Razgovarajte s učenicima o vrstama energije. Tijekom rasprave prisjetite se nastavne jedinice iz šestog razreda Obnovljivi izvori energije. Nastavite raspravu pitanjem: Kojim se oblikom energije čovječanstvo najviše koristi? Zajedno s učenicima definirajte pojam neobnovljivog izvora energije, a zatim zajedno s učenicima nabrojite te izvore energije.
Rasporedite učenike u četveročlane grupe i svakoj grupi dodijelite jedan od neobnovljivih izvora. Učenici u grupama istražuju pojedini oblik energije dobiven iz neobnovljivog izvora, način na koji se iskorištava, prednosti i nedostatke korištenja tim oblikom energije i koliko je taj neobnovljivi izvor energije zastupljen u Hrvatskoj. Za svaku grupu u alatu Lino pripremite zasebnu ploču na koju učenici mogu postaviti prikupljene podatke. Svaka grupa uređuje svoju ploču postavljajući na nju istražene informacije, a potrebne fotografije učenici mogu pronaći na servisu Pixabay.
Svaki član grupe predstavlja svoje istraživanje ostalim učenicima u razredu koristeći se podatcima postavljenim na ploči izrađenoj u alatu Lino.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama pojedinog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Koristite se vizualnim materijalima kao što su slike, grafikoni i ilustracije kako biste pomogli učenicima u razumijevanju različitih oblika energije i neobnovljivih izvora. Možete pripremiti ilustrirane kartice ili plakat s pojedinim izvorima energije. Jezik i stil komunikacije prilagodite potrebama učenika. Koristite se jednostavnim jezikom i kratkim rečenicama kako biste olakšali razumijevanje informacija. Možete upotrijebiti vizualne simbole ili znakove kraj riječi kako bi se poboljšalo razumijevanje. Prilagodite zadatke istraživanja tako da su jasniji i pristupačniji učenicima. Možete im osigurati vodiče ili predložiti određene izvore informacija koji su prilagođeni njihovim sposobnostima i interesima.
Potaknite suradnju i partnerstvo unutar grupa. Osigurajte da svaki učenik ima jasnu ulogu i odgovornost unutar grupe, ali istodobno podržavajte međusobnu podršku i pomoć. Dopustite učenicima da predstavljaju svoje istraživanje onako kako im najviše odgovara. To se može odnositi na upotrebu vizualnih pomagala, izravno pokazivanje ilustracija ili fotografija te čitanje pripremljenog teksta.
Osigurajte tehničku podršku učenicima za služenje alatima kao što su Pixabay ili Lino. Omogućite im služenje vodičima ili pomoć pri pretraživanju interneta i korištenju digitalnim alatima.
Pružite vodič učenicima o tome kako pretraživati i filtrirati slike na servisu Pixabay kako bi dobili željene rezultate. Upoznajte učenike s mogućnostima filtriranja rezultata pretraživanja na platformi Pixabay kako bi pronašli slike koje su prilagođene njihovim potrebama, prema kriterijima kao što su veličina, boja ili kategorija slika. Organizirajte informacije na ploči izrađenoj u alatu Lino u jasnom redoslijedu, koristeći se logičnom strukturom ili brojevima kako biste učenicima olakšali praćenje informacija.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
S učenicima povedite razgovor o neobnovljivim izvorima energije. Istaknite najveće korisnike tih izvora energije i s učenicima razgovarajte o utjecajima korištenja tim izvorima energije.
Učenike organizirajte u tročlane grupe te svakoj grupi kao temu istraživanja dodijelite jedan od neobnovljivih izvora energije. Unutar grupe učenici istražuju pozitivne i negativne utjecaje postrojenja koja iskorištavaju oblik dodijeljenog im neobnovljivog izvora energije. Svaka grupa dobiva tri zadatka:
1. napraviti umnu mapu koristeći se alatom Wisemapping (ili Coggle)
2. napraviti prezentaciju koristeći se alatom MS PowerPoint (ili Prezi)
3. napraviti kviz za ponavljanje koristeći se alatom MS Forms (ili Kahoot).
Učenici zajedno istražuju pozitivne i negativne utjecaje postrojenja koja se koriste neobnovljivim izvorima energije, rade bilješke i međusobno razgovaraju o istraženim podatcima. Kada završe s istraživanjem, svaki učenik u grupi izrađuje jedan od triju zadatka. Za pronalaženje fotografija kojima će se koristiti pri izradi zadataka uputite učenike na servis s besplatnim slikama i fotografijama Pixabay.
Učenici objavljuju gotove radove na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet, a ostali učenici pregledavaju te radove. Na kraju odaberite nekoliko grupa koje će svoje radove prikazati ostalim učenicima u razredu.
Započnite razgovor s učenicima o neobnovljivim izvorima energije, o načinima uporabe tih izvora i njihova utjecaja na okoliš i živa bića. Razgovor završite upitnikom u kojemu ćete pitati učenike koja vrsta neobnovljivog izvora, prema njihovu mišljenju, ima najštetniji utjecaj. Upitnik izradite u alatu Mentimeter. Ako je moguće, učenike rasporedite u grupe prema rezultatima upitnika tako da svaka grupa ima drugi neobnovljivi izvor.
Učenici podijeljeni u tročlane grupe istražuju zagađenja koja nastaju korištenjem neobnovljivim izvorima energije (motorna vozila, elektrane i sl.) te ekološke posljedice za planet i živa bića. Kao izvor relevantnosti podataka, navedite stranice koje sadržavaju podatke o nekim od navedenih tema istraživanja (primjerice WHO, ekologija i sl.).
Na temelju svojih istraživanja svaka grupa u alatu Wix izrađuje mrežnu stranicu. Za slike i fotografije uputite učenike na korištenje servisom Pixabay. Poveznice na mrežni sadržaj svaka grupa postavlja na virtualni zid izrađen u alatu Padlet. Svaka grupa prikazuje svoju mrežnu stranicu. Najbolje mrežne stranice objavite na mrežnoj stranici škole.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.