Predmet
Hrvatski jezik 2
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Labirint snova

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 2

Razred
2. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • drama
  • analiza i interpretacija drame
  • obilježja baroka u književnom tekstu
  • društveni, povijesni i kulturni kontekst književnog teksta
  • Život je san, Pedro Calderon de la Barca - cjeloviti književni tekst

Vrijeme, prolaznost i promjena

Aktivnost obuhvaća usustavljivanje i produbljivanje spoznaja nakon cjelovitog čitanja drame Život je san.

Odabirom teksta iz suvremene hrvatske književnosti Moja baka nikako da umre Ivane Bodrožić s mrežne stranice Elektroničke knjige aktualizirajte temu odnosa pojedinca prema smrti. Pročitajte pjesmu naglas istodobno je projicirajući u razredu. Neka učenici izraze svoj literarni doživljaj i stav o motivu smrti i odnosu pjesničkog subjekta prema smrti: doživljaju smrti kao nečeg prirodnog i očekivanog, prividnoj ravnodušnosti pjesničkog subjekta iskazanoj prema staričinoj predsmrtnoj agoniji; ugođaj bolesničke sobe i slično. Prepoznat će i neobičnim motivima opisanu Švicarsku, motive sata i vremena. Temu povežite s učeničkim znanjem o tradiciji izrade vrhunski preciznih satova (u Švicarskoj), o tome kako oni sami raspoređuju vrijeme tijekom dana, kako raspoređuju dnevne aktivnosti (učenje, školu, hobije, slobodno vrijeme), čime će povezati temu s vlastitom svakodnevicom i iznijeti mišljenje o tome što vrijeme predstavlja mladom čovjeku današnjice. Možete s njima razgovarati o prolaznosti života i ljudskoj potrebi za mjerenjem vremena, postavljajući im pitanja – Zašto neki ljudi nose satove, a neki ne?, Ograničava li sat naše vrijeme ili ga čini organiziranijim?, Što je vrijeme?, Kako pametni sat zna da smo pod stresom?, Kako pametni sat može procijeniti da imamo više ili manje godina, nego što ih uistinu imamo? i slična pitanja. Učenici ponovno povezuju odgovore s vlastitom svakodnevicom.

Slijedi središnji dio aktivnosti u kojem najavite problemsko pitanje – Kako je kralj Bazilije, promatrajući vrijeme – zvijezde, nebo, oluju, vjetar – zaključio da je ugrožena budućnost njegova kraljevstva, ali i njegov život?.

Razgovor povežite sa sastavnicama međupredmetne teme Osobni rast i razvoj, npr. analizirajte pojam odgovornosti odrasle osobe ili imenujte s učenicima ponašanja koja doprinose uspostavljanju i održavanju kvalitetnih bliskih odnosa u obiteljskoj zajednici.

Neka učenici usporede prikazan odnos prema bliskoj osobi iz pjesme Ivane Bodrožić (baka i unuka) i odnos Bazilija prema rođenju Sigismunda (otac i sin), iznesu mišljenje o predodređenosti ili sudbini, kako je to stihom predstavio Pedro Calderon de la Barca (primjerice, o Bazilijevu zvjezdoznanstvu, zabludama i sl.). Neka usporede tematike tekstova s temama baroknog pjesništva (prolaznost, smrt, kratkotrajnost života, pesimizam, san...).

U alatu Wakelet oblikujte zbirku tekstova koju započnite ulomkom iz prvog čina (Bazilijevo proročanstvo, Sigismundovo rođenje) te uputite učenike na čitanje ulomka i rješavanje zadatka Bazilije i Sigismund dinamični su likovi – da ili ne?. Učenici uspoređuju likove, nastoje prepoznati što je utjecalo na njihov stav prema životu, jesu li likovi junaci ili antijunaci, kakav je utjecaj odgoja na Sigismunda, tko ga odgaja, jesu li se likovi i kako promijenili u odnosu na početak drame ili nisu... Nakon toga u zbirci u istom alatu predstavite niz dramskih ulomaka odabirući reprezentativne monologe s kraja i početka drame – dva Bazilijeva i dva Sigismundova (obavezan je onaj u kojem Sigismund govori da je život san). Uz ulomke pripremite smjernice za analizu. Svaki učenik čita zadane ulomke za računalom te zapisuje u bilježnicu mapu likova, izdvaja obilježja likova dokazujući izdvojeno citatima ili parafraziranjem. Učenici uočavaju kojem kompozicijskom dijelu pripadaju ulomci (smještaju ulomke u kontekst unutarnje i vanjske kompozicije). Vježbu zaključuju promišljanjem o idejama drame, s naglaskom na ulozi odgoja i životnog iskustva u izgradnji nečije osobnosti.

Na kraju učenici čitaju rezultate svog rada, uspoređuju ih s rezultatima kolega, a vi možete pročitati najuspješnije učeničke analize. Analizu i interpretaciju zaključite razgovorom o međupredmetnim temama – utjecaju vlastitog i tuđeg ponašanja na život zajednice te razgovorom o posljedicama svojih i tuđih postupaka i životnih odabira.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćma prije najavite temu sata, kako bi na vrijeme pročitao zadanu dramu. Tekstove koje ste pripremili grafički prilagodite za učenika s teškoćama. Koristite se fontom Ariel ili Calibri, veličina fonta treba biti najmanje 14pt, povećajte prored i razmak među riječima. Za učenika s teškoćama možete pripremiti primjere konkretnih situacija te slikovne prikaze. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak te mu, ako zadatak ne razumije, pripremite pisane i/il slikovne smjernice. Tijekom rada na zadatku više puta obiđite učenika s teškoćama kako biste provjerili kako napreduje sa zadatkom te treba li mu dodatna podrška. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se digitalnim alatom Wakelet. Pripremite pisane/ slikovne upute za korištenje tim digitalnim alatom. Ako je potrebno, demonstrirajte rad u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu napraviti galeriju likova (animirane kartice s obilježjima likova, svojevrsne portrete) u digitalnom alatu Pixton (upotrebljavaju karticu Storyboard u istom alatu). Polazište za oblikovanje likova neka budu isti monolozi kao u temeljnoj aktivnosti. Rezultate možete formativno vrednovati.

Nastavna aktivnost za predmet X

Vrijeme, prolaznost i promjena

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izražava doživljaj čitanja moderne lirske pjesme.
  • Učenik uspoređuje temu pjesme Ivane Bodrožić s temama epa Pedra Calderona de la Barce.
  • Učenik uspoređuje reprezentativne dramske monologe i smješta ih u kontekst dramske radnje.
  • Učenik obrazlaže stavove o temi, protagonistima i kompoziciji drame Život je san.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Etika
  • Vjeronauk
  • Psihologija
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj

Može li san biti učiteljem?

Zamolite učenike da se prije početka aktivnosti informiraju o tome što su anotacije te da, uz pomoć školskog knjižničara, pronađu primjere iz knjižnice ili s mrežnih stranica. Preporučite im tiskanu ili digitalnu inačicu rječnika kako bi mogli protumačiti leksikografsku definiciju riječi anotacija. Neka usporede anotaciju kao tekstni oblik s prikazom kao tekstnom vrstom (prikaz knjige ili filma) te neka procijene svrhu tekstova. Pitajte ih čitaju li prikaze filmova ili knjiga i pomažu li im pri odabiru filma ili knjige; bi li htjeli više čitati o stvarnim ili potpuno izmišljenim svjetovima, kakve ih teme zanimaju.

Kao uvod u aktivnost projicirajte anotaciju uz bibliografsku obavijest o drami Život je san s mrežne stranice Gradske knjižnice ,,Ivan Goran Kovačić'' u Karlovcu (ili neki drugi primjer). Pročitajte tekst naglas, potom zatražite od učenika prepričavanje teksta akademika Nikole Milićevića: ,,Ta nestvarna legenda i nestvarni likovi, koji su zapravo simboli, pružiše Calderonu priliku za beskrajna i lelujava razmišljanja o ulozi odgoja u ljudskom životu, o sudbini koja visi nad čovjekom, o snazi razuma i slobodne volje koji se mogu suprotstaviti usudu, o snu i stvarnosti, o prolaznosti i nestalnosti svega.''

Postavite im pitanja - Smatra li autor anotacije da Calderon daje odgovore na pitanja sudbine, odgoja, prolaznosti... ili ih tek otvara?, Koje teme možemo očekivati u drami?, Jesu li to tipične barokne teme? i slična pitanja. Nakon toga najavite problemsko pitanje – Može li san biti učiteljem?.

Za rad pripremite Forum i ostale digitalne sadržaje (ulomke, smjernice za analizu, poveznice na elektroničke izvore, fotografije, poveznice na videoulomke...) u alatu Sutori u koji učenici upisuju odgovore na polazno pitanje i komentiraju sadržaje. Odgovori su trenutačno vidljivi svima, a mogu biti polazište za čitanje ulomaka drame i razumijevanje drame u cijelosti. Možete se tijekom aktivnosti stalno vraćati na učeničke odgovore, potvrđivati točnost odgovora ili ih nadopuniti i sl. Učenici aktivno slušaju jedni druge – o racionalnom i iracionalnom pristupu u donošenju odluka, što se može povezati s promišljanjima o osobnom i socijalnom razvoju u domeni Ja i drugi.

U vertikali koju ste kreirali u alatu Sutori najprije ponudite gledanje najavnice predstave Život je san (mrežne stranice Kazališta Gavella). Učenici iznose očekivanja, komentiraju kostime, likove i glazbu.

U vertikali je dalje pripremljen hipertekst na mrežnu stranicu Hrvatske enciklopedije s podatcima o drami i autoru. Projicirajte ga u razredu i kratko prokomentirajte informacije o autoru drame. Nakon toga slijedi središnji dio – usmjereno čitanje ulomaka drame (Sigismundov monolog iz prvog čina, monolog iz drugog čina – devetnaesta scena; dijalog Bazilija i Klarina iz trećeg čina i sl.). U računalnoj učionici svaki učenik može povećati prikaz teksta. Čitaju i analiziraju stihove tražeći obilježja baroknog stila: aniteze, kontraste, metafore, simbole, alegorije, pretjeranu kićenost, usporedbe, metafore...

Učenici izdvajaju i bilježe primjere baroknog stila navodeći točan citat uz imenovanje stilske figure. Aktivnost zaključite projiciranjem Pojmovnika u istom alatu (primjerice, pojašnjenja pojmova artificijelnost, antiteza, gongorizam, končeto, marinizam, manirizam), kako bi učenici usporedili vlastite primjere i samovrednovali napredak u razumijevanju stilskih figura. S obzirom na glasoviti monolog u kojem Sigismund ne razlikuje san od jave, zadajte učenicima čitanje djela u cijelosti i izradu mape karaktera u digitalnom alatu Coogle. Aktualizirajte temu i zaključite temeljno problemsko pitanje o snu kao učitelju dodajući u smjernice za izradu umne mape zadatak da uz svaki lik navedu njegov odnos prema svijetu – je li utemeljen na razumu, slobodnom razmišljanju, koliko su odluke likova iracionalne i sl.

Rezultate mogu spremiti u obliku slike i postaviti ih u alat Sutori kako biste mogli vrednovati zadatak, a i kako bi svi učenici imali pregled svih digitalnih sadržaja, tj. informacija o drami. Podržite kreativna i drugačija rješenja analiza dramskih lica te potaknite učenike na učenje u pozitivnom, tolerantnom i podupirućem okruženju koje pozdravlja različite interpretacije književnoumjetničkog teksta.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Cijela aktivnost može se provoditi na daljinu, suradničkim učenjem u realnom vremenu. Nastavnik odmah vidi što učenici pišu i vrednuje zaključke. Prvi dio aktivnosti – čitanje anotacije, također može biti integriran u vertikalu alata Sutori, a učenici mogu snimiti i audiokomentare tijekom rješavanja zadatka. Evaluacija aktivnosti može se napraviti u istom alatu koji nudi mogućnost izrade jednostavnog kviza.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama dajte jasne smjernice i popis stranica i knjiga u kojima će pronaći potrebne informacije za sat. Učeniku s teškoćama vida omogućite podršku vršnjaka u opisivanju vizualnih informacija. Tekstove koje ste pripremili grafički prilagodite za učenika s teškoćama. Koristite se fontom slova Ariel ili Calibri, veličina fonta treba biti najmanje 14pt, povećajte prored i razmak među riječima. Ne inzistirajte na usmenom preporičavanju priče učenika s teškoćama ako on to sam ne želi. Za učenika s teškoćama možemo se koristiti primjerima konkretnih situacija te slikovnim prikazima. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak. Ako učenik ne razumije zadatak, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Tijekom rada na zadatku više puta obiđite učenika s teškoćama kako biste provjerili kako napreduje sa zadatkom te treba li mu dodatna podrška. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima Sutori, Coogle. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, demonstrirajte rad u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici čitaju odabrane ulomke znanstvenoga teksta Jezik smrti i smrt jezika: holokaust u književnosti za djecu i mlade autorice Sanje Pajnić, nakon čega iskazuju stav o današnjem i nekadašnjem razumijevanju smrti u ljudskoj zajednici (strah od smrti, strah od bolesti, strah od usamljenosti), s posebnim osvrtom na prikaz holokausta u književnosti. Povežite učeničke zaključke s ishodima međupredmetnih tema Građanski odgoj i obrazovanje. Učenici uočavaju i imenuju elemente znanstvenoga stila.

Nastavna aktivnost za predmet X

Može li san biti učiteljem?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik čita anotaciju i objašnjava informacije u tekstu, uspoređujući je sa sažetkom kao vrstom teksta.
  • Učenik opisuje funkciju anotacije kao dodatka bibliografskoj obavijesti.
  • Učenik uspoređuje ulomke prema izraznoj razini.
  • Učenik izražava svoj doživljaj čitanja ulomaka drame Život je san.
  • Učenik prepoznaje obilježja baroknog stila na primjerima odabranih stihova drame Život je san.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Psihologija
  • Učiti kako učiti
  • Građanski odgoj i obrazovanje
  • Osobni i socijalni razvoj
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Odgonetni tragove: Soba za bijeg ,,Život je san''

Pripremite smjernice za rad u paru, a kako biste uspješno mogli ostvariti metodu grupne slagalice. Oblikujte inačicu igre Soba za bijeg (Escape Room) kojom ćete provjeriti razinu učeničkog razumijevanja drame Život je san. Igru oblikujete u alatu Genially. Aktivnost provedite nakon poučavanja o baroknoj poetici, u dogovoru s nastavnikom Informatike.

Postavite pisane upute tjedan prije u zajednički razredni oblak. Imenujte učeničke parove, definirajte im uloge u stvaranju igre te navedite literaturu i elektroničke izvore koji učenicima mogu pomoći u razumijevanju drame. Obavezni dijelovi koje učenici stvaraju:

1. uvodna priča – učenici trebaju predstaviti priču o Sigismundu i njegovoj sudbini i napisati što je cilj igre (dobiti nagradu, odgonetnuti tajni kod nakon čega slijedi nagrada i sl.). Rade u paru i sastavljaju pisani tekst koji će se pokazati na početnom zaslonu čim se igra pokrene. Uče jezično oblikovati zadatak.

2. zadatci – s pomoću dramskih ulomaka koje moraju postaviti u igru (kako bi zadatak bio rješiv, učenici trebaju čitati dramske ulomke i nakon čitanja odgonetnuti rješenje, tj. pogoditi odgovor) učenici oblikuju zadatke, stvaraju zagonetke, pitanja s odgovorima, mogućnostima nadopunjavanja odgovora, pitanja zatvorenog tipa... Oblikuju odgovore na pitanja – uče surađivati, poštivati međusobne ideje i mišljenja te zajednički donositi odluke; istovremeno stječu vještine samostalnog stvaranja digitalnih sadržaja (ponovno uz pomoć nastavnika Informatike). Uče jezično oblikovati zadatak pazeći na normu i težinu zadatka (primjerenost i razumljivost zadatka svim razrednim kolegama).

3. završna priča ili epilog – zadužite jedan učenički par da pripremi tekst koji će se pojaviti na kraju igre, kao priča ili svojevrsni epilog. Neka napišu kratak izlagački tekst. Mogu pisati tekst u kojem će predstaviti djelo u kontekstu vremena i barokne poetike čime istovremeno uvježbavaju oblikovanje uvoda interpretativnog eseja. Oblikujte im smjernice za rad (primjerice, Predstavi djelo u kontekstu vremena i poetike., Predstavi dramske teme.).

Učenici pišu prijedloge i postavljaju ih u razredu u zajednički dokument u alatu Office 365 (OneDrive), isti u kojem ste im zadali smjernice za rad. Na taj način imate pregled uputa, tijeka rada, možete ispraviti predane učeničke prijedloge i dati im upute za popravak. Gotove i pregledane prijedloge projicirajte u razredu te odlučite, zajedno s učenicima, o redoslijedu zadataka. Uputite ih na to da u igri najprije budu najlakši, a potom teži zadatci – nakon uvoda zadatci o strukturi drame (podjela na činove, prizore, unutarnja kompozicija), vrsti drame (prepoznavanje stiha, drame mača i plašta), tematske sastavnice drame (odnos sna i zbilje, odgoj, motiv tajne, pravo na slobodu, sudbina, razum i slobodna volja), likovi. Najteži zadatci neka budu vezani uz barokna obilježja (usporedbu ili prepoznavanje stilskih figura) i razumijevanje monologa i dijaloga. Nakon određivanja redoslijeda, broja i oblika zadataka učenici rade u paru i kod kuće oblikuju svoj dio igre. Vi im pripremite platformu u alatu Genially, dodijelite uloge uređivača digitalnog sadržaja i pregledajte sve elemente igre kada učenici završe s radom.

Gotova igra može poslužiti uvježbavanju i ponavljanju, a možete je postaviti na mrežne stranice škole ili u razredni kanal. Svaki učenik ima mogućnost neograničenog igranja.

Učenici mogu samovrednovati svoj rad rješavanjem izlazne kartice ili si mogu dodijeliti ocjenu prije i poslije provedene aktivnosti.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama omogućite rad u paru s učenikom s kojim se druži, koji je motiviran za rad te koji mu može pružiti podršku tijekom rada. Jasno definirajte ulogu i zadatke učenika s teškoćama vodeći se njegovim jakim stranama i mogućnostima. Učeniku s teškoćama objasnite pojmove koji su mu eventualno nepoznati. Za učenika s teškoćama možete se koristiti primjerima konkretnih situacija te slikovnim prikazima. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom kod objašnjavanja zadatka. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima Office 365, Genially. Paru u kojem je učenik s teškoćama omogućite dodatno vrijeme za rad. Pripremite pisane/slikovne upute za služenje digitalnim alatima. Ako je potrebno, demonstrirajte rad u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu napraviti nadogradnju igre iz temeljne aktivnosti dodajući joj nekoliko zadataka vezanih uz biografiju Pedra Calderona de la Barce.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Putem digitalnog alata za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) podijelite s učenicima smjernice za rad u paru da biste uspješno mogli ostvariti metodu grupne slagalice. Kreirajte inačicu igre Soba za bijeg (Escape Room) kojom ćete provjeriti razinu učeničkog razumijevanja drame Život je san. Igru stvarate u alatu Genially. Aktivnost provedite nakon poučavanja o baroknoj poetici, u dogovoru s nastavnikom Informatike.

Postavite pisane upute tjedan prije u zajednički razredni oblak. Imenujte učeničke parove, definirajte im uloge u oblikovanju igre te navedite literaturu i elektroničke izvore koji učenicima mogu pomoći u razumijevanju drame. Obavezni dijelovi koje učenici stvaraju:

1. uvodna priča – učenici trebaju predstaviti priču o Sigismundu i njegovoj sudbini i napisati što je cilj igre (dobiti nagradu, odgonetnuti tajni kod nakon čega slijedi nagrada i sl.). Rade u paru u sobama za sastanke i kreiraju pisani tekst koji će se pokazati na početnom zaslonu čim se igra pokrene. Uče jezično oblikovati zadatak.

2. zadatci – s pomoću dramskih ulomaka koje moraju postaviti u igru (kako bi zadatak bio rješiv, učenici trebaju čitati dramske ulomke i nakon čitanja odgonetnuti rješenje, tj. pogoditi odgovor) učenici oblikuju zadatke, stvaraju zagonetke, pitanja s odgovorima, mogućnostima nadopunjavanja odgovora, pitanja zatvorenog tipa... Stvaraju odgovore na pitanja – uče surađivati, poštivati međusobne ideje i mišljenja te zajednički donositi odluke; istovremeno stječu vještine samostalnog stvaranja digitalnih sadržaja (ponovno uz pomoć nastavnika Informatike). Uče jezično oblikovati zadatak pazeći na normu i težinu zadatka (primjerenost i razumljivost zadatka svim razrednim kolegama).

3. završna priča ili epilog – zadužite jedan učenički par da pripremi tekst koji će se pojaviti na kraju igre, kao priča ili svojevrsni epilog. Neka napišu kratak izlagački tekst. Mogu pisati tekst u kojem će predstaviti djelo u kontekstu vremena i barokne poetike, čime istovremeno uvježbavaju oblikovanje uvoda interpretativnog eseja. Oblikujte im smjernice za rad (primjerice, Predstavi djelo u kontekstu vremena i poetike., Predstavi dramske teme.).

Učenici pišu prijedloge i postavljaju ih u zajednički dokument u alatu Office 365 u kojem ste im zadali smjernice za rad. Na taj način imate pregled uputa, tijeka rada, možete ispraviti predane učeničke prijedloge i dati im upute za popravak. Gotove i pregledane prijedloge projicirajte u digitalnom alatu za suradnju u kojem ste organizirali nastavu na daljinu te odlučite, zajedno s učenicima, o redoslijedu zadataka. Uputite ih na to da u igri najprije budu najlakši, a potom teži zadatci – nakon uvoda, zadatci o strukturi drame (podjela na činove, prizore, unutarnja kompozicija), vrsti drame (prepoznavanje stiha, drame mača i plašta), tematske sastavnice drame (odnos sna i zbilje, odgoj, motiv tajne, pravo na slobodu, sudbina, razum i slobodna volja), likovi. Najteži zadatci neka budu vezani uz barokna obilježja (usporedbu ili prepoznavanje stilskih figura) i razumijevanje monologa i dijaloga. Nakon određivanja redoslijeda, broja i oblika zadataka učenici rade u paru i kod kuće oblikuju svoj dio igre. Vi im pripremite platformu u alatu Genially, dodijelite uloge uređivača digitalnog sadržaja i pregledajte sve elemente igre kada učenici završe s radom.

Gotova igra može poslužiti uvježbavanju i ponavljanju, a možete je postaviti na mrežne stranice škole ili u razredni kanal. Svaki učenik ima mogućnost neograničenog igranja.

Učenici mogu samovrednovati svoj rad rješavanjem izlazne kartice ili si mogu dodijeliti ocjenu prije i poslije provedene aktivnosti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Odgonetni tragove: Soba za bijeg ,,Život je san''

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik se stvaralački izražava potaknut tekstom drame Život je san.
  • Učenik primjenjuje pravopisna i jezična pravila hrvatskoga standardnog jezika u oblikovanju teksta.
  • Učenik analizira tematska obilježja drame Život je san.
  • Učenik analizira strukturu dramskog teksta: dramski sukob, dramsku napetost, dramski lik, dramski dijalog i monolog.
  • Učenik prema smjernicama piše izlagački tekst kojim predstavlja kontekst nastanka drame Život je san.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Informatika
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
  • Učiti kako učiti
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Calderon de la Barca, P. (2005). Život je san. Zagreb: Školska knjiga.

Detoni-Dujmić, D. (2004). Leksikon svjetske književnosti: djela. Zagreb: Školska knjiga.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Klaić, B. (2012). Novi rječnik stranih riječi. Zagreb: Školska knjiga.

Solar, M. (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.

Pandžić, V. (2001). Govorno i pisano izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.