Predmet
Psihologija 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Što te pokreće?

Naziv predmeta
Psihologija 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • intrinzična motivacija
  • ekstrinzična motivacija
  • fiziološke potrebe
  • psihološke potrebe
  • socijalne potrebe
  • Maslowljeva piramida potreba

Zašto bih, zašto ne bih?

Ovu aktivnost možete provesti kao uvodnu u nastavnu jedinicu Motivacija ili kao samostalnu aktivnost u tematskoj cjelini Ličnost. Prije početka aktivnosti nastavnik će putem e-laboratorija pristupiti alatu One Note / Class Notebook i u njemu izraditi razrednu bilježnicu. U bilježnici će otvoriti dvije stranice, jedna će se odnositi na aktivnosti u slobodnom vremenu, a druga na izazovne aktivnosti. Putem poveznice poslane u razrednu grupu u alatu Teams omogućit će učenicima pristup bilježnici i upisivanje bilješki. Svaki će učenik unijeti dvije bilješke, jednu o aktivnosti kojom se bavi u slobodno vrijeme i drugu o aktivnosti osobe koja se bavi izazovnim poslom. Zatim će nastavnik otvoriti još nekoliko stranica, kojima će se poslije koristiti u radu, kao interaktivnu ploču za prezentaciju učeničkih zaključaka te za pohranu fotografija u alatu Conceptboard. Na početku razgovarajte s učenicima o tome čime se bave u slobodno vrijeme. Pitajte ih imaju li dovoljno vremena za sve što ih zanima te kako se osjećaju kada se bave tim aktivnostima. Zadajte im da unutar tjedan dana odaberu osobu iz svoje okoline koja ima izazovan i zahtjevan posao, primjerice, liječnik u hitnoj službi, vatrogasac, policajac, zaštitar i slično. Neka razgovaraju s tom osobom i pitaju što ju je potaknulo na odabir toga posla, a ako postoji veliki rizik za zdravlje i život pri obavljanju tog posla, neka pitaju što je i dalje motivira da radi taj posao. Svoje bilješke upisat će u odgovarajuću stranicu alata Class Notebook. Nakon toga podijelite učenike u četveročlane timove te unutar svakog tima potaknite raspravu o tome koja je vrsta motivacije, unutarnja ili vanjska, prisutna u pojedinim aktivnostima. Predstavnici svakog tima neka ostalim učenicima izlože zaključke koje su donijeli. Tijekom iznošenja zaključaka nastavnik ih može upisivati u razrednu bilježnicu jer ona ima funkcionalnost interaktivne ploče te ih s pomoću projektora učiniti vidljivima svim učenicima. Zadržite se neko vrijeme na aktivnostima u kojima istodobno postoji i vanjska i unutarnja motivacija i omogućite učenicima da usporede te aktivnosti sa školskim učenjem i izvedu zaključke. Neka po jedan predstavnik iz svakog tima pristupi alatu Conceptboard putem poveznice e-laboratorija i otvori jednu praznu virtualnu ploču. Zatim neka omogući putem poveznica dijeljenje te ploče s kolegama iz tima. Svakom će timu nastavnik zadati nekoliko aktivnosti navedenih u razrednoj bilježnici. Timovi će na praznoj ploči alata Conceptboard izraditi Vennove dijagrame koji imaju presjek i označiti na jednom vanjsku motivaciju, a na drugom unutarnju. Zatim će unutar tih kružnica unositi aktivnosti s obzirom na vrstu motivacije. Svoje uratke izvest će kao fotografije i pohraniti na odgovarajućoj stranici Class Notebooka. Nastavnik će organizirati prikazivanje uradaka u razredu na interaktivnoj ploči Class Notebook. Završite aktivnost tako što će učenici međusobno usporediti uratke i potkrijepiti svoje razvrstavanje.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i osobnim potrebama svakog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio odgovarajuće objašnjenje ili potporu.

Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i opširno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za rješavanje zadataka ili shvaćanje uputa.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu OneNote / Class Notebook, Conceptpoard. Pripremite jasne, ali detaljne upute za upotrebu digitalnih alata. Ako je potrebno, omogućite tiskani oblik unošenja bilješki.
Tijekom provedbe aktivnosti na daljinu provjeravajte s učenicima s teškoćama kako se snalaze u pojedinim dijelovima aktivnosti te im, prema potrebi, pružite pomoć. Ako je riječ o učeniku sa specifičnim teškoćama učenja (disleksija, disgrafija), omogućite mu zadatke sa smanjenom potrebom za pisanjem i čitanjem ili omogućite da neki od članova grupe to učini umjesto njega.
Pri podjeli učenika u timove pripazite na to s kim ćete smjestiti učenika s teškoćama. Važno je voditi računa o obilježjima pojedinog para i češće provjeravati rad tima u kojem je učenik s teškoćama. Učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prije najavite rad u timu služeći se vizualnom podrškom. Učenik može i prije nastavne jedinice dobiti zadatak da pripremi primjere vezane za nastavnu jedinicu. Podijelite unaprijed uloge unutar tima u skladu s potrebama učenika s teškoćama kako bi svaki učenik dao svoj doprinos. Tijekom izrade Vennovih dijagrama učenicima s teškoćama pojedinačno objasnite zadatak uz primjere i demonstraciju.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više


Učenicima koji žele znati više predložite da istraže kako se motivacija (vanjska/unutarnja) mijenja tijekom života. Uputite ih da provedu kratke intervjue s djetetom vrtićke dobi, osnovnoškolcem, tinejdžerom, studentom, jednim od roditelja, djedom ili bakom ili susjedom starije dobi. Neka sudionike pitaju čime se pretežno bave i što ih na to potiče te zatim izvedu zaključak o kojoj je vrsti motivacije riječ. Svoje rezultate mogu prikazati u razredu služeći se vremenskom crtom izrađenom u alatu Genially, kojem mogu pristupiti putem poveznice na e-laboratoriju. U razredu potaknite raspravu o tome postoji li povezanost između vrste motivacije i razvojnih obilježja pojedinih dobnih skupina.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zašto bih, zašto ne bih?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje različite aktivnosti s obzirom na vrstu motivacije.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Jedna po jedna ili sve istodobno

Ovu aktivnost možete provesti nakon što su učenici obradili fiziološke, psihološke i socijalne potrebe. Prije početka izvođenja aktivnosti nastavnik će pristupiti alatu Padlet putem poveznice na e-laboratoriju i otvoriti prazan digitalni zid. Na njemu će organizirati tri odjeljka, a svaki će imati naziv jedne od potreba: fiziološke, psihološke i socijalne potrebe. U odjeljak s pojedinom potrebom nastavnik će unijeti datoteku s opisom. Primjerice, u cjelini fiziološke potrebe bit će navedeni i opisani: žeđ, glad, spavanje, izlučivanje, stalna tjelesna temperatura. U cjelini psihološke potrebe bit će: autonomija, kompetencija, povezanost. U cjelini socijalne potrebe bit će: postignuće, afilijacija, bliskost i moć. Nakon toga će nastavnik Padlet podijeliti s učenicima putem poveznice u razrednoj mapi u alatu Teams. Aktivnost počnite razgovorom s učenicima o tome zbog čega su taj dan u školi i na toj nastavi. Što ih i dalje motivira da dolaze u školu iako im svi nastavni sati nisu jednako zanimljivi. Zatim usmjerite razgovor na druge aktivnosti te ih pitajte što će učiniti kada se nalaze u gostima, gladni su, a domaćini ponude hranu koju ne vole jesti. Sljedeći primjer može biti odlazak na koncert omiljenog pjevača sa skupinom najboljih prijatelja koji ubrzo zaključe da im se koncert ne sviđa i žele odmah otići. Omogućite učenicima raspravu i iznošenje različitih odluka o tome koju će od sukobljenih potreba u toj situaciji zadovoljiti. Tijekom rasprave potaknite ih da razvrstaju potrebe koje su u sukobu, npr. u prvom su primjeru to fiziološke, tj. glad i psihološke, tj. autonomija. Podijelite učenike u tročlane grupe.

Svakoj će grupi nastavnik nasumice zadati jednu psihološku, jednu fiziološku i jednu socijalnu potrebu. Učenici trebaju osmisliti način kako te potrebe mogu zadovoljiti istodobno. Potaknite učenike da razmisle hoće li sve tri potrebe zadovoljavati istodobno, je li to uopće moguće, ili će birati, i prema kojem kriteriju, redoslijed zadovoljavanja specifičnih potreba. Nastavite razgovor o tome kako u istoj situaciji iste potrebe možemo zadovoljavati na različit način. S učenicima dublje raspravljajte o tome zbog čega je to tako i povežite s osobinama ličnosti, socijalnim učenjem i postavljanjem ciljeva. Nakon toga svakoj grupi učenika dodijelite jednu od potreba, npr. kompetenciju ili moć ili glad. Neka jedan od učenika pristupi alatu Bubbl.us putem poveznice na e-laboratoriju. Zajedno će u grupi izraditi umnu mapu čija će glavna tema biti jedna od potreba, a mapa će prikazivati različite načine kako se ta potreba može zadovoljiti. Predstavnici grupa će zajednički uradak izvesti kao fotografiju i učitati na Padlet u odjeljak koji nosi naziv te potrebe. Jedna od mogućnosti je i ispis fotografije te kolažiranje velikoga razrednog plakata koji može poslužiti kao podsjetnik učenicima kada se nađu u sličnim situacijama. Učeničke uratke moguće je sumativno vrednovati.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i osobnim potrebama svakog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio primjereno objašnjenje ili potporu.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i detaljno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za obavljanje zadataka ili shvaćanje uputa.
U uvodnom dijelu ponavljanja učenike s teškoćama potaknite na aktivnost, razgovarajte o fiziološkim, psihološkim i socijalnim potrebama. Objasnite potrebe na primjeru osobe s invaliditetom, primjerice, usporedite mogućnost samoaktualizacije ili autonomije osobe s invaliditetom i osobe bez invaliditeta. Nemojte ustrajati na tome da se usmeno izražavaju učenici kojima je to izazov, osim ako se sami jave (učenici s izraženom anksioznošću ili učenici s artikulacijskim teškoća). Unaprijed najavite temu razgovora, omogućite učeniku da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u raspravi, pripremite objašnjena osnovnih pojmova te istaknite ključne riječi.
Provjerite snalaze li se učenici s teškoćama u digitalnom alatu Padlet. Pripremite jasne, ali opširne upute za upotrebu digitalnih alata. Ako je potrebno, omogućite tiskani oblik unošenja bilješki.
Pri podjeli učenika u parove ili male grupe vodite računa o strukturi grupe. Važno je učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prije najaviti rad u paru ili grupi s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Učenika s poremećajem pozornosti i aktivnosti smjestite u skupinu u kojoj su učenici uzorna ponašanja, kako bi mu pomogli da usmjeri pozornost na zadatak.
Kako bi svaki učenik dao svoj doprinos, prije rada u digitalnom alatu Bubbl.us, definirajte uloge u skladu s potrebama učenika s teškoćama. Obratite pozornost na to da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te mu unaprijed pripremite smjernice za zadatak. Omogućite mu potporu drugog učenika pri upotrebi digitalnog alata. Tijekom objašnjenja aktivnosti vodite računa o tome da je svaki učenik razumio uputu, a prema potrebi je ponovite i dodatno objasnite na jednostavan i konkretan način. Bilo bi dobro da učenik s poremećajem pažnje i hiperaktivnosti zapisuje, obavlja pripremu za izradu plakata ili ga izrađuje u digitalnom alatu kako bi bio što aktivniji i lakše usmjerio pozornost u aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više ponudite da istraže što su to nazovipotrebe (kvazipotrebe), kada se pojavljuju, kako nastaju i kako utječu na naš život. Svoje rezultate mogu prikazati u alatu Prezi kojem će pristupiti putem poveznice na e-laboratoriju. Priredite u razredu prezentaciju i potaknite raspravu o učestalosti pojave nazovipotreba kod učenika i njihovih bližnjih.

Nastavna aktivnost za predmet X

Jedna po jedna ili sve istodobno

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uspoređuje različite načine zadovoljavanja potreba.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost

Što je važnije, ono pri dnu ili na vrhu?

Ovu aktivnost provedite nakon što su se učenici upoznali s Maslowljevom teorijom hijerarhije potreba. Prije početka aktivnosti uputite učenike o tome kako će pristupiti i raditi u alatima Padlet i Genially. Alatu Padlet pristupit će predstavnici grupa putem poveznice na e-laboratoriju te izraditi praznu virtualnu ploču. Zatim će kolegama iz grupe poslati poveznicu kojom mogu pristupiti zidu stvorenom u alatu Padlet i na njega upisivati svoje bilješke. Bilješke će unositi u tablicu u kojoj će biti označeni dani u tjednu i vremenske točke u stupcima te pojedine potrebe u redcima. Drugi alat kojem će pristupiti predstavnici grupa putem poveznice u e-laboratoriju je Genially. Nakon pristupanja predstavnici će putem poveznice pozvati kolege iz grupe na sudjelovanje. Svaka će grupa u tom alatu izraditi tri piramide za tri vremenske točke opažanja: jutro, podne, večer. Na svakoj piramidi označit će četiri razine unutar kojih će moći unositi svoja zapažanja.
S učenicima počnite razgovor o tome kako je Maslow pretpostavio da su ljudske potrebe hijerarhijski poredane i mogu se prikazati piramidom. Potaknite ih da opišu kako piramida izgleda i na koji su način u njoj poredane potrebe. Omogućite im da se kritički osvrnu na Maslowljevu ideju kako se potrebe više razine javljaju tek ako su djelomično zadovoljene potrebe niže razine. Neka učenici pokušaju pronaći primjere iz vlastitog života (npr. prije ispita sam često neispavan) ili povijesti (uputite ih na konzultacije s nastavnikom povijesti) o tome kako se katkad zadovoljavaju potrebe više razine unatoč tomu što neke potrebe niže razine nisu zadovoljene (npr. štrajk glađu). Nakon toga podijelite učenike u četveročlane grupe. Najavite im da će samoopažati takozvane D-potrebe, odnosno potrebe nedostatka, a neće se baviti B-potrebama, to jest samoaktualizacijom. Svaka će grupa bilježiti pojavu neke od četiriju niže rangiranih potreba iz Maslowljeve piramide (fiziološke potrebe, potrebe za sigurnošću, potrebe za ljubavlju i pripadanjem te potrebe za poštovanjem) u svojemu životu tijekom tjedan dana u trima vremenskim točkama (jutro, podne, večer). Posebno neka obrate pozornost na redoslijed zadovoljavanja pojedinih potreba i zabilježe je li u skladu s Maslowljevom teorijom ili nije. Uputite učenike da im bilješke budu što točnije, odnosno umjesto da napišu fiziološke potrebe neka napišu: glad, žeđ, spavanje, ekskrecija. Bilješke će unositi u tablice izrađene u grupnom Padletu. Kad završi vrijeme samoopažanja, učenici će unutar grupe analizirati svoje bilješke i izvoditi zaključke. Važno je zaključiti koje su potrebe u pojedinoj vremenskoj točki bile prve zadovoljene, koliko se često dogodilo da su potrebe više razine bile zadovoljene prije potreba niže razine te jesu li se u svim vremenskim točkama podjednako javljale sve potrebe. Nakon izvođenja zaključaka svaka će grupa u alatu Genially označiti u svakoj vremenskoj piramidi redoslijed zadovoljavanja potreba. Ako su se u jutarnjoj vremenskoj točki najviše zadovoljavale fiziološke potrebe, a ponešto i potrebe za sigurnošću, tada će obje biti napisane pri dnu piramide. U to će polje učenici upisati konkretne primjere, npr. jedenje doručka, pijenje kave, lijek za glavobolju. Na taj će način svaka grupa prikazati redoslijed zadovoljavanja potreba u trima vremenskim točkama. Grupne uratke izvest će kao fotografije i pohraniti u razrednu mapu u alatu Teams. Svi učenici imat će mogućnost pregleda uradaka u razrednoj mapi i vršnjačkog vrednovanja. U završnom dijelu aktivnosti neka učenici izvedu zaključke o tome kako se razlikuju pojedinačne potrebe te redoslijed i načini njihova zadovoljavanja.

Postupci potpore

Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i pojedinačnim potrebama svakog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio potrebno objašnjenje ili potporu.

Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i iscrpno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za obavljanje zadataka ili shvaćanje uputa.
U uvodnom dijelu ponavljanja učenike s teškoćama potaknite na aktivnost, razgovarajte o Maslowljevoj teoriji hijerarhije potreba (učeniku unaprijed pripremite teme za razgovor uz objašnjenje važnih pojmova te pripremite slikovni prikaz hijerarhije potreba). Nemojte inzistirati na tome da usmeno izlažu učenici kojima je to izazovno, osim ako se sami jave (učenici s izraženom anksioznošću ili učenici s jezičnim teškoćama).
Pri podjeli učenika u timove vodite računa o sastavu grupe. Važno je učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prije najaviti rad u paru ili timu s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Učenika s poremećajem pozornosti i aktivnosti smjestite u skupinu u kojoj su učenici uzorna ponašanja, kako bi mu pomogli da usmjeri pozornost na zadatak. Učeniku oštećena vida omogućite potporu drugog učenika koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u timu. Kako bi svaki učenik dao doprinos timu, podijelite uloge unutar tima i to skladu s potrebama učenika s teškoćama. Obratite pozornost na to da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te mu unaprijed pripremite smjernice za zadatak. Pripremite učeniku slikovni prikaz Maslowljeve piramide potreba, podsjetnik s ključnim riječima i objašnjenjima nepoznatih pojmova. U smjernicama omogućite učeniku primjer koji će mu dodatno objasniti praćenje potreba tijekom dana (jutro, podne, večer). Omogućite potporu drugog učenika pri uporabi digitalnih alata Padlet i Genially. Ako je potrebno, omogućite tiskani oblik izrade piramide potreba.
Omogućite učenicima da međusobno odaberu onoga koji će prezentirati zaključke timova. Ako u razrednom odjelu imate učenika sa strahom od javnoga nastupa ili izraženom anksioznošću, nemojte ustrajati na javnom predstavljanju plakata.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji žele znati više ponudite da provedu istraživanje o samoaktualizaciji koja vodi osobnom rastu i poboljšanju vlastitog života. Poput Maslowa neka izaberu jednu od poznatih osoba iz javnog života ili znanosti i umjetnosti te provjere zadovoljava li kriterije samoaktualiziranih osoba koje je postavio Maslow. Rezultate istraživanja mogu prikazati izradom plakata u alatu Canva, kojem će pristupiti putem poveznice s e-laboratorija.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što je važnije, ono pri dnu ili na vrhu?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik provjerava valjanost Maslowljeve hijerarhije potreba na primjerima iz vlastitog života.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.