Učenike upoznajte sa Cervantesovom biografijom, burnim životom i okolnostima započinjanja pisanja romana Bistri vitez Don Quijote od Manche, koju ste usustavili s pomoću digitalnoga alata Canva. Učenici na mrežnim stranicama mogu istražiti pojedinosti o Cervantesovu podrijetlu, školovanju, priključenju vojsci, sudjelovanju u bitci kod Lepanta, ranjavanju, sužanjstvu, pokušajima bijega, otkupljenju i izbavljenju, skromnom životu uz poniženja i nepravde, te pridodati svoje spoznaje na zajedničku radnu površinu.
Usmjerite učenike prema istraživanju značajki srednjega vijeka u Europi, Španjolske u srednjem vijeku, španjolske inkvizicije, templara, križarskih ratova, vitezova, viteškoga kodeksa na mrežnim stranicama. Upitajte ih jesu li se susreli s navedenim pojmovima u književnim djelima, povijesti, likovnoj i filmskoj umjetnosti. Razgovarajte s učenicima o viteštvu i kodeksu časti srednjovjekovnoga viteza. Upitajte učenike je li takav ideal moguće ostvariti. Učenici mogu izreći kojim se idealima danas teži u društvu, kojim idealima oni teže tijekom svakodnevlja i kako te ideale ostvaruju. Usmjerite učenike na promišljanje o čestitosti, pravednosti, poštenju, odanosti, posvećenosti.
Prikažite učenicima fotografiju koja prikazuje Don Quijotea i Sancha Panzu tijekom jednoga od njihovih podviga, a koju možete pronaći na mrežnim stranicama. Učenici iskazuju svoja razmišljanja i predviđanja o fabuli, vitezu, njegovim težnjama, ciljevima idealima, osobi kojoj će posvetiti svoje podvige na temelju fotografije i naslova Cervantesova romana.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih na čitanje Cervantesova romana Bistri vitez Don Quijote od Manche. Učenici pristupaju Cervantesovu romanu na mrežnoj stranici e-Lektire. Učenici čitaju, analiziraju i interpretiraju na sadržajnoj i izraznoj razini, prema smjernicama za rad, prvu glavu romana. Učenici portretiraju Alonsa Quejana i iznose svoja viđenja o prikazivanju stvarnosti i iluzije stvarnosti u oblikovanju njegova lika crtežom ili animacijom. Bilježe rezultate svojega rada s pomoću digitalne bilježnice OneNote i digitalnoga alata Animatron. Učenici predstavljaju rezultate svojega rada i analiziraju rad pojedinih grupa.
Usmjerite učenike na izdvajanje iz ulomka izraza i rečenica u kojima uočavaju humor i ironiju u oblikovanju Quejanova lika, njegova viteštva i njegovo suočavanje sa stvarnošću. Učenici izdvajaju autobiografske elemente u romanu, promišljaju o odnosu književnoga djela i stvarnosti. Usmjerite ih na istraživanje značenja pojmova hiperbola i paradoks u Velikome rječniku hrvatskoga standardnog jezika, Rječniku stilskih figura i na mrežnim stranicama. Učenici izdvajaju situacije koje pripovjedač donosi preuveličavanjem. Izdvajaju iz ulomka izraze i rečenice i donose zaključke o Cervantesovu društvu i svijetu na temelju pripovjedačeva smijeha, podsmijeha i veličanja iščezlih vremena. Upitajte učenike o situacijama iz svakodnevnoga života kada su preuveličavali svoj doživljaj i emotivan odnos prema pojavama i radnjama. Usmjerite učenike i na navođenje primjera paradoksa iz svakodnevne komunikacije. Usmjerite ih na predviđanje Quejanova idućeg postupka. Uputite učenike na samostalnu izradu umne mape koja sadrži ideale današnjega čovjeka i ideale koje je imao Don Quijote s pomoću digitalnoga alata MindMeister. Učenici prikazuju rezultate svojega rada i posvećuju se vrednovanju rada svake pojedine grupe.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćma prije najavite temu sata, kako bi se pripremio za aktivnosti na satu. Tekstove koje ste pripremili grafički prilagodite za učenika s teškoćama. Koristite se fontom Ariel ili Calibri, veličinom fonta najmanje 14pt, povećajte prored i razmak među riječima. Za učenika s oštećenjem vida omogućite podršku učenika koji će mu opisivati vizualne informacije, fotografije. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje, koji su motivirani za rad te mu mogu pomoći u radu. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama unutar grupe. Osigurajte dodatno vrijeme za rad ako je potrebno. Provjerite razumije li učenik zadatak. Ako ga ne razumije, pripremite mu pisane i/il slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima Canva, OneNote, Animatron, MindMeister. Pripremite pisane/ slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite rad u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici na mrežnim stranicama mogu istražiti različite umjetničke izraze: likovne, kiparske, fotografske koji prikazuju Don Quijotea i Sancha Panzu. Učenici odabiru umjetnička djela koja, prema njihovoj čitateljskoj imaginaciji, najbolje prikazuju likove Cervantesova romana. Učenici mogu potražiti informacije o pojedinim umjetničkim ostvarenjima i pridodati ih u svoje dnevnike čitanja s pomoću digitalnoga alata OneNote.
Potaknite učenike na iskazivanje stavova i razmišljanja o borbi za svoja gledišta i uvjerenja koja su suprotstavljena drugima, o usamljenosti, neshvaćenosti, izostanku podrške, ustrajnosti i posustajanju tijekom borbe, ustrajnosti da se glas pojedinca čuje i da njegovi postupci budu shvaćeni. Upitajte učenike što označava izraz borba s vjetrenjačama. Razgovarajte s njima o tome jesu li se ikada borili s vjetrenjačama.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih na čitanje Cervantesova romana Bistri vitez Don Quijote od Manche. Učenici pristupaju Cervantesovu romanu na mrežnoj stranici e-Lektire. Upitajte učenike o njihovim promišljanjima i predviđanjima o tome kako će Don Quijote ostvariti svoju zamisao o viteškome svijetu, kakve će pustolovine doživjeti, za koje će se ideale boriti, s kim će se sukobiti. Učenici čitaju, analiziraju i interpretiraju na sadržajnoj i izraznoj razini, prema smjernicama za rad, osmu glavu romana. Učenici izdvajaju iz ulomka izraze i rečenice koji opisuju viteza, njegovo viteštvo, sukob ideala i stvarnosti te ih prikazuju s pomoću digitalnoga alata Canva. Opisuju situaciju u kojoj su suprotstavljeni likovi Don Quijotea i Sancha Panze. Navode primjere iz teksta kojima prikazuju Sanchov realizam i Don Quijoteovo maštanje.
Razgovarajte s učenicima o sličnostima i razlikama između srednjovjekovnog viteza i Don Quijotea. Učenici opisuju značajke viteškoga romana i argumentiraju svoja mišljenja primjerima iz Cervantesova romana. Prikazuju borbu s vjetrenjačama, tumače metaforu borbe s vjetrenjačama i izraz borba s vjetrenjačama u svakodnevnome govoru. Upitajte ih kako se ostvaruje odmak u odnosu na viteški roman.
Učenici izdvajaju primjere smiješnoga u Cervantesovu romanu koji proizlaze iz neusklađenoga, neočekivanoga i pretjeranoga. Navode razlike između viteškoga romana i pikarskoga romana, zaključuju kako je ostvarena parodija viteškoga svijeta i zaključuju o Cervantesovu društvu i svijetu. Razgovarajte s njima o tome je li Don Quijotea obeshrabrio neuspjeh u pustolovini s vjetrenjačama i o njegovim planovima za budućnost.
Učenici mogu prepričati Don Quijoteovu borbu s vjetrenjačama iz perspektive Rocinanta (konja), mogu izdvojiti renesansna obilježja u književnome tekstu, argumentirati svoja mišljenja primjerima iz romana i potom sve zapisati s pomoću digitalnoga alata Lino. Uputite učenike na istraživanje vremenskoga i društveno-povijesnoga konteksta književnoga teksta te da svoje spoznaje usustave s pomoću digitalnoga alata Sutori. Učenici predstavljaju rad svoje grupe i vrednuju rad ostalih grupa.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama prije najavite temu sata, kako bi se pripremio za uvodni razgovor o borbi s vetrenjačama. Za učenika s teškoćama možete uzeti primjere konkretnih situacija i slikovne prikaze. Ne inzistirajte na razgovoru učenika s teškoćama pred razredom ako on to ne želi. Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen tekst koji će čitati, u tekstu označite bitne djelove koji su mu potrebni za uspješno izvršenje zadatka. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak. Ako ga ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Tijekom rada na zadatku više puta obiđite učenika s teškoćama kako biste provjerili kako napreduje sa zadatkom te treba li mu dodatna podrška. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Canva, Lino, Sutori. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje, a ako je to potrebno, demonstrirajte rad u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka pogledaju videosadržaj o tome zašto bi svatko trebao pročitati Cervantesov roman Bistri vitez Don Quijote od Manche. Videosadržaju mogu pristupiti s pomoću platforme YouTube. Učenici neka izdvoje razloge za čitanje Cervantesova romana i neka ih obrazlože.
Razgovarajte s učenicima o snazi pisane riječi i o tome kako su ih nadahnuli pojedini književni tekstovi koje su čitali. Učenici mogu predstaviti književna djela koja su utjecala na promjenu njihove svijesti, oblikovala njihov sustav vrijednosti i potaknula ih na drugačije viđenje stvarnosti. Usmjerite učenike na istraživanje o tome kako je Cervantesova pisana riječ nadahnula umjetnike četiri stoljeća nakon njegove smrti. Učenici postavljaju rezultate svojega istraživanja s pomoću digitalnoga alata Padlet.
Razdijelite učenike u grupe od tri do četiri učenika i usmjerite ih na čitanje Cervantesova romana Bistri vitez Don Quijote od Manche. Učenici pristupaju Cervantesovu romanu na mrežnoj stranici e-Lektire. Učenici odabiru jedno poglavlje koje prikazuje Don Quijoteov postupak ili djelovanje prepuno uzaludnih nastojanja, analiziraju i interpretiraju na sadržajnoj i izraznoj razini Cervantesov tekst. Rezultate svojega rada zapisuju s pomoću digitalne bilježnice OneNote. Učenici istražuju u Velikome rječniku hrvatskoga standardnog jezika i na mrežnim stranicama pojam donkihotizam.
Razgovarajte s učenicima o današnjim pojedincima koji se sukobljavaju s društvom. Učenici mogu iznijeti primjere iz vlastita života o svojim borbama i ustrajnostima da mijenjaju svijet i donesu dobro. Usmjerite rad jedne grupe učenika na gledanje isječaka iz filma The Man Who Killed Don Quixote te usporedbi literarnoga i filmskoga predloška na temelju ponuđenih smjernica. Uputite drugu grupu učenika na gledanje baleta Don Quixote te usporedbu književnoga i baletnoga oblikovanja na temelju ponuđenih smjernica. Usmjerite rad treće grupe učenika na slušanje Straussova glazbenog izraza Don Quixote i usporedbu književnoga teksta i glazbenoga predloška na temelju ponuđenih smjernica. Usmjerite rad četvrte grupa učenika na gledanje animiranoga filma Donkey Xote i usporedbu književnoga predloška i animiranoga filma na temelju ponuđenih smjernica. Rezultate svojega rada učenici zapisuju s pomoću digitalne bilježnice OneNote. Učenici iznose rezultate svojega rada, suprotstavljaju mišljenja i upućuju se u postupak vrednovanja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćma prije najavite temu sata, kako bi se pripremio i razmislio o djelima koja su na njega utjecala. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak. Ako ga ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Tijekom rada na zadatku više puta obiđite učenika s teškoćama, kako biste provjerili kako napreduje sa zadatkom te treba li mu dodatna podrška. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Kod podjele učenika s teškoćama u grupu, vodite računa o tome da je u grupi s učenicima koji su motivirani, da mu je u grupi ugodno te da mu učenici mogu pružiti podršku u radu. Odredite jedan zadatak učeniku s teškoćama unutar grupe, kako biste osigurali da ga uspješno odradi i motivira za aktivan rad. Unutar grupe možete odrediti suučenika koji će učeniku s oštećenjem vida opisivati vizualne informacije. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima Padlet, OneNote. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite rad u zadanom digitalnom alatu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka pogledaju kazališnu predstavu Don Quijote i neka prema zadanim smjernicama provedu usporedbu s književnim predloškom.
Učenici mogu pogledati katalog izložbe Mediteranski krug smijehom, pročitati tekst Držić i Cervantes Sonje Švec Španjol i pogledati radove Dubravka Kastrapellija te prikazati dva renesansna pisca i njihov umjetnički svijet te odnos prema društvu i stvarnosti.
Auerbach, Erich (2004). Mimeza. Zagreb: HENA COM.
Bagić, Krešimir (2015). Rječnik stilskih figura. Zagreb: Školska knjiga.
Cervantes de Saavedra, Miguel (2010). Don Quijote. Varaždin: Katarina Zrinski.
e-Lektire. Zagreb: CARNET.
Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.
Peleš, Gajo (1999). Tumačenje romana. Zagreb: ArTresor naklada.
Slamnig, Ivan (2001). Svjetska književnost zapadnoga kruga. Zagreb: Školska knjiga.
Solar, Milivoj (2003). Povijest svjetske književnosti. Zagreb: Golden marketing.
Solar, Milivoj (1987). Teorija književnosti. Zagreb: Školska knjiga.
Solar, Milivoj (1981). Smrt Sancha Panze. Zagreb: Matica hrvatska.
Težak, Stjepko (2002). Metodika nastave filma: Film i strip. Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
Žmegač, Viktor (2004). Povijesna poetika romana. Zagreb: Matica hrvatska.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.