Na početku aktivnosti prikažite učenicima računalnu prezentaciju izrađenu u digitalnom alatu PowerPoint koja u sebi sadrži mnoštvo pogrešaka u obliku veličine slova naslova i teksta, količine teksta, da je bez fotografija ili s previše ilustracija i dekoracija, s jezičnim pogreškama, grafički loše uređena i slično. Prezentacija neka bude o nekom egzotičnom turističkom središtu, što će učenicima dodatno pobuditi interes. Nakon vašega predstavljanja sadržaja prezentacije, dajte učenicima malo vremena kako bi usmeno iskazali svoje mišljenje o vašem uratku, o temi i slično.
Učenike zatim podijelite u parove te ih navedite na to da u samostalnom istraživanju prezentacije zapišu sve što uoče da bi se moglo poboljšati. Usmjerite ih na ono na što trebaju posebno paziti. Učenici međusobno (par s parom) uspoređuju uočeno, raspravljaju o boljim rješenjima prezentacije koju ste im prikazali. Nakon rasprave u parovima, pripremite razrednu raspravu i bilježite na ploču digitalnog alata RealtimeBoard što su uočili od pogrešaka. Neka zatim učenici spomenu neka od pravila izrade prezentacija s obzirom na strukturu, količinu teksta, veličinu slova, uporabu fotografija te poštivanje pravila hrvatskoga standardnoga jezika. Provjerite zatim poznavanje pravila kvizom u digitalnom alatu Quizlet. Učenicima u parovima zadajte zadatak izrade kratke prezentacije o turističkom središtu po izboru u digitalnom alatu PowerPoint.
U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, dogovorite i termin online sastanka. Tijekom videopoziva s pomoću opcije dijeljenja zaslona prikažite učenicima računalnu prezentaciju izrađenu u digitalnom alatu PowerPoint koja u sebi sadrži mnoštvo pogrešaka u obliku veličine slova naslova i teksta, količine teksta, da je bez fotografija ili s previše ilustracija i dekoracija, s jezičnim pogreškama, grafički loše uređena i slično. Prezentacija neka bude o nekom egzotičnom turističkom središtu, što će učenicima dodatno pobuditi interes. Nakon vašega predstavljanja sadržaja prezentacije, dajte učenicima malo vremena kako bi usmeno iskazali svoje mišljenje o vašem uratku, o temi i slično.
Zatim učenike zamolite da tijekom dogovorenoga vremena u samostalnom istraživanju prezentacije zapišu sve što uoče da bi se moglo poboljšati. Usmjerite ih na ono na što trebaju posebno paziti. Neka svoje bilješke objave u točno dogovoreno vrijeme, zatim ponovno organizirajte kraći online sastanak na kojem će učenici pročitati svoje bilješke i prokomentirati međusobno što su zapisali i uočili. Bilješke prethodno objavljuju na ploču u digitalnom alatu RealtimeBoard koju podijelite s njima s pomoću opcije dijeljenja zaslona. Zatim neka učenici spomenu neka od pravila izrade prezentacija s obzirom na strukturu, količinu teksta, veličinu slova, uporabu fotografija te poštivanje pravila hrvatskoga standardnoga jezika. Provjerite zatim poznavanja pravila kvizom u digitalnom alatu Quizlet. Neka učenici u dogovorenome roku izrade kratke prezentacije o turističkom središtu po izboru u digitalnom alatu PowerPoint. Prezentacije trebaju učitati u mapu prethodno izrađenu u digitalnom alatu MS Teams.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama vida povećajte prezentaciju te prilagodite kontrast slova i pozadine kako bi mogao pratiti prezentaciju ili omogućite podršku suučenika koji će mu opisivati slike i čitati tekst. Učenika s teškoćama jasnim i strukturiranim pitanjima vezanim uz sadržaj vodite tijekom usmenog izlaganja zadatka. Učenika s teškoćama možete unaprijed pripremiti za usmeno izlaganje. Učenika s teškoćama stavite u par s učenikom s kojim se druži te koji mu može pružiti podršku tijekom rada. Odredite zadatak učenika s teškoćama vodeći se njegovim jakim stranama. Potaknite aktivno sudjelovanje u paru. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatom i razumiju li zadatak. Možete izraditi pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima zadajte zadatak izrade kviza u digitalnom alatu Genially. Uputite ih na to da se koriste informacijama iz prezentacija o turističkim središtima. Kvizove zatim možete odigrati u razredu, a možete uključiti i vršnjačko vrednovanje zadataka. Izrađene kvizove možete objaviti i na mrežnoj stranici škole.
Ova aktivnost povezana je s prethodnom aktivnošću Znamo li što je pravilno? Na početku pripremite učenicima anketu u digitalnom alatu Mentimeter kojom možete provjeriti u kolikoj mjeri učenici pravilno izrađuju prezentacije. Nakon ankete raspravite s učenicima o njihovim iskustvima izrada računalnih prezentacija. Možete ih podijeliti u parove za razmjenu iskustava ili možete odmah individualno raspravljati unutar razreda. Možete ih pitati: Jeste li bili u situaciji da ne znate kako napraviti prezentaciju?, Jeste li pazili na određena pravila vezana uz izradu prezentacije?, Koja su to bila pravila?, Izrađujete li prezentacije na isti način za sve predmete?. Usmjerite zatim učenike na poveznicu (ili poveznice) koje smatrate da prikazuju pravilno izrađivanje računalne prezentacije. Pravila koja smatraju važnima neka zapišu u bilježnicu. Podijelite ih zatim u grupe (3 − 4 učenika po grupi) te neka izrađuju kviz u digitalnom alatu Wordwall. Kvizove zatim razmjenjuju unutar grupa te provjeravaju razumijevanje pojmova i pravila.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Učeniku s teškoćama, ovisno o vrsti teškoće, grafički prilagodite anketu u digitalnom alatu. Za učenike s većim teškoćama možete pojednostaviti pitanja te smanjiti njihov broj. Provjerite razumije li učenik s teškoćama pitanja, ako ne razumije, potkrijepite pitanja dodatnim potpitanjima. Rabite jednostavne izraze i poznate pojmove. Pri raspodjeli učenika u grupe pripazite na to da učenik s teškoćama bude u grupi s učenicima s kojima se druži te koji će ga usmjeravati i pružati mu vršnjačku potporu. Učeniku s teškoćama jasno definirajte zadatak unutar grupe koji može uspješno odraditi. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Učeniku s teškoćama može dati primjere iz prezentacija koji nisu dobri kako bi lakše mogao uočiti ono što je dobro u prezentaciji koju treba analizirati. Možete mu pripremiti neke smjernice i pitanja koja će mu olakšati da prati prezentacije i uočava ono što u njima nije dobro.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Zainteresiranim učenicima možete zadati zadatak izrade prezentacije u digitalnom alatu Genially u koju će postaviti sva važna pravila, upute i primjere izrade računalne prezentacije.
Kao poticaj za obradu teme prikažite učenicima predavanje i javni govor poduzetnika (primjerice videozapis s YouTube platforme − govor Ivana Mrvoša s konferencije Poduzetnički mindset). Prije gledanja i slušanja videozapisa usmjerite učenike na pisanje bilježaka, misli, zapažanja, pitanja. Nakon gledanja potaknite raspravu u kojoj učenici mogu iskazati svoj stav o temi, povezanosti prezentacije, predstavljanja i javnoga govora. Možete ih pitati: Smatrate li da je osoba sa snimke dobar govornik i zašto?, Kakva je povezanost onog što govornik sa snimke govori i prezentacije koju prikazuje?.
Nakon odgovora i rasprave o odgovorima, nastavite raspravu u smjeru poduzetništva − neka povežu zapažanja sa svojom okolinom i primjerima oko nas. Potaknite ih pitanjima poput: Poznajete li možda nekog poduzetnika?, Postoje li poduzetnici u vašem kraju?, Možete li navesti koji primjer poduzetništva?. Možete povezati razgovor i primjer Mate Rimca i Rimac Tehnology. Učenicima možete pripremiti i neke poveznice iz medija o Mati Rimcu, intervju s njim i sl. Važno je istaknuti pojam poduzetništva i potaknuti ih na promišljanje o poduzetništvu. Usmjerite ih na objašnjenje toga pojma uz pomoć tražilice.
Podijelite učenike u parove, neka zapišu definiciju poduzetništva te je komentiraju unutar parova. Nakon što su dali svoje mišljenje i raspravili o pojmu poduzetništva, dajte učenicima kreativan zadatak. Svaki par neka osmisli, nacrta, dizajnira, osmisli ime i funkciju predmetu/inovaciji. Dajte im dovoljno vremena za dogovor i pripremu ideje. Kada to naprave, neka izrade računalnu prezentaciju koristeći digitalni alat Canva te svoje uratke (proizvod, inovaciju) predstave razredu. Mogu napraviti i reklamu koristeći digitalni alat Kizoa. Zadatak postavljaju u virtualnu učionicu u alate Teams ili Google Classroom kako bi učenici dali procjenu ostvarenosti zadatka.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Za gledanje videozapisa učenicima s oštećenjem vida osigurajte vršnjačku podršku − učenika koji će mu opisivati viđeno na zaslonu. Učenicima s teškoćama tijekom gledanja videozapisa/slušne reprodukcije unaprijed pripremite kratak sadržaj s izgovorenim tekstom. Učenicima s teškoćama tijekom videozapisa pripremite na posebnom papiru pitanja na koja trebaju odgovarati te ih upozorite tijekom videozapisa kada se spominje odgovor na pitanje. Za učenika s većim teškoćama smanjite broj pitanja, informacija koje mora bilježiti. Učeniku s teškoćama pokažite kako tražiti pojam u tražilici te mu usmjerite pažnju na bitne infomacije o pojmu poduzetništva. Učeniku s teškoćama omogućite rad u paru s učenikom s kojim dobro surađuje te koji mu može pomoći tijekom rada. Ovisno o jakim stranama učenika s teškoćama odredite mu zadatak koji će raditi unutar para. Provjerite razumije li zadatak. Omogućite mu dodatno vrijeme za rad ako je potrebno. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Za zainteresirane učenike pripremite priču o Al tehnologiji. Postavite im poticajno pitanje: Hoćemo li i dalje biti inovativni uz Al tehnologiju?. Neka istraže dostupne materijale i poveznice kako bi mogli što realnije odgovoriti na to pitanje. Svoj zadatak mogu pripremiti u digitalnom alatu Genially u obliku prezentacije.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.