Predložite učenicima da u školu donesu neke proizvode iz svoga kućanstva na kojima su upute. Neka ih na satu pročitaju i izdvoje imperative: primjerice „Prije čišćenja stavite masku...“, „Otopite maslac, napravite umak...“ Porazgovarajte s učenicima kakvim tekstovima pripadaju te upute i potaknite ih na to da zaključe da se radi o obavijesnim tekstovima. Potaknite ih na to da imperative koje su pronašli zabilježe na ploču te im odrede glagolsko lice i broj. Pitajte učenike može li se svakom glagolskom obliku odrediti lice. Potaknite ih na to da dođu do zaključka da osim ličnih glagolskih oblika postoje i nelični (infinitiv, glagolski pridjevi). Razgovarajte o glagolima koji se nalaze na ploči. Potaknite učenike na to da objasne značenje tih glagola (stavite, otopite, napravite) i da dođu do zaključka kako se imperativima kazuje zapovijed (lat. imperare = zapovjediti), ali i molba, zahtjev, opomena, poticaj, savjet, upozorenje, prijedlog, preporuka, uputa i sl. Podijelite učenike u tri grupe. Prva grupa neka ima zadatak sjetiti se gdje se u svakodnevnom životu mogu naći imperativi. Ako se učenici ne mogu u prvom trenutku sjetiti sličnih primjera, ponudite im rečenice s imperativima kojima trebaju objasniti značenje, primjerice: Zatvarajte vrata!, Nosite maske!, Ne naginjite se kroz prozor!, Ne pušite!, Usporite!, Ne gazite po travi!, Ne kupajte se u šljunčarama!, Ne bacajte smeće!, Podržite nas!, Dođite na otvorenje!, Glasajte!, Sudjelujte!, Sjednite!, Poslužite se!, Sakupljajte bodove!, Uštedite!, Skrenite lijevo!. Druga skupina neka osmisli kako se može sporazumijevati imperativima uz pomoć neverbalnih sredstava komunikacije (gestama, mimikom). Jedan učenik unutar grupe treba pokazivati primjerene geste/mimike, a ostali učenici unutar grupe tu gestu/mimiku povezati s pripadajućim imperativom. Trećoj grupi uz pomoć digitalnog alata Teams podijelite poveznice na videozapise nekoliko reklama u kojima se javljaju imperativi, primjerice reklamu za parfem Yves Saint Laurent: „Živite slobodno, prema svojim pravilima!“ ili reklamu za Cedevita bombone: „Probaj pojesti samo jedan!“ ili reklama za čokoladicu: „Nemoj misliti na torticu!“ Potaknuti tim primjerima neka učenici osmisle reklamni slogan za proizvod prema svojemu odabiru i također ga podijele uz pomoć digitalnoga alata Teams. Upozorite učenike da njihovi slogani moraju sadržavati imperative. Upozorite ih i na pisanje pravopisnih znakova uz imperative (zarez, uskličnik).
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Nekim učenicima s teškoćama upute na proizvodima bit će teško čitljive (presitna slova, prezasićen tekst). Prilagodite aktivnost na način da tekst s proizvoda prepišete i grafički uredite. Možete pripremiti neku veliku kutiju koja će predstavljati neki proizvod i na nju nalijepiti upute za korištenje koje će biti lako čitljive svim učenicima u razredu.
Ponovite što je to imperativ, glagolsko lice ili broj. Napravite kratak podsjetnik koji će biti stalno vidljiv učenicima i na koji ćete ih moći upućivati prilikom izvođenja aktivnosti. Rečenice s imperativnima možete potkrijepiti sličicama koje će olakšati sudjelovanje u aktivnosti. Isto učinite i s neverbalnim sredstvima koje učenici još teže razumiju. Sličice možete iskoristiti i u završnoj aktivnosti ako se učenici ne mogu samostalno dosjetiti koju bi gestu pokazali. Učenici s oštećenjem vida u završnoj aktivnosti mogu sudjelovati tako da im pomoćnik opiše gestu ili izraz lica učenika koji pokazuje.
Provjerite znaju li učenici koristiti navedene digitalni alat: Teams. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Razgovarajte s učenicima o zdravoj prehrani. Potaknite ih na rad u parovima. Neka u digitalnom alatu Padlet napišu recept za omiljeni zdravi obrok (voćnu/povrtnu salatu, osvježavajući napitak smoothie i sl.), a zatim poveznicu na digitalni alat podijele s ostalim učenicima koji u svim receptima trebaju podcrtati glagole u imperativu i odrediti im glagolsko lice i broj. Možete (prema spomenutim receptima) organizirati pravljenje voćnih salata ili zdravih napitaka u školi. Napravljene napitke i voćne salate učenici mogu podijeliti učenicima iz ostalih razreda tijekom odmora.
Razgovarajte s učenicima o tome kada se u svakodnevnome životu služimo kondicionalima, primjerice kada izražavamo želje. Potaknite ih na to da u parovima uz pomoć predložaka digitalnoga alata Canva naprave uskrsne čestitke. Naglasite da u svakoj mora biti najmanje jedan kondicional prvi. Učenici čestitke mogu prezentirati na platnu u razredu, a ostali učenici u njima trebaju pronaći traženi glagolski način. Svaki pronađeni kondicional prvi trebaju zapisati u prvi stupac tablice u bilježnici. Kada završi prikazivanje čestitaka, trebaju u drugi stupac tablice od svakoga kondicionala prvog napraviti kondicional drugi u istom licu i broju. Čestitke možete ispisati da ih učenici mogu međusobno darivati jedni drugima. Možete organizirati izbor najljepše čestitke. Pripremite i prigodnu nagradu za najbolju čestitku (učenici glasanjem biraju koja im je čestitka najbolja). Potaknite učenike na to da na mreži istraže pravilan način pisanja imena blagdana, riječi iz poštovanja i sl. Ponudite im poveznicu na Hrvatski pravopis.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Ponovite što je to kondicional, a kratka definicija s primjerom neka bude stalno vidljiva učenicima (npr. neka velika slikovna čestitka s najboljim željama).
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatom. Možete izraditi pisane ili slikovne upute za korištenje. Zadatak može biti preoblikovan i kao rad u paru kako bi učenik s teškoćama imao vršnjačku podršku prilikom izrade čestitki. Rješavanje zadatka u tablici upotpunite primjerima. Možete smanjiti broj riječi koje učenici imaju zadatak pretvoriti iz jednog oblika u drugi. Vodite računa o tome da prilikom darivanja čestitki učenik s teškoćama ne bude isključen.
Za neke učenike bit će potrebno prilagoditi istraživanje na mrežnoj stranici Hrvatski pravopis. Uputite ih na točno određenu poveznicu, riječ, smanjite količinu informacija za istraživanje. Poučite ih na koji način mogu pretraživati navedenu mrežnu stranicu.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike na to da organiziraju humanitarnu akciju za pomoć potrebitima u lokalnoj zajednici. Zajedno organizirajte prikupljanje ispuhanih jaja od kojih ćete s učenicima izrađivati uskrsne ukrase. Potaknite učenike na to da pripreme plakat o humanitarnoj akciji. Neka na plakatu bude najmanje pet imperativa koji će poslužiti kao poticaj za sudjelovanje u akciji. Organizirajte prodaju ukrasa u školi ili izvan nje, a skupljena sredstva i preostale ukrase donirajte staračkim domovima ili udrugama za djecu s posebnim potrebama.
Potaknite učenike na to da uz pomoć digitalnog alata Coggle naprave interaktivnu umnu mapu glagolskih načina. Neka se klikom na pojedini glagolski način otvori tvorba pojedinoga glagolskog načina te česti i ogledni primjeri. Svoje umne mape mogu podijeliti s ostalim učenicima uz pomoć digitalnog alata One Note. Podijelite učenike u nekoliko grupa. Neka prva grupa istraži na mreži kada je, gdje i zašto započela inicijativa Sat za planet Zemlju (Earth Hour u Sydneyju 2007. godine nastala je kao građanska inicijativa u znak prosvjeda protiv klimatskih promjena, kao simbolički čin podrške Zemlji). Potaknite učenike druge grupe na pisanje tekstova trodijelne strukture i pjesama s ekološkim porukama. Potaknite učenike treće grupe da uz pomoć digitalnog alata Genially izrade plakate s ekološkim porukama. Upozorite učenike na to da ti tekstovi moraju biti zasićeni imperativima i kondicionalima. Potaknite učenike četvrte grupe da na mreži istraže pjesme s ekološkim porukama, a mogu i uz pomoć učitelja Glazbene kulture uglazbiti neke vlastite pjesme i naučiti ih pjevati. Učenici pete grupe mogu uz pomoć učitelja Biologije u dvorištu škole zasaditi stablo. Zatim zajedno s učenicima organizirajte projektni dan pod naslovom Sat za planet Zemlju. Neka svi učenici ukrase predvorje škole plakatima i fotografijama prekrasnih pejzaža. U večernjim satima posljednje subote u ožujku okupite se sa svojim učenicima u predvorju škole, ugasite svjetla i jedan sat pod svjetlima svijeća organizirajte čitanje i slušanje vlastitih sastavaka i pjesama. Svijećnjake možete s učenicima izraditi od recikliranih staklenki i na taj način poslati poruku o važnosti održivoga razvoja. Po povratku u učionicu potaknite učenike na to da napišu vijest o organizaciji i provođenju Sata za planet Zemlju i objave je na mrežnim stranicama škole.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Ponovite što su to glagolski načini. Prije početka rada s učenikom možete napraviti jednostavnu skicu onoga što treba ili želi izraditi. Ako je potrebno, učeniku s teškoćama osigurajte vršnjačku podršku.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike na razmišljanje da se o dobrobiti našega planeta treba razmišljati svaki dan (ne samo na Dan planeta Zemlje). Potaknite ih da misao Nije dovoljno posaditi, treba i zalijevati shvate u prenesenom značenju − veza s prirodom treba biti dio našega identiteta, ne samo jednokratan, simboličan čin. Neka u parovima istraže na mreži prirodne katastrofe (poplave, bujice, erozije, oluje, suše, toplinske valove, požare, porast temperature zraka, rast razine mora, topljenje leda) kojih je u suvremeno doba sve više i zajednički pripreme uz pomoć digitalnog alata PowerPoint prezentaciju na temu Vratimo se suživotu s prirodom!. U prezentaciji mogu biti slike, ali i videozapisi. U tekstu se uz svaki slajd treba naći najmanje jedan imperativ i najmanje jedan kondicional. Neka svoju prezentaciju podijele slanjem poveznice na mrežnu stranicu škole. Potaknite učenike da svojim mobilnim telefonima snime i montiraju nekoliko kadrova dokumentarnoga filma o događanjima tijekom projektnoga dana opisanoga u prethodnoj aktivnosti. Snimljeni materijal mogu objaviti na mrežnoj stranici škole.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.