Prikažite učenicima televizijski prilog o Antunu Branku Šimiću koji možete pronaći na platformi YouTube i uputite ih u istraživanje Šimićeve stvaralačke biografije. Upitajte učenike o njihovu doživljaju pjesnika, pjesničkom nadahnuću i drukčijem viđenju stvarnosti. Učenici mogu iznijeti svoja mišljenja o poeziji kao čovjekovoj unutarnjoj pobudi i želji za mijenjanjem društva i svijeta. Potaknite učenike na to da s pomoću digitalnoga alata Canva opišu svoja viđenja današnje uloge pjesnika u čovjekovu životu i ljudskome društvu uopće, te svoja iskustva o poeziji kao nadahnuću, tješiteljici, svojevrsnome bijegu. Učenici mogu zapisati motivacijske rečenice o poeziji koja potiče pozitivne emocije, usmjerava drukčijem spoznavanju stvijeta i stvarnosti, nadahnjuje pojedinca. Svojim bilješkama učenici pridaju obilježja Šimićeva stvaralaštva. Prikažite učenicima recitacije pojedinih Šimićevih pjesama, upitajte ih o doživljaju Šimićeve poezije i uputite ih na mrežnu stranicu e-Lektire. Učenici pristupaju mrežnoj stranici e-Lektire i posvećuju se interpretaciji i analizi, na tematsko-motivskoj i izraznoj razini, Šimićeve poezije. Podijeljeni u grupe od četiri do pet učenika, odabiru, prema vlastitom viđenju i htijenju, Šimićeve poetske zapise o zavičajnome krajoliku, ljubavi i doživljaju pojedinca u suvremenosti iz pjesničke zbirke Preobraženja. Potaknite učenike na promišljanje o tome što njima znači priroda, kakve emocije u njima pobuđuje boravak u prirodi, usmjerite ih prema promišljanjima o tome kako je dugoročno očuvati i zaštititi. Rezultate svojega rada usustavljuju s pomoću digitalnoga alata Prezi.
Usmjerite učenike prema izdvajanju stihova o zavičaju i djetinjstvu koji donose nostalgiju, mirnoću i sjetu lirskoga subjekta, a koji nastaju pod utjecajem Matoševa lirskog subjekta. Razgovarajte s učenicima o lirskome subjektu i njegovu doživljaju zavičaja i djetinjstva i usmjerite ih prema suvremenosti – njihovu doživljaju odrastanja i trenutcima koji su oblikovali njihova mišljenja o sebi i stavove o društvu i svijetu. Učenici mogu usporediti doživljavanja i iznijeti svoja mišljenja o svojim vršnjacima koji su onemogućeni slobodno i rastrerećeno odrastati uslijed društvenih i političkih zbivanja, demografskih i gospodarskih previranja, okoliša i klimatskih promjena. Usmjerite učenikova promišljanja prema negiranju tradicije, novoga shvaćanja književnosti i kulture uopće, novoga kriterija o imaginativnoj književnosti, novoj tehnici stiha, slobodnome stihu i snazi misli, novome doživljaju svijeta: žalosti, samoći, nemiru, smrti, oluji, kriku, preobrazbi stvarnosti, shvaćanju umjetnosti koja donosi sliku svijeta i života preobraženima u unutrašnjosti lirskoga subjekta i ponovnim izražavanjem u umjetničkom djelu. Upitajte učenike o suvremenim umjetničkim izrazima, suvremenom doživljaju svijeta i stvarnosti i drukčijem oblikovanju svojih unutarnjih proživljavanja. Razgovarajte s učenicima o motivima koji su karakteristični za ekspresionizam: strah, nemir, bol, krik, raspadanje stvarnosti, apsurd, tjeskoba, otuđenost. Učenici izdvajaju dominantne motive u Šimićevoj poeziji – ljubav i smrt, u njima se i s pomoću njih očituju početak i svršetak života. Učenici argumentiraju svoja mišljenja stihovima koji donose ekspresiju umjetničkoga osjećaja lirskoga subjekta, a koji se ostvaruje u govoru boja, zvuka i ritma. Izdvajaju stihove kojima oprimjeruju nevezani slobodni stih, sažetost izraza i izostavljanje interpunkcije.
Učenici tijekom predstavljanja rezultata svojega rada prikazuju ekspresivnost pjesničkoga izraza, svoja mišljenja argumentiraju stihovima iz pojedinih lirskih tvorevina, navode vizualne slike koje se jedinstvenom pjesničkom izrazu preobražavaju u ekspresiju duhovne stvarnosti, raščlanjuju značenja koja se vezuju uz pojedine boje, izdvajaju auditivne pjesničke slike, stvaranje ugođaja gradacijom i kontrastima. Učenici uspoređuju pjesme s obzirom na temu, temeljne motive, kompoziciju i činitelje pjesničkoga ritma. Analizirajte rezultate rada svake pojedine grupe i usmjerite učenike na njihovo vrednovanje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Za učenike s oštećenjem vida osigurajte pomoćnika koji će im opisati viđeno na ekranu. Prema potrebi zaustavljajte videozapis i provjeravajte razumijevanje ili ponavljajte ključne dijelove. Pažljivo odaberite pjesmu koju će čitati učenik s teškoćama i grafički je prilagodite. Pitanja za analizu unaprijed pripremite u pisanom obliku. Pitanja mogu biti oblikovana kao alternativna (odgovori su da − ne, točno − netočno) ili kao pitanja višestrukog izbora (učenik označava nalazi li se nešto u pjesmi ili ne nalazi). Na kraju, s pomoću rečenica iz pitanja, učenik može napisati analizu. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Canva i Prezi.
Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje tih digitalnih alata.
Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u radu u grupi te odredite pravila ponašanja tijekom učenja. Odredite i kriterije i postupke vrednovanja i samovrednovanja tijekom rada u grupi.
Važno je da u grupi budu učenici različitih osobina, kako bi mogli učiti jedni od drugih i
pružati podršku jedni drugima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka pročitaju lirske zapise Georga Trakla, analiziraju i interpretiraju, prema zadanim smjernicama za rad, nemir lirskoga subjekta, pejzažne motive koji se nižu u gradaciji boja, uz svaku boju povežu jednu emociju, kontraste i njihovo preneseno značenje. Učenici neka usporede kako se u Traklovoj i Šimićevoj poeziji konkretna stvarnost preobražava u ekspresiju lirskoga subjekta. Rezultate svojega rada učenici mogu usustaviti s pomoću digitalnoga alata Padlet.
Prikažite učenicima ekspresionizam u likovnoj umjetnosti, glazbi, kazalištu, filmu. Upitajte učenike o umjetničkim izrazima koji predstavljaju odgovor na predratnu psihozu i nepravedne društvene odnose početkom 20. stoljeća. Učenici iznose svoja promišljanja o kaosu i nemiru modernoga velegrada, u kojemu se pojedinac osjeća osamljenim i izgubljenim. Razgovarajte s učenicima o upućivanju na ravnodušnost svijeta i društva. Upitajte ih o suvremenim društvenim teškoćama, nedjelovanju i nebrizi koje pojedinac svakodnevno podnosi.
Učenici pristupaju mrežnoj stranici e-Lektire i posvećuju se čitanju Šimićeve poezije. Učenici, podijeljeni u grupe od četiri do pet učenika, odabiru, prema vlastitom viđenju i htijenju, Šimićeve poetske zapise o smrti i o siromasima iz pjesničke zbirke Preobraženja. Učenici analiziraju i interpretiraju Šimićev lirski zapis koji donosi socijalnu tematiku, društvenu problematiku Šimićeva vremena, socijalnu nepravdu, bunt pred egzistencijalnim pitanjima, bolesti, gladi, siromaštvu, ljudskoj nepravdi. Rezultate svojih promišljanja učenici usustavljuju s pomoću multimedijskoga alata Genially. Učenici, prema zadanim smjernicama za rad, provode analizu i interpretaciju Šimićevih lirskih pjesama: izdvajaju tematske riječi (stid, strah, otuđenost, usamljenost, nemoć, smrt, krik, šutnja, tjeskoba), predstavljaju odnos duha i tijela, osjećaje siromašnih, ironiju, groteskne pjesničke slike, raščlanjuju poruke i etička pitanja, izdvajaju stihove u kojima se prepoznaje osuda društvene nepravde, opisuju pokušaj borbe lirskoga subjekta sa smrću i njegov odnos prema smrti, njezinu demistifikaciju. U svoj digitalni interaktivni plakat učenici dodaju tekst, fotografije, crteže, videosadržaje, audiosadržaje. Tijekom kreativnoga izražavanja, istraživanja, surađivanja, učenici izdvajaju pjesničke postupke kojima obavijestan, hladan ton pisanja o smrti poprima osjećajna obilježja. Učenici navode ekspresionistička obilježja u poetskome tekstu i argumentiraju svoja mišljenja stihovima. Promišljaju o učestalim motivima, bojama, idejnom svjetonazoru i simbolici u Šimićevoj poeziji te s pomoću digitalnoga alata Canva izrađuju prijedlog naslovnice njegove zbirke poezije. Usmjerite učenike prema odabiru predloška, slika, okvira, ikona, naslova i njegova izgleda, pozadine, vlastitih datoteka. Učenici predstavljaju rezultate svojega rada i upućuju se u postupak vrednovanja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učenicima s oštećenjem vida osigurajte pomoćnika koji će im opisati viđeno u prezentaciji ili to možete vi učiniti. Prilagodite analizu pjesme individualnim učenikovim mogućnostima. Prema potrebi, pjesmu grafički prilagodite i ispišite. Razmotrite jače strane i interese učenika kako biste ih uključili u analizu i omogućili im da pronađu osobno značenje u pjesmi. Postavljajte im jednostavna pitanja o pjesmi, kako biste potaknuli razgovor i razumijevanje. Dopustite učenicima da izraze svoje mišljenje i tumačenje pjesme na način koji je za njih pristupačan. Koristite se grafikonima ili dijagramima za prikazivanje strukture pjesme, ritma ili ponavljajućih obrazaca. To može pomoći učenicima da vizualiziraju organizaciju pjesme i identificiraju njezine ključne elemente. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatima Genially i Canva. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka pogledaju izložbu skupine njemačkih ekspresionističkih slikara Plavi jahač, koja je predstavljena 1911. godine. Učenici mogu usporediti likovni izraz pojedinih ekspresionističkih slikara i Šimićev poetski izraz prema zadanim smjernicama za rad. Rezultate svojega rada učenici mogu postaviti s pomoću digitalnoga alata Genially.
Prikažite učenicima duh vremena uoči Prvoga svjetskog rata, kada se pojavljuju različiti umjetnički pokreti kao reakcija na tradiciju: u slikarstvu je riječ o kubizmu i početcima apstraktnoga slikarstva, u glazbi dolazi do dezintegracije tonalnoga sustava, a u književnosti se javljaju različiti smjerovi (primjerice, futurizam, ekspresionizam, dadaizam, nadrealizam). Usmjerite učenikova promišljanja prema osjećajima beznađa i nemoći, potaknutima ratnim zbivanjima, ugroženosti čovjekove egzistencije, otuđenja, oduzimanja temeljnih ljudskih prava. Učenici mogu navesti svoja mišljenja o tome kako su danas ostvarena temeljna ljudska prava i slobode bez obzira na čovjekovo podrijetlo, uvjerenja i način života i iznose svoje prijedloge njihova poboljšanja. Upitajte učenike o doživljaju pojedinih umjetničkih izraza, o osporavanju svega onoga što se u tradiciji smatralo lijepim, o suprotstavljanju onomu što je logično i razumljivo. Učenici mogu navesti primjere umjetničkih izraza u svojoj suvremenosti, a koji osporavaju tradiciju ili ostvaruju svojevrstan dijalog s tradicijom. Prikažite učenicima videonajavu kojom se pojedinac želi potaknuti na čitanje Šimićeve poezije, a koju možete pronaći na platformi YouTube. Učenici analiziraju poruke svoje vršnjakinje i izdvajaju temeljne značajke Šimićeve poezije.
Učenici pristupaju mrežnoj stranici e-Lektire i posvećuju se čitanju Šimićeve poezije. Podijeljeni u grupe od četiri do pet učenika odabiru, prema vlastitom viđenju i htijenju, Šimićeve poetske zapise o pjesniku i pjesničkome stvaranju iz pjesničke zbirke Preobraženja. Učenici analiziraju i interpretiraju Šimićev misaoni zapis na tematsko-motivskoj i izraznoj razini koji donosi viđenje lirskoga subjekta o odnosu pjesnika i svijeta. Učenici izdvajaju temeljne motive, povezuju ih uz izraze koji ih pobliže označavaju i uočavaju preneseno značenje temeljnih motiva. Izrađuju e-knjigu s pomoću digitalnoga alata Book Creator u koju upisuju svoje bilješke, mišljenja, dojmove, dodaju slike i multimedijske sadržaje. Učenici izdvajaju stihove koji donose kontrast kao temeljni pjesnički postupak te ga povezuju s odnosom pjesnik – svijet. Raščlanjuju doživljaj života lirskoga subjekta, njegovo prokletstvo, čežnju koja ga obuzima. Analiziraju simbole, smisao pjesničkoga poziva.
Razgovarajte s učenicima o ekspresionističkoj uporabi boje, raščlanite njezin značaj i potkrijepite mišljenja stihovima iz Šimićeve poezije. Učenici prikazuju duhovnu stvarnost lirskoga subjekta, analiziraju čime se ostvaruju pjesnički ritam, grafički raspored stihova, ponavljanja i odnos prema interpunkciji. Razgovarajte s učenicima o shvaćanju umjetnosti kao najintenzivnijega doživljaja svijeta i života koji proizlazi iz samoga umjetnika, iz njegova viđenja i doživljavanja svijeta. Učenici mogu iznijeti svoja viđenja umjetnosti u svojoj suvremenosti, svojevrsnom bijegu i odmaku od svakodnevlja. Upitajte učenike o lirskome subjektu u Šimićevoj poeziji i njegovu shvaćanju umjetnosti koja je samo subjektivna stvarateljeva istina i ne može biti angažirana i tendenciozna. Učenici zaključuju o lirskome subjektu koji shvaća umjetnost u smislu duhovnoga, unutarnjega doživljaja osjećanja života i svijeta, ali svijeta koji je oslobođen svega što je nevažno, nestvarno ili banalno. Upitajte ih o suvremenim umjetničkim izrazima i porukama. Učenici prikazuju potragu lirskoga subjekta za dubljim smislom čovjekova postojanja, njegovom biti. Usmjerite učenike u zapisivanje ekspresionističkih obilježja Šimićeve poezije: škrtost izraza, dojam krika, slobodan stih, grafička forma pjesme, kolorističnost, najčešće stilske figure (sinestezija, hiperbola, metafora), uranjanje u sadržaje svijesti lirskoga subjekta i argumentiranje svojih mišljenja stihovima. Uputite učenike u odabir Šimićevih stihova i njihovo kreativno i vizualno postavljanje u virtualnoj galeriji s pomoću digitalnoga alata Artsteps. Usmjerite učenike tijekom izrade virtualne izložbe koja je prikazana virtualnom šetnjom galerijom, a tijekom koje se razgledaju izlošci poput slika, videosadržaja, 3D objekata, teksta. Učenici sami kreiraju i organiziraju prostor svoje virtualne galerije, poziciju izložaka i redoslijed razgledavanja. Usmjerite učenike tijekom odabira naziva svoje virtualne izložbe koja odražava domete Šimićeva stihotvorenja: vrijeme patnje, pjesnikovo prokletstvo, vječnost, smirenje, smrt. Učenici predstavljaju Šimićevu poeziju, pjesničku imaginaciju koja prikazuje uznemirenost lirskoga subjekta, ljepotu života, osmišljeni život, pobjedu nad prolaznošću te vrijeme patnje, prokletstvo lirskoga subjekta, vječnost, smirenje, smrt tijekom virtualne šetnje galerijom. Tijekom razgledavanja komentirajte, vrednujte i podijelite izložbu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i na obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, s edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Učeniku s oštećenjem vida osigurajte pomoćnika koji će mu opisati viđeno u prezentaciji ili videozapisu.
Prilagodite analizu pjesme prema individualnim učenikovim potrebama. Prema potrebi pjesmu grafički prilagodite i ispišite (povećajte font Arial, Verdana, Comic Sans na 14pt i veći, stavite prored između rečenica, lijevo poravnanje). Stavite pozadinu i boju teksta koji ga čine lako čitljivim i stvaraju jasan kontrast. Razmotrite učenikove jače strane i interese, kako biste ga uključili u analizu i omogućili mu da pronađe osobno značenje u pjesmi. Postavljajte jednostavna pitanja o pjesmi, kako biste potaknuli razgovor i razumijevanje. Dopustite učenicima da izraze svoje mišljenje i tumačenje pjesme na način koji je za njih pristupačan. Koristite se grafikonima ili dijagramima za prikazivanje strukture pjesme, ritma ili ponavljajućih obrazaca. To može pomoći učenicima da vizualiziraju organizaciju pjesme i identificiraju ključne elemente. Provjerite znaju li se učenici koristiti digitalnim alatom Book Creator. Izradite pisane ili slikovne upute za njegovo korištenje.
Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u suradničkom učenju te odredite pravila ponašanja tijekom suradničkog učenja. Odredite i kriterije i postupke vrednovanja i samovrednovanja ponašanja tijekom rada u paru/skupini/timu.
Važno je da u paru/skupini/timu budu učenici različitih osobina, kako bi mogli učiti i
pružati podršku jedni drugima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici neka istraže Šimićevo pokretanje časopisa Vijavica, Juriš, koji pokreće pod utjecajem bečkoga ekspresionističkog časopisa Der Sturm, Književnik te njegove programatske tekstove.
Učenici mogu pristupiti mrežnoj stranici Šimićevi susreti i istražiti suvremene likovne i pjesničke izraze koji su nadahnuti Šimićevom pjesničkom imaginacijom. Učenici mogu izdvojiti temeljne motive, simbole, opisati suvremeni umjetnički izraz te zaključiti o svojevrsnom dijalogu sa Šimićevim lirskim zapisom.
Antologija novije hrvatske lirike (1934). Ur. Kombol. Mihovil. Zagreb: Minerva.
e-Lektire. Zagreb: CARNET.
Flaker, Aleksandar (1976). Stilske formacije. Zagreb: Sveučilišna naklada Liber.
Flaker, Aleksandar (1968). Književne poredbe. Zagreb: Naprijed.
Flaker, Aleksandar; Škreb, Zdenko (1964). Stilovi i razdoblja. Zagreb: Matica hrvatska.
Frangeš, Ivo (1987). Povijest hrvatske književnosti. Zagreb. Ljubljana: Nakladni zavod Matice hrvatske. Cankarjeva založba.
Hrvatska moderna lirika (1933). Ur. Tadijanović, Dragutin; Delorko, Olinko. Zagreb: Zagrebačka privredna štamparija.
Jelčić, Dubravko (2004). Povijest hrvatske književnosti. Tisućljeće od Baščanske ploče do postmoderne. Zagreb: Naklada Pavičić.
Milanja, Cvjetko (2000). Pjesništvo hrvatskog ekspresionizma. Zagreb: Matica hrvatska.
Pandžić, Vlado (2001). Govorno i pismeno izražavanje u srednjoj školi. Zagreb: Profil International.
Šimić, Antun Branko (2008). Izabrane pjesme. Zagreb: Matica hrvatska.
Šimić, Antun Branko (2005). Preobraženja i izabrane druge pjesme. Zagreb: Profil International.
Visinko, Karol (2014). Čitanje - poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.
Visinko, Karol (2010). Pisanje - jezično izražavanje u nastavi hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.
https://www.youtube.com/watch?v=G33sj94RqXU
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.