Predmet
Hrvatski jezik 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Šarenilo jednakosti

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • suprotne rečenice
  • isključne rečenice
  • zaključne rečenice

U potrazi za mjestom slobodnoga vremena

Potaknite učenike na razgovor o tome kako provode svoje slobodno vrijeme. Primjerice, jedno od pitanja može biti o tome provode li radije vrijeme na školskom igralištu družeći se s prijateljima ili ipak, prije svega, odabiru provoditi vrijeme pretražujući društvene mreže ili igrajući videoigre. Navedite ih na to da na primjerima pojasne utjecaj tehnologije na svakodnevni život te navedu moguće zdravstvene rizike pretjeranog korištenja tehnologije.

Zatim ih usmjerite na mrežnu stranicu Medijska pismenost na kojoj trebaju pronaći članak o važnosti umjerenog korištenja digitalnih uređaja i istražiti podatke o temi. Najavite rad u paru i s učenicima podijelite zajednički dokument, u digitalnom alatu Word, u koji će upisivati rezultate svojeg istraživanja. Učenici, pretražujući mrežni portal u paru, trebaju upisivati rezultate svojeg istraživanja u grafički organizator (npr. u tablicu) koji ste prethodno pripremili za njih. Grafički organizator treba sadržavati pitanja: Tko?, Što?, Gdje?, Kada?, Kako?, Zašto?. Navedite ih na to da se prisjete kako se zove vrsta novinskoga teksta koji odgovara na ta pitanja. Nakon što ste utvrdili da se takav tekst zove vijest, podsjetite učenike na to da vijesti i izvješća, koja često čitamo u novinama ili na mrežnim portalima, sadrže odgovore na ta pitanja. Uputite učenike na to da trebaju upisati odgovore na predviđeno mjesto u tablici koristeći se podatcima iz istraženih članaka na spomenutoj mrežnoj stranici. Dokument treba sadržavati onoliko tablica koliko ima parova. Svaki par upisuje podatke u jednu tablicu. U isto vrijeme možete pratiti što učenici rade, ali i parovi mogu uspoređivati svoja rješenja s rješenjima drugih učenika. Zajednički dokument otvoren u digitalnom alatu Word možete prikazivati na platnu ili ploči. Potaknite učenike na to da usporede svoje bilješke s bilješkama drugih učenika. Odaberite dva para koja će cijelom razredu predstaviti svoja rješenja, odnosno bilješke. Neka istaknu što je drugačije u njihovim bilješkama u odnosu na bilješke drugih parova te čije su bilješke najsličnije njihovima. Nakon toga im prikažite svoju tablicu, koju ste prethodno pripremili, sa svojim odgovorima na ista pitanja. Neka odgovor na svako pitanje sadrži jednu rečenicu. Rečenice oblikujte tako da za postavljenih pet pitanja ponudite odgovore u pet različitih rečenica. Svaka rečenica treba biti nezavisnosložena, odnosno tablica treba sadržavati svih pet nezavisnosloženih rečenica: sastavnu, rastavnu, suprotnu, isključnu i zaključnu. Rečenice u tablici neka budu obojane različitim bojama. Istaknite veznike i zareze. Neka prve dvije rečenice budu sastavna i rastavna. Učenicima postavite pitanja o tim rečenicama na temelju kojih će ponoviti sadržaje o sastavnim i rastavnim rečenicama (npr. koje veznike prepoznaju, kako se zovu te vrste rečenica, kakav je odnos između sadržaja u rečenicama i sl.). Ta pitanja neka budu napisana pored ili ispod tablice. Nakon ponavljanja sadržaja o sastavnim i rastavnim rečenicama usmjerite parove na to da se okrenu učenicima u susjednoj klupi i oblikuju grupe. U grupi učenici trebaju promisliti i donijeti zaključke o preostalim rečenicama na temelju postavljenih pitanja koja stoje pokraj tablice. Predstavnici grupa iznose zaključke ili donose odgovore na pitanja pred ostalim učenicima u razredu. Potpitanjima usmjerite učenike na to da uoče da se ispred veznika u suprotnim, zaključnim i isključnim rečenicama piše zarez, zašto se piše zarez te u kakvu su odnosu sadržaji u tim rečenicama. Zatim učenicima ponudite i druge primjere rečenica koje sadrže suprotne, isključne i zaključne veznike. Rečenice mogu biti na isti način prikazane na zidu, a sadržaj rečenica neka prati temu članka koji su učenici prethodno istraživali. Na ovim primjerima možete još jednom objasniti odnose sadržaja u suprotnim, isključnim i zaključnim rečenicama i pravila pisanja zareza u tim rečenicama.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, dogovorite s učenicima termin online sastanka. Tijekom videopoziva potaknite učenike na razgovor o tome kako provode svoje slobodno vrijeme. Primjerice, jedno od pitanja može biti o tome provode li radije vrijeme na školskom igralištu družeći se s prijateljima ili ipak, prije svega, odabiru provoditi vrijeme pretražujući društvene mreže ili igrajući videoigre. Navedite ih na to da na primjerima pojasne utjecaj tehnologije na svakodnevni život te navedu moguće zdravstvene rizike pretjeranog korištenja tehnologije. Dogovorite s učenicima način na koji će odgovarati na pitanja, hoće li to biti podizanjem ruke (klikom na ikonu ruke) ili ćete ih vi prozivati. Pritom pazite da svi sudionici videopoziva budu utišani osim onoga koji trenutno govori.

Zatim im podijelite poveznicu na mrežnu stranicu Medijska pismenost na kojoj trebaju pronaći članak o važnosti umjerenog korištenja digitalnih uređaja i istražiti podatke o temi. Najavite rad u paru i s učenicima podijelite zajednički dokument, u digitalnom alatu Word, u koji će upisivati rezultate svojeg istraživanja. Učenici, pretražujući mrežni portal u paru, trebaju upisivati rezultate svojeg istraživanja u grafički organizator (npr. u tablicu) koji ste prethodno pripremili za njih. Grafički organizator treba sadržavati pitanja: Tko?, Što?, Gdje?, Kada?, Kako?, Zašto?. Navedite ih na to da se prisjete kako se zove vrsta novinskoga teksta koji odgovara na ta pitanja. Nakon što ste utvrdili da se takav tekst zove vijest, podsjetite učenike na to da vijesti i izvješća, koja često čitamo u novinama ili na mrežnim portalima, sadrže odgovore na ta pitanja. Uputite učenike na to da trebaju upisati odgovore na predviđeno mjesto u tablici koristeći se podatcima iz istraženih članaka na spomenutoj mrežnoj stranici. Dokument treba sadržavati onoliko tablica koliko ima parova. Svaki par upisuje podatke u jednu tablicu. U isto vrijeme možete pratiti što učenici rade, ali i parovi mogu uspoređivati svoja rješenja s rješenjima drugih učenika.

Dogovorite novi termin online sastanka i tijekom videopoziva s pomoću opcije dijeljenja zaslona prikažite dokument u kojemu su učenici ispunjavali tablice. Potaknite učenike na to da usporede svoje bilješke s bilješkama drugih učenika. Odaberite dva para koja će cijelom razredu predstaviti svoja rješenja, odnosno bilješke. Neka istaknu što je drugačije u njihovim bilješkama u odnosu na bilješke drugih parova te čije su bilješke najsličnije njihovima. Nakon toga im prikažite svoju tablicu, koju ste prethodno pripremili, sa svojim odgovorima na ista pitanja. Neka odgovor na svako pitanje sadrži jednu rečenicu. Rečenice oblikujte tako da za postavljenih pet pitanja ponudite odgovore u pet različitih rečenica. Svaka rečenica treba biti nezavisnosložena, odnosno tablica treba sadržavati svih pet nezavisnosloženih rečenica: sastavnu, rastavnu, suprotnu, isključnu i zaključnu. Rečenice u tablici neka budu obojane različitim bojama. Istaknite veznike i zareze. Neka prve dvije rečenice budu sastavna i rastavna. Učenicima postavite pitanja o tim rečenicama na temelju kojih će ponoviti sadržaje o sastavnim i rastavnim rečenicama (npr. koje veznike prepoznaju, kako se zovu te vrste rečenica, kakav je odnos između sadržaja u rečenicama i sl.). Ta pitanja neka budu napisana pokraj ili ispod tablice. Nakon ponavljanja sadržaja o sastavnim i rastavnim rečenicama usmjerite parove na to da oblikuju grupe i otvore zajedničko čavrljanje svake grupe. U grupi učenici trebaju promisliti i donijeti zaključke o preostalim rečenicama na temelju postavljenih pitanja koja stoje pokraj tablice. Predstavnici grupa iznose zaključke ili donose odgovore na pitanja tijekom sljedećeg videopoziva. Potpitanjima usmjerite učenike na to da uoče da se ispred veznika u suprotnim, zaključnim i isključnim rečenicama piše zarez, zašto se piše zarez te u kakvu su odnosu sadržaji u tim rečenicama. Zatim učenicima ponudite i druge primjere rečenica koje sadrže suprotne, isključne i zaključne veznike. Rečenice mogu biti na isti način prikazane s pomoću opcije dijeljenja zaslona, a sadržaj rečenica neka prati temu članka koji su učenici prethodno istraživali. Na ovim primjerima možete još jednom objasniti odnose sadržaja u suprotnim, isključnim i zaključnim rečenicama i pravila pisanja zareza u tim rečenicama.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Učenika s teškoćama uključite u planiranje postupaka podrške. Uvažite njegove želje i interese.

Učeniku s teškoćama najavite temu sata te mu pripremite pisane upute po koracima za zadatke (ovisno o vrsti teškoće možete pripremiti vizualne upute). Učeniku s teškoćama pružite podršku tijekom istraživanja stranice Medijska pismenost. Dajte mu jasne smjernice što treba pronaći na stranici, usmjerite ga na članak, određenu riječ ili informaciju potrebnu za istraživanje. Smanjite broj informacija koje učenik s teškoćama treba istražiti. Omogućite mu rad u paru s učenikom s kojim se druži, koji je motiviran za rad i spreman pomoći. Učeniku s teškoćama pripremite pisani primjer tablice koji treba izraditi u Wordu.

Tijekom objašnjavanja rabite jasne i kratke rečenice, izbjegavajte fraze i složene pojmove. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li sve navedeno te ako je potrebno, pružite mu dodatno objašnjenje zadatka ili pojašnjenje nepoznatih pojmova, ako ih ima. Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođen pisani podsjetnik o vrstama rečenica s primjerima koje će mu olakšati snalaženje u zadatku u paru i unutar grupe. Učenika s teškoćama smjestite u grupu učenika s kojima voli surađivati te koji mu pružaju podršku. Jasno odredite ulogu i zadatak učenika s teškoćama vodeći računa o njegovim jakim stranama i interesima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu oblikovati anketu/upitnik u digitalnom alatu Google Forms (Obrasci) o provođenju slobodnoga vremena. Upitnik mogu oblikovati za prijatelje, za obitelj ili za učitelje. Rečenice ili objašnjenja upitnika trebaju sadržavati barem jednu suprotnu, isključnu i zaključnu rečenicu. Rezultate upitnika mogu podijeliti s drugim učenicima tako da s njima podijele poveznicu na rezultate upitnika.

Nastavna aktivnost za predmet X

U potrazi za mjestom slobodnoga vremena

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik sažima podatke iz čitanoga teksta u grafičkom organizatoru.
  • Učenik uočava odnos sadržaja između surečenica u suprotnim, isključnim i zaključnim rečenicama.
  • Učenik uočava da se ispred suprotnih, isključnih i zaključnih veznika piše zarez.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

U redu je biti drugačiji

Započnite razgovor s učenicima o problemu isključivanja osoba iz kruga prijatelja. Usmjerite ih na različite razloge (neistomišljenici, kulturološke i vjerske razlike i slično). Učenike rasporedite u grupe. U prezentaciji, izrađenoj u digitalnom alatu Emaze, učenicima prikažite pitanja koja će ih usmjeravati na vođeni razgovor unutar grupe. Pitanja trebaju biti sastavljena tako da učenike usmjeravaju na razgovor o problemu isključivanja osoba iz određenog društva ili zajednice te da razgovaraju i povezuju problem sa svojom životnom stvarnošću. Pokraj tih pitanja neka se nalaze fotografije koje prate pitanje ili asociraju na određenu situaciju ovoga društvenoga problema. Neka svatko u grupi iznese primjer iz vlastita života, bilo da se radi o životnoj situaciji učenika, nekoj situaciji kojoj su svjedočili ili su za nju čuli, odnosno čitali o njoj.

U nastavku aktivnosti slijedi rad u paru. Učenicima podijelite poveznicu na medijske tekstove, odnosno novinske članke koje ste za njih pripremili u digitalnom alatu Fodey. Učenici u digitalnom alatu Fodey čitaju kratke tekstove koji simboliziraju zajedništvo. Pripremite 3 kratka teksta (najmanje 5 rečenica). Svaki tekst treba sadržavati suprotne, isključne i zaključne rečenice. Neka svaki tekst ima jednu temu u kojoj su istaknuti veznici samo jedne vrste rečenica (npr. u prvom su tekstu istaknuti samo isključni veznici, a u drugom zaključni itd.). Istaknite veznike različitim bojama ili određenim fontom slova. Svaka vrsta veznika neka bude označena istom bojom ili istim fontom slova. Svaki tekst neka ima jednu temu. Primjerice, u prvom tekstu suprotnim rečenicama istaknite različitost među ljudima i naglasite potrebu prihvaćanja i tolerancije različitosti. U drugom tekstu isključnim rečenicama iznesite primjere isključenja iz socijalnih oblika. Treći tekst neka donosi poticajne misli/rečenice u vezi sa zadanom tematikom koje će biti napisane zaključnim rečenicama. Učenici u paru trebaju iz svakoga teksta preuzeti jednu rečenicu i preuzete rečenice povezati u smisleni tekst od 3 rečenice. Zato je važno da, prilikom pripremanja i pisanja tekstova, pazite da se barem neke rečenice iz svakoga teksta mogu povezati u jednu smislenu cjelinu.

Nakon toga se svaki par okreće drugom paru i oblikuju grupu. U grupi sastavljaju zajednički tekst o toleranciji koji sadrži poticajnu/pozitivnu poruku u najmanje deset rečenica. U tekstu se trebaju nalaziti barem jedna suprotna, isključna i zaključna rečenica. Neka veznici i zarezi u tim rečenicama budu istaknuti bojom. Svaka grupa svoju priču treba objaviti u digitalnom alatu Padlet. Učenici čitaju tekstove i u grupi odlučuju čija priča ima najbolju pozitivnu poruku o prihvaćanju različitosti i toleranciji. Svaka grupa daje glas grupi za koju smatra da je najbolje odradila ovaj zadatak.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...). Učenika s teškoćama uključite u planiranje postupaka podrške. Uvažite njegove želje i interese.

Učeniku s teškoćama prije najavite temu o kojoj će biti vođen razgovor te mu dajte pitanja koja će ga usmjeravati tijekom razgovora. Učeniku s teškoćama jasnim i kratkim rečenicama objasnite zadatak kako bi se pripremio za iznošenje primjera u grupi. Također mu pripremite neki primjer kako bi bolje razumio o čemu treba pričati/pisati. Ako učenik s teškoćama ima problem kod usmenog predstavljanja priče, ponudite mu da napiše svoj primjer o isključivanju osoba iz kruga života koji ćete vi ili vršnjak prezentirati grupi. Učeniku s teškoćama pripremite podsjetnik o veznicima i vrstama rečenica koji će moći rabiti tijekom zadatka. Učeniku s teškoćama pripremite grafički prilagođene priče ovisno o vrsti teškoće (Ariel ili Calibri, povećani font, najmanje 14 pt, veći razmak i prored). Za učenike s većim teškoćama možete skratiti priče. U pričama izbjegavajte nove, nepoznate pojmove. Provjerite razumije li učenik zadatak i sve pojmove u priči. Ako ne razumije, pružite mu dodatno objašnjene. Koristite se jasnim i kratkim rečenicama tijekom objašnjavanja. Ovisno o vrsi teškoće možete pripremiti pisane ili slikovne upute. Učeniku s teškoćama omogućite rad u paru/grupi s učenicima s kojima ima dobar odnos te koji mu mogu pomoći. Jasno odredite zadatak i ulogu učenika s teškoćama u grupi. Vodite računa o tome da je učenik s teškoćama aktivan sudionik, a ne pasivan promatrač.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu napisati vijest na temu tolerancije ili ravnopravnosti koristeći se suprotnim, isključnim i zaključnim rečenicama. Vijest mogu izraditi u digitalnom alatu Fodey. Vijest može sadržavati grafike i fotografije koje mogu kreirati unutar ovoga digitalnog alata. Svoje vijesti učenici mogu podijeliti putem poveznice.

Nastavna aktivnost za predmet X

U redu je biti drugačiji

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše tekst koristeći se suprotnim, isključnim i zaključnim rečenicama pazeći na pravilo pisanja zareza.
  • Učenik prepoznaje u tekstu suprotne, isključne i zaključne rečenice.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Građanski odgoj

Oživi rečenice!

Učenike je potrebno uvesti u aktivnost tako da prvo ponove sadržaje o suprotnim, isključnim i zaključnim rečenicama, a nakon toga razgovaraju o temi mentalnoga zdravlja. To će biti podloga za izradu sadržaja u digitalnom alatu Powtoon.

Za početak neka učenici ponove suprotne, isključne i zaključne rečenice rješavajući kviz u digitalnom alatu Hot Potatoes. Kviz ćete prethodno pripremiti i učenicima poslati poveznicu na njega. U kvizu učenici trebaju razlikovati suprotne, isključne i zaključne rečenice i pisati zarez prema pravilu pisanja zareza u njima. Učenici kviz mogu rješavati u paru.

Nakon kviza povedite razgovor o temi mentalnoga zdravlja, odnosno što je mentalno zdravlje. Nakon toga na ploču napišite tri rečenice o mentalnom zdravlju i utjecaju društvenih mreža na mentalno zdravlje. Prve dvije rečenice neka budu suprotna i isključna, a treća rečenica neka bude zaključna rečenica. Zamolite učenike da imenuju nezavisnosložene rečenice i istaknu veznik. Učenici se podizanjem ruke javljaju za predstavljanje rješenja, a vi zabilježite točne odgovore na ploči. Zatim nastavite razgovarati o utjecaju društvenih mreža na zdravlje na način da učenici trebaju navesti primjere iz svakodnevnog okruženja o toj temi. Uputite ih na mrežne stranice na kojima mogu pročitati više o toj temi.

U nastavku aktivnosti učenici u paru pripremaju i snimaju videozapis u digitalnom alatu Powtoon o suprotnim, isključnim i zaključnim rečenicama. Sadržaj rečenica treba se odnositi na temu utjecaja društvenih mreža na mentalno zdravlje učenika. Učenici tako na zabavan i edukativan način predstavljaju sadržaje o suprotnim, isključnim i zaključnim rečenicama na primjerima rečenica o mentalnom zdravlju. Prije izrade videozapisa, učenici se trebaju dogovoriti kako će glasiti njihovi primjeri rečenica. Svaka rečenica u videozapisu treba biti imenovana (suprotna, isključna i zaključna). Dovoljno je za svaku vrstu rečenice napisati jedan primjer te je predstaviti i objasniti na jednom slajdu. Takav videozapis, izrađen u digitalnom alatu Powtoon, zapravo je kratak pregled, prezentacija ili podsjetnik na nastavni sadržaj o rečenicama. Izrada započinje odabirom odgovarajućeg stila ili gotova predloška. Odabirom stila, učenici odabiru temu i vrstu elemenata koji će se pojavljivati u prezentaciji: pozadina, likovi, oblici u kojima se pojavljuje tekst i sl. Jedan učenik može, u digitalnom alatu Powtoon, izabrati gotovi predložak koji ima svoje likove te pisati tekst (primjere rečenica) i objašnjenja o vrstama rečenica. Drugi učenik može odabrati glazbenu podlogu te imati ulogu naratora, odnosno snimiti govor koji prati vizualni prikaz.

Svaki videozapis može biti objavljen u digitalnom alatu Padlet, a učenici mogu dati svoj glas za onaj koji smatraju najboljim.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Učenika s teškoćama uključite u planiranje postupaka podrške. Uvažite njegove želje i interese.

Učeniku s teškoćama pripremite pisane ili slikovne upute za zadatak izrađene po koracima. Tijekom objašnjavanja zadatka koristite se kraćim i jednostavnim izrazima. Učeniku s teškoćama objasnite pojmove infografike, piktografa. Za učenike s oštećenjem vida uvećajte prikazane fotografije te ih vizualno opišite ili osigurajte podršku vršnjaka koji će opisati što je na fotografiji. Učeniku s teškoćama pripremite pisane ili slikovne upute za korištenje digitalnog alata Pixlr. Možete pokazati rad u digitalnom alatu kako bi se lakše snašao u njegovu korištenju. Tijekom rada provjerite kako se učenik njime služi. Provjerite s učenikom s teškoćama razumije li zadatak. Učenicima s teškoćama pripremite primjer isključne, zaključne i suprotne rečenice u pisanom obliku kako bi lakše osmislili potrebne rečenice za opis fotografije. Tijekom podjele učenika u grupe/par vodite računa o tome da je učenik s teškoćama u grupi učenika s kojima ima dobar odnos te koji mu mogu pružiti podršku u radu. Vodeći računa o jakim stranama i interesima učenika s teškoćama, odredite mu ulogu i zadatak unutar grupe/para.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu osmisliti scenarij za videozapis na temu zaštite okoliša i posljedica klimatskih promjena. U videozapisu mogu predložiti rješenja ekoloških problema unutar svoje zajednice. Govor likova treba oblikovati suprotnim, isključnim i zaključnim rečenicama. Videozapis mogu montirati u digitalnom alatu Moovly. Videozapise možete objaviti na školskim mrežnim stranicama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Oživi rečenice!

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik oblikuje suprotne, isključne i zaključne rečenice na zadanu temu.
  • Učenik razlikuje suprotne, isključne i zaključne rečenice.
  • Učenik piše zarez prema pravilu pisanja zareza u suprotnim, isključnim i zaključnim rečenicama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Zdravlje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.