Nakon što ste obradili cjelinu Percepcija, ukratko ponovite kako nastaje percepcija. Podsjetite učenike na različite čimbenike koji mogu utjecati na našu percepciju i navedite po jedan primjer za svaki od njih – fizikalni (npr. na koncertu svojega omiljenog sastava pokušali ste nešto reći prijateljici, ali vas zbog buke nije čula), fiziološki (npr. oglasio se alarm na pećnici, ali ga vaša baka nije čula jer je frekvencija tog zvuka visoka, a kod starijih se ljudi smanjuje osjetljivost na visoke frekvencije), psihološki (npr. vaš je prijatelj toliko zaljubljen u svoju djevojku da misli kako je ona savršena) i sociokulturni (npr. Eskimi, za razliku od nas, raspoznaju desetak vrsta snijega i imaju posebnu riječ za svaku od njih).
Učenike podijelite u parove ili male grupe (3 – 4 člana), ovisno o broju učenika u razredu. Svaka grupa treba pronaći jednu situaciju koja se odnosi na percepciju, za koju treba izraditi plakat (infografiku) na kojem će prikazati nastanak percepcije, uključujući proces odozdo prema gore (počevši od podražaja, preko aktivacije receptora… do osjetnog područja u kori velikoga mozga) i odozgo prema dolje (interpretacija osjetnih informacija). Posebno trebaju istaknuti koji čimbenici mogu utjecati na percepciju osobe u navedenoj situaciji i pritom navesti vrstu čimbenika i konkretan primjer (npr. ako je primjer vezan za hranu, na percepciju može utjecati prehlada, što je fiziološki čimbenik).
Učenici će se u radu koristiti digitalnim alatom Genially. Alatu će pristupiti putem e-laboratorija preko poveznice, a prijavit će se s pomoću računa @skole.hr (dovoljno je da se prijavi jedan učenik u grupi).
Provjerite jesu li svi parovi ili grupe pronašli svoje primjere. Ako učenici nisu uspjeli pronaći primjer ili ako se njihovi primjeri ponavljaju, možete im ponuditi sljedeće primjere:
situacija: Na radiju čujete prve taktove pjesme i prepoznajete da je riječ o pjesmi vašeg omiljenog sastava.
situacija: U kinu gledate novi film. Riječ je o nastavku filma koji je bio veoma popularan prije četiri godine pa vam treba malo vremena da se prisjetite likova…
situacija: Jedete sladoled od čokolade koji veoma volite. Uživate u kremastoj strukturi i veselite se hrskavom kornetu koji ćete pojesti na kraju.
situacija: Sjedite u zubarskoj čekaonici. Promatrate bijele zidove, osjećate miris sredstava za dezinfekciju i slušate zvuk bušilice koji dopire iz ordinacije. Pomalo vas obuzima strah.
situacija: Približavate se pješačkom prijelazu i uočavate da je promet gust, a uz cestu stoji osoba s bijelim štapom. Pomišljate da joj sigurno treba pomoć da prijeđe cestu.
situacija: Počinjete čitati novo poglavlje napetog krimića. Pogledom klizite preko riječi… i osjećate kako u vama raste napetost jer se bliži trenutak u kojem će se otkriti tko je ubojica.
Nakon što izrade infografiku, predstavnici grupa predstavit će svoje plakate u razredu tako što će ih prikazati na projektoru.
Ova aktivnost može poslužiti za ponavljanje gradiva i za formativno vrednovanje (vrednovanje za učenje).
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i pojedinačnim potrebama svakog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio prikladno objašnjenje ili potporu.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i opširno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za izradu zadataka ili shvaćanje uputa.
U uvodnom dijelu ponavljanja učenike s teškoćama potaknite na aktivnost, neka nabroje različite čimbenike koji mogu utjecati na našu percepciju. Nemojte ustrajati na tome da se usmeno izražavaju učenici kojima je to izazov, osim ako izraze želju (učenici s izraženom anksioznošću ili učenici s artikulacijskim teškoćama).
Pri podjeli učenika u parove ili male grupe vodite računa o strukturi grupe. Važno je učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prije najaviti rad u paru ili grupi s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili manjkom pozornosti smjestite u skupinu koja je uzorna ponašanja kako biste mu pomogli da usmjeri pozornost na zadatak. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi. Kako bi svaki učenik dao svoj doprinos grupi, prije rada u digitalnom alatu Genially podijelite uloge unutar grupe i to skladu s potrebama učenika s teškoćama. Obratite pozornost na to da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te mu unaprijed pripremite smjernice za zadatak. Omogućite potporu drugog učenika u upotrebi digitalnog alata. Tijekom objašnjavanja aktivnosti pripazite na to da je svaki učenik razumio uputu, a prema potrebi je ponovite i dodatno objasnite jednostavnim i konkretnim načinom. Bilo bi dobro da učenik s hiperaktivnim poremećajem ili manjkom pozornosti zapisuje i obavlja pripremu za izradu plakata (infografike) ili ga izrađuje u digitalnom alatu kako bi bio što aktivniji i lakše usmjerio pozornost u aktivnosti.
Tijekom nabrajanja primjera situacija učenicima s teškoćama osigurajte pisane i slikovne upute radi lakšeg snalaženja. Omogućite im bilježenje zapažanja na papiru, mogu ih nacrtati ili zapisati. Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena sluha, prilagodite primjere tako da ih nabrajate i objašnjavate uz slikovne prikaze.
Omogućite učenicima da samostalno odaberu predstavnika grupe koji će predstaviti plakat u razredu. Ako u razrednom odjelu imate učenika sa strahom od javnoga nastupa ili izraženom anksioznošću, nemojte inzistirati na javnom predstavljanju plakata. Umjesto toga, pratite njegov rad u grupi.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i teškoćama učenika te njegovim osobnim potrebama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike da na mrežnim stranicama potraže što više primjera o utjecaju kulture na percepciju (osim onih koji su obrađeni na nastavnom satu ili navedeni u udžbeniku). Neka izrade prezentaciju o toj temi koristeći se digitalnim alatom Prezi kojem će pristupiti putem e-laboratorija i na sljedećem je satu prikažu uz kratko izlaganje.
Nakon što ste obradili cjelinu Percepcija, podsjetite učenike na perceptivne varke i uzroke zbog kojih podražaj doživljavamo drukčijim nego što zaista jest. U nekim je slučajevima riječ o fiziološkim čimbenicima, npr. kod Herringove rešetke ili naknadnih slika, u nekima o fizikalnim činiteljima, npr. planina će nam se činiti bližom ako je lijepo vrijeme i niska vlažnost zraka, a u nekima o psihološkim čimbenicima, poput primjene geštaltističkog načela ili konstantnosti percepcije.
Podijelite učenike u parove i zadajte im da pronađu jedan ili više primjera primjene perceptivnih varki u određenom području u svakidašnjem životu. Učenici ga trebaju fotografirati mobitelom, opisati primjer i analizirati zašto se događa da taj podražaj pogrešno percipiramo (npr. je li uzrok u kontekstu, pogrešnoj primjeni konstantnosti percepcije…) te objasniti koja je svrha primjene varke, npr. odijevajući neki uzorak djelujemo viši ili vitkiji. Na osnovi toga učenici trebaju izraditi plakat u koji će zalijepiti fotografiju, opis – o čemu je riječ i gdje je varka snimljena, objašnjenje zašto nastaje varka i zašto se ona koristi.
Učenici će plakate izrađivati u digitalnom alatu Canva u koji će se jedan član para prijaviti svojom adresom elektroničke pošte. Nakon što izrade plakat, pohranit će ga tako što će u gornjem desnom kutu pritisnuti na gumb „dijeli”, a zatim odabrati opciju „preuzmi”. Preuzeti plakat u .png obliku jedan član svakog para podijelit će s ostalim učenicima putem alata kojim se inače koriste za dijeljenje materijala s njima, npr. Teams.
Kako biste učenicima dali ideje, možete ih uputiti na određena područja, poput arhitekture, uređenja interijera, odijevanja, odabira frizure i šminke, marketinga, posluživanja hrane…
Aktivnost se može provesti kao domaća zadaća (u tom bi slučaju učenici – autori najboljih plakata mogli prikazati svoje plakate ostalim učenicima na sljedećemu nastavnom satu) ili u virtualnom okružju. Aktivnost može poslužiti i za formativno vrednovanje (vrednovanje za učenje).
Učenici s teškoćama u razvoju su heterogena skupina te je tijekom pružanja potpore važno imati na umu njihove specifičnosti i pojedinačne potrebe. Odabir metoda i postupaka prilagodbe treba se temeljiti na specifičnostima svakog učenika te njegovim jakim i slabim stranama. Preporučuje se učenika s teškoćama smjestiti u neposrednu blizinu učitelja ili u prvu klupu kako bi dobio prikladnu pomoć ili objašnjenje koje mu je potrebno pri zadavanju i obavljanju aktivnosti.
Na početku sata, tijekom ponavljanja i zadavanja zadataka, važno je zadobiti pozornost svih učenika, a posebno učenika s teškoćama. Pozornost učenika s teškoćama možete zadobiti izravnim obraćanjem te davanjem jasnih i jednostavnih uputa. Upute zadajte jednostavnim rječnikom i provjerite razumijevanje učenika s teškoćama. Učenicima s teškoćama je katkad potrebno više vremena za obavljanje zadatka, a katkad će im biti potrebno dodatno, pojedinačno objasniti zadatak uz primjere i demonstraciju. Ako u razrednom odjelu imate učenika oštećena sluha, prilagodite zadavanje uputa tako da ih objašnjavate uz slikovne prikaze.
Pri podjeli učenika u parove pripazite na to s kim ćete smjestiti učenika s teškoćama. Važno je voditi računa o obilježjima pojedinog para i češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra unaprijed najavite rad u paru s pomoću vizualne potpore. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi primjere vezane za nastavnu jedinicu. Podijelite unaprijed uloge unutar grupe u skladu s potrebama učenika s teškoćama kako bi svaki učenik dao svoj doprinos. Tijekom rada u paru vodite brigu o tome da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na prisutno ograničenje. Bilo bi dobro da učenik s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje ima što aktivniju ulogu u paru, primjerice, fotografira, zapisuje objašnjenja ili izrađuje plakat uz pomoć drugog učenika.
Učenicima s oštećenjem vida tijekom upotrebe digitalnog alata Canva omogućite prilagodbu svjetline i kontrasta na zaslonu te uvećanje prikaza plakata. Uz prilagodbu prikaza, važno je da učenici s oštećenjem vida dobiju sve važne informacije i opširne opise te da ih se usmeno vodi u zadatcima. Učenicima s oštećenjem sluha osigurajte pisane upute sa slikovnim prikazima radi lakše upotrebe alata.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Canva, osigurajte pisane i slikovne upute kako bi se lakše snašao. Omogućite potporu drugog učenika pri upotrebi digitalnog alata. Također, omogućite opširne opise i upute za upotrebu digitalnog alata Teams gdje će biti podijeljeni učenički radovi te prilagodbu prikaza (svjetlina i kontrast na zaslonu) za učenike s oštećenjem vida.
Ako se aktivnost provodi kao domaća zadaća, važno je učenicima s teškoćama dati opširne, ali jasne upute u slikovnom prikazu i uz pisano objašnjenje te provjeriti razumiju li ih. Za učenike s poremećajem iz autističnog spektra važno je unaprijed najaviti takvu aktivnost (jer imaju potrebu održavati ustaljenost i rutinu). Omogućite učenicima da međusobno odaberu onoga koji će predstaviti plakat u razredu. Ako u razrednom odjelu imate učenika kojega je strah javnoga nastupa ili ima izraženu anksioznost, nemojte inzistirati na javnom predstavljanju plakata u razredu.
Prilagodba scenarija treba biti u skladu s preporukama stručnog tima škole i s učenikovim teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Zadajte učenicima da na ukućanima i prijateljima provedu pokus s Charpentierovom varkom. Uputite ih da od kartona izrade dvije kutije koje su prema svemu jednake, ali su različitih dimenzija (omjer stranica mora biti jednak i moraju biti jednake boje). Jedna kutija može biti, primjerice, dvostruko veća od druge i ispune ih, primjerice, rižom tako da budu identične mase. Na vrh svake kutije treba pričvrstiti uzicu. Sudionike podijelite u dvije grupe. Sudionici u prvoj grupi trebaju istodobno podignuti obje kutije i procijeniti koja ima veću masu. Sudionici u drugoj grupi također procjenjuju masu kutija, ali s povezom na očima. Prije provedbe pokusa, učenici neka na papiru nacrtaju tablicu s tri stupca. U prvom stupcu bit će naveden redni broj ispitanika, u drugi će stupac učenici zapisati rezultate ispitanika koji su mogli gledati dok su dizali kutije, a u treći će stupac zapisati rezultate ispitanika koji su imali povez na očima. Učenici trebaju zapisati odgovor svakog sudionika, provjeriti ima li razlike u odgovorima prve i druge grupe i objasniti zašto su dobili takav rezultat. Neka učenici o svojemu pokusu izrade kratku prezentaciju u alatu PowerPoint kojem će pristupiti putem sustava MS Office 365 i podijele je s vama putem elektroničke pošte. Prezentaciju spremite u .pdf obliku i postavite na Teams kako bi bila dostupna svim učenicima.
Nakon što ste obradili cjelinu Percepcija, u digitalnom alatu Book Creator izradite novu knjižnicu za svoj razred (ako je nemate od prije) i kod za knjižnicu stavite na alat kojim dijelite materijale s učenicima, npr. Teams.
Podijelite učenike u parove ili male grupe (3 – 4 člana). Svakom paru ili grupi potreban je tablet. Svakom paru ili grupi zadajte da napiše priču. U priču je potrebno uključiti što više pojmova vezanih za percepciju, kao što su podražaj, osjet, percepcija, funkcije percepcije, načelo lika i pozadine, geštaltiskička načela perceptivnoga grupiranja (blizina, sličnost, zatvorenost, simetrija). Također je potrebno uvrstiti čimbenike koji utječu na percepciju: fizikalne (obilježja podražaja, okolinski uvjeti, kontekst), fiziološke (dob, zdravlje, glad, umor, prehlada…), psihološke (emocije, motivacija, znanje, očekivanje, stajališta, stereotipi, predrasude…) i sociokulturne (socijalno okružje, kultura) te znakove koji nam omogućuju percepciju udaljenosti i konstantnost percepcije. Tema priče nije unaprijed zadana i pojmovi se ne navode jasno, nego u primjerima. Na primjer, neće se spominjati geštaltistička načela blizine i sličnosti, nego stado ovaca na paši.
Učenici pišu priče u digitalnom alatu Book Creator kojem će pristupiti putem e-laboratorija. Kad učenici pristupe stranici alata Book Creator, trebaju pritisnuti gumb za prijavu i prijaviti se svojom elektroničkom adresom @skole.hr te upisati kod koji ste s njima podijelili. Kad su završili pisanje priča, možete ih ujediniti u zajedničku knjigu priča o percepciji u vašoj Book Creator knjižnici, koja će poslije biti dostupna svim učenicima u razredu. Pisanje priča možete učenicima zadati za domaću zadaću. Drugi dio zadaće sastoji se od toga da članovi svake grupe trebaju pročitati priču druge grupe (nastavnik zadaje koja će grupa čitati koju priču, da ne bude zabune), pronaći primjere različitih pojmova i pojava vezanih za percepciju (npr. stado ovaca – načelo sličnosti i blizine) te u obliku komentara u alatu Book Creator dati stvaralačku povratnu informaciju grupi čiju su priču čitali.
Na kraju će svaka grupa izraditi umnu mapu o percepciji tako da u nju upisuju pojmove vezane za percepciju i primjere za svaki od pojmova koji su upotrijebili u svojoj priči. Učenici izrađuju umne mape koje ste prije osmislili u digitalnom alatu Mindmeister, kojem će pristupiti putem e-laboratorija. Učenike pozovite na suradnju putem elektroničke pošte (dovoljno je upisati adresu e-pošte predstavnika grupe), a učenici pristupaju umnoj mapi klikom na poveznicu. Umne mape pohranite na digitalnu platformu Teams kako bi bila dostupna učenicima.
Aktivnost se može koristiti za ponavljanje gradiva, za vršnjačko vrednovanje i formativno vrednovanje.
Pri podjeli učenika u parove ili grupe pazite na to gdje ćete smjestiti učenika s teškoćama. Važno je voditi računa o obilježjima pojedinog para i preporučuje se češće provjeravati funkcioniranje para u kojem je učenik s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra obavezno prije najavite rad u paru (primjerice s pomoću vizualne potpore ili natuknica). Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (psihologom, edukacijskim rehabilitatorom ili logopedom).
Najavite i opširno objasnite aktivnosti te imajte na umu da je učenicima s teškoćama potrebno više vremena za rješavanje zadataka ili shvaćanje uputa. Zadatak razložite verbalno i u pisanom obliku radi lakšeg praćenja aktivnosti. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi što više informacija i pojmova vezanih za nastavnu jedinicu. Pri zadavanju zadataka koji će se ostvariti tijekom nastave učeniku s teškoćama u razvoju zadajte točan dio zadatka koji treba obaviti. Učenicima s oštećenjima sluha dajte predložak s napisanim uputama. Upotrebljavajte jednostavne riječi te objasnite perceptivne pojmove na učenicima razumljiv način. Preporučuje se upotreba primjera iz svakidašnjeg života kako bi učenici lakše razumjeli.
Za učenike oštećena vida omogućite prikaz digitalnog alata Book Creator u veličini i kontrastu koji im najbolje odgovaraju te prilagodite svjetlost u prostoru. Učenicima s hiperaktivnim poremećajem / deficitom pažnje pripremite usmjeravajuća pitanja za pisanje priče vezane za percepciju te provjeravajte prati li događaje i tijek aktivnosti. Učeniku s teškoćama pripremite slikovne i pisane upute, prema potrebi pokažite način upotrebe alata Book Creator.
Tijekom virtualne provedbe aktivnosti pisanja priče provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim fazama aktivnosti te im, prema potrebi, pomognite. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem i čitanjem ili omogućite da neki od članova grupe to učine umjesto njega.
Za aktivnost čitanja priče drugih grupa i davanja povratnih informacija, vodite brigu o podjeli zadataka ovisno o mogućnostima pojedinog učenika i specifičnostima parova ili grupa u kojima su učenici s teškoćama. Obratite pozornost na to da učenici sudjeluju u aktivnostima koje za njih imaju najmanje zapreka s obzirom na njihovo ograničenje. Primjerice, učenik s poremećajem jezično-govorno-glasovne komunikacije u zadatku ne treba govoriti ili učenik s disgrafijom ne treba zapisivati, osim ako sam ne iskaže zanimanje. Ako se povratne informacije drugim grupama daju usmeno, preporučuje se učenike s teškoćama svrstati u grupu u kojoj je učenik koji je spreman prezentirati (što je važno kod učenika s izraženom anksioznošću ili učenika s artikulacijskim teškoćama).
Pri izradi umne mape o percepciji u digitalnom alatu Mindmeister pružite pomoć i potporu učenicima, iscrpno objasnite način upotrebe alata te osigurajte pisane i slikovne upute za njegovu upotrebu koje će biti jezično i grafički prilagođene učenicima s teškoćama.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Uputite učenike da, koristeći se mrežnim stranicama, istraže specifičnosti percepcije različitih životinjskih vrsta (npr. doživljavaju li boje na isti način kao i ljudi, kako percipiraju statične objekte naprema objektima koji se gibaju…). Neka o onome što su saznali izrade kratku prezentaciju u alatu PowerPoint kojem će pristupiti putem sustava MS Office 365 te je prikažu na sljedećemu nastavnom satu. Prezentaciju trebaju podijeliti s vama putem elektroničke pošte, a vi je spremite u .pdf obliku i postavite na Teams kako bi bila dostupna svim učenicima.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.