Predmet
Hrvatski jezik 6
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Pljesak, molim!

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 6

Razred
6. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • igrokaz
  • dramski sukob
  • dramska lica
  • didaskalije
  • monolog
  • dijalog
  • dramske igre
  • kazalište

Cijeli je svijet pozornica

Na početku kažite učenicima da stanu u krug i objasnite im da će zaigrati igru u kojoj će glumiti da prenose težak lonac pun vode. Svaki učenik redom treba preuzeti lonac i dodati ga sljedećem učeniku, ali tako da svojim pokretima i mimikom dočara da se radi o teškom loncu punom vode. Pritom je lonac nekom i pretežak, netko će pogrešno dodati, a netko će se i zaliti vodom. U jednom trenutku iznenada promijenite predmet i kažite učenicima da sada prenose golema pauka ili žabu. Poslije ponovno promijenite predmet u sladoled koji se otapa ili pladanj s čašama punim soka itd. Nakon igre razgovarajte s učenicima o tome što im je bilo smiješno i kako su se snašli s predmetom koji su morali primiti i predati drugom učeniku. Razgovarajte o tome događa li se katkad i kazališnim glumcima da moraju improvizirati.

Pripremite fotografije koje prikazuju unutrašnjost kazališta. Fotografije ispišite i pripremite ih kao slagalicu (puzzle) te podijelite učenicima za rješavanje u paru ili grupi. Pri provjeri rješenja s pomoću alata PowerPoint prikažite sve fotografije i potaknite učenike na izražavanje asocijacija vezanih uz kazalište. Usmjerenim razgovorom potaknite ih da definiraju dramske tekstove kao tekstove namijenjene izvođenju na pozornici, a zatim čitaju igrokaz (primjerice „Konzerve“ Sunčane Škrinjarić) podijeljeni na uloge. Nakon čitanja izražavaju dojmove, a potaknite ih na to da potraže značenje manje poznatih riječi putem mrežnoga Školskoga rječnika hrvatskoga jezika. U Rječniku pronalaze definiciju igrokaza te prepoznaju obilježja igrokaza u tekstu. Učenici u paru ili u grupi mogu izraditi umnu mapu s dramskim tekstom kao središnjim pojmom.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Za gledanje prezentacije i sudjelovanje u igri učenicima s oštećenjem vida osigurajte podršku pomoćnika ili vršnjaka koji će im opisivati viđeno.

Za neke učenike s teškoćama bit će potebno smanjiti broj komada puzzli ili izraditi veće i čvršće puzzle s kojima će lakše rukovati.

Za aktivnost čitanja naglas unaprijed pripremite tekst s odgovarajućim kontrastom između pozadine i fonta. Prilagodite vrstu fonta − veličina fonta treba biti 14 − 18, a prored 1,5, lijevo poravnajte tekst.

Ako učenik ne želi javno čitati, izbjegnite ovu aktivnost. Smanjite broj informacija za istraživanje na mrežnim stranicama i učenika uputite na točno određen pojam koji trebaju opisati.

Učenik neka rješava zadatke oslanjajući se na svoja jaka područja. Učeniku redovito pružajte povratne informacije o njegovoj uspješnosti u izvršavanju zadataka.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Primjena digitalnih tehnologija u radu s učenicima s teškoćama:

https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/d831afbd-79b8-44cd-befd-07d055c5a9af

Za učenike koji žele znati više

Ako učenici žele uprizoriti igrokaz, možete održati audiciju za uloge iz igrokaza, ali i za scenografa, redatelja, kostimografa i dr. Audiciju možete provesti u razredu putem igre „vrući stolac“ u kojem će učenik imati jednu minutu za uvjeravanje da je upravo on najbolji izbor za tu ulogu. Kad se sastavi glumački ansambl, prepustite redatelju slobodu pripreme igrokaza za scenu, a nakon izvedbe provedite s učenicima vrednovanje i samovrednovanje.

Nastavna aktivnost za predmet X

Cijeli je svijet pozornica

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik glumom razvija kreativnost i socijalne vještine.
  • Učenik iznosi dojmove nakon čitanja dramskog teksta.
  • Učenik zaključuje o obilježjima dramskog teksta.
  • Učenik se služi mrežnim izdanjima jezičnih priručnika.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost

Od glumca do autora

Potaknite učenike na samostalno čitanje dramskoga teksta tako što ćete im najaviti da će se održati bal pod maskama. Tema maskenbala bit će upravo zadani dramski tekst pa potaknite učenike da dođu maskirani. Možete urediti učionicu kako bi se učenici mogli kretati, ali i da mogu sjesti na stolce. Jedan dio može biti improvizirana pozornica (možete ljepljivom trakom označiti prostor pozornice dovoljan za jednog učenika).

Na satu školske interpretacije dramskoga teksta odaberite i omogućite slušanje prigodne glazbe i recite učenicima da se moraju kretati i govoriti poput likova koje glume. Postavite stolce i to tako da je jedan stolac manje od broja učenika. U jednom trenutku zaustavite glazbu i tada svi učenici moraju sjesti, svatko na svoj stolac. Onaj učenik koji ostane bez stolca, odlazi do pozornice i neka kratko odglumi lik u koji se maskirao. Taj se učenik nastavlja kretati poput odabranoga lika, ali više ne sjeda na stolac kad se glazba zaustavi. Zatim ponovno počinje glazba, učenici se kreću, a jedan se stolac odmiče kako bi ponovno bio jedan manje od broja učenika. Igra se nastavlja dok ne preostane samo jedan učenik, a on postaje meštar ili meštrica maskenbala.

Nakon toga učenici mogu odigrati kviz u kojem će prepoznavati i zaključivati o obilježjima dramskoga teksta. Pripremite online kviz putem digitalnog alata Wizer te provjerite jesu li usvojili obilježja: dramska lica, dramski sukob, monolog, dijalog, didaskalije, čin, prizor. Zadovoljstvo postignutim rezultatima mogu izraziti odglumljenim osjećajem na improviziranoj pozornici.

Učenici zatim rade u grupama te pišu igrokaz na temu koja im je trenutno aktualna (npr. Lektira u petak, a ja na 12. stranici, Tinejdžer u kući, Škola bez učitelja i sl.). Pritom se može ostvariti poveznica s očekivanjima međupredmetne teme Osobni i socijalni razvoj. Pred razredom izvode igrokaze te provode vršnjačku procjenu igrokaza i biraju najbolji igrokaz.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Ovu će aktivnost biti potrebno prilagoditi učenicima s oštećenjem organa i organskih sustava te onima s oštećenjem vida. Učenicima s tim oblicima teškoća možete dati ulogu meštra festivala koji pušta glazbu i pazi tko treba ispasti iz igre i glumiti. I ostalim učenicima s teškoćama neki dijelovi ove igre mogli bi biti izazovni (javno govorenje, slušanje glazbe, praćenje uputa). Preskočite neki od koraka u igri ako je u razredu učenik koji ih ne može izvesti.

Pitanja u kvizu možete prilagoditi tako da smanjite broj ponuđenih odgovora u zadatcima izbora točnog odgovora, da rečenice za dopunjavanje skratite, podebljanjem istaknete ključne riječi, ponudite izbor riječi za dopunjavanje odgovora i sl.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatom. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Učeniku s teškoćama prilikom pisanja igrokaza dajte jasnu ulogu u grupi. Isto tako neka bude aktivan sudionik prilikom izvođenja igrokaza u opsegu koji ovisi o njegovu funkcioniranju.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Primjena digitalnih tehnologija u radu s učenicima s teškoćama:

https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/d831afbd-79b8-44cd-befd-07d055c5a9af

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu snimiti videozapis provedenih aktivnosti. Mogu snimati videozapise i fotografije prilikom svih aktivnosti te ih montirati u digitalnom alatu Kizoa. Svoj videozapis mogu projicirati u razredu, a zatim i tijekom obilježavanja Dana hrvatskoga jezika, Svjetskoga dana kazališta ili kojom drugom prigodom. Videozapis mogu učiniti dostupnim i na mrežnim školskim stranicama.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od glumca do autora

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše dramski tekst.
  • Učenik uočava obilježja dramskog teksta.
  • Učenik se kreativno izražava sudjelujući u scenskim improvizacijama.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Generacije za ovacije

Kako biste učenike motivirali na samostalno čitanje dramskoga teksta, najavite im uzbudljivu potragu za rješenjem. Na satu školske interpretacije možete učenicima pripremiti pojednostavljenu igru nalik na Escape room. Pripremite omotnicu za svakog učenika i zalijepite ispod klupe. U svakoj omotnici pripremite personaliziran zadatak, tj. uputu i to putem QR koda koji možete napraviti u digitalnom alatu ClassroomScreen. Napišite im poruku kojom ćete ih uputiti na određeno mjesto. Primjerice, moraju otići u knjižnicu ili posjetiti kuhinju. Uputa može biti oblikovana i u obliku zagonetke (mjesto gdje se knjige druže, mjesto odakle stižu ukusni zalogaji i sl.) te treba sadržavati čarobnu riječ (npr. shazam, bum, abrakadabra i sl.).

Kada svi učenici koji trebaju stignu na svoje odredište, tamo ih čeka suradnik (učitelj, knjižničar, kuharica i dr.) s novom omotnicom. Prije nego što je dobiju, moraju reći čarobnu riječ. Ako je koji učenik rekao pogrešnu riječ, znači da je došao na pogrešno mjesto pa ga drugi učenici usmjeravaju i pomažu mu riješiti zagonetku.

U omotnici pripremite zadatke vezane uz razumijevanje dramskoga teksta koji su učenici samostalno pročitali. Možete provjeriti razlikuju li učenici monolog i dijalog, uočavaju li didaskalije, prepoznaju li dramski sukob i sl. Te zadatke smiju rješavati u grupi. Bilo bi dobro da pripremite zadatke višestrukog izbora te učenici na kraju suradniku govore odabrane odgovore. Ako su točno odgovorili, suradnik im može dati ilustraciju maslinove grančice, a ako je redoslijed odgovora pogrešan, suradnik im može dati ilustraciju starogrčke tragične maske bez povratne informacije. Nakon toga ih treba uputiti na to da se vrate u razred, a vi ćete odmah znati jesu li točno ili pogrešno odgovorili prema ilustraciji koju će donijeti. Na povratku provjerite i korigirajte rješenja zadataka i doživljaj teksta te potaknite učenike na evaluaciju aktivnosti. Razjasnite učenicima simbol maslinove grančice i tragične maske.

Učenici se mogu opredijeliti za jednu od uloga iz dramskoga teksta koju žele odglumiti. Snimaju kratke audiozapise replika dramskoga lica koje žele odglumiti te dijele snimke putem digitalnog alata Flipgrid. Učenici koji ne žele glumiti mogu odabrati druga zanimanja poput scenografa, majstora glazbe, ilustratora za izradu plakata i sl.

Audiozapise zajednički preslušajte i odaberite glumački postav. Omogućite učenicima dovoljno vremena za pripremu predstave. Na premijeri neka učenici koji ne sudjeluju mobilnim uređajima snimaju dijelove predstave te montiraju u videozapis. Snimku neka podignu u razrednu grupu na mreži, e-portofolio ili na mrežne stranice škole. Glumačka grupa može nastupati i uživo na školskoj priredbi ili na kakvoj prigodi u lokalnoj zajednici. Time se mogu ostvariti očekivanja međupredmetne teme Građanski odgoj i obrazovanje.

Kako bi se provjerila usvojenost ishoda vezanih uz dramski tekst, možete izraditi kviz u digitalnom alatu Kahoot te na satu provjeriti znanje o igrokazu. Razgovarajte s učenicima o izazovima na koje su nailazili pri provedbi ove aktivnosti i potaknite ih na promišljanje o tome kako bi u sljedećim sličnim situacijama mogli učinkovitije djelovati.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Svi dijelovi ove aktivnosti vrlo lako se mogu prilagoditi svim učenicima s teškoćama. Personalizirani zadatak prilagodite "personalizirajte" za učenika s teškoćama vodeći računa o tome da bude uspješan u njegovu rješavanju. Učeniku koji ima problem s javnim govorenjem možete dodijeliti neku drugu predviđenu ulogu.

Pitanja u kvizu možete prilagoditi smanjivanjem broja izbora točnog odgovora, pitanjima tipa točno/netočno, spajanjem sličica i riječi, dopunjavanjem rečenica riječima koje su ponuđene kao izbor.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Primjena digitalnih tehnologija u radu s učenicima s teškoćama:

https://edutorij.e-skole.hr/share/page/document-details?nodeRef=workspace://SpacesStore/d831afbd-79b8-44cd-befd-07d055c5a9af

Za učenike koji žele znati više

Možete organizirati posjet lokalnom ili gradskom kazalištu pri čemu bi učenici razgovarali s glumcima, redateljima, kostimografima i sl. Susret s kazališnim umjetnicima i djelatnicima može biti povod za stvaralaštvo: učenici mogu pisati intervjue, izvješće i sl., snimiti videozapis i dr.

Nastavna aktivnost za predmet X

Generacije za ovacije

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik uočava obilježja dramskog teksta.
  • Učenik surađuje na stvaranju kazališne školske predstave.
  • Učenik se kreativno izražava snimajući dijalog ili monolog.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Građanski odgoj i obrazovanje

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Antolović, K. i Sviličić, N. (2020). Komunikacijske vještine (Verbalne i neverbalne persuazivne tehnike). Kerschoffset: K&K Promocija.

Brajković, S. i Žokalj, G. (2021). Učenje u tijeku (Kako formativnim vrednovanjem potaknuti učenje). Zagreb: Alfa i Pučko otvoreno učilište „Korak po korak“.

Diklić, Z. (1989). Lik u književnoj, scenskoj i filmskoj umjetnosti. Zagreb: Školska knjiga.

Dresto, V. i Bosanac, A. (2007). Prva predstava (Priručnik z avoditelje početnike dramsko-scenskih skupina u osnovnoj školi). Zagreb: Naklada Ljevak.

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Korkut, D. i Kopal, R. (2018). Kreativnost 4.0: evolucija i revolucija. Zagreb: Algebra i Visoko učilište Effectus.

Listeš, S. i Grubišić Belina, L. (2017). Izazovi nastave Hrvatskoga jezika (Zbornik radova). Zagreb: Školska knjiga.

Mattes, W. (2007). Nastavne metode (75 kompaktnih pregleda za nastavnike i učenike). Zagreb: Naklada Ljevak.

Miyata, C. (2004). Kako postati dobar govornik. Beograd: Kreativni centar.

Škarić, I. (2000). Temeljci suvremenog govorništva. Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Težak, S. (1970). Govorne vježbe. Zagreb: Pedagoško-književni zbor.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.