Aktivnost se sastoji od tri dijela. Prvi, uvodni dio služi poticanju radoznalosti i interesa za važnu temu. Na početku aktivnosti u razgovoru s učenicima raspravite o konformizmu i razlozima konformiranja. Potaknite ih na raspravu razmišljanjem tko se konformira, kada se ljudi konformiraju, postoje li spolne, rasne ili nacionalne razlike u konformiranju, smatraju li da su se u prošlosti ljudi više konformirali ili je danas to izraženije (primjerice, je li bilo više konformizma u antici, srednjem vijeku, 19. stoljeću ili danas), postoje li neke osobine ličnosti koji su povezane s konformiranjem, koji situacijski uvjeti pridonose konformiranju i slično. Tijekom rasprave zapisujte na ploču njihove odgovore (npr. žene se više konformiraju od muškaraca). Pri zapisivanju njihovih odgovora pokušajte ih odmah i razvrstati u nekoliko skupina. Primjerice, spol, rasa i nacionalnost mogu biti u jednom stupcu. Osobine ličnosti i neki drugi unutarnji čimbenici mogu biti u drugom stupcu, povijesni pregled neke bude u trećem stupcu, situacijski uvjeti poput buke, neznanja, ugleda grupe neka budu u četvrtom stupcu.
Kada napišete razloge konformiranja na ploču, potaknite učenike da razmisle zašto se, primjerice, druželjubivi ljudi konformiraju (ili spomenite bilo koju osobinu ličnosti koje su se učenici dosjetili). Razlog je taj što se žele svidjeti drugima, a kada učenici to zaključe, objasnite im da se taj razlog konformiranja naziva normativni utjecaj. Zatim ih pitajte zašto se, primjerice, ljudi koji ne čuju dobro smiju kada netko ispriča vic iako ga zapravo nisu čuli (ili spomenite bilo koji drugi situacijski ili biološki uvjet kojeg su se učenici samostalno dosjetili tijekom početne rasprave). Razlog bi bio jer smatraju da, ako se svi smiju, sigurno je vic smiješan. Objasnite im da se takav razlog konformiranja naziva informacijski, kada se konformiramo jer smatramo da drugi imaju više informacija od nas, da znaju više od nas.
Nakon početne rasprave podijelite učenike u četiri grupe. Svaka grupa treba na mrežnim stranicama provjeriti navode koje ste zapisali na ploču, a odnose se na onu skupinu uvjeta koju istražuju. Uputite učenike u mrežne izvore koji istražuju konformizam, a vi ih smatrate prihvatljivima. Primjerice, prva grupa provjerava konformiranje u povijesti, druga individualne razlike, treća unutarnje razloge poput osobina ličnosti, manjka samopoštovanja, a četvrta vanjske čimbenike. Neka unutar svake grupe učenici odluče tko će što od teme pretraživati, primjerice, jedan učenik neka pretražuje razlike među spolovima u konformiranju, drugi među nacijama, treći među različitim dobnim skupinama, četvrti među rasama itd. Jedan je učenik zadužen za razvrstavanje svih odgovora i predstavljanje u razredu. Ovaj dio aktivnosti traje desetak minuta. Njegova je svrha provjeriti točnost učeničkih mišljenja i zabluda.
Na kraju aktivnosti zadajte učenicima u grupama da promatraju svoje ponašanje jedan dan te da vode bilješke o tome jesu li se konformirali, kada i u kojoj situaciji te koji je bio razlog konformiranja. Posebno neka obrate pozornost na negativne situacije u kojima su se konformirali (primjerice, nitko nije došao na nastavni sat psihologije jer je profesorica najavila ispitivanje, pa ni ja nisam došao/došla) i na pozitivne situacije u kojima su se konformirali (svi su odlučili nešto pojesti prije važnog ispita, pa sam i ja nešto pojeo/pojela). Dobivene spoznaje će svaka grupa prikazati u obliku plakata izrađenog u digitalnom alatu Canva, kojem će pristupiti putem e-laboratorija. Učenici će svoje uratke pohraniti u razrednu mapu u alatu Teams, nakon što izradite razrednu grupu i podijelite im poveznice. Objasnite učenicima kako će pristupiti razrednoj mapi i kako će pohraniti svoje uratke. Svaki plakat prikazat ćete u razredu te zajedno s učenicima komentirati. Kritički ćete se osvrnuti na različite ponašanja konformiranja. Svrha je posljednjeg dijela aktivnosti uočiti raširenost konformiranja i osvijestiti razloge kako bi se povećala otpornost društvenog pritiska.
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i pojedinačnim potrebama svakog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio prikladno objašnjenje ili potporu.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i iscrpno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za obavljanje zadataka ili shvaćanje uputa.
U uvodnom dijelu ponavljanja učenike s teškoćama potaknite na aktivnost, razgovarajte o konformizmu. Nemojte inzistirati na tome da usmeno izlažu učenici kojima je to izazovno, osim ako se sami jave (učenici s izraženom anksioznošću ili učenici s artikulacijskim teškoćama). Unaprijed najavite temu razgovora, omogućite učeniku da se unaprijed pripremi za sudjelovanje u raspravi, pripremite objašnjenja osnovnih pojmova te istaknite ključne riječi.
Pri podjeli učenika u parove ili male grupe vodite računa o sastavu grupe. Važno je učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prije najaviti rad u paru ili grupi s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Učenika s poremećajem aktivnosti i pozornosti smjestite u skupinu u kojoj su učenici uzorna ponašanja kako bi mu pomogli da usmjeri pozornost na zadatak. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi.
Kako bi svaki učenik dao svoj doprinos grupi, prije rada u digitalnom alatu Canva podijelite uloge unutar grupe i to u skladu s potrebama učenika s teškoćama. Obratite pozornost na to da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te mu unaprijed pripremite smjernice za zadatak. Primjerice, neka učenik s teškoćama istražuje unutarnje razloge konformiranja, npr. osobine ličnosti. Odredite da učenik s teškoćama proučava, primjerice, unutarnje razloge konformiranja s obzirom na spol. Omogućite mu potporu drugog učenika pri upotrebi digitalnog alata. Tijekom objašnjavanja aktivnosti vodite računa da je svaki učenik razumio uputu, a prema potrebi je ponovite i dodatno objasnite na jednostavan i konkretan način. Bilo bi dobro da učenik s poremećajem aktivnosti i pozornosti zapisuje, obavlja pripremu za izradu plakata ili ga izrađuje u digitalnom alatu kako bi bio što aktivniji i lakše usmjerio pozornost u aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže pozitivne aspekte konformiranja te kada je konformiranje dobro za pojedinca i dobro za zajednicu. Uz nekoliko razloga zašto je i dobro konformirati se, neka pronađu i deset primjera dobrog konformiranja. Svoje rezultate neka prikažu u digitalnom alatu Prezi kako bi ih mogli ocijeniti. Učenici će svoje uratke pohraniti u razrednu mapu u alatu Teams, nakon što izradite razrednu grupu i podijelite im poveznice. Objasnite učenicima kako će pristupiti razrednoj mapi i kako će pohraniti svoje uratke. Svaku prezentaciju prikazat ćete u razredu te zajedno s učenicima komentirati. Najkreativniju prezentaciju možete nagraditi odličnom ocjenom te objaviti na mrežnoj stranici škole.
Na početku aktivnosti neka se učenici u razgovoru prisjete sukoba koji su imali s roditeljima, s vršnjacima ili s drugim odraslim osobama. Uz osobne sukobe, neka navedu i društvene (među zajednicama, među grupama, unutar grupa).
Podijelite učenike u četiri grupe te svaka grupa istražuje pozadinu jednog osobnog i jednoga društvenog sukoba poput različitih mišljenja i interesa, povrijeđenih osjećaja, doživljene nepravde i slično. Nakon grupnog rada, svaka grupa neka izvijesti o uzrocima sukoba koji je istraživala. Odgovore zapišite na ploču. Nakon toga podsjetite učenike na model dvostruke brige, odnosno ponašanja unutar sukoba poput povlačenja, nametanja, prilagođavanja, suradnje i kompromisa.
Zatim svaka grupa za sukobe, kojima je razloge već istražila, treba izraditi simulaciju ponašanja koristeći se pet osnovnih načina ponašanja prema modelu dvostruke brige: s obzirom na motivacijsku orijentaciju prema cilju ili prema odnosu. Učenici trebaju pristupiti Padletu putem e-laboratorija i otvoriti račun te nakon kratkog opisa sukoba opisati pet osnovnih načina rješavanja prema modelu dvostruke brige. Svoje uratke na kraju sata učenici će vam poslati e-poštom te ih vi ujedinite i objavite unutar mape određene aplikacije kojom se koristite u školi, npr. Teams (poslije učenici svoje uratke mogu iskoristiti za ponavljanje gradiva). Prikažite sve uratke u razredu i komentirajte s učenicima načine ponašanja u sukobu. Potaknite raspravu o najispravnijem načinu reagiranja u sukobu te istaknite važnost suradnje kao najboljeg izbora za većinu sukoba. Najkreativniji uradak objavite na mrežnoj stranici škole.
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i pojedinačnim potrebama svakog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio prikladno objašnjenje ili potporu.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i opširno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za provedbu zadataka ili shvaćanje uputa.
U uvodnom dijelu ponavljanja učenike s teškoćama potaknite na aktivnost, razgovarajte o njihovim iskustvima u sukobima. Nemojte ustrajati na tome da usmeno izlažu učenici kojima je to izazovno, osim ako se sami jave (učenici s izraženom anksioznošću ili učenici s artikulacijskim teškoćama). Unaprijed najavite temu razgovora, omogućite učeniku da se pripremi za sudjelovanje u raspravi, pripremite objašnjenja osnovnih pojmova te istaknite ključne riječi.
Pri podjeli učenika u parove ili male grupe vodite računa o sastavu grupe. Važno je učeniku s poremećajem iz autističnog spektra prije najaviti rad u paru ili grupi s pomoću natuknica ili vizualne potpore. Učenika s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pozornosti smjestite u skupinu u kojoj su učenici uzorna ponašanja kako bi mu pomogli da usmjeri pozornost na zadatak. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada u grupi.
Kako bi svaki učenik dao doprinos grupi, prije rada u digitalnom alatu Padlet, podijelite uloge unutar grupe i to u skladu s potrebama učenika s teškoćama. Obratite pozornost na to da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te mu unaprijed pripremite smjernice za zadatak. Omogućite potporu drugog učenika pri upotrebi digitalnog alata. Tijekom objašnjavanja aktivnosti vodite računa o tome da je svaki učenik razumio uputu, a prema potrebi je ponovite i dodatno objasnite na jednostavan i konkretan način. Omogućite učeniku s teškoćama druge načine rješavanja zadatka, neka na papir zapiše načine ponašanja ili neka ih prikaže vizualno na papiru ili u digitalnom alatu (Padlet ili nekom u kojem se bolje snalazi, npr. Canva).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici koji žele znati više neka istraže sukobe koji su se pozitivno riješili. U digitalnom alatu Canva, kojem će pristupiti putem e-laboratorija, prikazat će koji su koraci provedeni za uspješno rješenje sukoba.
Nakon što ste s učenicima ponovili osnovne pojmove iz socijalne psihologije na primjerima iz svakidašnjeg života: neverbalna komunikacija, stvaranje dojmova, osnovna atribucijska pogreška, atribucije, greške pri stvaranju dojmova, stereotipi, predrasude, komponente stajališta, kognitivna disonanca, uzroci sukoba, model dvostruke brige, konformizam, poslušnost autoritetu, socijalna facilitacija i interferencija, deindividuacija, difuzija odgovornosti, socijalno zabušavanje, emocionalna i socijalna inteligencija, prosocijalno ponašanje, altruizam, asertivna komunikacija i ostalo, dajte im popis filmova koje mogu pogledati u paru. Neka na njemu bude petnaestak filmova u kojima se mogu pronaći pojmovi iz socijalne tematike. Primjerice, Ubiti pticu rugalicu, Breakfast club, American history X, Lord of the flies, The experiment, Schindlerov popis, Compliance, Šišanje, Metastaze, Plavuša s Harvarda, Easy A, Tko je smjestio Crvenkapici, Remember the titans, Trener Carter, Die Welle, Stanford prison experiment itd.
Zadatak je svakog para da u filmu pronađe primjere za deset pojmova iz socijalne psihologije. Uza svaki pojam potrebno je navesti opis scene i objašnjenje na koji način ta scena opisuje navedeni pojam iz psihologije. Primjerice, neka opišu kako je osoba izgledala, kako se držala, koje je pokrete i geste izvodila, kakav je izraz lica imala i kakav je dojam ostavila. Taj primjer bi naveli uz objašnjenje pojma neverbalna komunikacija. Smisao ove aktivnosti jest da učenici osvijeste različite pojmove iz socijalne psihologije i pronađu ih u stvarnom životu koji oponaša film. Učenici će svoja zapažanja iznijeti u obliku interaktivne prezentacije u digitalnom alatu Prezi, kojem će pristupiti putem e-laboratorija. U Prezi se mogu ulogirati s pomoću svojega računa na Googleu. Zatim odaberu opciju „izradi novu prezentaciju” (create new presentation) te odaberu željeni predložak svoje prezentacije. Gotove uratke poslat će vam e-poštom, a vi ćete ih ujediniti u jednu prezentaciju (koristeći se digitalnim alatom Prezi kojem ćete pristupiti putem e-laboratorija). Prezentaciju ćete pohraniti u razrednu mapu u alatu Teams u svrhu ponavljanja pojmova iz socijalne psihologije. Prezentaciju prikažite u razredu na jednom od sljedećih satova te zajedno s učenicima komentirajte zapažanja o svim gledanim filmovima.
Kako bi se sadržaj aktivnosti prilagodio učenicima s teškoćama u razvoju trebate imati na umu heterogenost skupine i individualnost učenika s teškoćama. Postupke prilagodbe i metode važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće i pojedinačnim potrebama svakog učenika. Učenika s teškoćama premjestite u prvu klupu ili prednji dio učionice kako bi brže dobio prikladno objašnjenje ili potporu.
Prije zadavanja zadataka važno je zadobiti pozornost svih učenika, a pogotovo učenika s teškoćama. Najavite aktivnosti i opširno objasnite upute te imajte na umu da je takvim učenicima potrebno više vremena za obavljanje zadataka ili shvaćanje uputa.
U uvodnom dijelu ponavljanja učenike s teškoćama potaknite na aktivnost, ponovite najvažnije pojmove (neverbalna komunikacija, stvaranje dojmova, kognitivna disonanca…), pripremite učeniku s teškoćama podsjetnik s objašnjenjima glavnih pojmova te istaknite ključne riječi. Nemojte ustrajati na tome da usmeno izlažu učenici kojima je to izazovno, osim ako se sami jave (učenici s izraženom anksioznošću ili učenici s artikulacijskim teškoća). Omogućite im da se unaprijed pripreme za raspravu (pripremite im pitanja koja ćete postavljati, najavite temu razgovora, neka učenik s teškoćom unaprijed ponovi važne pojmove i definicije).
Pri podjeli u parove vodite računa o tome da učenik bude u paru s učenikom koji će mu pružiti pozitivan primjer. Učeniku oštećena vida omogućite učenika mentora koji će mu opisivati ključne vizualne informacije tijekom rada. Obratite pozornost na to da učenik s teškoćama aktivno sudjeluje u svim aktivnostima te mu unaprijed pripremite smjernice za zadatak, neka ima jasnu ulogu u obavljanju zadatka.
Učeniku s teškoćom potrebno je pripremiti smjernice za gledanje filma. Istaknite ključne riječi te osnovne pojmove na koje učenik treba obratiti pozornost tijekom gledanja filma. Pripremite mu predložak za zapisivanje bilježaka tijekom gledanja filma, neka dopuni rečenicu ili vizualno prikaže najvažnije. Omogućite potporu drugog učenika u upotrebi digitalnog alata Prezi u kojem će izrađivati interaktivnu prezentaciju u kojoj će predstaviti rad grupe ostalim učenicima. Tijekom objašnjavanja aktivnosti vodite računa da je svaki učenik razumio uputu, a prema potrebi je ponovite i dodatno objasnite na jednostavan i konkretan način. Bilo bi dobro da učenik s hiperaktivnim poremećajem ili deficitom pažnje zapisuje, obavlja pripremu za izradu prezentacije ili je izrađuje u digitalnom alatu kako bi bio što aktivniji i lakše usmjerio pozornost u aktivnosti.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama te u Smjernicama za rad s učenicima s teškoćama.
Učenici neka istraže teme kojima se bavi socijalna psihologija, a koje nisu zastupljene u srednjoškolskom programu, poput persuazije, te koji čimbenici utječu na našu promjenu stajališta osim središnjeg i perifernog puta. Druga tema može biti kako nam socijalna psihologija pomaže da shvatimo marketinške reklame. Treća tema iz socijalne psihologije, koja nije zastupljena u srednjoškolskom programu, može biti kako stvaramo veze i što sve utječe na privlačnost. O tome neka izrade strip u alatu Pixton te ga prikažu u razredu na jednom od sljedećih nastavnih satova. Zajedno s učenicima komentirajte zapažanja o naučenim spoznajama iz stripa.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.