Predmet
Hrvatski jezik 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Lik po lik – mozaik

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 6

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • pripovijetka
  • književni lik
  • strip
  • karakterizacija lika postupkom
  • književni portret lika
  • strategija predviđanja
  • bogaćenje rječnika

Što je za večeru?

Odaberite pripovijetku na temelju koje možete provesti strategiju predviđanja s obzirom na naslov pripovijetke i nekoliko glavnih motiva. Nakon što nekoliko učenika iznese svoje predviđanje o temi pripovijetke, potaknite učenike na to da izaberu koje im se predviđanje najviše svidjelo ili koje bi željeli da se ispuni. Razgovarajte o tome zašto žele baš izabrano predviđanje. Zatim učenici čitaju pripovijetku i razgovaraju o doživljaju nakon čitanja. Uočavaju temu, slijed radnje, pripovjedača i pripovjedne tehnike te karakteriziraju glavne likove.

Podijelite učenike u grupe i u svakoj grupi neka jedan učenik bude domaćin, a ostali su njegovi gosti na večeri i pritom predstavljaju likove iz pripovijetke. Na temelju motiva iz pripovijetke u zajedničku mrežnu bilježnicu One Note neka osmisle jelovnik, opišu kako bi se gosti i domaćin odjenuli, kako bi se ponašali i sl. Zajedničkom raspravom i procjenom mogu oblikovati najbolji jelovnik. Potaknite ih na to da svoja razmišljanja obrazlažu i potkrepljuju tekstom. Neka pronađu odgovarajuće besplatne slike na mreži, primjerice u digitalnoj zbirci besplatnih fotografija Pixabay te ih učitaju u zajedničku mrežnu bilježnicu. Zatim neka svoja rješenja uz obrazloženja izlože i pokažu drugim grupama.

Zatim ih podijelite u nove grupe: jedna grupa priprema jelovnik u digitalnom alatu Word te ga ispisuje. Druga grupa učenika priprema pozivnice za goste u digitalnom alatu PowerPoint i šalje ih e-poštom. Treća grupa priprema prostoriju, odnosno uređuje učionicu. Kada grupe oblikuju svoje zadatke, prikazuju ih u razredu i komentiraju, a posljednja, četvrta grupa priprema scensku igru kojom će odglumiti likove iz pripovijetke koji će sudjelovati u večeri.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Materijal za čitanje prilagodite odgovarajućom veličinom fonta (Arial ili Comic Sans, veličina 12 – 18), razmakom između redaka, prilagođenom dužinom. Odaberite odgovarajuću boju lista ili omogućite korištenje folija u boji za odgovarajući kontrast između teksta i pozadine. Tekst možete podijeliti u nekoliko kraćih dijelova.

Produžite vrijeme za aktivnost čitanja. Prethodno upoznajte učenika sa sadržajem teksta.
Pitanja postavljajte glasno i jasno, jedno po jedno. Postavljajte pitanja koja zahtijevaju kraće odgovore, uz mogućnost dopunjavanja započetih rečenica.

Jasno definirajte ulogu učenika s teškoćama prilikom rada u grupi. Pozitivno osnažite učenika – učenik neka sudjeluje u grupnim aktivnostima u područjima u kojima je uspješan. Potičite prihvaćanje različitosti te razrednu, vršnjačku pomoć učenicima s teškoćama. Učenika s teškoćama ne izlažite stresnim situacijama.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: One note, Pixabay, PowerPoint i Word.

Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu uprizoriti večeru tako da se podijele na uloge: kuhar, konobar i glavni lik, a scenska se igra odvija u školskoj kuhinji. Učenik u suradnji sa školskom kuhinjom priprema jelo, konobar dočekuje i smješta glavnoga junaka, a on blaguje. Nakon što prizor završi, učenici publici (drugim učenicima) objašnjavaju svoje postupke: kuhar objašnjava koje je jelo izabrao i zašto je ono primjereno za glavnoga junaka; konobar objašnjava pravila bontona u restoranu, glavni junak objašnjava kakva mu je bila večera, je li zadovoljan i sl., pri čemu se nadovezuje na svoje osobine iz pripovijetke.

Nastavna aktivnost za predmet X

Što je za večeru?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik predviđa temu i radnju pripovijetke na temelju naslova i motiva.
  • Učenik čita pripovijetku i uočava njezina obilježja.
  • Učenik aktualizira likove u zajedničkoj mrežnoj bilježnici.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Osobine na razne načine

Razgovarajte s učenicima o postupcima likova s ciljem aktivnoga bogaćenja njihova rječnika. Ponudite im slikovitije i manje svakodnevne izraze vezane uz osobine likova. Učenici neka izaberu nekoliko takvih izraza i upotrijebe ih u novom kontekstu.

Potaknite učenike na izradu zajedničke igre. Neka učenici u paru pronađu jednu fotografiju u digitalnom alatu Pixabay i osmisle četiri slikovita pridjeva kojima se može opisati ta fotografija. Sve pridjeve objedinite i napravite špil karata koje će s jedne strane imati po jedan pridjev. Kada sve ispišete, možete napraviti natjecanje: podijelite učenike u grupe po troje ili četvero učenika. Svaki učenik dobiva jednu sliku i četiri karte. Ako učenik može opisati fotografiju rabeći sve četiri karte, odnosno sva četiri pridjeva – pobjeđuje. Ako ne može iskoristiti sva četiri pridjeva, vraća neupotrijebljene karte i uzima onoliko novih koliko je vratio te čeka novi krug kako bi opisao fotografiju. Igra se nastavlja sve dok prvi učenik ne opiše fotografiju služeći se svim četirima pridjevima. Pobjednici ulaze u finalna natjecanja, a najboljem učeniku može se upisati povratna informacija o uspješnoj kreativnoj primjeni i aktualizaciji bogatoga rječnika.

Učenici zatim s pomoću digitalnog alata Crossword Labs izrađuju križaljku osobina lika te poveznicu dijele drugim učenicima putem zajedničke razredne grupe. Rješavajući križaljke, učenici uvježbavaju razumijevanje pročitanoga teksta i novih riječi te bogate rječnik.

Zatim usmjerite učenike na uočavanje različitih vrsta karakterizacije lika. Potičite učenike na kreativno razmišljanje te postavite pitanje što bi lik drugačije učinio da je umjesto neke osobine imao njoj kontrastnu osobinu. Nakon razgovora učenici pred razredom izvode jednominutni monolog lika iz određenoga dijela radnje. Nakon izvedbe učenici kratko komentiraju iznoseći posebno uspješne dijelove monologa te savjetujući što bi učenik mogao bolje napraviti.

Kod kuće mogu odabrati jednu scenu iz pripovijetke i napraviti lutkice od kartona, starih čarapa, vune, kuhača i sl., postaviti scenu, snimiti je i podijeliti u razrednoj grupi na zajedničkome kanalu MS Teams kako bi potaknuli raspravu i vršnjačku procjenu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Pri učenju novih riječi pomozite učenicima slikovnim primjerima / vizualnom podrškom za usvajanje nove riječi / bogaćenje rječnika. Upotrebu nove riječi u novome kontekstu također možete potaknuti slikovnim prikazom.

Za rad u paru odaberite učenika koji će biti pozitivna podrška učeniku s teškoćama. Igra s kartama i javno govorenje mogli bi biti izazovni za učenike s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije. Aktivnost možete prilagoditi tako da smanjite broj karata/pridjeva koje moraju složiti u rečenicu.

Za izradu križaljke s učenikom prvo zapišite riječi koje treba staviti u križaljku. Možete smanjiti broj pojmova za opisivanje.

Učenik može izraditi i slikovnu križaljku (slika = riječ u križaljci).

U alatu Word Search Labs mogu izraditi osmosmjerku. Izrada osmosmjerke može biti zamjenska aktivnost jer nema potrebe za opisivanjem pojmova.

Prije aktivnosti uočavanja kontrastnih osobina likova provjerite znaju li učenici što znači kontrast. Pomozite im primjerima riječi suprotnoga značenja.

Ne izlažite učenika javnome govoru ako on to ne želi.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima: Crossword Labs i MS Teams. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici rade u parovima i mogu istražiti tko je psihijatar i na koji način on pomaže osobama kojima je potrebna pomoć. Zatim uprizore odlaske likova iz romana psihijatru. Trebaju jasno osmisliti koje probleme lik ima i na koji će ih način prikazati psihijatru te kako on reagira. Možete učenicima zadati smjernice poput humorističnoga ili ozbiljnoga pristupa. Učenici trebaju snimiti kratak videozapis u kojem će prikazati nekoliko isječaka iz razgovora lika sa psihijatrom.

Nastavna aktivnost za predmet X

Osobine na razne načine

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik bogati rječnik.
  • Učenik kreativno promišlja osobine likova.
  • Učenik izvodi monolog pred razredom.
  • Učenik postavlja scenu prema pročitanom tekstu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Deveta umjetnost

Prikažite učenicima nekoliko stripova ili neka ih sami donesu od kuće (ako ih imaju) ili posude u knjižnici kako bi mogli ponoviti obilježja stripa. Navedite ih na to da uoče podjelu na kvadratiće i slobodu pri njihovoj izradi, kao i različite vrste oblačića i malo teksta te onomatopejske zvukove, različite kadrove i planove. Pripremite veliku neprozirnu vreću u koju ćete staviti različite predmete koji mogu biti povod za stvaranje. Pozovite učenike da zavuku ruku u vreću i odaberu jedan predmet. Prije nego što ga izvuku, neka ga opisuju i predviđaju na temelju taktilnoga poticaja. Nakon što svi učenici izvuku predmet, trebaju nacrtati kratak strip u kojem će se predmet pojaviti. Pritom dopustite učenicima da budu originalni, ali i da svoje stripove temelje na poznatim junacima iz stripa, filma, književnosti, kazališta, videoigrica i dr.

Uputite učenike na to da zajedno osmisle kriterije vrednovanja stripa kako bi u grupama mogli razgledati i procijeniti stripove.

Nakon čitanja pripovijetke i uočavanja najvažnijih obilježja (likovi, mjesto, vrijeme, slijed radnje, poruka, pripovjedne tehnike i dr.), učenici mogu izraditi strip koji će prikazati dio iz određenoga dijela radnje: uvoda, zapleta, vrhunca ili raspleta. Strip mogu izraditi u digitalnom alatu Toon Doo te ga podijeliti na digitalnoj oglasnoj ploči Padlet. Podsjetite učenike na zajedničke kriterije vrednovanja stripa te ih, prema potrebi, revidirajte.

Svaki učenik mora pritom pogledati i druge radove te komentirati tri rada drugih učenika s obzirom na dogovorene kriterije vrednovanja. Poslije se može izraditi digitalna knjiga s pomoću digitalnog alata Book Creator koja će objediniti sve radove, a može biti izvor za proučavanje jezičnih sadržaja ili likovnih rješenja radnje i likova u stripu.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učenici sa specifičnim teškoćama u učenju lakše će uočiti obilježja stripa ako dijelove stripa prikažete postupno, primjerice s pomoću prezentacije koju ćete početi slikom, zatim ćete dodati oblačiće i na kraju tekst. Strip prikazujte kvadratić po kvadratić.

Prilikom crtanja stripa na osnovi predmeta možete smanjiti broj kvadratića za crtanje. Svakako predvidite veće kvadratiće i oblačiće za upisivanje teksta, ako je to potrebno.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Osigurajte vršnjačku podršku učenicima koji neće biti u mogućnosti samostalno izraditi strip u digitalnom alatu. Neka učenik s teškoćama bude aktivni sudionik (može dati ideju, upute za izradu stripa).

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Primjena digitalnih tehnologija u radu s učenicima s teškoćama:

https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/d831afbd-79b8-44cd-befd-07d055c5a9af

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu izraditi anketu koja se temelji na razumijevanju pripovijetke: mogu osmisliti pitanja o ponašanju likova i odnosa prema drugima, o osjećajima likova iz pripovijetke; provjeriti imenovanje pripovjednih tehnika, tona, pjesničkih slika i sl. Zatim trebaju provesti anketu među učenicima 6. razreda, a ovisno o pitanjima, mogu provjeriti i učenike 7. razreda. Na kraju uputite učenike na različite vrste grafičkih prikaza te im, ako nisu sigurni, pojasnite tortni i stupčasti grafikon, Vennov dijagram, tablicu podataka i dr. Učenici grafički prikaz rezultata prikazuju u razredu objašnjavajući ga.

Nastavna aktivnost za predmet X

Deveta umjetnost

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izrađuje kriterije vrednovanja stripa.
  • Učenik izrađuje strip te ga objavljuje u digitalnom alatu.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Likovna kultura

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Bićanić, J. (2009). Vježbanje životnih vještina (Priručnik za razrednike). Zagreb: Alineja.

Delač, S. i Mioković, M. (2008). Stvaralačko pisanje (Priručnik za stvaralačko pisanje u nižim razredima osnovne škole). Zagreb: Profil.

Diklić, Z. (1989). Lik u književnoj, scenskoj i filmskoj umjetnosti. Zagreb: Školska knjiga.

Dresto, V. i Bosanac, A. (2007). Prva predstava (Priručnik za voditelje početnike dramsko-scenskih skupina u osnovnoj školi). Zagreb: Naklada Ljevak.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Irwing-DeVitis, L.; Bromley, K.; Modlo, M. (2014). 50 grafičkih mapa za čitanje, pisanje i druge nastavne aktivnosti. Zagreb: Educa.

Listeš, S. i Grubišić Belina, L. (2017). Izazovi nastave Hrvatskoga jezika (Zbornik radova). Zagreb: Školska knjiga.

Listeš, S. i Grubišić Belina, L. (2016). Kompetencijski pristup nastavi Hrvatskoga jezika. Zagreb: Školska knjiga.

Mattes, W. (2007). Nastavne metode (75 kompaktnih pregleda za nastavnike i učenike). Zagreb: Naklada Ljevak.

Rosandić, D. (1980). Pismene vježbe. Zagreb: Pedagoško-književni zbor.

Rosandić, D. (1980). Problemska, stvaralačka i izborna nastava književnosti. Sarajevo: Nastavna biblioteka, IGKRO „Svjetlost“.

Solar, M. (1997). Teorija književnosti. Osamnaesto izdanje. Zagreb: Školska knjiga.

Šarić, K. i Bartolić, A. (2012). Ja sam u svom filmu (Radionice za satove razrednika s dječjim filmovima i radijskim emisijama). Zagreb: Naklada Ljevak.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, K. (2014). Čitanje – poučavanje i učenje. Zagreb: Školska knjiga.

Visinko, K. (2010). Jezično izražavanje u nastavi Hrvatskoga jezika – Pisanje. Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.