Aktivnost započnite razgovorom o tehničkim tvorevinama iz svakodnevnog života izrađenima od metala i njihovih legura s kojima se učenici susreću (pribor za jelo, kvake na vratima, slavine, alat i slično). U razgovoru naglasite razlike između metala (poput čvrstoće, tvrdoće, izgleda i slično) koji se koriste za izradu tih tvorevina. Nakon razgovora definirajte četiri osnovne skupine svojstava metala te navedite svojstva svake pojedine skupine.
Učenike rasporedite u grupe (od tri do pet učenika). Zadatak je svake grupe istražiti svojstva metala tako da svaki učenik u grupi dobije jednu skupinu svojstava (u manjim grupama jedan učenik može obraditi dvije skupine dok u većim grupama dvoje učenika može obrađivati jednu koja je opsežnija). Nakon istraživanja svaka grupa izrađuje umnu mapu naziva „Metali“ koristeći se digitalnim alatom Coggle (ili Popplet). U umnoj mapi opisuju svojstva metala prema četirima osnovnim skupinama na temelju podataka koje su istražili. Tijekom istraživanja usmjerite učenicima pozornost i na navođenje primjene metala s istaknutim svojstvima u stvarnom životu te njihovu važnost općenito.
Kada učenici završe s radom, svaka grupa postavlja svoju umnu mapu na zajednički zid izrađen u alatu Padlet. Nakon objave radova zajedno s učenicima pregledajte i komentirajte postavljene radove.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim obilježjima svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualne primjere i ilustracije različitih tehničkih tvorevina izrađenih od metala kako bi se učenicima olakšalo povezivanje s vlastitim svakodnevnim iskustvima.
Koristite se jednostavnim jezikom i definicijama kako biste olakšali razumijevanje pojedinih svojstava metala. Prema potrebi, upotrijebite vizualne simbole ili slike kako biste poboljšali komunikaciju.
Prilagodite zadatak istraživanja svojstava metala prema pojedinačnim sposobnostima i interesima učenika. Za učenike s teškoćama pojednostavnite istraživački zadatak ili navedite dodatne primjere i pružite podršku.
Uvedite različite modalitete u aktivnost, kao što su slušanje, gledanje i interaktivne vježbe, kako bi se zadovoljili različiti stilovi učenja, a učenicima s teškoćama omogućio pristup informacijama onako kako im to najviše odgovara.
Prilagodite digitalne alate kao što su Coggle (ili Popplet) i Padlet prema potrebama učenika. Možete pomoći učenicima u korištenju alatom, prilagoditi postavke fonta, veličinu teksta ili boje kako bi se olakšalo čitanje i navigacija. Poželjno je unaprijed pripremiti pisane ili videoupute za služenje alatom koje učenik može proučiti prije, ali i upotrijebiti tijekom provedbe zadataka.
Osigurajte dodatnu podršku učenicima tijekom rada na umnoj mapi ili postavljanju radova na zajednički zid izrađen u digitalnom alatu. Možete primijeniti tehnike kao što su vodstvo u paru ili davanje dodatnih objašnjenja kako bi se osiguralo razumijevanje i uspješno sudjelovanje.
Potaknite učenike da izraze svoje misli, postave pitanja i komentiraju radove drugih grupa kako bi se potaknula interakcija i razmjena ideja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, rasporedite učenike u manje grupe (od tri do pet učenika). Na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet postavite tablicu sa skupinama i nazivima svojstava metala koju će učenici ispunjavati prema prethodno izrađenim umnim mapama. Nakon što učenici ispune tablice na zajedničkom zidu, usmjerite svaku grupu na istraživanje često korištenih legura u svakodnevnom životu kao što su, primjerice, čelik, bronca, bijelo zlato ili nordijsko zlato od kojega su izrađene neke kovanice eura, čiji sastav mogu vidjeti na mrežnoj stranici Europske središnje banke. Tijekom istraživanja potrebno je da se učenici usredotoče na primjenu legura. Podatke dobivene istraživanjem učenici trebaju oblikovati kao malu brošuru u alatu Canva pod nazivom Primjena legura. Potaknite ih na pretraživanje zanimljivih činjenica o samim legurama. Istraživanja potkrepljuju fotografijama preuzetima sa servisa besplatnih fotografija Pixabay.
Gotove brošure učenici postavljaju na zajednički zid izrađen u alatu Padlet, odmah ispod tablice koju su ispunjavali. Zajedno s njima komentirajte neke od zanimljivih činjenica o legurama te njihovoj primjeni.
Izradite vodič ili uputu posvećenu tome kako se koristiti alatom Canva za izradu brošure. Možete upotrijebiti i videoupute koje će učenicima pomoći da se upoznaju s alatom. Alat Canva nudi mogućnost izbora već gotovih predložaka brošura, stoga omogućite učeniku upotrebu gotovih predložaka kako bi se lakše usredotočio na zadatak istraživanja primjene legura, a ne na tehnički aspekt izrade brošure i njezin izgled.
Osigurajte pristupačnost fotografijama preuzetima sa servisa besplatnih fotografija Pixabay. Možete pružiti dodatnu podršku učenicima u pronalaženju i odabiru odgovarajućih fotografija uz podršku pomoćnika u nastavi.
Potaknite aktivno sudjelovanje svih učenika tijekom prikazivanja rezultata istraživanja. Možete se koristiti različitim tehnikama, poput postavljanja pitanja, grupnih rasprava ili formiranja parova za dijeljenje informacija i iskustava.
Osigurajte dodatnu podršku učenicima s teškoćama pri prezentiranju. Možete im omogućiti dodatno vrijeme, prilagoditi prezentacijski format ili im omogućiti da se koriste vizualnim pomagalima kao podrškom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, započnite razgovor s učenicima o svojstvima metala. Pozornost usmjerite na legure (Što su legure? Kako nastaju? Zašto ih izrađujemo?).
Podijelite učenike u parove. Svakom paru zadajte naziv jedne legure koju je potrebno istražiti. Područja istraživanja neka budu svojstva legura i primjena legura u stvarnom životu. Svaki učenički par izrađuje plakat ili prezentaciju prema vlastitom odabiru. Oni koji izrađuju plakat, koriste se alatom Canva, a za izradu prezentacija neka upotrijebe alate Prezi ili PowerPoint. Svoja istraživanja učenici potkrepljuju fotografijama preuzetima sa servisa besplatnih fotografija Pixabay.
Izrađenu prezentaciju ili plakat svaki par postavlja na zajednički zid izrađen u alatu Padlet te predstavlja svoje istraživanje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Upoznajte učenike s pojmom kompozit materijala (kevlar, karbon, pleksiglas i slično). U alatu Canva svaki učenik izrađuje brošuru za željenu vrstu kompozita materijala na temelju vlastitog istraživanja. Područje istraživanja obuhvaća nastanak i primjenu u stvarnom životu. Izrađene brošure objavite na mrežnoj stranici škole pod predmetom Tehnička kultura.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.