Razgovarajte s učenicima o tome zašto je važno znati dobro govoriti, ali i pravilno pisati. Može li zbog pogrešaka u pisanju pravopisnih znakova, velikoga i maloga početnoga slova, glasova č, ć, dž, đ, ije, je i sl. doći do zabune u sporazumijevanju? Potaknite učenike na to da se prisjete nekih primjera iz svakodnevnoga života kod kojih je došlo do nesporazuma (primjerice Molim lijepo, pišite! / Molim, lijepo pišite!; Ne želim to vidjeti. / Ne, želim to vidjeti.; Varaždinske toplice / Varaždinske Toplice; sljedeći/slijedeći, brijači/brijaći i sl.) Potaknite učenike na zaključak o važnosti dobroga poznavanja jezika u svakodnevnome životu. Pripremite s učenicima u digitalnom alatu Pixton strip s „praznim“ oblačićima. Neka učenici rade u parovima i dogovaraju se o tome što će i kako upisati u oblačić. Upozorite ih na to da kod upisivanja dijaloga i monologa paze na pravopisne znakove (upitnik, uskličnik, zarez). Uputite ih na to da se u dijalozima i monolozima moraju poslužiti usklicima i vokativima te da paze na pisanje zareza uz usklik i vokativ. Raspravite zajednički gdje su i zašto stavili pojedini pravopisni znak. Razgovarajte s učenicima o tome imaju li problema kod razlikovanja glasova č i ć . Osvijestite artikulaciju glasova č i ć (neka učenici razmišljaju o položaju jezika u ustima za vrijeme izgovora pojedinoga glasa). Razgovarajte s njima o razlikovanju ta dva glasa uz pomoć minimalnih parova, primjerice spavačica/spavaćica. Pripremite u digitalnom alatu Wizer interaktivne listiće uz pomoć kojih možete provjeriti koliko učenici razlikuju glasove č/ć, ije/je te dž/đ. Učenici mogu popunjavati praznine (upisivati potrebno slovo ili znak), rješavati zadatke višestrukog izbora, primjerice pronaći točno/netočno napisanu riječ ili načiniti umanjenice od ponuđenih imenica pazeći na pisanje glasova ije/je/e/i i sl.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Pri navođenju primjera pogrešaka u razumijevanju pročitanog istaknite drugom bojom ili podebljavanjem pravopisne znakove, veliko i malo početno slovo, glasove č, ć, dž, đ, ije/je koji se razlikuju u primjerima.
Strip s praznim oblačićima za neke će učenike biti potrebno prilagoditi na sljedeće načine: povećati oblačić kako bi učenici imali dovoljno mjesta za pisanje, unutar oblačića napraviti crtovlje za pisanje, u oblačiće upisati početak rečenice koju učenici mogu dopuniti ponuđenim odgovorima. Prije početka rada provjerite je li učenik razumio situaciju koju strip prikazuje.
Za neke učenike bit će potrebno suziti istraživanje na mreži. Uputite ih na točno određenu stranicu ili im glagoljičku azbuku pripremite već ispisanu, uvećanu, uz pojašnjenja ako je potrebno.
Učenici s oštećenjem vida mogu izrađivati glagoljičke inicijale od gline ili npr. savijanjem aluminijske folije. Pisanje pisma glagoljicom za ove učenike možete pojednostaviti tako da napišu samo jednu riječ ili svoje ime izrađujuće slova od folije ili lako savitljive žice.
Nekim učenicima s teškoćama moglo bi biti izazovno napisati kriminalističku priču.
Možete im pomoći započetim rečenicama ili pričom po nizu slika koje oni moraju opisati i tako napraviti priču.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Organizirajte projektnu nastavu pod nazivom Učimo pravopis igrajući se. Ponudite učenicima nekoliko zadataka. Neka odaberu onaj koji ih najviše zanima. Prvi zadatak je u digitalnom alatu Kahoot pripremiti kviz u kojemu će samostalno osmisliti zadatke za provjeru poznavanje glasova č, ć, dž, đ, ije, je (po uzoru na zadatke koje su rješavali u osnovnoj aktivnosti). Poveznicu za svoj kviz mogu podijeliti uz pomoć digitalnog alata Teams. Drugi zadatak je uz pomoć digitalnog alata Puzzel.org − učenje kroz igru osmisliti osmosmjerku u kojoj je potrebno pronaći riječi u kojima se nalaze glasovi č, ć, dž, đ, ije, je . Poveznicu na svoju osmosmjerku također mogu podijeliti uz pomoć digitalnog alata Teams. Možete im ponuditi i zagonetke čije rješenje sadrži glasove č/ć, primjerice: "Ima brke, djed nije. Mlijeko pije, dijete nije." (rješenje je mačka); "Mi smo četiri brata, jedan drugog hvata. Sve ceste smo vidjeli, još se nismo sreli." (rješenje su kotači); "Svileno krilce, skriveno rilce. Kad te ubode, eto nezgode. Ali i slasti kad te počasti." (rješenje je pčela); "Pliva u vodi, po kopnu hodi, a iz kuće ne izlazi." (rješenje je kornjača). Zatim možete potaknuti učenike da suradnički osmisle nekoliko zagonetki čija će rješenja sadržavati glasove č/ć ili dž/đ. Svoje zagonetke mogu objaviti na mrežnim stranicama škole.
Potaknite učenike da uz pomoć digitalnog alata NatGeo MapMaker pristupe karti grada (prema vlastitu odabiru) na kojoj su označene ulice. Kartu mogu prikazati na platnu u razredu i u mislima putovati nepoznatim gradom. Uz pomoć alata za crtanje mogu ucrtati put kojim se kreću. Zatim ih potaknite na to da u digitalnom alatu Word napišu priču koja će se događati na ulicama toga grada (podsjetite ih na roman Ivana Kušana Koko u Parizu). Uputite ih na to da svoje priče pravopisno provjere uz pomoć digitalnog alata Ispravi.me − provjera pravopisa online.
Potaknite učenike na to da u parovima naprave prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint o mjestima koja su posjetili. Na svakome slajdu treba biti fotografija s opisom (učenici moraju pritom paziti na pravopisnu točnost u pisanju naziva gradova, ulica, građevina i sl.).
Pripremite u digitalnom alatu Wordwall interaktivnu igru kojoj je cilj provjera poznavanja pravopisnih pravila (veliko početno slovo u imenima kontinenata, država, naseljenih mjesta i zavičajnih mjesta te pravila za pisanje pravopisnih znakova). Možete osmisliti igru Točno ili netočno, Anagram (povlačenje slova na odgovarajuće mjesto), Spoji (spajanje oglednih primjera s pravopisnim pravilom) i sl.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Prilagodite opseg pismenoga zadataka za učenike sa specifičnim teškoćama u učenju. Neki učenici s teškoćama mogu pisati priču po nizu slika koji ćete im ponuditi uz kartu grada. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Pravila pisanja imena ulica i gradova izradite u obliku podsjetnika s primjerima koji će biti stalno dostupni i vidljivi učenicima.
Zadatke u interaktivnim listićima prilagodite od lakšega k težem, neka budu zastupljeni zadatci različite složenosti te zadatci u kojima ne treba puno pisati (točno/netočno, zaokruživanje).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Primjena digitalnih tehnologija u radu s učenicima s teškoćama:
Potaknite učenike na to da u digitalnom alatu NatGeo MapMaker izrade zemljovid zamišljene države Čudozemlje u koji trebaju upisati izmišljena imena naseljenih mjesta i zavičajnih mjesta. Uputite ih na to da sva imena moraju biti višerječna, a neka trebaju sadržavati i prijedlog/veznik. Upozorite ih na primjenu pravopisnih pravila za pisanje imena. Uz ime svakoga grada trebaju u digitalnom alatu Pixton osmisliti i nacrtati njegov grb. Neka zemljovide ispišu i njima ukrase panoe u razredu ili ih objave uz pomoć digitalnog alata Book Creator.
Pripremite učenicima interaktivnu igru „lov na blago". Možete se poslužiti digitalnim alatom Goose Chase. Učenike podijelite u tri grupe. Junak (avatar pojedine grupe) u svojoj potrazi za blagom nailazi na izazove/zadatke koje mora riješiti da bi napredovao prema cilju (primjerice prema oslobođenju princeze Čudozemlje). Pripremite različite tipove pravopisnih zadataka: višestruke odabire, nadopunjavanje, upisivanje, povezivanje i sl. Pri rješavanju zadataka učenici se mogu služiti Hrvatskim pravopisom i Hrvatskim mrežnim rječnikom − Mrežnikom Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje. Učenici svoje odgovore mogu slati u pisanom obliku uz pomoć svojih mobilnih telefona. Razgovarajte o uspjehu u igri, a zatim potaknite učenike na to da uz pomoć digitalnog alata Goose Chase naprave svoj „lov na blago" s pravopisnim zadatcima koje će sami osmisliti. Neka svoju igru objave na mrežnim stranicama škole i prate uspjeh učenika iz drugih razreda u njezinu rješavanju. Mogu pojedincima, koji će igrati, slati dodatne informacije i upozorenja ili davati bonus bodove, a pobjednicima mogu uručiti nagradu.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite slikovne ili pisane upute za korištenje. Pažljivo birajte grupu u koju ćete uključiti učenika s teškoćama. Učeniku dajte jasnu ulogu u grupi, a zadatke/izazove možete prilagoditi tako da točno odredite koje od njih rješava učenik s teškoćama (prilagodite ih, pojednostavite, preoblikujte ovisno o učenikovim mogućnostima i prethodnim znanjima). Važno je da učenik s teškoćama može i zna odgovoriti na pitanje i tako pridonijeti uspjehu svoje grupe.
U kreiranju igre za učenika s teškoćama predvidite vršnjačku podršku pri kreiranju zadataka.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Uputite učenike na to da na mreži pronađu pravopisne igre na stranici Hrvatskoga mrežnoga rječnika gdje će moći ponoviti poznavanje glasova č, ć, dž, đ, ije, je. Ponudite im nekoliko zadataka od kojih mogu odabrati onaj koji im je najzanimljiviji. Prvi je zadatak osmišljavanje teksta trodijelne strukture (priče) s naslovom "Na č". Tekst treba biti zasićen riječima koje sadrže slovo "č", primjerice: Čitala četiri čitača časopis... Drugi zadatak je pisanje priče naslova "Na ć". Mogu napisati priču zasićenu slovom "dž" ili pak slovom "đ". Učenici trebaju paziti i na smisao priče. Uputite ih da prije pisanja naprave plan. Možete im ponuditi motivacijske riječi za "ć": biće, cvijeće, kuća, obuća, odjeća, pamćenje, piće, pluća, smeće, sreća, svijeća, vrućina, zadaća, krevetić, kutić, noć, peć, pomoć, ponoć, putić, vjetrić i sl. Ponudite im i motivacijske riječi na "č ": čajnik, čaj, čarapa, čarolija, čekanje, čelo, čep, četka, čip, čitanka, čitanje, čokolada, čovjek, čudo, čuperak, čuvar, doček, ječam, kičma, mačka, način, naočale, običaj, ploča, početak, pučina, čitač, kopač, krojač, mač, meč, obruč, otvarač, pekač, pjevač, riječ i sl. Isto im tako možete im ponuditi motivacijske riječi za "dž": džem, džemper, džip, džudo, džungla, bedž, budžet, menadžer, narudžba, patlidžan, pidžama, srdžba, udžbenik te za "đ": đak, đon, đurđica, buđenje, događaj, građanin, građenje, građevina, grožđe, hlađenje, leđa, mađioničar, oslobođenje, rođak, vođa i sl. Uputite ih na mrežno izdanje Školskog rječnika hrvatskoga jezika Instituta za hrvatski jezik i jezikoslovlje i na pravopisni rječnik Hrvatskoga pravopisa. Neka pročitaju svoje priče, a za vrijeme njihova čitanja ostali učenici mogu brojati riječi koje odgovaraju zadanom zadatku.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.