Započnite razgovor s učenicima o pojmu pogonski stroj. Razgovarajte s njima o tome koje su zadaće takvoga stroja, što se koristi za njegov pogon i gdje se koriste takvi strojevi.
Učenike podijelite u manje grupe (najviše tri člana). Svaka grupa dobiva zadatak istražiti vrste pogonskih strojeva koji se koriste u svakodnevnom životu. Tijekom istraživanja učenici vode bilješke u bilježnice. Učenici u grupi imaju zadatak izraditi kviz u alatu MS Forms (Kahoot ili Wordwall) o vrstama pogonskih strojeva, koristeći se vlastitim bilješkama. Uputite učenike na servis Pixabay, na kojemu će pronaći fotografije i slike koje će upotrijebiti u zadatku.
Svoje radove učenici objavljuju na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet. Učenici rješavaju kvizove drugih grupa, a kada završe, zajedno komentirajte naučeno.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama u razvoju čine heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na pojedinačnim značajkama svakog učenika (jakim i slabim stranama, specifičnim interesima i sl.) te na obilježjima same teškoće.
Osigurajte vizualne ilustracije i primjere pogonskih strojeva kako biste učenicima olakšali razumijevanje pojma. Možete upotrijebiti slike ili modele koji prikazuju različite vrste pogonskih strojeva i objašnjavaju njihove zadaće i uporabu.
Dajte jasne i jednostavne upute za istraživanje vrsta pogonskih strojeva. Možete upotrijebiti pojednostavnjene tekstove, audiosnimke sa zapisom teksta ili vizualne vodiče koji će podržati učenike u njihovu istraživanju.
Učenicima s teškoćama omogućite rad u manjim grupama s podrškom pomoćnika u nastavi ili vršnjaka. Osigurajte im priliku da sudjeluju u grupnoj raspravi i pridonesu svojim idejama i bilješkama.
Kada izrađuju kvizove u alatima MS Forms, Kahoot ili Wordwall, pružite dodatnu podršku učenicima koji imaju teškoće u upravljanju tehnologijom. To se može odnositi na korake pri izradi kviza ili upotrebu predložaka kako bi im se olakšalo kreiranje zadatka. Uputite učenike na mogućnost postavljanja filtara pretraživanja na servisu Pixabay, koji ograničavaju rezultate na određeni sadržaj.
Prilikom objavljivanja radova na zajedničkom zidu izrađenom u alatu Padlet osigurajte da učenici s teškoćama dobiju podršku pri objavi svojih radova. To se može odnositi na pomoć u prijenosu njihovih radova u alat Padlet ili na prilagodbu formata objavljene informacije, kao što su zapisi teksta ili audiosnimke.
Tijekom rješavanja kvizova drugih grupa učenicima s teškoćama omogućite dodatno vrijeme kako bi ih mogli pregledati i odgovoriti na pitanja. Također, osigurajte da imaju pristup potrebnim pomagalima, kao što su bilješke ili vizualni prikazi, kako bi im se olakšalo razumijevanje i odgovaranje na pitanja.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u razvoju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Nadovezujući se na prethodnu aktivnost, podijelite učenike u manje grupe (tri člana). Svakoj grupi zadajte da istraži utjecaj pogonskih strojeva na okoliš i zdravlje ljudi. Unutar grupa, na temelju podataka dobivenih istraživanjem, učenici izrađuju zajedničku brošuru ili letak koristeći se digitalnim alatom Canva. Tijekom istraživanja usmjerite učenike da se usredotoče na korištenje fosilnim izvorima energije za pokretanje pogonskih strojeva te na izvore energije za pogon koji su manje štetni za okoliš i zdravlje ljudi. Osim što treba izraditi brošuru ili letak, svaka grupa izrađuje kviz za ponavljanje naučenog gradiva pomoću alata Wordwall (ili Match the Memory) koristeći se izrađenim brošurama. Uputite učenike da na servisu Pixabay potraže fotografije i slike koje će upotrijebiti u zadatku.
Svaka grupa svoje radove objavljuje na zajedničkom zidu izrađenome u alatu Padlet. Kada sve grupe završe s radom, svoju brošuru ili letak predstavljaju ostalim učenicima u razredu, a nakon što završe s predstavljanjem, ostali učenici iz razreda rješavaju kviz za ponavljanje.
U sklopu obilježavanja Dana planeta Zemlje, izrađene brošure ili letke možete ispisati te podijeliti učenicima nižih razreda u školi ili objaviti u digitalnom obliku na mrežnoj stranici škole, kao i izrađene kvizove. Istaknite najuspješnije učenike u rješavanju kviza.
U uvodnom dijelu aktivnosti raspravite s učenicima o vrstama pogonskih strojeva cestovnih vozila. Tijekom rasprave naglasite način pretvorbe energije iz jednog oblika u drugi te prednosti i nedostatke ovisno o pogonskim strojevima.
Rasporedite učenike u četveročlane grupe u kojima istražuju vrste pogonskih strojeva, korisnost strojeva ovisno o njihovoj vrsti i zastupljenosti u svakodnevnom životu, pretvorbu energije u pogonskim strojevima i utjecaj pogonskih strojeva na ljude i okoliš. Odredite koliko točno slajdova učeničke prezentacije moraju sadržavati.
Svaki učenik u grupi bira jedan dio istraživačkog zadatka te o njemu izrađuje prezentaciju. Grupa izrađuje prezentaciju u mrežnom okružju u alatu MS PowerPoint, u kojemu istodobno rade svi članovi grupe. Uputite učenike da na servisu Pixabay potraže fotografije i slike kojima će se koristiti u zadatku.
Grupe svoje radove postavljaju na zajednički zid izrađen u alatu Padlet. Kada svi završe s radom, svaka grupa predstavlja svoj rad tako da svaki član grupe govori o svome dijelu istraživanja. Nakon što pojedina grupa završi sa prezentacijom, provedite vršnjačko ocjenjivanje pomoću ankete izrađene u alatu Mentimeter. Neovisno o rezultatu vršnjačkog ocjenjivanja, komentirajte s učenicima rezultate ankete i njihovu prezentaciju.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.