Predmet
Hrvatski jezik 8
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Promišljam o svemu što pročitam na mreži

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 8

Razred
8. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • razvoj kritičkog mišljenja prema medijskim sadržajima
  • prepoznavanje relevantnih izvora podataka
  • vrijeme provedeno na medijima

Zdrava hrana vodi nas k zdravom životu

Pripremite učenicima prezentaciju u digitalnom alatu PowerPoint s medijskim tekstovima o sportašima i zdravoj prehrani. Koristite se tekstovima o sportašima koji su trenutno popularni i učenicima poznati, primjerice o braći Sinković, Mariju Možniku, Sandri Perković, Matei Jelić, Tinu Srbiću, Blanki Vlašić.

Podijelite učenike u parove. Uputite ih na to da zapisuju komentare, izvuku najvažnije sastavnice, rasprave o temi i sportašu unutar svog para. Parove zatim podijelite u grupe i neka raspravljaju i usporede svoje bilješke. Možete im dodatno postaviti pitanje kako biste ih potaknuli na razmišljanje, poput pitanja: Smatraju li profesionalne sportaše zdravima i zašto? Zatim ih u grupama usmjerite na potragu za medijskim tekstovima o zdravoj prehrani uopće. Neka svaka grupa pronađe barem 2 – 3 medijska teksta. Pitajte ih zatim što uočavaju i koji je razlog da upute o zdravoj prehrani dodatno dolaze uz preporuku nekih proizvoda. Potaknite ih na to da promisle i zapišu u bilježnicu razloge. Svaka grupa zatim predstavlja svoje bilješke i zaključke. Možete ih ispisati na ploču kako bi bile vidljive. Kada svaka grupa izloži svoj zadatak, s učenicima istaknite zapisano na ploči i sličnosti/razlike koje su grupe predstavljale. Usmjerite zatim grupe na Bazu frazema hrvatskog jezika Instituta za jezik i jezikoslovlje. U bazi neka pronađu frazeme s ključnom riječi zdravlje. Frazeme neka zapišu, pojasne značenje svojim riječima te osmisle rečenice u kojima će ispravno upotrijebiti frazem/frazeme. Frazeme zatim ispisuju na ploči te svaka grupa zapisuje vlastite primjere korištenja u rečenici/rečenicama.

Pripremite učenicima kratku anketu o njihovim navikama korištenja medijskih tekstova. Navedite u anketi vjeruju li svakom medijskom tekstu, smatraju li da su svi tekstovi vjerodostojni, primjećuju li komercijalizaciju u tekstovima i mogući primjer. Predstavite učenicima rezultate ankete i raspravite u razredu zaključke.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učenicima s teškoćama, ovisno o vrsti teškoće, tijekom gledanja medijskih tekstova omogućite podršku vršnjaka koji će im opisivati što je na zaslonu. Prebližete ih izvoru zvuka i slike. Ako je potrebno, učeniku s teškoćama omogućite dodatno gledanje kako bi mogao zabilježiti bitno. Tijekom bilježenja informacija pripremite mu papir s pitanjima kako bi lakše bilježio bitno. Učenika s teškoćama stavite u par/grupu učenika s kojima se dobro slaže te koji su motivirajući prema radu i žele mu pružiti podršku. Jasno odredite zadatak učenika s teškoćam unutar grupe vodeći se njegovim jakim stranama. Možete mu pripremiti jedan grafički prilagođen tekst o zdravoj prehrani iz kojeg će izvući bilješke potrebne za grupni rad. Za učenika koji ima poteškoća s razumijevanjem apstraktnih pojmova, frazema, metafora i sl. možete koristiti primjere konkretnih situacija te slikovne prikaze kao bi lakše razumio njihovo značenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Zainteresiranim učenicima ponudite istraživanje reklama u kojima sudjeluju naši poznati sportaši (Luka Modrić, braća Sinković i slično). Potaknite ih na to da razmisle o razlozima reklamiranja te da se kritički osvrnu na komercijalizaciju u kratkoj prezentaciji u digitalnom alatu Canva.

Nastavna aktivnost za predmet X

Zdrava hrana vodi nas k zdravom životu

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prosuđuje medijske tekstove o zdravoj prehrani sportaša.
  • Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni potrošački život.
  • Učenik istražuje frazeme o zdravlju i uspoređuje njihovo značenje u različitim kontekstima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
  • Biologija

Virtualna stvarnost ili manipulacija?

Prije provedbe aktivnosti istražite koji su influenceri, youtuberi i tiktokeri popularni kod vaših učenika kako biste si olakšali potragu i pripremu materijala. Postavite učenicima poveznice u Wakelet kolekciju na kratke medijske tekstove o influencerima, youtuberima i tiktokerima. Tekstovi/poveznice neka budu s različitih mrežnih stranica, pokušajte pronaći i nepouzdane tekstove i moguće lažne vijesti. Podijelite učenike u grupe te ih usmjerite na istraživanje pripremljenih medijskih tekstova. Neka istražuju što se sve piše o tim osobama, postoje li manipulacije njihovim postupcima i životima, odnosi s drugim poznatim osobama. Potaknite ih na to da razmisle ima li u tim medijskim sadržajima možda i lažnih vijesti.

Učenici zatim (pojedinačno) izrađuju umnu mapu u digitalnom alatu Canva u kojoj prikazuju važne odrednice pisanja medijskog teksta. Povežite tu aktivnost s njihovim znanjem o pisanju vijesti, izvješća i komentara te njihovim osnovnim obilježjima.

Potaknite ih na raspravu unutar grupa: Što je važno istaknuti pri pisanju neke medijske vijesti?, Možemo li objavljivati bilo što o bilo kome?, Imaju li influenceri, youtuberi, tiktokeri ili bilo koje poznate osobe privatnost?, Smatrate li da je u redu svoj privatni život u potpunosti prikazati javno?, Mogu li oni svojim ponašanjem utjecati na djecu i mlade i na koji način?, Smatrate li da su te osobe dobar uzor i dajte primjer?, Primjećujete li prikriveno oglašavanje u njihovim objavama?.

Potaknite ih zatim na istraživanje različitih izvora podataka. Neka procijene i istraže koji se izvori smatraju pouzdanima, a koji ne. Možete ih dodatno usmjeriti potpitanjem: Smatrate li neke stranice nepouzdanima i zašto? Možete im dati primjer Wikipedije kao mrežne stranice koju učenici često koriste, a koja može biti nepouzdana. Svaka grupa istražuje o izvorima podataka, pouzdanima i nepouzdanima, zapisuje bilješke i donosi zaključke koje zatim objedinjuje u prezentaciju u digitalnom alatu Prezi.

Često influenceri, youtuberi i tiktokeri sudjeluju u panel-raspravama uživo i virtualno pa možete u dogovoru s učenicima, i prema vašim mogućnostima, posjetiti i sudjelovati u nekom od događanja. Unaprijed se pripremite za sudjelovanje te se dogovorite s učenicima u grupama za pisanje medijskoga teksta o događaju.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

Prije provedbe aktivnosti istražite koji influenceri, youtuberi i tiktokeri su popularni kod vaših učenika kako biste si olakšali potragu i pripremu materijala. Možete to učiniti putem kratke ankete u digitalnom alatu Mentimeter. Anketu podijelite s učenicima u digitalnom alatu MS Teams i zamolite ih da je ispune u što kraćem roku. Zatim na isto mjesto postavite učenicima poveznice u Wakelet kolekciju na kratke medijske tekstove o influencerima, youtuberima i tiktokerima. Tekstovi/poveznice neka budu s različitih mrežnih stranica, pokušajte pronaći i nepouzdane tekstove i moguće lažne vijesti. Usmjerite učenike na istraživanje pripremljenih medijskih tekstova. Učenici zatim (pojedinačno) izrađuju umnu mapu u digitalnom alatu Canva u kojoj prikazuju važne odrednice pisanja medijskog teksta. Povežite tu aktivnost s njihovim znanjem o pisanju vijesti, izvješća i komentara te njihovim osnovnim obilježjima.

Zatim podijelite učenike u grupe tako da svakoj grupi otvorite novo čavrljanje u digitalnom alatu MS Teams. Potaknite ih na raspravu unutar grupa: Što je važno istaknuti pri pisanju neke medijske vijesti?, Možemo li objavljivati bilo što o bilo kome?, Imaju li influenceri, youtuberi, tiktokeri ili bilo koje poznate osobe privatnost?, Smatrate li da je u redu svoj privatni život u potpunosti prikazati javno?, Mogu li oni svojim ponašanjem utjecati na djecu i mlade i na koji način?, Smatrate li da su te osobe dobar uzor i dajte primjer?, Primjećujete li prikriveno oglašavanje u njihovim objavama?.

Potaknite ih zatim na istraživanje različitih izvora podataka. Neka procijene i istraže koji se izvori smatraju pouzdanima, a koji ne. Možete ih dodatno usmjeriti potpitanjem: Smatrate li neke stranice nepouzdanima i zašto? Možete im dati primjer Wikipedije kao mrežne stranice koju učenici često koriste, a koja može biti nepouzdana. Svaka grupa istražuje o izvorima podataka, pouzdanima i nepouzdanima, zapisuje bilješke i donosi zaključke koje zatim objedinjuje u prezentaciju u digitalnom alatu Prezi. Učenici raspodjeljuju zaduženja unutar grupa u zajedničkom čavrljanju. Mogu se i sastati s pomoću opcije videopoziva i sve zadatke riješiti i raspraviti zajedno.

Često influenceri, youtuberi i tiktokeri sudjeluju u panel-raspravama uživo i virtualno pa možete u dogovoru s učenicima, i prema vašim mogućnostima, posjetiti i sudjelovati u nekom od događanja. Unaprijed se pripremite za sudjelovanje te se dogovorite s učenicima u grupama za pisanje medijskoga teksta o događaju.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učenike s teškoćama upoznajte s pojmovima influencer, tiktoker, youtuber ako su im to nepoznati pojmovi. Grafički prilagodite tekstove za učenike s teškoćama ovisno o vrsti teškoće. Učeniku s teškoćama omogućite rad u grupi učenika s kojima dobro surađuje te koji djeluju motivirajući na njega. Potaknite vršnjačku podršku unutar grupe. Učeniku s teškoćama jasno odredite zadatak tijekom grupnog rada. Tijekom izrade umne mape učeniku s teškoćama pripremite pisane/ slikovne upute za izradu iste. Učenike s teškoćama podučite istraživanju podataka na internetu. Možete im pripremiti popis stranica koje će pretražiti.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenike koji su zainteresirani za temu možete usmjeriti na to da istraže senzacionalizam i njegov utjecaj na život osoba na koje se odnosi. Neka istraže, a zatim promisle o pozitivnom i negativnom utjecaju senzacionalističkih objava u medijima na život slavnih/poznatih/javnih osoba. Možete im kao primjer dati život princeze Diane ili život britanske kraljevske obitelji. Neka zatim izrade prezentaciju u digitalnom alatu Genially koristeći informacije dobivene istraživanjem. U prezentaciju mogu uključiti i videoisječke, isječke iz novina i novinskih naslova, a nakon predstavljanja razredu, mogu i potaknuti razrednu raspravu.

Nastavna aktivnost za predmet X

Virtualna stvarnost ili manipulacija?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prosuđuje medijske tekstove o influencerima, youtuberima i tiktokerima.
  • Učenik prosuđuje utjecaj medijskih tekstova na svakodnevni potrošački život.
  • Učenik posjećuje panel raspravu u fizičkom ili virtualnom ozračju.
Razina složenosti primjene IKT
  • Srednja
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Lažna ili prava?

Pripremite učenicima digitalnu igru u alatu Genially. Napravite je tako da učenici trebaju odrediti je li neka vijest lažna ili je istinita. Postavite ih u parove i igru odigrajte pred razredom. Neka uz davanje odgovora i obrazlažu zašto misle da je nešto lažno ili istinito. Nakon igre potaknite ih na istraživanje pojma fake news ili lažne vijesti. Prvo neka istraže sam pojam, a onda i razloge i situacije u kojima je prikazana neka lažna vijest i u kojem povodu. Na YouTubeu mogu pronaći videoisječke govora poznatih svjetskih političara. Osim videoisječaka mogu potražiti i lažne medijske tekstove. Možete im ponuditi one očite: objave medija 1. travnja.

Zadajte im zadatak da pronađu tri medijska teksta s lažnom vijesti i predstave razredu. Razred s tim parom raspravlja je li to zbilja lažna vijest i po čemu su to otkrili. Nakon istraživanja o pojmu, primjerima i raspravi o razlozima izrade lažne vijesti, zadajte im zadatak o mogućnostima izrade lažne vijesti, možda nekim aplikacijama koje nam to olakšavaju i omogućuju.

Povežite istraživanje i s Al tehnologijom. Potaknite ih na raspravu: Koliko je jednostavno u današnje vrijeme napraviti lažnu vijest?, Moramo li za to biti informatički pismeni ili postoje jednostavni digitalni alati kojima to možemo napraviti?, Hoćemo li morati u skoroj budućnosti preispitivati svaku objavu, svaki videozapis i svaki medijski tekst?.

Nakon rasprave zadajte im zadatak izrade lažne vijesti u digitalnom alatu Fodey te kratkog videozapisa lažne vijesti u parovima koristeći digitalni alat Kizoa. Svoje uratke zatim postavljaju u zajedničku Wakelet kolekciju u kojoj će vrednovati ostale uratke komentarom.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima, jakim stranama), kao i obilježjima same teškoće. U planiranju postupaka podrške savjetujte se sa stručnim timom škole. U planiranje podrške uključite učenika s teškoćama.

Učeniku s teškoćama objasnite pravila igre. Pojasnite mu pojam lažnih vijesti te mu dajte primjer lažne vijesti te dodatno objasnite zašto je ta vijest lažna. Ako je potrebno, igru grafički oblikujte tako da učenik s teškoćama može lakše sudjelovati u njoj. Omogućite mu rad u paru s učenikom s kojim dobro surađuje i koji mu može pružiti podršku tijekom rada. Provjerite razumije li učenik zadatak te ponovite upute ili mu dajte pisane/slikovne smjernice za izradu lažne vijesti. Provjerite s učenikom služi li se zadanim digitalnim alatima te mu pokažite rad u njima uz pisane/slikovne upute. Učeniku s teškoćama omogućite produljeno vrijeme za rad ako je potrebno.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenicima koji su zainteresirani za temu lažnih vijesti možete dati zadatak da izrade digitalnu igru bijega koristeći digitalni alat Genially te bilješke koje su zapisali tijekom istraživanja. Nakon izrade, učenici igraju igru, komentiraju zadatke i pogađaju lažne vijesti.

Nastavna aktivnost za predmet X

Lažna ili prava?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik prosuđuje istinitost medijskih tekstova.
  • Učenik uspoređuje različite odnose među riječima.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Osobni i socijalni razvoj

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.