Na početku aktivnosti učenicima ponudite kratki kviz o stripu izrađen u digitalnom alatu Kahoot. Pitanja neka budu kratka, a vrijeme rješavanja zadano kako biste učenike više motivirali i probudili u njima natjecateljski duh. Kvizom provjerite gradivo prethodnih razreda, a pitanja neka budu konkretna, tipa: Što je strip?, Kojem književnome rodu pripada?, Što ga razlikuje od ostalih pripovjednih vrsta? i sl.
Zadržite se na pitanju što strip razlikuje od ostalih pripovjednih vrsta te im dajte zadatak da u paru u obliku Vennova dijagrama u bilježnice pišu sličnosti i razlike s nekim epskim oblikom, npr. pripovijetkom, a zatim potaknite raspravu o tome što više vole čitati i zašto. Dajte im dovoljno vremena za raspravu kako biste ih potaknuli na kritičko mišljenje. Učenici mogu i zapisati koje su prednosti čitanja stripa, a koje čitanja pripovijetke u obliku tablice i zajednički ih komentirati.
Nakon uspoređivanja tih vrsta, učenicima zadajte zadatak da na radnom listiću, unaprijed pripremljenom u Google crtežima i ispisanom, obilježe dijelove stripa. Razgovarajte s učenicima treba li strip uvijek imati sve te dijelove i zašto je svaki od njih važan, što u stripu predstavlja. Radne listiće učenici mogu zalijepiti u svoju bilježnicu, a potom ih uputite na to da s pomoću Google tražilice pretraže i pokraj listića napišu koji su najpoznatiji naslovi i autori stripova u Republici Hrvatskoj. Usporedite odgovore i provjerite jesu li svi odgovori točni. Možete s učenicima ponoviti pravila pretraživanja na internetu i koje su stranice sigurne za pretraživanje.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Ako u razredu imate učenika sa specifičnim teškoćama u učenju ili intelektualnim teškoćama, smanjite broj pitanja u kvizu. Pri postavljanju pitanja izbjegavajte rečenice s neizrečenim subjektom.
Radni listić grafički prilagodite. Neka ima jednostavnu strukturu, bez suvišnih detalja s unaprijed označenim područjima u koje učenik treba napisati odgovor. Ostavite dovoljno mjesta za pisanje.
Za zadatak istraživanja suzite područje za pretragu i učenike usmjerite na točno određenu stranicu. Možete im i unaprijed pripremiti materijal za istraživanje. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici mogu na papiru nacrtati strip o sigurnosti na internetu i predstaviti ih ostalim učenicima. Stripove izložite na nekom mjestu u učionici te na taj način ponovite pravila sigurnoga pretraživanja.
Ovom aktivnošću možete obilježiti Dan sigurnijeg interneta.
Učenike uputite na mrežnu stranicu e-Lektire gdje će u tražilicu upisati povjesticu Postolar i vrag Augusta Šenoe ili naziv nekoga djela po vašem izboru. Tekst pročitajte na način da svaki učenik naglas pročita jedan dio.
Nakon čitanja analizirajte tekst. Učenike podijelite u grupe, a svaka grupa bavit će se jednom razinom teksta.
Učenike prve grupe usmjerite na likove i njihovu karakterizaciju. Možda će se neka vrsta karakterizacije više nametnuti pa im skrenite pozornost na to.
Učenicima druge grupe zadajte da odrede dijelove fabule i neka svaki dio sažmu u nekoliko rečenica.
Učenici treće grupe detaljnije će se baviti vremenom i mjestom radnje, ispisat će sve vezano uz te elemente.
Predstavnik svake grupe učenicima će prikazati rezultate grupnoga rada, a oni će biti važni za sljedeći zadatak.
Povjesticu, ili neki drugi tekst po vašem izboru, podijelite na onoliko dijelova koliko ima učenika. Svaki učenik svoj dio teksta prikazat će u obliku jednoga kadra u stripu s pomoću digitalnog alata Canva. Prije same izrade prisjetite se obilježja stripa i zapišite ih na ploču.
Učenici svoje kadrove u obliku slike/fotografije postavljaju na Lino ploču onim redom kako se radnja odvijala u polaznome tekstu. Rezultat će biti strip na kojem su učenici radili suradnički.
Usmjerite učenike na to kako je svaki od njih drugačije zamislio neki lik ili mjesto radnje, a aktivnost završite zaključkom kako svatko od nas drugačije zamišlja svjetove iz knjiga i kako je upravo to ljepota čitanja.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Ako učenik ne želi, ne izlažite ga javnom čitanju naglas.
Za neke učenike s teškoćama bit će potrebno grafički prilagoditi tekst koji čitaju. Povećajte font (12 pt i veći) i prored između rečenica, rabite tip slova Arial, Verdana, Comic Sans te lijevo poravnajte tekst. Rabite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Svaku rečenicu pišite u novi red.
Omogućite razumijevanje izgovorenog u odnosu na odrednice sadržaja i njegov tijek, primjerenost tempa, brzine, glasnoće i izražajnosti govora, uporabu poznatih riječi, jednostavnih, semantički razumljivih rečenica, dajte jasne i kratke upute uz provjeru shvaćenog (primjerice, upute za izvođenje usmenih, pisanih, praktičnih zadataka, radnji i radnih operacija), slijedite redoslijed u komunikaciji, prvo slušanje i govor pa pisanje.
Izaberite između otvorenih i zatvorenih pitanja (primjerice, pitanja koja sadrže dio odgovora ili traže zaključivanje, povezivanje, asociranje), postavljajte potpitanja učenicima (primjerice, za usmjeravanje odgovora), pravovremeno reagirajte na učeničke odgovore.
Učeniku s teškoćama dajte jasne zadatke i ulogu u grupi. Provjerite zna li se učenik koristiti navedenim digitalnim alatima i pokažite način upotrebe ili izradite pisane ili slikovne upute. Ovisno u koju grupu učenik s teškoćama bude uključen, izradite individualizirani listić s točno određenim podatcima koje treba zabilježiti.
Za izradu sličice u stripu prema potrebi osigurajte vršnjačku podršku ili usmjeravajte učenika. Povećajte polje za crtanje stripa i oblačiće za upisivanje teksta.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama u učenju možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu sami izraditi cjeloviti strip s pomoću digitalnog alata Canva prema polaznome tekstu iz aktivnosti ili nekom tekstu po izboru.
Unaprijed izradite videozapis u digitalnom alatu Edpuzzle. U videozapisu prikažite različite vrste umjetnosti (glazbu, slikarstvo, film, književnost...). Možete ih predstaviti u obliku fotografija, a pored svake pripremite pitanja koja su vezana uz prepoznavanje određene vrste umjetnosti i njihova izražajna sredstva. Potaknite učenike na to da usmeno odgovaraju na postavljena pitanja iz videozapisa, a potom pokrenite raspravu koja su izražajna sredstva bitna za pojedinu vrstu umjetnosti i što je umjetniku važno da bi se njome bavio, na koji način prenosi svoj doživljaj i kojim se alatima pritom služi.
Posljednji u videozapisu neka bude strip. Pitajte učenike koja su izražajna sredstva stripa i kako autori kroz sliku prenose zvukove, osjećaje i naglašavaju razne detalje kroz planove.
Učenici zaključke do kojih su došli upisuju u umnu mapu koju izrađuju s pomoću digitalnog alata Coggle.
Unaprijed pripremite polazni tekst u Word dokumentu i ispišite ga. Podijelite učenike u grupe s pomoću digitalnog alata ClassDojo, a svakoj grupi zadajte različit zadatak vezan uz polazni tekst.
Neka se pri rješavanju svojega zadatka učenici služe umnim mapama kao podsjetnicima.
Prvoj grupi zadatak je izraditi samo različite planove snimanja. Prije izrade s pomoću Google tražilice mogu istražiti primjere svakog plana i proučiti ih.
Druga grupa imat će zadatak izraditi kadrove u kojima će prikazati različite osjećaje lika iz polaznoga teksta.
Trećoj grupi zadatak je prikazati što više načina na koje mogu oživjeti zvukove u stripu.
Sve grupe svoj zadatak izrađuju u digitalnom alatu Pixton. Poveznice na svoje rezultate učenici će postaviti u virtualni prostor za suradnju Google Classroom, a zatim ih i predstaviti učenicima ostalih grupa.
Zajednički komentirajte dobivene rezultate, a možete i nagraditi grupu koja je bila najuspješnija.
U digitalnom alatu za suradnju u kojem provodite nastavu na daljinu, primjerice alatu MS Teams, objavite zadatak i rok za izvršavanje zadatka. Unaprijed izradite videozapis u digitalnom alatu Edpuzzle i učitajte ga uz svoju objavu. U videozapisu prikažite različite vrste umjetnosti (glazbu, slikarstvo, film, književnost...). Možete ih predstaviti u obliku fotografija, a pored svake pripremite pitanja koja su vezana za prepoznavanje određene vrste umjetnosti i njihova izražajna sredstva. Posljednji u videozapisu neka bude strip. U videozapis ugradite pitanja na koja učenici trebaju odgovoriti tijekom gledanja. Pitajte učenike koja su izražajna sredstva stripa i kako autori kroz sliku prenose zvukove, osjećaje i naglašavaju razne detalje kroz planove.
U svojoj objavi u digitalnom alatu MS Teams potaknite učenike na to da odgovaraju na postavljena pitanja iz videozapisa, a potom dogovorite vrijeme online sastanka. Tijekom online sastanka pokrenite raspravu o tome koja su izražajna sredstva bitna za pojedinu vrstu umjetnosti i što je umjetniku važno da bi se njome bavio, na koji način prenosi svoj doživljaj i kojim se alatima pritom služi. Tijekom sastanka objasnite učenicima što će raditi u nastavku aktivnosti.
Podijelite učenike u grupe s pomoću digitalnog alata ClassDojo. Neka učenici svake grupe otvore zajedničko čavrljanje. Neka učenici zaključke do kojih su došli tijekom razgovora i gledajući videozapis upisuju u umnu mapu koju izrađuju s pomoću digitalnog alata Coogle.
Unaprijed pripremite polazni tekst u Word dokumentu i podijelite ga sa svakom grupom, a svakoj grupi zadajte drugačiji zadatak vezan uz polazni tekst. Neka se pri rješavanju svojega zadatka učenici služe umnim mapama kao podsjetnicima.
Prvoj grupi zadatak je izraditi samo različite planove snimanja. Prije izrade s pomoću Google tražilice mogu istražiti primjere svakoga plana i proučiti ih.
Druga grupa imat će zadatak izraditi kadrove u kojima će prikazati različite osjećaje lika iz polaznoga teksta.
Trećoj grupi zadatak je prikazati što više načina na koje mogu oživjeti zvukove u stripu.
Sve grupe svoj zadatak izrađuju u digitalnom alatu Pixton. Poveznice na svoje rezultate učenici objavljuju ispod objave zadatka. Dogovorite s učenicima ponovno kratak online sastanak na kojem grupe predstavljaju rezultate svoga rada. Zajednički komentirajte dobivene rezultate, a možete i nagraditi grupu koja je bila najuspješnija.
U prilagodbi scenarija važno je imati na umu to da učenici s teškoćama predstavljaju heterogenu skupinu i da odabir prilagodbi te razinu i intenzitet podrške valja temeljiti na individualnim obilježjima pojedinog učenika (snagama, potrebama, specifičnim interesima i slično), kao i obilježjima same teškoće.
Postupke prilagodbe važno je osmisliti i provoditi u suradnji sa stručnim suradnikom škole, ovisno o vrsti teškoće koja je prisutna kod učenika (sa psihologom, edukacijskim rehabilitatorom, logopedom...).
Poučavanju učenika u radu s digitalnim alatima posvetite više vremena. Pokažite korake, zajedno ih s učenikom prođite te pružajte podršku učeniku dok samostalno ne ovlada digitalnim alatom. Pripremite pisane i/ili slikovne upute i korake u radu s digitalnim alatom kako bi poslije služili kao podsjetnik. Potičite i ohrabrujte učenika na služenje alatom. Njegujte rad s vršnjakom ili s pomoćnikom u nastavi.
Uputite učenika u ključne odrednice sadržaja prije gledanja videozapisa, zaustavite i komentirajte videozapis, usmjeravajte pažnju učenika na bitno, unaprijed zadajte predloške s pitanjima za praćenje videozapisa, pripremite sažetak koji će učenici dobiti poslije gledanja.
Učeniku s oštećenjem sluha priredite tekst videozapisa. Povećajte font ( 12 pt i veći) i prored između rečenica, rabite tip slova Arial, Verdana, Comic Sans te lijevo poravnajte tekst. Rabite pozadinu i boju teksta koja ga čini lako čitljivim i stvara jasan kontrast. Višestruko složene rečenice razlomite na jednostavne rečenice. Svaku rečenicu pišite u novi red.
Učeniku s teškoćama dajte jasnu ulogu u suradničkom učenju te odredite pravila ponašanja tijekom suradničkog učenja.
Važno je da u grupi budu učenici različitih osobina kako bi mogli učiti jedni od drugih i
međusobno si pružati podršku. Provjerite znaju li se učenici koristiti navedenim digitalnim alatima. Izradite pisane ili slikovne upute za korištenje.
Dodatne informacije o postupcima potpore učenicima s teškoćama možete potražiti u priručniku Didaktičko-metodičke upute za prirodoslovne predmete i matematiku za učenike s teškoćama i priručniku Smjernice za rad s učenicima s teškoćama te na mrežnoj stranici Hrvatske udruge za disleksiju u rubrici Kako pomoći − savjeti učiteljima.
Učenici koji žele mogu s pomoću Google tražilice ili školske knjižničarke potražiti stripove u kojima će pronaći primjere kadrova, planova snimanja, iskazivanje osjećaja i zvukova. Te primjere mogu fotografirati, a fotografije priložiti u prezentaciju napravljenu s pomoću digitalnog alata Genially u kojoj će objasniti o čemu se radi i kojem stripu pripadaju pojedine fotografije. Poveznicu na izrađene sadržaje postavljaju u alat Google Classroom kako bi ih i ostali učenici mogli proučiti, a to im može poslužiti i kao pomoć pri izradi zadatka.
Hrvatski pravopis (2013). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://pravopis.hr/pravila/
Hrvatska školska gramatika (2017). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje. https://gramatika.hr/
Težak, S. i Babić, S. (2009). Gramatika hrvatskog jezika (Priručnik za osnovno jezično obrazovanje). Zagreb: Školska knjiga.
Veliki rječnik hrvatskoga standardnog jezika (2015). Zagreb: Školska knjiga.
Školski rječnik hrvatskoga jezika (2012). Zagreb: Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje i Školska knjiga. rjecnik.hr
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.