Usmjerite učenike na kreiranje rada u bilježnici iscrtavanjem obrisa i izradom otisaka svojih ruku. Zatim tražite da u mnoštvu otisaka kadriraju dio koji bi se mogao iskoristiti kao završno djelo zahvaljujući kompoziciji i zastupljenosti principa oblikovanja kao što su simetrije ili kontrasti. Potaknite ih na razmišljanje o tome može li kvalitetno izvedeno djelo biti rezultat slučajnosti. Napomenite im da je riječ o zadatku u kojem nisu unaprijed usmjereni na oblikovanje rada kao cjeline. Podijelite učenike u grupe kako bi mogli uspostaviti kriterije i provesti vršnjačko vrednovanje. Diskutirajte s njima o kriterijima postavljenim u grupi. Pripremite primjere djela:
Podijelite učenike u četiri grupe koje će provesti istraživanje i definirati stav o formalnoj razini djela provjerom oblikovnih principa, npr. kontrasta, simetrije, ravnoteže i dominacije. Grupe će iznijeti mišljenje o tome koliko je slučajnost utjecala na oblikovanje djela.
Raspravljajte s učenicima o metodama rada kao što su otiskivanje i dripping. Istaknite da u sva četiri slučaja umjetnici upotrebljavaju slikarsku tehnologiju (boja, rendgenski zapis, litografija, otiskivanje i kapanje boje), ali i tijelo kako bi se realiziralo djelo.
Rezultate istraživanja - primjere, vremenski kontekst i kriterije - svaka grupa može predstaviti koristeći se digitalnim alatom Prezi. Na kraju aktivnosti raspravite s učenicima o tome koji im je dio zadatka bio najteži.
Prije početka aktivnosti pripremite primjere: Kora, Orator, Sveti Juraj, Vitruvijev čovjek.
Pokažite učenicima reprodukciju Leonardove interpretacije Vitruvijeva čovjeka (o. 1487.) te razgovarajte o proporcijama ljudskog tijela. Postavite tezu:
Kad raširimo ruke poput Vitruvijeva čovjeka, oko svakog od nas moći će se opisati kvadrat.
Napravite eksperiment u razredu tako da učenici stanu u položaj Vitruvijeva čovjeka, naprave fotografije te s pomoću digitalnog alata GeoGebra provjere valjanost teze. Kako bi realizirali zadatak, učenici će svoje fotografije priložiti u Geogebru i upotrijebiti alat - kvadrat preko fotografije. U slučaju poteškoća (krivi kut snimanja) možda će trebati napraviti nove fotografije. Nakon izvedbe ovog zadatka podijelite im vizuale Kore, Oratora i Svetog Jurja.
Zadatak je učenika da navedene primjere postave u alat Geogebra i pokušaju ucrtati kvadrat. Zadatak se može realizirati označavanjem osi simetrije i iscrtavanjem dužina ruku kako bi se iste podigle pod određenim kutom okomito na prethodno označenu os simetrije. Kad se označe osi podignutih ruku, moći će se ucrtati kvadrat na temelju poznatih točaka: vrh glave - peta na nozi i okomit pravac koji povezuje dvije ruke, što je dovoljno za rekonstrukciju kvadrata. Na kraju raspravite s učenicima o rješenjima i potaknite ih na razmišljanje o tome upotrebljavaju li se u različitim razdobljima iste proporcije. Zatim učenike podijelite u grupe kako bi proučili proporcije ljudskog tijela tijekom razdoblja.
Učenici će istražiti nekoliko prikaza ljudskog tijela u razdobljima romanike, gotike i renesanse. U svojim se istraživanjima mogu koristiti digitalnim alatom Geogebra ili sličnom aplikacijom po izboru. Proporcije mogu istražiti upisivanjem likova u kvadrat ili provjerom odnosa glave i ostatka tijela.
Romanika:
Gotika:
Renesansa:
Rezultate istraživanja učenici će prezentirati koristeći se digitalnim alatom Prezi. Za valjanost prezentacija potrebno je navesti podatke o razdoblju i rezultate istraživanja pokazati na konkretnim primjerima.
Naposljetku, uspoređuju se rezultati i raspravlja o načinu prikazivanja tijela u trima navedenim razdobljima.
Učenici koji žele znati više, istraživanje mogu nastaviti proučavanjem metode pojednostavnjivanja ljudskog tijela primjenom geometrije. Istraživanje može početi pitanjem:
Mogu li se proporcije ljudskog tijela prikazati uz pomoć geometrije?
Kako bi proveli ovu aktivnost, učenici mogu kombinirati praktičan i istraživački rad. Istraživački rad uključuje smjernice Villarda de Honnecourta za skiciranje s pomoću geometrijskih likova, crtež Luce Cambiasa s prevođenjem ljudskih likova u geometrijska tijela te shematske crteže Oscara Schlemmera. Tijekom aktivnosti učenici bi trebali eksperimentalno primijeniti te metode za prikazivanje ljudskih likova u vlastitim crtežima. Alat kojim se mogu koristiti u takvim aktivnostima jest Mathigon. Ulaskom u Mathigon potrebno je u izborniku izabrati opciju Polypad te zatim s pomoću poligona ili geometrijskih tijela oblikovati ljudske likove. Svoje radove, uz objašnjenje primjene izvornih metoda Honnecourta, Cambiasa i Schlemmera, mogu prezentirati u obliku infografika u digitalnom alatu Canva. Izložba radova mogla bi potaknuti na raspravu o primjeni takvih rješenja u suvremenom svijetu (robotika, SF filmovi, strip, kazalište).
Ponudite učenicima teme vezane za prikazivanje ljudskog tijela u razdobljima drevnog Egipta, antike i renesanse:
Učenici će formirati grupe ovisno o interesima, a svaka će grupa složiti društvenu igru u obliku lova na blago s pomoću digitalnog alata Goose Chase.
Zadatak se realizira u nekoliko vremenski definiranih faza: istraživanje, definiranje ciljeva, obrada informacija, pisanje scenarija, editiranje igre u zadanom formatu, provjera i prezentacija rada na projektu. Grupe će se organizirati s pomoću digitalnog alata Trello. Faze rada također će biti dokumentirane s pomoću digitalnog alata Trello, stoga se za potrebe završne prezentacije može rabiti vizualni ili videoformat. Prije početka rada učenici će u grupi raspraviti o ciljanim skupinama. Savjetuje se da igra bude primjerena dobi učenika.
Faze:
Špiljsko slikarstvo: Pech Merle
Robert Rauschenberg, Booster (1967.)
Yves Klein, Antropometrije (1960.)
Jackson Pollock: Dripping
Leonardo da Vinci, Vitruvijev čovjek (o. 1487.)
Benedetto Antelami: David
Gislebertus: Eva
Majstor Radovan: Adam
Zapadni portal katedrale u Reimsu
Verrocchio: Krist i nevjerni Toma
Ghiberti: Sveti Matej
Donatello: Zuccone
Faksimil bilježnice Villard de Honnecourta s objašnjenjima
Petrović, Đ.: Teoretičari proporcija; Građevinska knjiga, Beograd 1974.
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.