te zašto naglašava njezinu neuhvatljivost u okvirima jasnih definicija?
3. Zašto je Adorno bio protiv redukcije umjetnosti na mjerljive kriterije ili tržišnu vrijednost?
4. Kako Adorno vidi umjetnost kao autonomnu i slobodnu izražajnu formu? Zašto naglašava da umjetnost ima svoje vlastite zakonitosti?
5. Kako Adorno smatra da umjetnost treba biti oslobođena pritisaka društva, komercijalizacije i masovne kulture? Kako ti pritisci mogu utjecati na autentičnost i kritički potencijal umjetnosti?
Izradite anketu u alatu Mentimeter kojom ćete učenike pitati koju vrstu umjetnosti najviše cijene. Mogu se odlučiti za glazbu, kazalište, film/TV, književnost, kiparstvo / izradu predmeta ili slikarstvo. Podijelite ih u grupe ovisno o njihovim preferencijama. Svaka grupa istražuje vrstu umjetnosti za koju se odlučila. Naglasak je na umjetničkim djelima koja su kontroverzna. Učenici trebaju istražiti ono što im se čini umjetnički vrijedno, ali struka to nije nagradila i ono što im se čini umjetnički bezvrijedno, ali je struka to nagradila. Trebaju raspraviti o tome zašto im se ta djela čine vrijednima ili bezvrijednima.
Nakon toga trebaju u digitalnome alatu Animatron izraditi animaciju posvećenu temama poput potrošačkog društva, masovne kulture, dehumanizacije ili društvenih nepravdi.
Svoje uratke neka prezentiraju u razredu.
Učenici imaju mogućnost saznati više o filozofiji lijepoga ako poslušaju predavanje Denisa Duttona A Darwinian theory of beauty (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski).
Učenici na temelju sljedećih pitanja trebaju napisati esej o pogledanom videozapisu u dokumentu izrađenom u alatu Word:
Kako Dutton opisuje povezanost ljepote s društvenim i kulturnim kontekstom? Koje su implikacije te ideje za razumijevanje subjektivnosti ljepote?
Kako se Dutton koristi Darwinovom teorijom evolucije i prirodnom selekcijom kako bi objasnio razvoj estetskih kriterija tijekom evolucije?
Koje su biološke osnove ljepote prema Duttonu?
Koja su specifična obilježja ljepote koja Dutton navodi kao univerzalno prepoznatljiva širom svijeta? Kako su ta obilježja povezana s biološkim znakovima zdravlja i dobroga genetskog materijala?
Kako Dutton opisuje povezanost ljepote s umjetnošću?
Kako, prema Duttonu, estetsko iskustvo odražava ljudsku prirodu?
Kako umjetnost omogućuje izražavanje i cijenjenje estetskih vrijednosti? Koje su moguće kritike ili kontroverze povezane s Duttonovom teorijom ljepote?
Postoje li alternativni pristupi ili teorije koje se suprotstavljaju njegovim zaključcima?
Vrijedne učenike nagradite.
Uvedite učenike u aktivnost tako da im prikažete primjere kiča, uključujući slike, figurice i umjetničke predmete. Pitajte ih jesu li kičasti zbog svojih upadljivih boja i sjajnog materijala.
Pošaljite učenicima poveznicu Composition, koja se nalazi u donjem desnom kutu, ali im nemojte reći da je to umjetničko dijelo, nego im predložite da oboje crtež kako žele. Prikazom slike Composition Mohameda Melehija učenici će uvidjeti da su upravo sudjelovali u stvaranju umjetničkog djela.
Nastavite poticajnim pitanjima: Kako biste opisali pojam kiča? Koja su obilježja kiča u umjetnosti? Kako se kič definira u odnosu na pretjeranost, vulgarnost, sentimentalnost i nedostatak promišljenosti? Koja je svrha kiča u kontekstu estetskog užitka i privlačnosti masama? Kako kičasti proizvodi utječu na vašu percepciju? Koje vam emocije izaziva kič? Postoje li različita mišljenja o tome što se smatra kičem? Kako kič može biti povezan s kulturom i društvenim normama? Mijenja li vam se poimanje umjetnosti s vremenom? Je li umjetnost stvar ukusa o kojemu se ne raspravlja?
Podijelite poveznicu videozapisa o kontroverznom američkom suvremenom umjetniku Jeffu Koonsu, koji je inspiraciju pronašao upravo u kiču. U svojoj najpoznatijoj skulpturi Play-Doh (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski) obojenom aluminiju dodaje sjaj i blještavilo stvarajući dojam luksuza i visoke vrijednosti. Pitajte učenike smatraju li da ta šarena nakupina obojenog aluminija može biti umjetničko djelo.
Učenicima pošaljite poveznicu na videozapis Shredding the Girl and Balloon - The Director’s half cut (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski).
Učenike podijelite u dvije grupe. Afirmacijska grupa ima zadatak argumentirati da je opravdano uništiti djelo. Negacijska grupa, dakako, mora negirati tezu. U alatu Kialo Edu učenici razvijaju argumentaciju za tu odluku, kao i argumentaciju protiv nje. Svaki učenik mora ostaviti barem jedan argument i protuargument na nečiji tuđi argument.
Na temelju praćenja aktivnosti učenika u digitalnom alatu vrednujte njihov rad.
Priložite pisane upute uz videozapis kako bi učenici jasnije razumjeli zadatke i očekivanja. Navedite što želite da učenici promatraju ili analiziraju tijekom gledanja videozapisa. Također, učenicima ponudite grafičke organizatore ili bilješke kako bi mogli zabilježiti svoje misli, ideje ili zaključke tijekom gledanja videozapisa. To će im pomoći da strukturiraju svoje razmišljanje i pripreme se za daljnju aktivnost. Osigurajte dovoljno vremena za gledanje videozapisa i omogućite učenicima da pauziraju ili ponovno pregledaju određene dijelove ako je potrebno. To će im omogućiti bolje razumijevanje i analizu sadržaja.
Upoznajte učenike s alatom Kialo Edu i pružite im vodič ili upute kako se koristiti alatom za razvijanje argumentacije. Objasnite im kako otvoriti nove teme, dodavati argumente i protuargumente te kako odgovarati na tuđe argumente. Alat Kialo Edu omogućuje učenicima da upotrijebe vizualne prikaze kako bi ilustrirali svoje argumente. Učenici mogu dodati slike, grafikone ili dijagrame koji će dodatno podržati i vizualno obogatiti njihove stavove. Ta prilagodba pomaže učenicima da izraze svoje ideje na kreativan način i olakšava vizualno shvaćanje i povezivanje argumenata. Postavite strukturu rasprave unutar grupa. Primjerice, možete im dati određeni broj rundi za argumentiranje i protuargumentiranje te ih potaknuti da se koriste logičkim argumentima i pouzdanim izvorima informacija.
Definirajte jasne kriterije vrednovanja. Ti kriteriji trebaju biti razumljivi svim učenicima i trebaju se odnositi na ciljeve aktivnosti. Primjerice, kriteriji se mogu odnositi na kvalitetu argumenata, logičku strukturu, upotrebu pouzdanih izvora, suradnju s drugima i sl. Potaknite učenike da sami procijene svoj snalaženje u alatu. Ohrabrite ih da razmisle o tome kako su ispunili zadane ciljeve i kriterije vrednovanja te da identificiraju svoje uspjehe i područja koja trebaju poboljšanje. Možete im pružiti obrasce za samovrednovanje ili smjernice za refleksiju. Potaknite učenike da pruže povratnu informaciju jedni drugima na temelju praćenja aktivnosti u alatu. To može biti u obliku konstruktivnih komentara, pohvala ili dijeljenja primjera dobre prakse.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenik treba istražiti sliku Ganeše (odaberite automatski prijevod na hrvatski jezik tako da u postavkama odaberete „automatski generirano“ i zatim hrvatski), hinduističkog božanstva s glavom slona, koji može imati i izražene detalje poput prevelikih ušiju, brojnih ruku, šarenih ukrasa i svijetlih boja.
Učenik nastavniku treba iznijeti stav o tome smatra li slike iz hinduističke kulture kičem ili je to ipak umjetnost.
Učenici se mogu zabaviti i provjeriti znanje iz estetike organiziranjem sve popularnijeg pub-kviza. Podijelite ih u grupe i pripremite prigodne nagrade. Prezentaciju možete pronaći u repozitoriju Edutorij pod nazivom Pub kviz - estetika. Nakon odigranog kviza potaknite učenike da na internetu pronađu točne odgovore.
Učenika zainteresiranog za rad uličnog umjetnika Banksyja (za prijevod na hrvatski koristi se aplikacija Google Translate) možete potaknuti da napiše osvrt o njemu i da vam ga zatim pošalje na uvid.
"Filozofija umjetnosti". Nova akropola
"Tijelo i duša ljepote". Nova akropola
Buljubašić, Anita. 2020. "Standardi ljepote u suvremenom društvu i proces stigmatizacije". Završni rad
Krstulović, Ida. 2022. "Umjetnost, društvo i vrijednosti". Diplomski rad
Theodor W. Adorno, 4. Estetska teorija, (skinuto 12. lipnja 2023.)
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.