Predmet
Tehnička kultura 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Sastavljam se – rastavljam se

Naziv predmeta
Tehnička kultura 7

Razred
7. razred

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • rastavljivi spoj
  • nerastavljivi spoj
  • zanimanja u metalurgiji

Ima neka tajna veza

Aktivnost započnite tako da u kraćem razgovoru s učenicima zajednički navedete načine spajanja metala. Učenicima skrenite pozornost na postojanje rastavljivih i nerastavljivih spojeva. Tijekom rasprave navedite po jedan primjer za svaki od načina spajanja. Dopustite učenicima da istraže okružje u kojem se nalaze te navedu načine spajanja metalnih dijelova tehničkih tvorevina koje su uočili.
Nakon kratkog uvodnog razgovora podijelite učenike u parove. Svakom paru zadajte istraživanje načina spajanja metalnih dijelova i gdje se primjenjuje pojedini način spajanja. Prezentacija mora sadržavati vrste spojeva te primjenu pojedine vrste spoja na tehničkim tvorevinama koje su zastupljene u svakodnevnom životu. Na temelju istraživanja svaki par izrađuje prezentaciju u digitalnom alatu Prezi. Gotove prezentacije učenici postavljaju na zajednički zid izrađen u alatu Padlet.
Zajedno pregledajte izrađene prezentacije te analizirajte i komentirajte izrađeno.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasno i razumljivo objašnjenje razlike između rastavljivih i nerastavljivih spojeva metala. Koristite se primjerima i vizualnim ilustracijama kako biste pomogli učenicima da bolje razumiju koncept.
Prilagodite zadatke parova prema njihovim pojedinačnim potrebama. Ovisno o sposobnostima učenika, prilagodite razinu detalja ili složenosti zadatka. Osigurajte različite razine izazova kako biste potaknuli sudjelovanje i angažman svih učenika.
Osigurajte vizualna i auditivna pomagala tijekom prezentacije. Učenicima koji se više oslanjaju na vizualni ili auditivni način učenja pružite dodatne resurse kao što su videozapisi, audiosnimke ili dijaprojekcije s tekstom.
Pripremite upute ili vodiče posvećene tome kako se digitalni alat Prezi koristi za izradu prezentacija. Omogućite videoupute ili pisane upute kako bi učenici lakše svladali alat. Također, osigurajte upute i za alat Padlet.
Potaknite učenike da se koriste vizualnim elementima i ilustracijama kako bi svoju prezentaciju učinili zanimljivijom. To se odnosi na dijagrame, grafikone, slike ili fotografije koje će poboljšati razumijevanje i zadržati pozornost publike.
Dopustite učenicima da odaberu temu istraživanja koja ih zanima kako biste povećali njihovu motivaciju i interes za aktivnost.
Prilagodite vremenski okvir za istraživanje i izradu prezentacija kako biste osigurali dovoljno vremena za učenike koji trebaju dodatnu podršku ili imaju sporiji tempo rada.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Ima neka tajna veza

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje vrste veza metalnih dijelova.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije

„Kako ću joj reć´ da varin“

Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, svaki par proširuje istraživanje odabirom nekog od zanimanja u kojemu je zastupljen određeni način spajanja metala. To zanimanje treba biti polazište učenicima za istraživanje moguće opasnosti i mjera zaštite prilikom korištenja alatom i strojevima u tim zanimanjima. Svoja istraživanja učenici potkrepljuju fotografijama preuzetima sa servisa besplatnih fotografija Pixabay. Usmjerite učenike na pretraživanje mrežne stranice e-Usmjeravanje, na kojoj se nalaze detaljni opisi zanimanja, a navodi se i koje je obrazovanje potrebno za njihovo stjecanje.
Na temelju svog istraživanja učenici u paru izrađuju plakate pojedinih zanimanja koristeći se alatom Canva. Svaki plakat sadržava elemente poput zastupljenih opasnosti i mjera zaštite na radu, potrebnu razinu obrazovanja za to zanimanje i slično. Gotove plakate zanimanja učenici objavljuju na mrežnoj stranici škole pod predmetom Tehnička kultura.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Služeći se aplikacijom Teams uspostavite kratki videopoziv s učenicima. Ukratko s njima raspravite o načinima spajanja metala nadovezujući se na prethodnu aktivnost ovog scenarija. U razrednom kanalu nazvanom Tehnička kultura objavite jasne smjernice za izradu istraživačkog rada te dopustite učenicima da samostalno odaberu suradnika za rad na zadatku. Istraživanje i komunikacija koju provode u paru neka se ostvari upotrebom aplikacije Teams. Plakate izrađene u alatu Canva objavite na mrežnoj stranici škole pod predmetom Tehnička kultura.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Pružite dodatnu podršku učenicima s teškoćama u razumijevanju teme istraživanja. Možete se koristiti vizualnim materijalima, poput slika, ilustracija ili dijagrama, kako biste im olakšali razumijevanje koncepta i mogućih opasnosti.
Prilagodite istraživanje i zadatke u skladu s pojedinačnim potrebama učenika. Primjerice, možete im ponuditi pojednostavnjene verzije materijala ili radnih listova, što će im olakšati istraživanje i izradu plakata.
Učenicima koji imaju sporiji tempo rada omogućite dodatno vrijeme za istraživanje i izradu plakata. Fleksibilno prilagodite vremenski okvir kako biste im osigurali dovoljno vremena za potpuno sudjelovanje.
Učenici s teškoćama neka budu u paru s učenicima koji im mogu pružiti podršku i poticaj. Ta suradnja može pomoći učenicima da se osjećaju uključenima i samopouzdano izraze svoje ideje.
Koristite se jasnim i jednostavnim uputama tijekom aktivnosti kako biste olakšali razumijevanje zadataka. Možete upotrijebiti vizualni i usmeni prikaz uputa kako biste im dodatno pomogli.
Pripremite dodatne primjere ili modele plakata kako bi učenici imali na čemu temeljiti svoj rad. To će im pomoći da razumiju očekivanja i imaju smjernice koje će im pomoći u radu.
Potaknite kreativnost i izražavanje ideja na različite načine. Dopustite učenicima da se koriste različitim tehnikama, poput crtanja ili kolaža, kako bi predstavili svoje istraživanje i stvorili plakat koji najbolje odgovara njihovu načinu komunikacije.
Učenicima unaprijed pošaljite poveznicu na mrežnu stranicu e-Usmjeravanje, na kojoj se nalaze detaljni opisi zanimanja, a navedeno je i potrebno obrazovanje da bi se ona stekla, tako da se za nastavni sat pripreme u vlastitom tempu.
Pružite dodatnu podršku učenicima tijekom služenja digitalnim alatima kao što je, primjerice, Canva. Osigurajte im detaljne upute ili im pojedinačno pokažite i objasnite kako se služiti alatom kako bi se osjećali sigurnije pri njegovoj upotrebi. Tijekom služenja servisom Pixabay osigurajte mogućnost postavljanja filtara pretraživanja, koji ograničavaju rezultate na određeni sadržaj. Također, možete organizirati slike u kategorije ili dodati oznake koje olakšavaju pretraživanje i pronalaženje odgovarajućeg sadržaja. Ako provodite aktivnost u mrežnom okružju, osigurajte učenicima dostupnost aplikacije Teams te im pošaljite pisane upute i/ili videoupute za korištenje aplikacijom. Tijekom kratkog videopoziva i rasprave o načinima spajanja metala omogućite da lice govornika bude vidljivo na zaslonu kako bi učenici s oštećenjem sluha prema potrebi mogli očitavati s usana.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

„Kako ću joj reć´ da varin“

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje zanimanja u području obrade metala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti
  • Podzetništvo
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Profesionalna orijentacija

Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, svaki učenički par (preporučljivo je da ostanu isti kao u prethodnoj aktivnosti), koristeći se prethodno izrađenim plakatima zanimanja, izrađuje mrežnu stranicu s istom temom. U izradi mrežne stranice učenici se koriste digitalnim alatom Wix. Svaka mrežna stranica treba sadržavati ove stavke: popis zanimanja u metalurgiji, kratki opis i trajanje svakog programa, fotografije koje prikazuju radno okružje za svako zanimanje te poveznice na odgojno-obrazovne ustanove u kojima se obrazuje za ta zanimanja.
Poveznice na izrađene mrežne stranice zanimanja objavite na mrežnoj stranici škole radi informiranja učenika osmih razreda o budućim zanimanjima i odabiru srednjih škola prilikom predstojećih upisa.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte podršku učeniku tijekom rada u paru, bilo da je riječ o dodatnom vremenu, potpori pomoćnika u nastavi ili dodatnim smjernicama. Definirajte jasne uloge i zadatke svakog člana para kako bi se olakšala suradnja i razumijevanje očekivanja. Osigurajte da uloge budu prilagođene sposobnostima i interesima učenika s teškoćama kako bi se osiguralo njegovo aktivno sudjelovanje.
Osigurajte dodatnu podršku učenicima pri korištenju alatom Wix za izradu mrežne stranice. Ona može obuhvaćati pojedinačno savjetovanje, vizualne upute ili snimljene videoupute, što će im sve pomoći da se lakše služe alatom.
Pojednostavnite zadatak izrade mrežne stranice za učenike s teškoćama. Ograničite broj elemenata koje trebaju dodati na stranicu i ponudite im primjere ili predloške kako biste im olakšali njezinu izradu. Prilagodite količinu informacija koje trebaju unijeti na mrežnu stranicu. Ograničite tekstualni dio i potičite ih da se koriste vizualnim elementima, kao što su slike i videouradci, kako bi svoje istraživanje predstavili na pristupačan način.
Ponudite učenicima odgovarajuće vizualne materijale i fotografije kojima će se koristiti pri izradi mrežne stranice. Možete im osigurati zbirku fotografija spojeva metala i poveznice na relevantne izvore kako bi mogli pravilno ilustrirati svoje istraživanje.
Učenicima s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za izradu mrežne stranice. Dopustite im sporiji tempo rada kako bi imali dovoljno vremena za svaki korak izrade stranice i pružite im potrebnu podršku tijekom tog procesa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

U suradnji s razrednikom učenika osmog razreda organizirajte kratku tribinu i predstavljanje zanimanja na temelju učeničkih istraživanja. Odaberite neke od učeničkih parova koji će učenicima osmog razreda predstaviti zanimanja.

Nastavna aktivnost za predmet X

Profesionalna orijentacija

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje zanimanja u području obrade metala.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti
  • Poduzetništvo

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.