U razgovoru s učenicima prisjetite se binarnog zapisa podataka, bita kao najmanje jedinice za zapis podataka u računalu i stanja koje bit može poprimiti. Za prisjećanje iskoristite primjer uključene i isključene žarulje kao analogiju dvaju mogućih stanja bita.
Pripremite primjer iste slikovne datoteke prikazane različitom dubinom boja, odnosno različitim brojem boja i nijansi boje, kojima ćete se služiti u nastavku aktivnosti.
Koristeći se projektorskim platnom, učenicima prikažite slikovnu datoteku dubine boja jednog bita pod uvećanjem kako bi se vidjela mreža sastavljena od kvadratića. Koristeći se prikazanim primjerom, učenicima skrenite pozornost na to da je svaki kvadratić najmanji dio slike nazvan piksel ili točkica, a slaganjem piksela nastaje mapa piksela ili bitmapa.
S pomoću primjera slikovne datoteke prikazane različitim brojem boja i nijansi boja učenicima skrenite pozornost na to da se za prikaz svakog piksela koriste binarne vrijednosti, počevši od najmanje jednog bita, čime se mogu prikazati dvije boje – bijela ili crna.
Usporedbom iste slike prikazane različitom dubinom boje, učenicima objasnite kako se povećanjem broja bitova omogućuje prikaz većeg broja boja i nijansi boja koji se može prikazati u slici, a svakim povećanjem za jedan bit taj broj udvostručuje se u odnosu na prethodni.
Učenike potaknite na razgovor o emotikonima, pitajte ih znaju li što su emotikoni i mogu li vam navesti kojima se često koriste u komunikaciji na mreži i pomoću servisa za čavrljanje (Viber, WhatsApp...). Učenike upitajte u kojim je situacijama prikladno upotrijebiti emotikone u komunikaciji, odnosno kada ih treba izbjegavati. Koristeći se primjerom triju različitih emotikona – nasmiješeno lice, tužno lice i srce, s učenicima razgovarajte o tome kada upotrijebiti svaki od navedenih emotikona te koju emociju izražavamo upotrebom svakog pojedinog emotikona.
Učenicima pripremite i na papiru ispišite nekoliko mreža bitmapa veličine 5 x 5 piksela. Učenike uputite na bojenje pojedinih piksela u bitmapi, pri čemu neka upotrijebe 1 bit za zapis boja svakog piksela, odnosno crnu i bijelu boju.
U prvom primjeru napišite stanja svakog piksela uz svaki red u bitmapi (0 ili 1), na temelju čega učenici samostalno trebaju crnom bojom obojiti one piksele čija je vrijednost stanja 1, čime će se stvoriti slika emotikona nasmiješeno lice.
U drugom primjeru učenicima za rad u paru pripremite mrežu piksela te im prikažite sliku emotikona tužno lice prikazanog u jednakoj veličini u kojoj ga i oni trebaju izraditi. Učenici u paru definiraju i boje određena polja kako bi nastala identična slika traženog emotikona.
Učenicima prikažite sliku emotikona srca koju trebaju izraditi u paru bojenjem pojedinih piksela u bitmapi na temelju primjera. Primjer koji ćete im pokazati neka bude manjih dimenzija, čime bi učenici u paru trebali odrediti koja polja i koliko njih trebaju obojiti kako bi nastala tražena slika.
Učenicima pripremite još nekoliko praznih mreža piksela te im zadajte zadatak za rad u paru u kojem trebaju nacrtati svoj emotikon. Svaki član para treba razmisliti o emotikonu koji želi nacrtati, samostalno istražiti primjere na mreži, te zatim u paru dogovoriti koji će emotikon crtati. Prije nego što započnu s crtanjem vlastitog emotikona, učeničke parove potaknite na razgovor o osmišljenim emotikonima te razgovarajte s nekoliko različitih parova. Nakon razgovora učenike uputite na crtanje svojih emotikona. Kada završe svoj emotikon, crtež postavljaju na oglasnu ploču u razredu kako bi se mogli pogledati radovi svih parova u razredu i razgovarati o različitim nacrtanim primjerima.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u aktivnosti.
Prilikom prikazivanja podataka učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješnije percipirali potrebne informacije. Pripazite na grafičku prilagodbu sadržaja (vizualna zasićenost, veličina fonta, nestilizirani font, raspored teksta i grafičkih elemenata, naglašeni ključni pojmovi).
Potaknite učenike na razmišljanje dodatnim potpitanjima. Učenike ohrabrite na usmeno izražavanje, ali nemojte ustrajati na tome, posebice u učenika s oštećenjima jezično-govorno-glasovne komunikacije.
Ako je potrebno, uvećajte mreže bitmapa za učenike s teškoćama.
Učenika s teškoćama smjestite u par s učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više mogu dodatno istražiti sadržaje na mreži kako bi pronašli složenije primjere jednobojnih ili višebojnih bitmapa. Na temelju pronađenog, učenici primjere mogu izraditi na računalu, koristeći se alatom Word365 i izradom tablica s određenim brojem stupaca i redaka te bojenjem ćelija u tablici kako bi nastala željena slika.
Tijekom razgovora s učenicima pitajte ih jesu li dosad preuzimali slikovne datoteke s mreže. Neka vam pokušaju navesti neke od najčešćih datotečnih nastavaka slikovnih datoteka koje su preuzimali. Pitajte ih imaju li omiljene mrežne stranice s kojih preuzimaju sadržaje. Potaknite ih na razgovor o sigurnim i lažnim mrežnim stranicama, kao i o provjeri vjerodostojnosti informacija koje prikupljaju na mreži. Upitajte ih kako mogu provjeriti točnost informacija koje su pronašli na mreži.
Koristeći se projektorskim platnom, prikažite primjer slikovne datoteke uz pripadajući naziv i datotečni nastavak. Neka se učenici tijekom razgovora prisjete tko imenuje datoteku, a tko datoteci prilaže datotečni nastavak. Učenike pitajte sjećaju li se pojma sažimanja datoteka te čemu on služi. Pri ponavljanju pojma sažimanja učenicima prikažite sliku komada odjeće naslaganih jedan na drugi i sliku vakuumske vreće u kojoj je veličina odjeće smanjena na djelić njezina početnog volumena. S učenicima razgovarajte o važnosti dobre organizacije vremena i aktivnosti tijekom dana te o važnosti urednosti u radu tijekom školskih aktivnosti i izvan škole.
Nadovežite se na prethodni primjer sažimanja kako bi učenicima naveli da postoje formati slikovnih datoteka, koji mogu biti sažeti ili nesažeti, te navedite nastavke pojedinih slikovnih datoteka koji se ubrajaju u svaku pojedinu grupu i za što služe.
Učenike podijelite u parove i objasnite im kako je njihov zadatak istražiti jednu od dviju dodijeljenih tema vezanih uz pojam bitmape.
Prva tema – pojam rezolucije ili razlučivosti i sažeti formati slikovnih datoteka.
Druga tema – pojam dubine boja i nesažeti formati slikovnih datoteka.
Ako je moguće, teme rasporedite na ravnomjeran broj učeničkih parova.
Neka učenici u paru istraže jednu od dviju dodijeljenih tema i izrade prezentaciju u alatu Sway koristeći se tekstom, slikama, zvukom i videozapisima. Ako se učenici nisu služili alatom Sway, ukratko im pokažite i objasnite osnovne postavke alata.
Služeći se alatom Microsoft Forms, izradite rubriku za samovrednovanje rada. Rubrika može sadržavati izjave poput Zadatak je uspješno izveden ili Zadovoljan/zadovoljna sam doprinosom u izradi prezentacije u alatu Sway te tri razine ostvarenosti koje učenici mogu odabrati – U potpunosti; Djelomično i Treba doraditi.
Učenike u paru uputite da samostalno ispune izrađenu rubriku, a svoje odgovore u paru mogu naknadno usporediti.
Učenike uputite da svoj rad podijele s učeničkim parom iz razreda koji je istražio drugu dodijeljenu temu, slanjem poveznice na prezentaciju izrađenu u alatu Sway služeći se alatom za čavrljanje u aplikaciji Microsoft Teams.
Učenici u parovima međusobno trebaju prikazati sadržaj i objasniti pojmove koje su istražili.
Izradite rubriku za vršnjačko vrednovanje u obliku tablice u alatu Word iz sustava Office 365 i podijelite je pomoću aplikacije Microsoft Teams. Rubrika neka sadržava elemente poput sadržaja, preglednosti i čitljivosti, rasporeda elemenata, cjelokupnog vizualnog dojma te jasnoće prikazanih sadržaja. Svaki element neka sadržava tri razine ostvarenosti – Treba doraditi, Dobro i Izvrsno.
Nakon što parovi prikažu istražene sadržaje, uputite ih na ispunjavanje rubrike za vršnjačko vrednovanje.
Odaberite nekoliko radova za obje dodijeljene teme i radove projicirajte na projektorsko platno kako bi zajedno s učenicima mogli raspraviti o kvaliteti izrađenih radova.
Koristeći se alatom Microsoft Forms, izradite izlaznu karticu s pomoću koje ćete provjeriti usvojenost pojmova rezolucija i dubina boje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Prilikom prikazivanja podataka učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješnije percipirali potrebne informacije. Pripazite na grafičku prilagodbu sadržaja (vizualna zasićenost, veličina fonta, nestilizirani font, raspored teksta i grafičkih elemenata, naglašeni ključni pojmovi).
Potaknite učenike na razmišljanje dodatnim potpitanjima i asocijacijama.
Učenik s teškoćama neka bude u paru s učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama.
Pri usmenom izlaganju nastavnog sadržaja izražavajte se jednostavnim rečenicama i služite se jednostavnim rječnikom. Upute zadajte jednu po jednu. Korisno je izraditi podsjetnik s uputama u zadatku za učenike s teškoćama.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje digitalnim alatima Sway, Forms i Word. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
U razgovoru s učenicima prisjetite se pojma dubine boja, koji su učenici istraživali u prethodnoj aktivnosti. Upitajte ih kako nastaje crno-bijela slika odnosno slika u boji.
Učenicima prikažite mrežnu stranicu Pixilart, koja sadržava niz radova piksela umjetnosti (engl. pixel art). Razgovarajte s njima o prikazanim radovima te ih pitajte jesu li već vidjeli takve radove i jesu li ih možda izrađivali.
Učenike uputite na pokretanje mrežnog preglednika i prijavu u sustav Office365 za škole te otvaranje aplikacije Excel365. S učenicima se prisjetite adresa piksela, spomenite im da mogu upotrijebiti zaglavlja redaka i stupaca u radnoj knjizi izrađenoj u alatu Excel za lakše snalaženje u ćelijama radnog lista.
Učenicima pokažite i objasnite izradu piksela umjetnosti upotrijebivši neke od primjera emotikona iz prve aktivnosti (npr. emotikon srca).
Učenicima objasnite postupak odabira svih ćelija u radnom listu i prilagodbe širine stupaca i visine redaka kako bi ćelije imale oblik kvadratića, slično mapi piksela. Objasnite im kako odabrati susjedne i nesusjedne ćelije i istodobno obojiti veći broj odabranih ćelija primjenom funkcije Boja ispune.
Učenicima pokažite i objasnite izradu izreska upotrebom Alata za izrezivanje, pri čemu će odabrati željeni dio aktivnog zaslona, koji prikazuje rad piksela umjetnosti na radnom listu izrađenom u programu Excel, te ih uputite na spremanje izrađenog izreska na lokalni disk računala.
U dogovoru s učiteljem/učiteljicom likovne kulture zajedno isplanirajte obilježavanje Međunarodnog dana kravate. Učenici tijekom nastave likovne kulture mogu u parovima izrađivati svoj uzorak kravate tehnikom poentilizma.
Na temelju naslikanog uzorka kravate isti uzorak mogu izraditi u digitalnom obliku.
Učenicima pokažite kravatu. Upitajte ih znaju li što je to i odakle potječe naziv. Neka vam u razgovoru navedu situacije u kojima se kravata nosi kao modni detalj.
Učenike pitajte što smatraju prigodnom školskom odjećom. Neka vam navedu primjere odjevnih predmeta koji nisu prigodni za nošenje u školu. Potaknite ih na razgovor i iznošenje svojeg mišljenja o navedenoj temi. Objasnite im kako prigodno odijevanje jest znak poštivanja ustanove, događaja i ljudi koji rade u toj ustanovi.
Učenicima ispričajte legendu o nastanku kravate. Upitajte ih zašto je kravata dobila svoj međunarodni dan 18. listopada te znaju li kako bi izgledala najveća kravata na svijetu. Navedite im da je najveća kravata, koja je izrađena u Hrvatskoj, bila izložena oko amfiteatra u Puli, čime je ušla u Guinnessovu knjigu rekorda. Pitajte ih može li, prema njihovu mišljenju, kravata biti suvenir i na koji način. Potaknite ih na iznošenje ideja.
Učenike uputite na zadatak za rad u istim parovima kao i na nastavi likovne kulture. Oba učenika prijavljuju se u sustav Office 365 za škole, dok jedan učenik pokreće alat Excel iz sustava Office 365 i izrađuje novu radnu knjigu. Svoju radnu knjigu dijeli s drugim učenikom unosom njegove elektroničke adrese, a drugi učenik pristupa radnoj knjizi klikom na poveznicu koju je dobio elektroničkom poštom.
Koristeći se poljima tablice izrađene u programu Excel, učenici izrađuju piksel umjetnosti (engl. pixel art) temeljen na naslikanom uzorku kravate u sklopu nastave likovne kulture, a surađuju tako da svatko radi na svom računalu, a izrađuju zajednički rad.
Izrađene radne knjige učenici pohranjuju u svoj e-portfolio na servisu Microsoft OneDrive, koji su izradili na početku školske godine na temelju vaših uputa.
Učenike u parovima uputite na izradu izreska svojeg piksela umjetnosti i spremanja na lokalni disk računala.
S učenicima podijelite poveznicu na ploču izrađenu u alatu Padlet na koju učenici trebaju učitati svoj izrezak. Poveznicu objavite u razrednom timu u alatu Microsoft Teams, koji ste prethodno izradili na početku školske godine.
Na kraju aktivnosti ploču izrađenu u alatu Padlet projicirajte na projektorsko platno, kako bi se svi učenički radovi mogli predstaviti na jednom mjestu i usporediti. Učenike potaknite na sudjelovanje u razgovoru o najzanimljivijim uradcima. Istu poveznicu možete podijeliti i s učiteljem/učiteljicom likovne kulture, a tijekom nastave likovne kulture učenici mogu dodatno razgovarati o uspješnosti reprodukcije naslikanih radova u digitalnom obliku.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
U obzir uzmite učenikove teškoće te mu omogućite ravnopravno sudjelovanje ponavljanjem uputa i češćim davanjem povratnih informacija te ga potaknite na sudjelovanje u različitim aktivnostima.
Prilikom prikazivanja podataka učenike s teškoćama smjestite bliže izvoru sadržaja kako bi uspješnije percipirali potrebne informacije. Pripazite na grafičku prilagodbu sadržaja (vizualna zasićenost, veličina fonta, nestilizirani font, raspored teksta i grafičkih elemenata, naglašeni ključni pojmovi).
Prilikom prikazivanja sadržaja izražavajte se jednostavnim rječnikom te prikažite što više zornih primjera. Ako je potrebno, ponovite objašnjenje aktivnosti za učenika s teškoćama.
Učenik s teškoćama neka bude u paru s učenikom koji će na njega djelovati poticajno tako što će mu pružiti motivaciju i dodatnu podršku u aktivnosti. Češće provjeravajte napredak para u kojem se nalazi učenik s teškoćama. Provjerite ravnopravnu raspodjelu uloga u paru.
Za učenike s teškoćama pripremite upute ili videozapis za korištenje digitalnim alatima Excel, OneDrive, Padlet i Teams. Upute možete pripremiti u alatu Word pazeći na grafičku organizaciju teksta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže alat i mogućnosti alata za crtanje u sklopu mrežne stranice Pixilart. Učenici mogu izraditi nekoliko piksela umjetnosti, pri čemu neka prikažu zastave pojedinih zemalja članica Europske unije, s kojima su se upoznali prilikom obrade sadržaja europskih regija u okviru nastave geografije.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.