Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa neka prikuplja materijale koji se odnose na njihovih osam godina zajedništva, odrastanja, prijateljstva, na to kako će uskoro završiti osnovnu školu te će svatko otići na svoju stranu i u srednju školu pa će im ovo biti lijep podsjetnik na dane provedene u osnovnoj školi. Svaka grupa priprema jednu godinu njihova osnovnoškolskog školovanja.
Razgovarajte s učenicima kako su proveli osam godina zajedništva i prijateljstva. Neka se prisjete zajedničkih trenutaka te ih zabilježe u alatu MS Word kako bi se tim bilješkama mogli poslužiti u izradi praktičnog rada. Neka u razgovoru s učenicima sudjeluju i učiteljica razredne nastave i razrednica odnosno razrednik kako bi i oni pridonijeli prisjećanju na zgode i nezgode razrednog odjela tijekom školovanja, kako su si međusobno pomagali, igrali se, učili, svađali, išli na terensku nastavu i izlete, koliko su se tijekom godina promijenili kao osobe i odrasli, u kojim su sve humanitarnim i ekološkim akcijama sudjelovali i što im je to značilo, jesu li u svom razrednom odjelu provodili kakve preventivne programe (Građanski odgoj i obrazovanje, Trening životnih vještina, Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje..), jesu li kao razredni odjel sudjelovali u nekom međunarodnom projektu te ako jesu – kakva su iskustva stekli.
Nakon što se prisjete razrednih dogodovština, neka svaka grupa intervjuira jednog učitelja, ali i ostale djelatnike škole i pita ih po čemu će ih se sjećati.
Prije nego što krenu s izradom praktičnih radova, dogovorite maksimalan broj fotografija, duljinu videozapisa i audiozapisa te kako da prikupljene materijale imenuju da bi sve bilo ujednačeno.
Učenici pronalaze, organiziraju i uređuju fotografije, videozapise, popise učenika i učitelja, zapisuju dogodovštine u dokumentu izrađenom u alatu MS Word, fotografiraju stare bilježnice, školu, intervjuiraju učitelje pitajući ih po čemu su ih zapamtili i sl. Kada prikupe sve materijale, neka ih pregledaju, sistematiziraju te unutar grupe podijele uloge tko će se posvetiti kojim materijalima, a zatim neka ih urede prema zajedničkom dogovoru. Prije nego što krenu u izradu razredne knjige, predstavnik svake grupe ukratko izvještava razredni odjel čega su se sve prisjetili i koje su materijale pripremili.
Sve prikupljene materijale (fotografije, videozapise, popise učenika i učitelja i dr.) i bilješke zapisane u dokumentu izrađenom u alatu MS Word pohranjuju u dijeljenoj mapi na servisu OneDrive.
U prilagodbi sadržaja važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu te da odabir metoda i postupaka prilagodbe treba temeljiti ovisno o pojedinačnim potrebama i značajkama učenika.
Za učenika s teškoćama potrebno je jasno i sažeto objasniti zadatak i ulogu u grupi, kao i ishod zadatka kako bi se lakše usmjerio na rješavanje zadatka. Pripremite sažete i jasne upute s numeriranim koracima slijeda aktivnosti. Pisane upute trebaju biti jezično i grafički prilagođene. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. Bitno je omogućiti dovoljno vremena za rješavanje zadatka kako bi se smanjio stres i frustracija na neuspjeh.
Prije početka rada u grupi iznimno je važno objasniti aktivnost učenicima s teškoćama u razvoju na sažet i jednostavan način. Tijekom grupnog rada pobrinite se da učenik s teškoćama bude aktivni sudionik u svim aktivnostima s obzirom na interese i jake strane. Ako se u razredu nalazi učenik s poremećajem iz autističnog spektra, omogućite mu da samostalno odabere grupu u kojoj želi biti te mu najavite na početku sata da je u planu nastave zajednički rad i suradnja. Grupa u kojoj je učenik s teškoćama zahtijeva povećanu učiteljevu pozornost kako bi podržao i pospješio vršnjačku potporu i usvajanje znanja. Rad u grupi pozitivno će djelovati na učenika s teškoćama jer će mu kolega učenik svojom prisutnošću pomoći da sudjeluje u cijeloj aktivnosti bez obzira na postojeća ograničenja. Također, bitno je specificirati dio zadatka za koji će biti zadužen učenik s teškoćama s obzirom na razinu funkcioniranja (primjerice, učenik s intelektualnim teškoćama u fazi prikupljanja materijala za izradu praktičnih radova može biti zadužen za prikupljanje razrednih slika s izleta ili u fazi izrade praktičnog rada učenik s oštećenjem mišićno-koštanog sustava može biti zadužen za vođenje intervjua s nastavnicima i sl.).
Prije rada u digitalnim alatima MS Word i OneDrive provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u navedenim alatima i provjerite postavke pristupačnosti tih alata za učenike s teškoćama. Uvijek možete učeniku ukratko objasniti način korištenja alatom ili pripremiti pisane upute radi lakšeg snalaženja, grafički i jezično prilagođene s obzirom na učenikove potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Budući da je tehnologija u vrijeme njihova školovanja prilično napredovala, neka učenici skeniraju izrađene fotografije te im poboljšaju kvalitetu, ali neka obrade i digitalne fotografije te ih dodatno urede dogovorenim tekstom ili neka im dodaju neku naljepnicu.
Neka učenici urede videozapise i audiozapise te ujednače glasnoću snimaka.
Prije snimanja videozapisa dogovorite s učenicima trajanje kako završni videozapis ne bi predugo trajao.
Učenici trebaju svoje snimljene videozapise urediti te na njih primijeniti naučeno (dodati efekte, tekst, glazbu i sl.) pomoću programa DaVinci Resolve te ih dovršene prikazati razredu kako bi dobili povratnu informaciju jesu li obuhvatili sve što je dogovoreno da će videozapis sadržavati. Kada pregledaju sve videozapise, spajaju ih u jedan videozapis.
Ako se učenici dosad nisu služili programom DaVinci Resolve, ukratko im objasnite osnove rada u njemu.
Prilikom prilagodbe materijala i odabira metoda rada za učenike s teškoćama bitno je da je učenik u središtu aktivnosti koja u obzir uzima njegove jake strane i interese. Obratite se stručnom timu škole (edukacijskom rehabilitatoru, logopedu, pedagogu) i savjetujte u vezi s postupcima prilagodbe.
Prije početka snimanja učenicima s teškoćama osigurajte pisani podsjetnik (jezično i grafički prilagođen) na pitanja koja moraju obuhvatiti intervjuom (što im se svidjelo, a što nije tijekom školovanja, bi li danas sa znanjem koje imaju možda nešto drukčije napravili; koji su im predmeti bili zanimljivi i dr.).
Učenik, koji je u paru s učenikom s oštećenjem sluha, pitanja zapisuje na papir i na isti način čeka odgovor kolege s oštećenjem sluha ili se intervju provodi uz prisustvo asistenta koji poznaje znakovni jezik. U tom je slučaju kolegu učenika potrebno podučiti da bez obzira na posredništvo asistenta, kada postavlja pitanje, obraća se i gleda u učenika s oštećenjem sluha jer s njime vodi razgovor. Nadalje, učenika koji je u paru s učenikom s intelektualnim teškoćama treba podučiti da se pobrine da pitanja budu jasna, kratka i precizna – može se napraviti predložak s pitanjima te višekratnim odgovorima koja će kolega učenik postaviti učeniku s intelektualnim teškoćama od kojih on bira ono za što misli da mu najviše odgovara. Za učenika s poremećajem iz autističnog spektra važno je da intervju radi s kolegom učenikom s kojim se osjeća ugodno i sigurno, stoga bi valjalo dopustiti da bira s kim želi biti u paru.
Prije rada u digitalnom alatu DaVinci Resolve provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za rad u tom alatu i provjerite postavke pristupačnosti tog alata za učenike s teškoćama. Uvijek možete učeniku ukratko objasniti način korištenja alatom ili pripremiti pisane upute radi lakšeg snalaženja, grafički i jezično prilagođene s obzirom na učenikove potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Učenici neka snime i u aplikaciji DaVinci Resolve urede najavne i odjavne kadrove videozapisa s pripadajućom glazbom.
Nakon što učenici prikupe, obrade te dodatno urede i pripreme sve potrebne materijale, neka pomoću aplikacije Book Creator izrade knjigu o svom razredu tako da svaka grupa izradi dio knjige koji obuhvaća određeni razred (školsku godinu).
Dogovorite s učenicima hoće li knjiga imati okomito ili vodoravno usmjerenje kako bi sve bilo ujednačeno. Knjiga za svaki razred treba sadržavati drukčiju pozadinu, predloške, teme te umetnute prikupljene materijale koje učenici trebaju dodatno urediti tako što će dodati animacije, naljepnice, emojije, oblike i sl.
Budući da će se tijekom izrade knjige zasigurno sjetiti još nekih zajedničkih trenutaka i dogodovština, neka učenici snime i svoj glas u samoj knjizi.
Također, neka učenici unutar knjige objave poveznicu na videozapis izrađen u prethodnoj aktivnosti.
Kada završe s izradom knjige za svaki pojedini razred, predstavnici grupa trebaju predstaviti svoja poglavlja ostalim učenicima u razredu koji im daju povratne informacije o tome jesu li obuhvatili sve dogovorene sadržaje te predlažu nadopune ako ih ima.
Ako se učenici nisu služili alatom Book Creator, ukratko im objasnite osnove rada u njemu.
Sve postupke prilagodbe potrebno je oblikovati u dogovoru sa stručnim suradnicima škole – psiholozima, logopedima, edukacijskim rehabilitatorima, socijalnim pedagozima – promišljajući ih i provodeći u skladu s osnovnim načelom individualizacije u kojoj je učenik u središtu aktivnosti.
Pri davanju uputa za izradu zadataka izražavajte se konkretno, precizno i sažeto. Upute pripremite u pisanom obliku i pritom ih razdijelite na korake pazeći na jezično i grafičko oblikovanje teksta. Jezična prilagodba podrazumijeva kraće rečenice uobičajenog poretka riječi u rečenici s jasno izrečenim svim rečeničnim dijelovima, bez metafora, s izdvojenim i objašnjenim nepoznatim i/ili ključnim pojmovima. Grafička prilagodba podrazumijeva prilagodbe poput upotrebe određene vrste fonta (npr. Arial, Verdana) koji je uvećan, dvostrukog proreda, povećanog razmaka među slovima, ljevostranog poravnanja. U uputama specificirajte segment zadatka za koji će biti zadužen učenik s teškoćama. Primjerice, učenik s intelektualnim teškoćama neka bude zadužen za izgled razredne knjige tako što će birati boju pozadine, font slova, naljepnice i sl. Nadalje, učenik s oštećenjem mišićno-koštanog sustava može biti zadužen za snimanje glasa pri opisu dijelova razredne knjige.
Prije rada u digitalnom alatu Book Creator provjerite učenikovo razumijevanje ili predznanje za služenje navedenim alatom i provjerite postavke pristupačnosti tog alata za učenike s teškoćama. Uvijek možete učeniku ukratko objasniti način korištenja alatom ili pripremiti pisane upute radi lakšeg snalaženja, grafički i jezično prilagođene s obzirom na učenikove potrebe.
Koristite se Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama za pripremu materijala i oblikovanje pitanja i zadataka.
Nakon što dodaju sve vrste sadržaja i spreme svoju knjigu, neka učenici izrade ugradbeni kod knjige te je objave na mrežnim stranicama škole, preuzmu kao dokument u PDF formatu ili kao dokument u formatu EPUB.
Neka učenici unutar knjige ugrade i pretraživanje fotografija, dodaju glazbu, ali i snime glas učenika koji ukratko opisuje što se sve u knjizi nalazi kako bi bila prilagođena i učenicima s oštećenjem vida.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.