Predmet
Hrvatski jezik 7
Veličina slova
Naslovna slika
scenarij poučavanja

Ostavljam trag

Naziv predmeta
Hrvatski jezik 7

Razred
7. razred, osnovna škola

Odgojno-obrazovni ishodi
ključni pojmovi
  • poticaj na stvaralaštvo
  • stvaralačka radionica
  • radijska emisija
  • radiodrama

Koji si ti lik!?

Rasporedite učenike u tročlane ili četveročlane grupe. Svakoj grupi dodijelite nekoliko kartica na kojima piše pridjev koji predstavlja određenu osobinu, npr.: dobrodušan, mudar, iskren, empatičan, smion, fleksibilan, kreativan, tolerantan, asertivan, ambiciozan, autoritativan, human, komunikativan, pesimističan, optimističan itd. Učenici unutar grupe trebaju objasniti značenje tih riječi. U svakoj se grupi treba naći nekoliko riječi za koje pretpostavljate da učenici neće moći objasniti. One pojmove koje učenici ne mogu objasniti svojim riječima ili nisu sigurni u značenje, trebaju istražiti na mreži na poveznicama na Hrvatski jezični portal te portale Hrvatska enciklopedija, Školski rječnik hrvatskoga jezika i Jezični savjetnik. Podijelite poveznice za svaki od navedenih portala. Učenici trebaju pročitati objašnjenja na svakom portalu, usporediti ih te oblikovati rečenicu objašnjenja vlastitim riječima. Objašnjenje neka zapišu na poleđini kartice na kojoj piše pojam. Nakon što su učenici utvrdili objašnjenja za svaku osobinu, grupa treba odabrati onoliko osobina koliko ima učenika u grupi. Osobine trebaju povezati s književnim ili filmskim likovima. Svaka osobina treba predstavljati jedan književni lik, npr. Harrry Potter može se povezati s riječima hrabar ili talentiran itd. Nakon što učenici odluče koje će likove i osobine povezati, svoje ideje trebaju predstaviti u grupi. Nakon toga trebaju osmisliti kratak monolog u kojemu će književnog ili filmskog lika predstaviti naglašavajući osobinu koju su povezali s tim likom. Učenici se mogu dogovoriti hoće li osmisliti monolog samo za jednog lika koji će izvesti predstavnik grupe ili će osmisliti dijalog između svih likova. U dijalogu se mora vidjeti i osobina likova. Npr. ako je lik sebičan, mora se tako ponašati i govoriti u scenskoj izvedbi. Nakon uvježbavanja, učenici nastupaju pred razredom. Učenici, koji su u ulozi publike, trebaju pogoditi o kojem se književnom liku radi te koju osobinu predstavlja. Može se odabrati nekoliko najbolje izvedenih monologa/dijaloga za koje se može doraditi scenarij pa mogu biti izvedeni na školskoj priredbi ili drugim kulturnim događajima.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Za neke učenike s teškoćama bit će potrebno suziti područje istraživanja i uputiti učenika na točno određenu stranicu ili tekst za tumačenje nepoznatih pojmova. Neke riječi možete učenicima objasniti i s pomoću fotografija situacija iz svakodnevnoga života.

Zadatak povezivanja likova i njihovih osobina također možete realizirati uz pomoć sličica. Učenici neka samo spajaju lik i osobinu. Monolog možete pretvoriti u samo jednu rečenicu koju učenik treba izgovoriti, a u kojoj će biti jasno izražene osobine lika kojega tumači.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu napisati scenarij za kratku predstavu u kojoj će povezati likove iz različitih književnih djela. Svoj scenarij mogu objaviti u zajedničkom Word dokumentu na koji ćete im prethodno podijeliti poveznicu. Drugi učenici mogu ostaviti pozitivan komentar na scenarij.

Nastavna aktivnost za predmet X

Koji si ti lik!?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik piše objašnjenja za nepoznate riječi pretražujući mrežne portale.
  • Učenik izvodi monolog i dijalog prema zadanoj temi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Početna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti

Tko živi u računalu?

Započnite razgovor s učenicima o tome koliko vremena provode na mreži i što rade na mreži u najvećoj mjeri: dopisuju li se na društvenim mrežama, programiraju, uče i istražuju ili igraju videoigre. U nastavku aktivnosti učenici rade u grupama. Rasporedite učenike u grupe i zadajte im smjernice za istraživanje, odnosno kasnije za snimanje radijske emisije. Iste grupe mogu ostati i za dio aktivnosti koji se odnosi na stvaranje radijske emisije pa će svi učenici aktivno sudjelovati u stvaranju. U prvome dijelu rada u grupi neka istražuju i bilježe podatke u umnu mapu u digitalnom alatu Mindomo, a u drugome dijelu neka pripremaju i snimaju radijsku emisiju. Učenike uputite na istraživanje o videoigrama. Usmjerite ih na mrežne stranice koje govore o prednostima i nedostatcima videoigara te ima li videoigara u kojima se pojavljuju književni likovi ili junaci iz stripa. Neka pronađu članke koji govore o povezanosti književnosti i videoigara. Neka samostalno istraže različite mrežne izvore, a možete s njima podijeliti i poveznice na različite članke koji govore o ovim temama (npr. Medijska pismenost i sl.). Učenici trebaju istražiti ili se prisjetiti koja književna djela govore o videoigrama te pročitati osvrt o tome književnome djelu (npr. Moj brat živi u kompjutoru Branke Primorac ili sl.). Pripremite neke naslove takvih književnih djela koje biste mogli predložiti učenicima za istraživanje. Tijekom istraživanja učenici neka bilježe zanimljive podatke u umnu mapu u digitalnom alatu Mindomo. Na taj način svi učenici u grupi mogu istovremeno istraživati sadržaje, upisivati zanimljivosti u umnu mapu i vidjeti što pišu drugi učenici, a u sve istovremeno imate uvid. Nakon toga u istom digitalnom alatu, Mindomo, podijelite upute kako snimiti radijsku emisiju o povezanosti između književnosti i videoigara. Učenike treba uputiti u pisanje scenarija za radijsku emisiju ili radijski prilog koji treba trajati od tri do pet minuta. Za scenarij trebaju osmisliti uvodni pozdrav i predstavljanje, naziv radijske emisije, predstavljanje teme, barem jednoga sugovornika koji će izgovoriti nekoliko rečenica o prikupljenim podatcima, zaključak i/ili poruku radijske emisije, pozdravnu riječ i odjavu. Nakon pisanja scenarija, učenici se trebaju dogovoriti tko će biti voditelj, sugovornik, tko će snimati, a tko izabrati glazbu i uređivati radijsku emisiju. U uređivanju im možete pomoći, a učenici sve samostalno mogu snimiti i u digitalnom alatu Audacity. Ako postoji mogućnost za to, radijska se emisija može emitirati na lokalnoj radijskoj postaji ili na školskoj mrežnoj stranici, školskoj društvenoj mreži i sl.

Kako provesti aktivnost u online okruženju

U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, izradite kratku anketu za učenike u kojoj ćete im postaviti pitanja o tome koliko vremena provode na mreži i što rade na mreži u najvećoj mjeri: dopisuju li se na društvenim mrežama, programiraju, uče i istražuju ili igraju videoigre.

Nakon toga učenike uputite na istraživanje o videoigrama. U objavi u digitalnom alatu MS Teams napišite im detaljne upute i usmjerite ih u istraživanju. Neka posjete mrežne stranice koje govore o prednostima i nedostatcima videoigara te ima li videoigara u kojima se pojavljuju književni likovi ili junaci stripa. Neka pronađu članke koji govore o povezanosti književnosti i videoigara. Neka samostalno istraže različite mrežne izvore, a možete s njima podijeliti i poveznice na različite članke koji govore o ovim temama (npr. Medijska pismenost i sl.). Učenici trebaju istražiti ili se prisjetiti koja književna djela govore o videoigrama te pročitati osvrt o tome književnome djelu (npr. Moj brat živi u kompjutoru Branke Primorac ili sl.). Pripremite neke naslove takvih književnih djela koje biste mogli predložiti učenicima za istraživanje i poveznice na mrežne izvore.

Prije nego što učenici krenu s radom, podijelite ih u grupe i otvorite zajedničko čavrljanje svake grupe. Objasnite im da će svaka grupa tijekom istraživanja bilježiti zanimljive podatke u umnu mapu u digitalnom alatu Mindomo. Na taj način svi učenici u grupi mogu istovremeno istraživati sadržaje, upisivati zanimljivosti u umnu mapu i vidjeti što pišu drugi učenici, a u sve istovremeno imate uvid.

Zatim dogovorite s učenicima online sastanak na kojem će učenici predstaviti rezultate istraživanja. Podijelite upute kako snimiti radijsku emisiju o povezanosti između književnosti i videoigara. Učenike treba uputiti u pisanje scenarija za radijsku emisiju ili radijski prilog koji treba trajati od tri do pet minuta. Za scenarij trebaju osmisliti uvodni pozdrav i predstavljanje, naziv radijske emisije, predstavljanje teme, barem jednoga sugovornika koji će izgovoriti nekoliko rečenica o prikupljenim podatcima, zaključak i/ili poruku radijske emisije, pozdravnu riječ i odjavu. Učenici scenarij pišu u dokumentu u digitalnom alatu Word koji zajednički uređuju u čavrljanju grupe. Nakon pisanja scenarija, učenici se trebaju dogovoriti tko će biti voditelj, sugovornik, tko će snimati, a tko izabrati glazbu i uređivati radijsku emisiju. Učenici snimaju radijsku emisiju tijekom zajedničkog online sastanka njihove grupe. Učenici mogu i samostalno snimiti svoj dio radijske emisije pa sve snimke spojiti i urediti s pomoću digitalnog alata Audacity.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Ovisno o funkcioniranju učenika s teškoćama pripremite dostižne zadaće i faze rada (rad u koracima uz provjeru urađenog i korigiranje mogućih pogrešaka), odmjerite količinu potrebne podrške i usmjeravanja u radu za sve faze ove aktivnosti − razumijevanje, postavljanje i održavanje slijeda izvođenja aktivnosti/zadatka. Zadatak za istraživanje individualizirajte ovisno o potrebama učenika − suzite područje istraživanja, usmjerite učenike na jedan izvor ili tekst koji ćete vi pripremiti. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima, izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u grupi te odredite pravila ponašanja rada. Važno je da u grupi budu učenici različitih osobina kako bi mogli učiti jedni od drugih i pružati si međusobnu podršku.

Pri snimanju radijske emisije odaberite aktivnu ulogu za učenika s teškoćama. Neka uloga bude prilagođena njegovim interesima i mogućnostima.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

Učenici mogu u digitalnom alatu Nearpod kreirati kviz od pet pitanja o određenom književnom djelu. Neka kviz sadrži barem jedno pitanje koje ima vizualan prikaz (ilustraciju ili fotografiju). U zadnjem pitanju treba se odgovoriti na pitanje o kojem se književnome djelu radi. Poveznicu za kviz neka učenici podijele s drugim učenicima u zajedničkoj grupi u digitalnom alatu MS Teams.

Nastavna aktivnost za predmet X

Tko živi u računalu?

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izabire odgovarajuće izvore za istraživanje o zadanoj temi.
  • Učenik sažima podatke u grafičkom organizatoru.
  • Učenik snima radioprilog o zadanoj temi.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Uporaba informacijske i komunikacijske tehnologije
Aktivnost se može provesti i u online okruženju

Od zvuka do slike

Učenici trebaju u paru pronaći i odabrati jednu kratku radiodramu i poslušati je. Možete ih uputiti na portal Meduza i slične. Nakon što svaki učenik posluša radiodramu, učenici se trebaju u paru razgovarati o slušanome tekstu. Zatim se par okreće drugom paru i sastavljaju grupu. Svaki par treba predstaviti temu i sadržaj radiodrame u grupi prema određenom planu i smjernicama koje ćete za njih prethodno pripremiti. Primjerice, mogu govoriti o tome koji se zvukovi na kojem mjestu u radiodrami javljaju, koja je svrha zvučnih efekata, je li bilo glazbe u radiodrami i koja je uloga glazbe i zvukova, na koji način ritam govorenja i boja glasa utječu na doživljaj priče i sl. Plan govorenja može se prikazivati na zidu ili platnu kao podsjetnik.

U nastavku učenici i dalje rade u grupi. Podijelite im poveznicu na određenu radiodramu. Svaka bi grupa učenika trebala imati svoju kontrolnu grupu. Primjerice, grupa 1A i 1B trebaju slušati istu radiodramu da bi učenici mogli na kraju aktivnosti usporediti rezultate. Nakon slušanja radiodrame, učenici trebaju u grupi oblikovati animirani film. Trebaju napisati scenarij prema predlošku slušane radiodrame za kratak animirani film. Neka u filmu bude prikazan sažetak radiodrame. Predložite učenicima da podijele zadatke unutar grupe. Neka se među učenicima u grupi podijele zadatci prema njihovim mogućnostima i sklonostima: netko neka piše scenarij, a drugi neka pripremaju likove i pozadinu u digitalnom alatu. Likove i pozadinu učenici mogu samostalno kreirati, odnosno crtati u digitalnom alatu, ali postoji i mogućnost odabira likova koji će biti animiran kao i odabir prostora, glazbe itd. Odabirom bilo koje kategorije moguće je promijeniti pozadinu, likove i glazbu. Moguće je namjestiti odabrane likove na određene pozicije. Animirani film ne treba sadržavati puno rečenica, a može prikazivati i samo jednu scenu. To treba prepustiti autorima i njihovim mogućnostima. Cijelo vrijeme neka se svi članove grupe dogovaraju, surađuju i provjeravaju jedni kod drugih što tko radi. Animirani film mogu urediti u digitalnom alatu Animatron. Na kraju napravite malu premijeru svih animiranih filmova. Grupe koje su imale iste predloške prema kojima su radili animirani film neka razgovaraju o sličnostima i razlikama između njihovih filmova. Taj razgovor u grupi neka bude vođen smjernicama i pitanjima koja je za njih prethodno trebalo pripremiti. Smjernice mogu biti prikazane na platnu ili ploči.

Film mogu objaviti na mrežnim stranicama škole ili ga poslati na neki filmski natječaj.

Postupci potpore

U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.

Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).

Radiodramu koju će analizirati učenik s oštećenjem sluha odaberite prije. Pripremite tekst radiodrame kako bi učenik mogao pratiti sadržaj i sudjelovati u aktivnosti. Za neke učenike s teškoćama pažljivo birajte radiodramu vodeći računa o njihovim mogućnostima, primjerice jednostavan i lako razumljiv sadržaj radiodrame. Po potrebi zaustavljajte slušanje i provjeravajte je li učenik razumio sve što je čuo.

Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u suradničkom učenju te odredite pravila ponašanja tijekom suradničkog učenja. Odredite i kriterije i postupke vrednovanja i samovrednovanja te ponašanja tijekom rada u grupi. Važno je da u grupi budu učenici različitih osobina kako bi mogli učiti jedni od drugih i međusobno si pružati podršku. Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u grupi.

Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima, izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.

Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.

Za učenike koji žele znati više

enici mogu oblikovati videomamac ili najavu za radiodramu prema vlastitome izboru. Videomamac mogu urediti u digitalnom alatu Kizoa i objaviti ga na mrežnim stranicama škole ili ga poslati na neki natječaj.

Nastavna aktivnost za predmet X

Od zvuka do slike

Informacije o aktivnosti
Odgojno-obrazovni ishodi
  • Učenik izdvaja pojedinosti iz slušanoga teksta.
  • Učenik govori o radiodrami prema zadanom planu.
  • Učenik piše scenarij za animirani film prema zadanom predlošku.
  • Učenik razgovara u grupi na zadanu temu poštujući zadana pravila.
Razina složenosti primjene IKT
  • Napredna
Korelacije i interdisciplinarnost
  • Učiti kako učiti

Dodatna literatura, sadržaji i poveznice

Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/

Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/

Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.

Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.

Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr

Povratne informacije i/ili prijava greške

Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.