Unaprijed pripremite kartice za raspravu u digitalnom alatu Word. Kartice mogu uključiti pitanja koja će potaknuti raspravu u grupama, a povezane su s filmom koji će učenici gledati te s temama koje problematiziraju diskriminaciju, govor mržnje i/ili priklanjanje stereotipima. Pitanja također mogu uključiti i neku aktualnu situaciju koja je povezana s filmom, a za koju su učenici doznali iz medija ili s kojom su se susreli u školi.
Na početku aktivnosti učenici neka pogledaju neki od dokumentarnih i/ili edukativnih filmova u kojima je problematizirana diskriminacija, govor mržnje i/ili priklanjanje stereotipima, primjerice film za raspravu o rodnoj neravnopravnosti „Hodaj uz mene“, edukativni film za raspravu o govoru mržnje „Ptica“ i sl. Nakon što pogledaju film, potaknite učenike na razgovor o tome što su vidjeli, što ih se posebno dojmilo, što ih je potreslo, jesu li se ikada našli u sličnoj situaciji ili poznaju li koga tko je bio u takvoj situaciji…
Također, potaknite učenike na to da zaključe što su stereotipi, što diskriminacija, a što govor mržnje. Zatim učenike podijelite u grupe. Učenici neka u grupama raspravljaju o pitanjima s kartica koja ste unaprijed pripremili. Sve grupe neka imaju ista pitanja. Nakon rasprave u grupama, učenici neka iznesu svoje odgovore, dojmove i zaključke ostalim učenicima te ih potaknite da zajedno prepoznaju koja su im razmišljanja slična/ista, a koja različita. Također ih upozorite na to da je važno uvažiti drugačije mišljenje, ali i da jasno pokažu da ne prihvaćaju ponašanja koja uključuju netrpeljivost, mržnju, diskriminaciju i sl.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Uputite učenika u ključne odrednice sadržaja prije gledanja videozapisa, zaustavite i komentirajte videozapis, usmjeravajte pažnju učenika na bitno, unaprijed zadajte predloške s pitanjima za praćenje videozapisa, pripremite sažetak koji će učenici dobiti poslije gledanja. Učeniku s oštećenjem vida osigurajte pomoćnika koji će mu opisati viđeno. Unaprijed pripremite učenika s teškoćama na pitanje želi li podijeliti svoje iskustvo na ovu temu.
Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u grupi te odredite pravila ponašanja tijekom suradničkog učenja. Odredite i kriterije i postupke vrednovanja i samovrednovanja tijekom rada u grupi.
Važno je da u grupi budu učenici različitih osobina kako bi mogli učiti jedni od drugih i međusobno si pružati podršku. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Potaknite učenike koji žele više na to da istraže kako se nekim problemima istaknutim tijekom aktivnosti (primjerice rodnoj neravnopravnosti) pristupa u različitim dijelovima svijeta. Možete učenicima pripremiti smjernice po kojima će istraživati, primjerice uputiti na poveznice, literaturu, zemlje svijeta koje želite istražiti i sl. Učenici neka svoja zapažanja i zaključke zabilježe u obliku digitalnoga plakata izrađenoga u digitalnom alatu Canva te ga predstave na satu razrednog odjela.
Za ovu aktivnost potrebno je pažljivo proučiti poveznice na internetu i literaturu na koje ćete uputiti učenike tako da im jasno naznačite čime će se služiti tijekom svojega istraživanja. Prije aktivnosti osmislite temu koju ćete zadati učenicima, a koja problematizira govor mržnje, diskriminaciju, stereotip i/ili predrasude. Možete odabrati jednu temu za sve grupe ili onoliko tema koliko je grupa. Prije početka aktivnosti učenicima predstavite digitalni alat Audacity i pokažite im osnove rada u tom alatu te navedite da će u aktivnosti koja slijedi u tom alatu snimati radijsku emisiju prema zadanim kriterijima. Za te potrebe izradite upute kojih se učenici trebaju pridržavati tijekom snimanja radijske emisije, a s kojima ćete učenike prije početka rada upoznati.
Na početku aktivnosti s učenicima razgovarajte o pojmovima govor mržnje, diskriminacija, stereotip i predrasuda. Potaknite ih na to da pokušaju definirati pojmove, kao i navesti primjere za svaki od navedenih pojmova. Zatim ih uputite u zadatak. Podijelite učenike u grupe. Svaka grupa neka na internetu istraži o situacijama u kojima se iskazuju govor mržnje, diskriminacija i isticanje stereotipa. Učenicima jasno odredite područje istraživanja te ih uputite na poveznice i/ili literaturu ovisno o tome koju ste temu odabrali i jeste li odabrali istu temu za sve učenike ili po jednu temu za svaku grupu. Učenici mogu istraživati primjerice o govoru mržnje u navijačkim skupinama, o rasnoj diskriminaciji, stereotipima u vicevima i sl. Učenici neka zatim samostalno istražuju i bilježe svoja zapažanja. Potaknite ih na to da pronađu tekstove koji mogu pozitivno, kao i na one koji mogu negativno utjecati na razvoj stavova i vrijednosti. Nakon što su prikupili bilješke, učenici dogovaraju što će snimiti u svojoj radijskoj emisiji. Zatim neka učenici u digitalnom alatu Audacity snime radijsku emisiju prema unaprijed zadanim kriterijima te je postave na dogovoreno mrežno mjesto, primjerice u alat Google Classroom. Za svaki zadani zadatak učenicima osigurajte povratnu informaciju. Najbolje uratke učenici mogu prezentirati na školskim priredbama, na satovima razrednika i sl.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Ako je potrebno, grafički i sadržajno prilagodite materijale za proučavanje u uvodnoj i završnoj aktivnosti.
Učenike uputite na točno određene izvore ili unaprijed grafički i sadržajno pripremite materijale koje će proučavati.
Povećajte font (12 pt i veći) i prored između rečenica, rabite tip slova Arial, Verdana, Comic Sans te lijevo poravnate tekst. Rabite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na odijeljene jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red. Prema potrebi tekst učinite dostupnim na Brailleovu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkoj formi.
Preoblikujte izvorni tekst na rečenice s ključnim informacijama. Izostavite višekratno ponavljanje ili neključne informacije. Zamijenite riječi zahtjevnije za čitanje i razumijevanje odabirom alternativnih riječi kako bi smisao i bit rečenice u tekstu bilo lakše razumjeti. Promijenite red riječi u rečenici ako je potrebno. Objasnite novi pojam unutar teksta, na marginama stranice ili kao "saznaj više", unutar zasebnog pojmovnika. Podebljajte ključne pojmove unutar rečenica na način da se njihovim čitanjem razumije bitna poruka rečenice i teksta. Poučavanju učenika u radu s digitalnim alatima posvetite više vremena. Pokažite korake, zajedno ih s učenikom prođite te pružajte podršku učeniku dok samostalno ne ovlada digitalnim alatom. Pripremite pisane i/ili slikovne upute i korake u radu s digitalnim alatom kako bi poslije služili kao podsjetnik.
Nove pojmove ili pojmove o kojima će učenici raspravljati objasnite uz pomoć vizualne podrške ili kratkih videozapisa.
Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u grupi te odredite pravila ponašanja tijekom rada u grupi. Odredite i kriterije i postupke vrednovanja i samovrednovanja te ponašanja tijekom rada u grupi.
Učeniku s oštećenjem jezično-govorne glasovne komunikacije odaberite primjeren zadatak tijekom snimanja radijske emisije (snimatelj, redatelj i sl.).
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenike koji žele više potaknite na to da izrade kratak film u kojem će prikazati neki od primjera govora mržnje, diskriminacije i/ili stereotipa i pokazati pozitivan primjer kako se ta situacija može spriječiti i/ili riješiti. Film mogu izraditi u digitalnom alatu Kizoa.
Za ovu aktivnost unaprijed pripremite različite neknjiževne tekstove kojima se problematizira izražavanje predrasuda, diskriminacija i govor mržnje, pritom pazeći na to da za svaki par imate jedan tekst koji može imati pozitivan i jedan koji može imati negativan utjecaj na razvoj stavova i vrijednosti. Tekstove možete oblikovati u digitalnom alatu Word.
Uputite učenike na to da u parovima čitaju zadane tekstove te da razgovaraju o njima. Potaknite ih na to da u razgovoru zaključe koji od tekstova može imati pozitivan, a koji negativan učinak na razvoj stavova i vrijednosti. Zatim neka učenici u svoje bilježnice zapišu sažetak teksta te ga predstave ostalim učenicima. Nakon toga učenike spojite u grupe (po dva para) te ih potaknite na to da jedni drugima pročitaju sažetke te da o njima razgovaraju. Potaknite ih na to da usporede svoje sažetke te uoče koji tekstovi mogu imati pozitivan učinak, a koji negativan na oblikovanje stavova i vrijednosti. Predstavnik svake grupe neka iznese zaključke i razmišljanja. Njihovi zaključci i razmišljanja neka vam budu smjernica u određivanju teme koja će im poslužiti za samostalno pisanje komentara. Potaknite učenike na to da napišu komentar prema unaprijed zadanim kriterijima. Nakon pisanja komentara, učenici neka svoje radove čitaju jedni drugima u paru u kojem su radili prethodni zadatak. Potaknite ih na to da jedni drugima komentiraju uratke, te im omogućite da prema prijedlozima i ispravcima oblikuju završnu inačicu svojega uratka. Komentare vrednujte prema unaprijed osmišljenoj rubrici za vrednovanje komentara.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Ako je potrebno, grafički i sadržajno prilagodite materijale za proučavanje.
Za pisanje sažetaka izradite predložak kako bi učenike usmjerili na bitno.
Za razgovor u paru izradite podsjetnik s pitanjima, tvrdnjama za koje učenik treba utvrditi jesu li ili nisu zastupljene u tekstu.
Povećajte font (12 pt i veći) i prored između rečenica, rabite tip slova Arial, Verdana, Comic Sans te lijevo poravnate tekst. Rabite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na odijeljene jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red. Prema potrebi tekst učinite dostupnim na Brailleovu pismu. Pisani tekst učinite dostupnim i u elektroničkoj formi.
Preoblikujte izvorni tekst na rečenice s ključnim informacijama. Izostavite višekratno ponavljanje ili neključne informacije. Zamijenite riječi zahtjevnije za čitanje i razumijevanje odabirom alternativnih riječi kako bi smisao i bit rečenice u tekstu bilo lakše razumjeti. Promijenite red riječi u rečenici ako je potrebno. Objasnite novi pojam unutar teksta, na marginama stranice ili kao "saznaj više", unutar zasebnoga pojmovnika. Podebljajte ključne pojmove unutar rečenica na način da se njihovim čitanjem razumije bitna poruka rečenice i teksta. Poučavanju učenika u radu s digitalnim alatima posvetite više vremena. Pokažite korake, zajedno ih s učenikom prođite te pružajte podršku učeniku dok samostalno ne ovlada digitalnim alatom. Pripremite pisane i/ili slikovne upute i korake u radu s digitalnim alatom kako bi poslije služili kao podsjetnik.
Prilagodbe prilikom pisanja mogu biti: pisanje u većem crtovlju, s označenim mjestom za početak pisanja, ponekad samo velikim tiskanim slovima, fiksiranje papira za pisanje na podlozi, više vremena za izvođenje grafičkih aktivnosti, zaokruživanje ponuđenih odgovora, pomoć druge osobe u pisanju, izrađen plan pisanja teksta/sastavka služeći se slikama, ljestvicama za procjenu, rubrikama, grafičkim organizatorima ili potpitanjima.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenike koji žele više potaknite na pisanje misaone lirske pjesme na temu nekog od zadanih tekstova iz aktivnosti. Možete im ponuditi niz motiva kao inspiraciju. Svoje uratke mogu predstaviti u obliku digitalne izložbe na digitalnom alatu Padlet, a najbolji od njih mogu se objaviti na mrežnoj stranici škole, u školskom listu i sl.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.