Predmet
Politika i gospodarstvo 4
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ja na izborima

Naziv predmeta
Politika i gospodarstvo 4

Razred
4. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • izborni proces
  • institucije vlasti
  • vladavina prava
  • politička odgovornost građana
  • D'Hondtova metoda

Od naroda za narod

Učenicima se na početku nastavnog sata daju upute da se formiraju u tri grupe i pripreme za rad na izvornom tekstu Ustava Republike Hrvatske s jasno naglašenim zadatkom da pročitaju samo IV. poglavlje – Ustrojstvo državne vlasti u Republici Hrvatskoj i da svaka od grupa istraži jednu od vlasti. Jedna grupa učenika radi zakonodavnu, druga izvršnu, a treća grupa učenika radi sudbenu vlast. U navedenom poglavlju od članka br. 71 pa do članka br. 121 opisana je podjela, ustroj i funkcioniranje vlasti u Republici Hrvatskoj. Prije čitanja i istraživanja učenicima treba dati smjernice na što je posebno potrebno obratiti pozornost, a to bi bile funkcije svake od vlasti te im ograničiti vrijeme rada od 15 do 20 minuta. Učenici rade zabilješke o svakoj od vlasti u svoje bilježnice da mogu lakše ponoviti ključne pojmove. Nastavnik u digitalnom alatu Padlet radi umnu mapu koju dijeli s učenicima da bi oni mogli još dodatno vizualizirati što znači podjela vlasti i na koje se segmente ona dijeli. Na navedenoj umnoj mapi nedostaju određeni pojmovi koje učenici moraju nadopuniti kako bi aktivno usvojili činjenice koje su pročitali u Ustavu Republike Hrvatske. Također, za kratku raspravu učenicima se postavlja pitanje: Što svaka od vlasti predstavlja i kako njihovo djelovanje utječe na građane? Učenike se pita: Kakav bi bio društveni poredak kada bi vlast bila centralizirana i kada ne bi bila podijeljena? Koliko građani danas imaju povjerenja u vlast u Republici Hrvatskoj?

Učenicima se za proces ponavljanja priprema kviz u digitalnom alatu Tastmoz kako bi s pomoću kviza ponovili pojmove o vlasti u Republici Hrvatskoj, njezinim segmentima i funkcioniranju svake od njih. Kada učenici riješe kviz, važno je da im se prikažu ukupni rezultati i komentira svako pitanje iz kviza te da im se objasne točni odgovori radi kvalitetnijeg ponavljanja gradiva.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i poticati na sudjelovanje u aktivnostima. Tijekom rada u grupi neka učenik s teškoćama ima specifičan zadatak koji je unaprijed dogovoren, a ostali članovi grupe trebaju s tim biti upoznati. Učeniku s teškoćama jezično-govorno-glasovne komunikacije i specifičnim teškoćama učenja pripremite prilagođeni tekst Ustava Republike Hrvatske, IV. poglavlje – Ustrojstvo državne vlasti u Republici Hrvatskoj. Prilagodba teksta odnosit će se na: prilagođenu veličinu slova, upotrebu lako čitljivog fonta (Verdana, Calibri, Arial), povećan razmak, jednostavan izgled teksta (bez pozadinskih slika), dvostruki prored, veći razmak između riječi i rečenica, poravnanje teksta na lijevoj strani. Omogućite učeniku s teškoćama smjernice za čitanje i praćenje teksta, naglasite na što je potrebno obratiti pozornost, istaknite (podebljajte) ključne riječi. Neka pitanja i upute budu kratke i jasne. Učeniku s teškoćama omogućite produljeno vrijeme rada ako je potrebno.
Provjerite kako se učenik snalazi u digitalnom alatu Padlet; umnu mapu vizualno prilagodite učeniku s teškoćama, vodeći računa o specifičnostima učenikove teškoće. Objasnite nepoznate riječi te ih zamijenite s učeniku poznatim riječima. Možete upotrijebiti i vizualne primjere (crteže, fotografije). Upotrebljavajte jednostavan jezik, kratke rečenice i jasne primjere, a izbjegavajte složene pojmove i fraze koji su teži za razumijevanje. Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite pitanja za razgovor i raspravu.
Provjerite kako se učenik snalazi u digitalnom alatu Testmoz te po potrebi učeniku pripremite vizualne i pismene upute. Unaprijed učeniku pripremite pitanja za ponavljanje te dajte više vremena za rješavanje kviza. Omogućite učeniku sudjelovanje u kvizu na drukčiji način ako je potrebno. Primjerice, učenici kviz mogu igrati u grupi ili u paru, a učenik s teškoćama može na pitanja odgovarati pismeno ili usmeno ili upotrebom nekog drugog digitalnog alata u kojem se lakše snalazi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresirani učenici mogu dodatno na službenim mrežnim stranicama Ustavnog suda istražiti njegovo ustrojstvo i funkcije s obzirom na njegov poseban status. Istraživanje o Ustavnom sudu treba uobličiti u plakat koji se može izraditi u digitalnom alatu Genially te ga prezentirati svojim kolegama u razredu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od naroda za narod

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik analizira podjelu vlasti u Republici Hrvatskoj.
  • Učenik poznaje funkcije zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Ti ili ja?

Učenike se dijeli u grupe kako bi simulirali izborni proces birajući upravu razreda koju bi činili: predsjednik, zamjenik predsjednika i razredni blagajnik. Za početak, važno je da se izabere tročlano izborno povjerenstvo koje će kontrolirati proces kandidature kandidata, kontrolirati izborni proces i provesti prebrojavanje glasova te objaviti konačne rezultate.

Simulacija kreće s postupkom kandidature pri kojoj je potrebno prikupiti 20 % potpisa svih glasača iz razreda da bi pojedini kandidati ušli u izborni proces. Nakon pristizanja svih kandidatura, izborno povjerenstvo odlučuje tko od kandidata ulazi u izborni proces i postavlja pravila za provedbu izbora. Rad izbornoga povjerenstva mora biti transparentan pa se njegovi članovi koriste platformom Google Forms, na kojoj prikupljaju i objavljuju sve podatke o kandidaturama i pravilima za cijeli izborni proces te o fazama izbornoga procesa i prebrojavanju glasova. Učenici u grupama sudjeluju u pripremi predizborne kampanje, predsjedničkoga govora te u izradi predizbornih plakata i drugih promidžbenih materijala (npr. videozapisa) s pomoću alata ThingLink. Učenici simuliraju predsjedničko sučeljavanje, a promidžbeni materijali, koji se naprave s pomoću digitalnih alata, objavljuju se na platformi Google Forms da budu dostupni svim učenicima. Izborno povjerenstvo ispisuje glasačke listiće sa serijskim brojevima i provodi izbore. Po potrebi, može se uključiti još nekoliko učenika koji bi imali funkciju nadziranja izbornoga procesa. Na kraju, izborno povjerenstvo objavljuje rezultate za pregled, analizu i potencijalne žalbe na već spomenutoj platformi Google Forms. Potom prethodno formirane grupe učenika imaju zadatak da na stranici Državnoga izbornog povjerenstva prouče predsjedničke izbore u Republici Hrvatskoj, s posebnim naglaskom na proceduru i pravila pri kandidaturi i provedbi navedenih izbora. Svaka grupa ima određeni zadatak, poput sljedećih: uvjeti kandidature, financiranje kampanje, provođenje predizborne kampanje i način provedbe izbora. Svaka grupa prikupljene podatke lijepi na ploču Lino, služeći se „papirićima“ da budu vidljivi svim učenicima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Pri podjeli učenika u grupe vodite brigu o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i poticati na sudjelovanje u aktivnostima. Tijekom rada u grupi neka učenik s teškoćama ima specifičan zadatak koji je unaprijed dogovoren, a ostali članovi grupe trebaju s tim biti upoznati. Potrebno je dati jasan i precizan zadatak kako bi učenici znali što se od njih očekuje. Važno je provjeriti njihovo razumijevanje (neka vam ponove uputu kako biste provjerili jesu li vas razumjeli). Češće provjerite rad grupe u kojoj je član učenik s teškoćama. Pružite im pozitivne povratne informacije kako biste ih motivirali na daljnji rad. Za učenika s teškoćama pripremite pisane upute koje će biti prilagođene. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, neka upute budu napisane prikladnim fontom, s dvostrukim proredom, većim razmakom između riječi i rečenica te poravnane s lijeve strane. Upute za učenika s oštećenjem vida neka budu dostupne na tabletu kako bi ih mogao uvećati na prikladnu veličinu te kako bi mogao prilagoditi kontrast i svjetlinu.
Osigurajte dovoljno vremena za izvedbu aktivnosti. Neka vrijeme za provedbu aktivnosti bude ograničeno kako bi učenik s teškoćama imao jasnu strukturu. Važno je na vrijeme upozoriti učenika s teškoćama na preostalo vrijeme za rješavanje zadatka kako bi se lakše organizirao. Prije nego što učenici krenu s grupnim radom budite sigurni da razumiju sve potrebne pojmove (povjerenstvo, proces kandidature, izborni proces i druge). Neka učenik s teškoćama ima unaprijed dogovoren zadatak i ulogu u grupi, a po potrebi može raditi u paru s drugim učenikom koji će mu biti potpora u obavljanju uloge i korištenju digitalnom platformom Google Forms. Ako se učenik ne snalazi u digitalnom alatu ThingLink, omogućite mu pisane i vizualne upute. Po potrebi, zorno mu prikažite upotrebu alata ili omogućite potporu drugog učenika. Također, omogućite upotrebu drugih digitalnih alata, s kojima se učenik bolje snalazi.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenici koji žele znati više mogu pripremiti, provesti i objaviti novinarski intervju s predsjedničkim kandidatima. Za pripremu neka se koriste materijalom Pripremamo i vodimo intervju, u kojem se informiraju o navedenoj novinarskoj vrsti. Intervju se na kraju objavljuje na kanalu na platformi MS Teams ili nekoj drugoj platformi predviđenoj za mrežnu nastavu. Ako postoji mogućnost, može se napraviti i predmetna korelacija s Hrvatskim jezikom pri obradi gradiva o novinskim vrstama te se razgovor može objaviti na školskim stranicama ili u školskim novinama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ti ili ja?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje izborni proces i uloge različitih sudionika u izbornim procedurama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Izračunaj glas!

Učenicima se prezentiraju izborna pravila i različite metode izračuna glasova u mandate s posebnim naglaskom na D`Hondtovu metodu koja se upotrebljava u Republici Hrvatskoj pa nam je stoga najzanimljivija. Potrebno im je dodatno objasniti postupak kojim se preračunavaju glasovi u mandate na primjeru parlamentarnih izbora u Republici Hrvatskoj koristeći se digitalnim alatom Canva.

Zatim se učenike raspoređuje u grupe i svaka će grupa osmisliti zadatak s rezultatima fiktivnih parlamentarnih izbora. Navedeni zadatci s rezultatima fiktivnih parlamentarnih izbora poslužit će kao zadatak za drugu grupu učenika koja će ih morati preračunati u mandate. Da bi zadatci bili matematički zanimljiviji, preporučuje se da se za osmišljavanje zadatka, tj. fiktivnih rezultata parlamentarnih izbora upotrebljavaju različite matematičke funkcije poput postotka ili algebarskih razlomaka. Primjerice: Stranka B je dobila 25 % manje glasova od stranke A ili stranka C je osvojila 3/4 glasova od stranke B. Za ovu je aktivnost moguća predmetna korelacija Politike i gospodarstva i Matematike, ovisno o matematičkom predznanju učenika. Nakon što svaka grupa učenika osmisli svoj zadatak s rezultatima fiktivnih izbora, trebaju po D'Hondtovoj metodi izračunati točno rješenje zbog kasnije provjere rezultata. Kada svaka od grupa učenika završi s osmišljavanjem zadatka s fiktivnim rezultatima izbora i izračuna svoja točna rješenja (koja ne otkrivaju do provjere rezultata), međusobno zamijene zadatke s ostalim grupama i svaka grupa kreće s preračunavanjem glasova u mandate. Nakon konačnog izračuna svaka grupa učenika svoje rezultate, tj. osvojene mandate pojedinih stranaka upisuje u alat Google Forms da budu dostupni svim učenicima pa se onda provjerava točnost, daju eventualne sugestije i ispravljaju netočni rezultati.

Potom učenicima pokazujemo da se preračunavanje glasova u mandate po D´Hondtovoj metodi može obaviti s pomoću aplikacije Geogebra na temelju zadataka koji su postavljeni u navedenom digitalnom alatu, ali i s pomoću Excel tablica.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i sličnom), kao i obilježjima same teškoće.
Usmjerite pažnju učenika na sadržaj rada. Pripremite učeniku s teškoćama vizualni materijal za praćenje predavanja o različitim metodama izračuna glasova. Pružite im jasne i sažete informacije, pripremite vizualni podsjetnik ako je potrebno jer učenicima s teškoćama izazov predstavljaju aktivnosti organizacije i strukturiranja informacija.
Pri podjeli učenika u grupe vodite računa o strukturi grupe. Neka učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima koji će ga motivirati i poticati na sudjelovanje u aktivnostima. Tijekom rada u grupi neka učenik s teškoćama ima specifičan zadatak koji je unaprijed dogovoren, a ostali članovi grupe trebaju s tim biti upoznati. Potrebno je dati jasan i precizan zadatak kako bi učenici znali što se od njih očekuje. Važno je provjeriti njihovo razumijevanje (neka vam ponove uputu kako biste provjerili jesu li vas razumjeli). Češće provjerite rad grupe u kojoj je član učenik s teškoćama. Pružite im pozitivne povratne informacije kako biste ih motivirali na daljnji rad. Pripremite učeniku s teškoćama pisane upute koje će biti prilagođene. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja, neka upute budu napisane prikladnim fontom, s dvostrukim proredom, većim razmakom između riječi i rečenica te poravnane s lijeve strane. Ako se radi o učeniku s oštećenjem vida, neka mu upute budu dostupne na tabletu kako bi ih mogao uvećati na prikladnu veličinu te kako bi mogao prilagoditi kontrast i svjetlinu.
Pripremite podsjetnike na kojima će biti osnovne informacije i formule za izračun postotka i algebarskih razlomaka, prikažite primjerom učenicima na koji način mogu riješiti zadatak. Po potrebi omogućite upotrebu tehnologije i drugih izvora za lakše obavljanje zadatka. Podijelite zadatke u manje korake i pripremite učeniku liste praćenja kako bi mogao označavati vlastiti napredak.
Omogućite učeniku s teškoćama prikaz upotrebe digitalnih alata Google Forms i Geogebra; neka mu netko od ostalih učenika u grupi bude potpora u upotrebi navedenih alata ili omogućite upotrebu alata u kojima se učenik bolje snalazi samostalno.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenike treba uputiti da sve informacije vezane uz izbore mogu naći na stranici Državnog izbornog povjerenstva. Zadatak im je da prouče kako funkcionira Državno izborno povjerenstvo i da analiziraju rezultate zadnjih lokalnih izbora u gradu u kojem se nalazi škola. Potom, koristeći se digitalnim alatom Canva učenici rade prezentaciju predstavljanja navedene institucije i rezultata lokalnih izbora. Važno je da ostale učenike upute gdje mogu pronaći rezultate svih izbora u Republici Hrvatskoj radi informiranja u svakodnevnom životu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Izračunaj glas!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik primjenjuje D'Hondtovu metodu izračuna glasova u mandate.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Građanski odgoj- Modul- Osnove demokracije

Tvrtko Tadić: Proporcionalnost D' Hontove metode i izborni sustav u Hrvatskoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.