Predmet
Hrvatski jezik 3
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Kroz prizmu brojeva

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 3

Razred
3. razred, srednja škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • brojevne riječi
  • sklonidba brojevnih riječi
  • brojevi
  • brojevne imenice
  • brojevni pridjevi

Brojevi su svuda oko nas

Podijelite učenike u grupe (od tri do četiri člana), zadajte im da istraže u kojim se sve svakodnevnim situacijama i u kojim nastavnim predmetima susreću s brojevima i zaključe čemu sve služe brojevi. Uputite ih na to da izrade popis brojevnih riječi kojima se svakodnevno koriste u komunikacijskim situacijama, pokušaju ih grupirati prema kriterijima koje će odrediti unutar grupe i zapišu ih u digitalnom alatu Tricider. Komentirajte s učenicima popise koje su izradili i u digitalnom alatu Prezi prikažite primjere glavnih i rednih brojeva, zbirnih brojeva, brojevnih imenica i brojevnih pridjeva. Potaknite učenike na to da brojevne riječi sa svog popisa razvrstaju u grafički organizator prema navedenim kategorijama i zajednički ga dorade prema vašim uputama i objašnjenjima te zaključe o sklonidbi glavnih i rednih brojeva, brojevnih imenica i brojevnih pridjeva, tvorbi brojevnih imenica i brojevnih pridjeva.

Sljedeći je zadatak učenika u (istim) grupama zapisati komunikacijsku situaciju u kojoj se koriste brojevne riječi kako bi brojevne riječi upotrijebili u kontekstu. Zadajte im da odaberu neku od situacija o kojoj su razgovarali na početku aktivnosti ili im zadajte temu komunikacijske situacije: antikorupcija, ravnopravnost spolova ili ljudska prava. Zadatak im je zajednički osmisliti i zapisati scenarij komunikacijske situacije koja će uključiti sve vrste brojevnih riječi. Tijekom rješavanja tog zadatka uočit će sklonidbu brojeva dva (oba i obadva), dvije (obje i obadvije) tri i četiri i u kojem su rodu i broju riječi koje su u sintagmatskom odnosu s brojevnim imenicama i brojevnim pridjevima. Kada zapišu tekst scenarija, uputite ih na to da provjere pisanje brojevnih riječi na mrežnim stranicama Hrvatskoga pravopisa i Hrvatske školske gramatike i objasne jesu li i u čemu griješili tijekom pisanja.

Nakon dorade scenarija učenici uvježbavaju i izvode komunikacijske situacije, a njihovi ih vršnjaci vrednuju prema listama za procjenu.

Na kraju aktivnosti potaknite učenike na čitanje pjesama Nade Topić u zbirci Bezbroj i druge jednine na stranici Online elektroničke knjige. S pomoću vaših smjernica i uputa prikazanih u Power Pointu analiziraju i interpretiraju odabrane pjesme: izdvajaju motive i pjesničke slike, tumače teme i određuju vrstu pjesama, ugođaj, stilska sredstva te intertekstualne poveznice u pjesmama. Nakon toga mogu analizirati, na temelju zaključaka iz prethodnih zadataka, kako su pisane brojevne riječi u pjesmama Nade Topić. Objasnite im značenje pojma licentia poetica i zadajte im da istraže je li to načelo prisutno u pjesmama zbirke Bezbroj i druge jednine.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učenika s teškoćama raspodijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama. Potaknite vršnjačku podršku unutar grupe. Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen tekst. Pazite na kontrast između pozadine i teksta. Tekst koji ste pripremili, grafički prilagodite za učenika s teškoćama. Koristite font Ariel ili Calibri, veličina fonta treba biti najmanje 14pt, povećajte prored i razmak među riječima. Provjerite razumije li učenik zadatak. Ako ga ne razumije, pripremite mu pisane i/il slikovne smjernice za analiziranje pjesme. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Omogućite mu dodatno vrijeme za rad. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Prezi, Tricider. Pripremite pisane/slikovne upute za njihovo korištenje. Ako je potrebno, pokažite rad u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Uputite učenike na to da odaberu medijski tekst na nekom od portala kojemu svakodnevno pristupaju. Mogu istražiti jesu li brojevne riječi u medijskim tekstovima pisane u skladu s gramatičkim i pravopisnim pravilima koje su proučili tijekom aktivnosti. Zaključke mogu objaviti u digitalnom alatu Padlet.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu (npr. MS Teams) otvorite sobe za suradnju i komunikaciju učenika i podijelite ih u grupe (od tri do četiri člana). Zadajte im da istraže u kojim se sve svakodnevnim situacijama i u kojim nastavnim predmetima susreću s brojevima i zaključe čemu sve služe brojevi. Uputite ih na to da izrade popis brojevnih riječi kojima se svakodnevno koriste u komunikacijskim situacijama, da ih pokušaju grupirati prema kriterijima koje će odrediti unutar grupe i zatim ih zapišu u digitalnom alatu Tricider.

Vratite učenike u zajednički prostor za suradnju i komunikaciju, komentirajte s njima popise koje su izradili i u digitalnom alatu Prezi prikažite primjere glavnih i rednih brojeva, zbirnih brojeva, brojevnih imenica i brojevnih pridjeva. Vratite ih u radne sobe i zadajte im da brojevne riječi sa svog popisa razvrstaju u grafički organizator u digitalnom alatu Word prema navedenim kategorijama i zatim ga zajednički dorade prema vašim uputama i objašnjenjima te zaključe o sklonidbi glavnih i rednih brojeva, brojevnih imenica i brojevnih pridjeva te tvorbi brojevnih imenica i brojevnih pridjeva. Tijekom rada posjećujte svaku grupu, komentirajte i dajte im povratne informacije o njihovu radu.

Sljedeći je zadatak učenika u (istim) grupama zapisati komunikacijsku situaciju u kojoj se koriste brojevne riječi, kako bi ih upotrijebili u kontekstu. Zadajte im da odaberu neku od situacija o kojoj su razgovarali na početku aktivnosti ili im zadajte temu komunikacijske situacije: antikorupcija, ravnopravnost spolova ili ljudska prava. Zadatak im je u zajedničkom dokumentu digitalnog alata Word osmisliti i zapisati scenarij komunikacijske situacije koja će uključiti sve vrste brojevnih riječi. Tijekom rješavanja zadatka uočit će sklonidbu brojeva dva (oba i obadva), dvije (obje i obadvije) tri i četiri i u kojem su rodu i broju riječi koje su u sintagmatskom odnosu s brojevnim imenicama i s brojevnim pridjevima. Kada zapišu tekst scenarija, uputite ih na to da provjere pisanje brojevnih riječi na mrežnim stranicama Hrvatskoga pravopisa i Hrvatske školske gramatike i objasne jesu li i u čemu griješili tijekom pisanja.

Nakon dorade scenarija učenici uvježbavaju, izvode i snimaju komunikacijske situacije, a snimke dijele sa svim učenicima koji ih vrednuju prema listama za procjenu.

Kraj aktivnosti odvija se u zajedničkom prostoru za suradnju i komunikaciju. Potaknite učenike na čitanje pjesama Nade Topić u zbirci Bezbroj i druge jednine na stranici Online elektroničke knjige. S pomoću vaših smjernica i uputa prikazanih u digitalnom alatu Power Point analiziraju i interpretiraju odabrane pjesme: izdvajaju motive i pjesničke slike, tumače teme i određuju vrstu pjesama, ugođaj, stilska sredstva te intertekstualne poveznice u pjesmama. Nakon toga mogu analizirati, na temelju zaključaka iz prethodnih zadataka, kako su pisane brojevne riječi u pjesmama Nade Topić. Zaključke zapisuju na zajedničku bijelu ploču (Whiteboard). Objasnite im značenje pojma licentia poetica i zadajte im da istraže je li to načelo prisutno u pjesmama zbirke Bezbroj i druge jednine.

Nastavna aktivnost za predmet X

Brojevi su svuda oko nas

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje brojevne riječi u tekstu.
  • Učenik objašnjava uporabu brojevnih riječi u tekstu i njihovu sklonidbu.
  • Učenik primjenjuje pravopisna pravila u pisanju brojevnih riječi.
  • Učenik izražava svoj stav o književnom tekstu i povezuje ga sa svojim čitateljskim iskustvom.
  • Učenik analizira sadržajna i izrazna obilježja poetskoga teksta.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Matematika
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Pravila igre

Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o društvenim igrama koje vole igrati i o društvenim igrama koje su igrali kada su bili mali. Potaknite ih na to da promisle o razlikama između društvenih i računalnih igara, o njihovim prednostima i nedostatcima. Neka zaključe zašto vole igrati društvene igre (radi druženja s prijateljima, zabave, zdravlja…). Zamolite ih da izrade popis vještina koje su stekli igrajući društvene igre.

Nastavite aktivnost inačicom dramske igre Molekule i atomi u kojoj učenici slobodno hodaju po učionici, a kada izgovorite koji broj ili koju brojevnu imenicu, učenici se trebaju skupiti u „molekule“ tog broja „atoma“ (npr. tri, troje, trojica, petero). Učenici koji se ne uspiju spojiti u „molekule“ ispadaju iz igre. Tijekom igre komentirajte koje su „molekule“ ispravno složene i zašto, a nakon igre potaknite učenike na to da zaključe o značenju i tvorbi brojevnih imenica.

Za sljedeću igru u digitalnom alatu Adobe Spark pripremite sličice na kojima su predmeti (npr. dvoja usta, troja vrata, petore ljestve, šestore hlače…). Učenike podijelite u dvije grupe. Svaka grupa sjest će u svoj krug, a zadatak im je osmisliti zajedničku priču tako da svaki učenik doda rečenicu koja se nastavlja na rečenicu prethodnoga učenika. Priča treba biti smislena i originalna i u njoj trebaju upotrijebiti imenice sa sličica i njima pridružene brojevne pridjeve. Svaka smislena i ispravna uporaba broja, brojevne imenice ili brojevnog pridjeva u priči dodatno se boduje. Uputite učenike na mrežne stranice Hrvatskoga pravopisa i Hrvatske školske gramatike kako bi provjerili ispravnost uporabe i pisanja brojevnih riječi, uključujući uputu o tome kada u tekstu broj treba pisati brojkom, a kada slovima. Na kraju pročitajte obje priče i proglasite pobjednika igre.

U nastavku aktivnosti podijelite učenike u grupe (od tri do četiri člana) i zadajte im da odaberu jednu društvenu igru i napišu uputu i pravila igre prema vašim smjernicama. Uputa treba biti strukturirana i sadržavati podatke o preporučenoj dobi igrača, broju igrača, vremenu koje je potrebno za igranje, kako započinje igra, što igrač radi tijekom svoje runde, na koji način igrači mogu utjecati na igru svoga igraćega protivnika, koje uvjete igrač treba ostvariti da bi pobijedio. Uputa treba biti jasna, jednoznačna i precizna. Zadajte učenicima da u pisanju upute za igru vode računa o rodnoj ravnopravnosti.

Svaka grupa postavlja svoju uputu za igru u digitalni alat Padlet. Zadatak je ostalih učenika jezično analizirati uputu s naglaskom na brojevne riječi. Iz uputa trebaju razvrstati glavne brojeve, redne brojeve, brojevne imenice i brojevne pridjeve, kao i riječi koje u sebi sadrže broj, no nisu brojevne riječi, npr. desetak. Trebaju analizirati i objasniti njihovu uporabu i sklonidbu. Uputite učenike i na brojevne imenice u širem smislu (desetak, polovina, četvrtina, osmaš…). Nakon toga učenici dorađuju uputu pravilno se koristeći brojevnim riječima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama objasnite upute dramske igre. Ovisno o vrsti teškoće prilagodite igru kako bi učenik u igri mogao aktivno sudjelovati. Učenika s teškoćama podijelite u grupu učenika s kojima dobro surađuje. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćama. Potaknite vršnjačku podršku unutar grupe. Učeniku s teškoćama osigurajte dodatno vrijeme za rad. Unutar grupe odredite učenika koji će učeniku s oštećenjem vida opisivati vizualne informacije. Provjerite razumije li učenik s poteškoćama zadatak. Ako ga ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima: Adobe Spark, Padlet. Pripremite pisane/slikovne upute za korištenje tih digitalnih alata. Ako je potrebno, pokažite učeniku kako se radi u zadanom digitalnom alatu.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zadajte učenicima da opišu složeniji matematički postupak koristeći se brojevnim riječima ili da osmisle pitanja za igru Milijunaš s pomoću digitalnoga alata LearningApps u kojoj će sudionici igre provjeriti svoje znanje o brojevnim riječima.

Nastavna aktivnost za predmet X

Pravila igre

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje brojevne riječi u tekstu.
  • Učenik objašnjava uporabu brojevnih riječi u tekstu i njihovu sklonidbu.
  • Učenik primjenjuje pravopisna pravila u pisanju brojevnih riječi.
  • Učenik piše tekst upute prema smjernicama u skladu sa svrhom, namjenom i funkcionalnim stilom.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Broj koji najviše vrijedi

Na početku aktivnosti razgovarajte s učenicima o volontiranju i upitajte ih jesu li volontirali i ako jesu, neka iznesu svoja iskustva. Uputite ih na pretraživanje mrežnih stranica koje se bave općom dobrobiti zajednice, osobito ranjivih skupina, i koje pozivaju na volontiranje. Potaknite ih na to da rasprave o tome koje su prednosti uključivanja u volonterske akcije i razmisle o mogućnostima osnivanja (ako ne postoji) volonterskoga kluba u svojoj školi. Svoje prijedloge mogu predstaviti s pomoću digitalnoga alata Tricider.

Pripremite učenicima tiskani tekst (književni, medijski ili obavijesni) koji sadrži brojevne riječi, a tematski je povezan s volontiranjem. Objasnite im da je njihov zadatak tekst preoblikovati u pjesmu kojoj je tema altruizam. Tekst trebaju pročitati i zaokružiti riječi koje bi mogle biti okosnica njihove pjesme. Nakon drugoga čitanja uočit će riječi koje mogu biti povezane sa zaokruženim riječima. Uputite ih na to da zaokružene riječi mogu biti i sintagme, a jedna obavezno treba biti sintagma kojoj je jedan član brojevna riječ. Ostatak teksta trebaju zacrniti, a svoju pjesmu i ilustrirati. Nakon što dovrše zadatak, potaknite ih na to da svoje uratke postave u razrednu virtualnu galeriju s pomoću digitalnoga alata Book Creator.

U nastavku aktivnosti učenici analiziraju jezična obilježja brojevnih riječi i sintagmi u kojima se one nalaze. Potaknite ih na to da u Gramatici hrvatskoga jezika Josipa Silića i Ive Pranjkovića pronađu informacije o brojevnim riječima, prouče ih i sažmu.

Podijelite učenike u grupe (od tri do četiri člana) i zadajte im da iz pjesama u virtualnoj galeriji izdvoje brojevne riječi i sintagme. Tijekom rješavanja toga zadatka uočit će sklonidbu brojeva jedan, dva (oba i obadva), dvije (obje i obadvije), tri i četiri te primijetiti u kojem su rodu i broju riječi s kojima se ti brojevi slažu u sintagmatskim odnosima, kako se glavni brojevi sklanjaju ako padeži brojeva dolaze s prijedlozima, skamenjeni akuzativ u sintagmi koju čine broj i imenica, koji je rod i broj riječi koja je u sintagmatskom odnosu s brojevnom imenicom te da se brojevni pridjevi koriste uz imenice koje imaju samo množinu, imenice koje znače par ili skup koji znači cjelinu.

U nastavku rada u grupi zadatak im je pripremiti videozapis javnoga govora kojim će potaknuti svoje vršnjake na to da se pridruže volonterskoj akciji. Osmišljavaju i uvježbavaju javni govor u grupama kako bi jedni druge potaknuli i ohrabrili učenike koji su možda slabijeg samopouzdanja. U tekstu koji smišljaju osobitu pozornost pridaju uporabi i sklonidbi brojevnih riječi kojima se, prema vašim smjernicama i uputama, obavezno moraju koristiti. Snimaju i montiraju vlastiti videozapis u digitalnom alatu Animoto i postavljaju ga na razrednu mrežnu stranicu. Vršnjački vrednuju videozapise prema listi za procjenu koja svakako uključuje i sastavnicu koja se odnosi na pravilnu uporabu brojevnih riječi. Prema povratnim informacijama dorađuju svoj videozapis.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće. Kod planiranja postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen tekst, kako bi pjesmu mogao lakše preoblikovati. Ako je potrebno, tekst možete skratiti. Koristite se fontom Ariel ili Calibri. Veličina fonta treba biti najmanje 14pt, povećajte prored i razmak među riječima. Učeniku dajte jasne smjernice za zadatak, objasnite mu nepoznate pojmove, nove izraze ili metafore. Ako je potrebno, pružite mu podršku tijekom izrade zadatka. Za učenike s teškoćama možete se koristiti primjerima konkretnih situacija te slikovnim prikazima. Učenika s teškoćama stavite u grupu učenika s kojima dobro surađuje. Jasno mu odredite zadatak. Potaknite vršnjačku podršku unutar grupe. Odredite suučenika koji će učeniku s oštećenjem vida opisivati vizualne informacije. Učeniku s teškoćama, ako je potrebno, osigurajte dodatno vrijeme za rad. Provjerite razumije li zadatak. Ako zadatak ne razumije, pripremite mu pisane i/ili slikovne smjernice. Koristite se jasnim i jednostavnim jezikom koji je prilagođen učenikovim sposobnostima. Provjerite s učenikom s teškoćama koristi li se navedenim digitalnim alatima. Pripremite pisane/slikovne upute za korištenje digitalnih alata: Padlet, Animoto, Book Creator. Ako je potrebno, pokažite mu kako se radi u tim digitalnim alatima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Potaknite učenike na to da istraže jezična obilježja i uporabu brojevnih riječi u tekstovima na hrvatskom jeziku iz različitih povijesnih razdoblja i usporede ih s jezičnim obilježjima i uporabom brojevnih riječi u standardnom jeziku.

Nastavna aktivnost za predmet X

Broj koji najviše vrijedi

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik razlikuje brojevne riječi u tekstu.
  • Učenik objašnjava uporabu brojevnih riječi u tekstu i njihovu sklonidbu.
  • Učenik primjenjuje pravopisna pravila u pisanju brojevnih riječi.
  • Učenik priprema javni govor prema smjernicama u skladu sa svrhom, namjenom i funkcionalnim stilom pravilno se koristeći brojevnim riječima.
  • Učenik objašnjava vrstu spojeva riječi (sintagmi) u rečenicama.
  • Učenik govori javni govor u skladu s govornim pravilima hrvatskoga standardnog jezika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Učiti kako učiti
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatska školska gramatika. Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Hrvatski jezični portal (2006). Zagreb: Znanje. Srce.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Marković, Ivan (2012). Uvod u jezičnu morfologiju. Zagreb: Disput.

Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.

Silić, Josip, Pranjković, Ivo (2007). Gramatika hrvatskoga jezika za gimnazije i visoka učilišta. Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2014). Čitanje – poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.