U polazišnoj aktivnosti odaberite dva učenika koja će pripremiti kratku dramsku scenu. Jedan učenik će biti poslodavac, drugi učenik dolazi na razgovor za posao. Pripremite učenike tako da s njima podijelite važne informacije poput: o kojoj vrsti posla se radi, što poslodavac može sve pitati, koje vještine i iskustva su potrebni za taj posao i slično. Možete im prethodno dati upute kako bi se pripremili prije sata. Na satu učenici glume situaciju prvoga razgovora za posao, a ostali učenici pozorno prate te u bilježnicu zapisuju svoja zapažanja. Nakon aktivnosti, učenici u razredu raspravljaju o odglumljenoj situaciji. Možete ih usmjeriti na razloge postavljanja određenih pitanja poslodavca i smatraju li razgovor dovoljnim za određivanje poznavanja vještina potrebnih za posao. Možete ih pitati zatim i primjerice: Možemo li na razgovor za posao donijeti i neke dokumente?, Koji bi to dokumenti mogli biti?, Čime bismo mogli dokazati da poznajemo neki strani jezik i/ili rad u nekom programu na računalu?. Nakon rasprave i dolaska do nekih zajedničkih obilježja životopisa, otvorite učenicima tekst koji ste unaprijed pripremili u digitalnom alatu Sway. Tekst neka bude dio životopisa neke poznate osobe za koju ste sigurni da će učenici s lakoćom pogoditi o kome je riječ. Primjerice to može biti neka nogometna zvijezda poput Luke Modrića. Na primjeru toga životopisa učenici dolaze do obilježja životopisa te ih bilježe u bilježnicu. Učenike zatim podijelite u parove i zadajte im zadatak da istraže o Hrvatima koji su mijenjali svijet. Svaki par može nominirati tri osobe uz čije ime i prezime mora navesti i razlog nominacije, točnije zbog čega smatraju da je ta osoba značajna. Nakon što svi parovi odaberu po tri osobe, podijelite im sljedeći zadatak: svaki par dobit će jednu značajnu osobu (neka parovi imaju različite osobe). Učenici će sastaviti životopis značajne osobe u obliku vezanoga teksta. Svoje uratke predstavljaju razredu čitajući životopise.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
U uvodnoj aktivnosti ne inzistirajte na sudjelovanju učenika s teškoćama u glumljenju dramske scene ako se učenik sam ne javi i iskaže želju za sudjelovanjem. Učenicima s teškoćama pripremite pitanja na koja moraju odgovarati tijekom promatranja scene u razredu te im grafički prilagodite tekst koji ste pripremili. Za učenike s intelektualnim teškoćama smanjite broj informacija u tekstu te podcrtajte najvažnije kako bi lakše zabilježili obilježja životopisa u bilježnicu. Učeniku s teškoćama možete pripremiti pitanja na koja će odgovoriti na temelju životopisa te mu omogućiti rad s učenikom s kojim se družiti i koji mu može i želi pružiti podršku u radu. Odredite zadatak učenika s teškoćama u paru vodeći se njegovim jakim stranama. Učeniku s teškoćama pripremite podsjetnik sa smjernicama za pisanje životopisa.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu osmisliti i izraditi igru Točno ili netočno u digitalnom alatu Wordwall. Uputite ih da se koriste životopisom osobe koje su u parovima sastavljali. Igru zatim mogu odigrati svi učenici u razredu, a mogu se i potaknuti na samovrednovanja i vršnjačko vrednovanje zadatka.
Ova je aktivnost povezana s prethodnom aktivnošću Prvi razgovor za posao. Podijelite učenike u grupe. Zadatak je svake grupe igra Tko sam ja?. Svaka grupa neka pripremi 5 kratkih životopisa osoba prema njihovu odabiru, primjerice pjevača, glumaca, sportaša ili influencera. Životopise zatim pišu na kartice. Predstavnik svake grupe čita životopise, a ostatak razreda pokušava pogoditi o kojoj je osobi riječ. Možete igru i bodovati i nagraditi ekipu koja skupi najviše bodova u poznavanju životopisa poznatih osoba. Učenici u grupama zatim izrađuju umnu mapu u digitalnom alatu Canva o obilježjima životopisa. Zadajte im zadatak da na temelju podataka u umnoj mapi napišu i vlastiti životopis. S obzirom na to da će njihovi životopisi očekivano biti kratki, možete ih usmjeriti na to da napišu životopis kakav bi voljeli imati za 20 godina. Životopis neka pišu u obliku književnoga teksta koristeći se digitalnim alatom Tackk.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Prilikom podjele u grupe pokušajte povezati učenike s teškoćama s učenicima koje zanima nastavno gradivo i koji će ih podržati u radu. Povedite računa o tome da to budu učenici s kojima učenik s teškoćama ima dobar odnos. Učenicima s teškoćama pripremite pisane ili slikovne upute za zadatak. Učeniku s teškoćama unaprijed pripremite tekst kako bi se pripremio za zadatak. Provjerite razumije li zadatak te mu pružite dodatno objašnjenje ako je potrebno. Jasno odredite ulogu učenika s teškoćama unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama. Tijekom pisanja životopisa učeniku s teškoćama pripremite smjernice ili pitanja po kojima će napisati životopis te mu pružite podršku tijekom pisanja postavljanjem potpitanja, dajući primjere ili ideje ako vidite da mu je teško osmisliti gdje se vidi za 20 godina. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenicima zadajte istraživanje o osobama za koje smatraju da su im uzori. To mogu biti javne osobe, sportaši, glumci, influenceri i slično. Neka pripreme kratak životopis o njima te razloge zbog čega su te osobe njima uzori. Potaknite učenike na to da posebnu pažnju posvete pozitivnim ljudskim vrijednostima i da te odabrane osobe sagledaju i s druge strane, odnosno s obzirom na neke osobine koje nisu odmah vidljive. Za pripremu zadatka mogu koristiti digitalni alat Piktochart.
Ova je aktivnost povezana s prethodnom aktivnošću Tko sam ja?. Pripremite učenicima različite vrste životopisa književnika po izboru. Koristite se Wakelet kolekcijom za pripremu i prikazivanje materijala. Osim klasičnih tekstualnih životopisa, možete im prikazati i neki primjer dokumentarnoga filma o životu književnika (primjerice o Mariji Jurić Zagorki). Podijelite učenike u grupe.
Učenike navedite neka uoče razliku životopisa kao administrativnoga teksta i književnoga teksta. Potaknite ih na to da raspravljaju o razlikama i svrhama različitih tipova teksta. Svoje zaključke učenici snimaju u obliku kratkoga videozapisa u digitalnom alatu Kizoa koji zatim prilažu u zajedničku Wakelet kolekciju.
Zatim potaknite razgovor na temu poznatih osoba. Pitajte učenike tko su poznate osobe i što se o njima najčešće (i gdje) piše. Potaknite učenike na razgovor o pravima privatnosti poznatih osoba i pripremite poveznice na medijske sadržaje o tim poznatim osobama. Možete koristiti temu kraljevske obitelji u Engleskoj i skandala koji dodatno potiču i medijski naslovi. Učenike možete potaknuti na raspravu i potpitanjima poput: Postaju li poznate osobe poznatije zbog svojih takozvanih skandala?, Koriste li poznate osobe medije da bi više zaradile ili mediji koriste njih?. Učitajte zatim učenicima kviz u digitalnom alatu Kahoot kako bi ponovili sva važna obilježja životopisa. Potaknite ih na to da istraže poveznice o pisanju životopisa ili im ponudite nekoliko njih: Europass (najpoznatiji format životopisa u Europi), e-usmjeravanje (upute kako napisati molbu za posao i životopis). Učenici neka zatim pišu svoje životopise u obliku administrativnoga teksta u svrhu javljanja ili molbe za posao. Navedite ih na to da svoje uratke naprave na već navedenoj stranici Europass te ih postave u virtualnu učionicu u alat MS Teams kako bi ostali učenici mogli dati svoje komentare na radove.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.
Tekst životopisa književnika grafički prilagodite učenicima s teškoćama. Ovisno o vrsti i stupnju teškoće povećajte font, rabite Ariel ili Calibri, povećajte razmak između riječi, prorede, svaku rečenicu stavite u novi red. Neki učenici mogu pročitati samo dio teksta ili poslušati zvučni zapis. Učenicima s intelektualnim teškoćama smanjite broj informacija unutar teksta. Tijekom rasprave objasnite nove pojmove ako ih ima. Za učenike s teškoćama pripremite kviz s manjim brojem pitanja i s ponuđenim odgovorima, najviše tri odgovora. Uputite ih na mrežne stranice i informacije koje su im potrebne za pisanje životopisa. Možete im pripremiti nekoliko pisanih primjera životopisa. Učenicima s teškoćama pripremite smjernice za pisanje životopisa koje će ih voditi korak po korak. Smanjite broj informacija koje tražite u životopisu. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje. Potaknite učenike na pozitivne komentare koje ostavljaju učeniku s teškoćama. Provjerite komentare drugih učenika prije nego ih učenik s teškoćama pročita.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenik može odabrati poznatu osobu te istražiti nekoliko medijskih tekstova o toj osobi. Može istražiti istu situaciju s više različitih medijskih gledišta. Kritički neka se postavi prema svojim otkrićima. Neka zatim pripremi zaključke te sve zajedno objedini u Genially prezentaciju te predstavi razredu.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.