Predmet
Tehnička kultura 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pokreni se!

Naziv predmeta
Tehnička kultura 7

Razred
7. razred osnovne škole

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • pogonski strojevi
  • zadaće strojeva

Koliko ih ima!

Započnite razgovor s učenicima o pojmu pogonski stroj. Razgovarajte s njima o tome koje su zadaće takvoga stroja, što se koristi za njegov pogon i gdje se koriste takvi strojevi.
Učenike podijelite u manje grupe (najviše tri člana). Svaka grupa dobiva zadatak istražiti vrste pogonskih strojeva koji se koriste u svakodnevnom životu. Tijekom istraživanja učenici vode bilješke u bilježnice. Učenici u grupi imaju zadatak izraditi kviz u alatu MS Forms (Kahoot ili Wordwall) o vrstama pogonskih strojeva, koristeći se vlastitim bilješkama. Uputite učenike na servis Pixabay, na kojemu će pronaći fotografije i slike koje će upotrijebiti u zadatku.
Svoje radove učenici objavljuju na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet. Učenici rješavaju kvizove drugih grupa, a kada završe, zajedno komentirajte naučeno.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualne ilustracije i primjere pogonskih strojeva kako biste učenicima olakšali razumijevanje pojma. Možete upotrijebiti slike ili modele koji prikazuju različite vrste pogonskih strojeva i objašnjavaju njihove zadaće i uporabu.
Dajte jasne i jednostavne upute za istraživanje vrsta pogonskih strojeva. Možete upotrijebiti pojednostavnjene tekstove, audiosnimke sa zapisom teksta ili vizualne vodiče koji će podržati učenike u njihovu istraživanju.
Učenicima s teškoćama omogućite rad u manjim grupama s podrškom pomoćnika u nastavi ili vršnjaka. Osigurajte im priliku da sudjeluju u grupnoj raspravi i pridonesu svojim idejama i bilješkama.
Kada izrađuju kvizove u alatima MS Forms, Kahoot ili Wordwall, pružite dodatnu podršku učenicima koji imaju teškoće u upravljanju tehnologijom. To se može odnositi na ​​korake pri izradi kviza ili upotrebu predložaka kako bi im se olakšalo kreiranje zadatka. Uputite učenike na mogućnost postavljanja filtara pretraživanja na servisu Pixabay, koji ograničavaju rezultate na određeni sadržaj.
Prilikom objavljivanja radova na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet osigurajte da učenici s teškoćama dobiju podršku pri objavi svojih radova. To se može odnositi na ​​pomoć u prijenosu njihovih radova u alat Padlet ili na prilagodbu formata objavljene informacije, kao što su zapisi teksta ili audiosnimke.
Tijekom rješavanja kvizova drugih grupa učenicima s teškoćama omogućite dodatno vrijeme kako bi ih mogli pregledati i odgovoriti na pitanja. Također, osigurajte da imaju pristup potrebnim pomagalima, kao što su bilješke ili vizualni prikazi, kako bi im se olakšalo razumijevanje i odgovaranje na pitanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koliko ih ima!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik objašnjava postupak pretvorbe energije toplinskim strojevima.
  • Učenik opisuje svojstva energenata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba komunikacijske i informacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti

Diše stroj – diše čovjek

Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, podijelite učenike u manje grupe (tri člana). Svakoj grupi zadajte da istraži utjecaj pogonskih strojeva na okoliš i zdravlje ljudi. Unutar grupa, na temelju podataka dobivenih istraživanjem, učenici izrađuju zajedničku brošuru ili letak koristeći se digitalnim alatom Canva. Tijekom istraživanja usmjerite učenike da se usredotoče na korištenje fosilnim izvorima energije za pokretanje pogonskih strojeva te na izvore energije za pogon koji su manje štetni za okoliš i zdravlje ljudi. Osim što treba izraditi brošuru ili letak, svaka grupa izrađuje kviz za ponavljanje naučenog gradiva pomoću alata Wordwall (ili Match the Memory) koristeći se izrađenim brošurama. Uputite učenike da na servisu Pixabay potraže fotografije i slike koje će upotrijebiti u zadatku.
Svaka grupa svoje radove objavljuje na zajedničkom zidu izrađenome u alatu Padlet. Kada sve grupe završe s radom, svoju brošuru ili letak predstavljaju ostalim učenicima u razredu, a nakon što završe s predstavljanjem, ostali učenici iz razreda rješavaju kviz za ponavljanje.
U sklopu obilježavanja Dana planeta Zemlje, izrađene brošure ili letke možete ispisati te podijeliti učenicima nižih razreda u školi ili objaviti u digitalnom obliku na mrežnoj stranici škole, kao i izrađene kvizove. Istaknite najuspješnije učenike u rješavanju kviza.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte jasne i jednostavne upute za istraživanje pogonskih strojeva. Možete se koristiti pojednostavnjenim tekstovima ili vizualnim vodičima koji će podržati učenike u njihovu istraživanju. Također, možete dodijeliti svakom učeniku specifične zadatke unutar istraživanja kako bi se fokusirali na određeni aspekt ili vrstu pogonskog stroja.
Pružite vizualne primjere i ilustracije pogonskih strojeva kako biste olakšali razumijevanje pojma. Možete se koristiti slikama, dijagramima ili modelima koji prikazuju različite vrste pogonskih strojeva i objašnjavaju njihove zadaće, način pogona i primjenu.
Učenicima s teškoćama omogućite rad s pomoćnikom u nastavi. Osigurajte da imaju priliku sudjelovati u grupnoj raspravi, pridonijeti svojim idejama i bilješkama te da dobiju potrebnu pomoć pri izradi brošure ili letka i kviza.
Kada izrađuju brošuru ili letak u alatu Canva, pružite dodatnu podršku učenicima koji se otežano služe tehnologijom. To se može odnositi na korištenje digitalnim alatom Canva ili upotrebu predložaka kako bi im se olakšala izrada brošure ili letka. Uputite učenike na mogućnost postavljanja filtara pretraživanja na servisu Pixabay, koji ograničavaju rezultate na određeni sadržaj.
Prilikom izrade kviza u alatima Wordwall ili Match the Memory osigurajte jasne upute i podršku učenicima pri oblikovanju pitanja i odgovora. Možete ih uputiti da se posluže svojim bilješkama kako bi stvorili relevantna pitanja i odgovore.
Prilikom objavljivanja radova na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet osigurajte da učenici s teškoćama dobiju potrebnu podršku pri objavljivanju svojih radova. To se može odnositi na ​​pomoć u postavljanju brošure ili letka na zid u alatu Padlet ili prilagodbu formata objavljenih informacija, kao što su tekstualni opisi ili audiosnimke.
Tijekom prezentacije brošure ili letka pružite dodatnu podršku učenicima s teškoćama kako bi mogli izraziti svoje ideje i svoje istraživanje podijeliti s ostalim učenicima iz razreda. Osigurajte im dovoljno vremena i podršku pri prikazivanju te vršnjačko razumijevanje i podršku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Diše stroj – diše čovjek

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje tehničke tvorevine koje se koriste energentima.
  • Učenik uspoređuje strojeve prema korisnosti.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Upotreba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Osobni i socijalni raazvoj
  • Održivi razvoj

Perpetuum mobile ili ne?

U uvodnom dijelu aktivnosti raspravite s učenicima o vrstama pogonskih strojeva cestovnih vozila. Tijekom rasprave naglasite način pretvorbe energije iz jednog oblika u drugi te prednosti i nedostatke ovisno o pogonskim strojevima.
Rasporedite učenike u četveročlane grupe u kojima istražuju vrste pogonskih strojeva, korisnost strojeva ovisno o njihovoj vrsti i zastupljenosti u svakodnevnom životu, pretvorbu energije u pogonskim strojevima i utjecaj pogonskih strojeva na ljude i okoliš. Odredite koliko točno slajdova učeničke prezentacije moraju sadržavati.
Svaki učenik u grupi bira jedan dio istraživačkog zadatka te o njemu izrađuje prezentaciju. Grupa izrađuje prezentaciju u mrežnom okružju u alatu MS PowerPoint, u kojemu istodobno rade svi članovi grupe. Uputite učenike da na servisu Pixabay potraže fotografije i slike kojima će se koristiti u zadatku.
Grupe svoje radove postavljaju na zajednički zid izrađen u alatu Padlet. Kada svi završe s radom, svaka grupa predstavlja svoj rad tako da svaki član grupe govori o svome dijelu istraživanja. Nakon što pojedina grupa završi sa prezentacijom, provedite vršnjačko ocjenjivanje pomoću ankete izrađene u alatu Mentimeter. Neovisno o rezultatu vršnjačkog ocjenjivanja, komentirajte s učenicima rezultate ankete i njihovu prezentaciju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualnu podršku u obliku dijagrama, grafikona ili ilustracija kako bi se olakšalo razumijevanje pojma i načina pretvorbe energije u pogonskim strojevima.
Upotrijebite konkretne primjere i svakodnevne situacije kako biste povezali koncepte sa stvarnim iskustvima učenika.
Izražavajte se jednostavno i koristite se kraćim rečenicama kako biste olakšali razumijevanje informacija. Ako je potrebno, prilagodite jezik ili upotrijebite vizualne simbole kako bi se poboljšala komunikacija. Ponudite dodatne primjere ili priče koje ilustriraju prednosti i nedostatke različitih vrsta pogonskih strojeva kako bi se učenici lakše povezali s temom.
Omogućite učenicima da tijekom rasprave postavljaju pitanja i izraze svoje mišljenje kako bi se potaknula interakcija i razumijevanje.
Omogućite prilagodbe pri korištenju alatima kao što su MS PowerPoint, Padlet i Mentimeter. Osigurajte jasne i detaljne upute za korištenje alatima kako bi se učenicima s teškoćama olakšalo snalaženje i ostvarivanje zadataka.
Prilagodite postavke fonta, veličinu teksta i boje kako bi se olakšalo čitanje i razumijevanje informacija.
Pružite podršku učenicima s teškoćama u korištenju računalnim alatima. To se, ovisno o potrebi, može odnositi na ​​dodatnu edukaciju o korištenju alatom, pojedinačnu podršku ili upotrebu alternativnih alata.
Omogućite fleksibilnost u načinu izrade prezentacija. Učenicima s motoričkim teškoćama možete dopustiti korištenje alternativnim alatima poput digitalnih crtaćih programa ili snimanja glasa.
Pružite dodatnu podršku i vodstvo tijekom rada na zajedničkom dokumentu kako bi se osigurala suradnja i ravnomjerno sudjelovanje svih članova grupe.
Prilagodite broj slajdova ili vrijeme prezentacije prema potrebama učenika kako bi se osiguralo da imaju dovoljno vremena i resursa za izražavanje svojih ideja i predstavljanje istraživanja.
Učenicima s teškoćama osigurajte pristup servisu Pixabay radi traženja i odabira fotografija i slika za prezentacije. Možete im pružiti dodatnu pomoć ili smjernice u korištenju servisom.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Perpetuum mobile ili ne?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik opisuje tehničke tvorevine koje se koriste energentima.
  • Učenik opisuje svojstva energenata.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.