Pokažite učenicima snimku Dioklecijanove palače u Splitu iz zraka, a zatim ih tražite da se opredijele riječima pravilno ili nepravilno. Raspravljajte o organizaciji grada i ukažite na dijelove palače koji su još sačuvani - spomenite cardo i decumanus, zidine, mauzolej, centre poput peristila i trga izvan zidina palače. Objasnite pojam interpolacije. Napomenite da je riječ o umetanju objekata između postojećih građevina, a zatim pitajte učenike smatraju li da je na području Splita bilo mnoštvo interpolacija. Najavite da u nastavku sata slijede aktualne interpolacije koje su se realizirale u ovom ili prošlom stoljeću.
Projicirajte primjere: Plešuće kuće (1996.) Franka Gehryja i Vlade Milunića te Kunsthaus Petera Cooka i Colina Fourniera. Diskutirajte s učenicima o navedenim interpolacijama u kontekstu vremena i uklapanja u gradsko tkivo. Objasnite kategorizaciju interpolacija na sljedećim razinama: faksimil, prilagođavanje ambijentu, naglašavanje ili kontrast. Služeći se digitalnim alatom Mentimeter, testirajte učenička znanja vezana za kategorizaciju prikazanih primjera, a zatim raspravite o rezultatima ankete.
Spomenite važnije lokalne primjere interpolacije u svojem gradu. Učenici neka rade u parovima kako bi prokomentirali interpolacije od kojih neke mogu biti starije, a neke aktualne. Svaki će par izraditi snimke zadane interpolacije i istražiti kritičke tekstove koji se bave konkretnom interpolacijom. Za taj zadatak pripremite Realtimeboard jer omogućuje kolaboraciju uz postavljanje fotografija, poveznica, upisivanje komentara i dodavanje skica. Koristeći se navedenim alatom, učenici će postaviti fotografije i podatke o interpolacijama, svoja zapažanja na razini „ne sviđa/sviđa nam se jer...” te barem dva kritička novinska ili internetska teksta o zadanom primjeru interpolacije od kojih bi jedan tekst trebao biti negativno, a drugi afirmativno opredijeljen u odnosu prema interpolaciji. Na temelju predstavljenih bilježaka u alatu Realtimeboard raspravljajte o negativnim i afirmativnim kritikama pojedinih objekata. Ukažite učenicima na važnost izvora, ali uputite ih i na argumentaciju koja češće može biti vezana za politiku, a rjeđe za struku.
Motivirajte učenike koji žele znati više na istraživanje zgrade Kunsthaus u Grazu. Usmjerite ih na sljedeće teme:
Svoja će istraživanja provesti koristeći se digitalnim alatom Conceptboard. Neka oblikuju umne mape u kojima svaku od navedenih tema trebaju obraditi zasebno. Na temelju rezultata istraživanja potaknite učenike na raspravu o poziciji Kunsthausa u odnosu na arhitekturu 20. stoljeća i poziciji Kunsthausa u odnosu na okruženje u kojem se nalazi. Tijekom rasprave učenici će se koristiti rezultatima svojih istraživanja osvještavajući ulogu tehnologije u arhitekturi 20. stoljeća.
Tijekom ove aktivnosti učenici će istraživati realizirane interpolacije, stoga postavite sljedeće kriterije: funkcionalnost (prilagođenost planiranim djelatnostima), kontekstualizacija (uklapanje ili neuklapanje u okoliš), estetika (proporcije, primjena principa oblikovanja). Projicirajte Piramidu muzeja Louvre u Parizu i raspravljajte s učenicima o navedenim kriterijima: funkcionalnost (ulaz u muzej, kupnja ulaznica, usmjeravanje prema zbirkama), kontekstualizacija (staklena piramida smještena u središtu Pariza na trgu okruženom građevinama iz 17. stoljeća) i estetika (simetrija kojom se interpolacija povezuje sa simetričnim rasporedom zgrada Louvrea, prozirnost koja omogućuje da se okruženje vidi kroz staklo).
Usmjerite učenike na istraživanje interpolacija u gradu/mjestu u kojem žive. Neka naprave bilješke u e-portfoliju oblikovanom u Google učionici (Google Classroom). Kako bi se zadatak realizirao u Google učionici, potrebno je definirati predmet i školsku zadaću - e-portfolio uporabom Word dokumenta s Google Diska. Učenici će u e-portfolio postaviti svoje fotografije interpolacija, evidentirati ih vremenikom i kratkim komentarima. Mogu postaviti najviše pet primjera interpolacija.
Učenici će se u svojim komentarima osvrnuti na sljedeće kriterije: funkcionalnost, kontekstualizacija i estetika. U argumentaciji će se koristiti sljedećom konstrukcijom: „prednost ove interpolacije jest...“ ili „mana ove interpolacije jest...“. U Google učionici pripremite kolaborativnu prezentaciju sa slajdom za svakog učenika u kojoj će se predstaviti najuspješnije izvedene i najmanje uspješne interpolacije s argumentima za i protiv. Tijekom prezentiranja učenici trebaju izraditi bilješke kako bi na kraju aktivnosti mogli navesti koje se interpolacije najčešće ponavljaju. Zatim će, prema mišljenju većine učenika u razredu, izabrati najuspješniju i najlošiju interpolaciju.
Pripremite projekt izrade idejne interpolacije na zgradi škole koji će realizirati učenici. Za projekt je potrebno postaviti vremenik aktivnosti i odvojiti njegovu razvojnu fazu, prezentaciju i završni proizvod. Projekt će trajati 2-3 tjedna, a učenici će ga izvoditi u fazama. Kako bi bio što uspješnije izveden, u vrednovanje uključite proces rada, prezentaciju ostvarenja i završni produkt. Za izradu idejnog rješenja preporučuju se računalni programi koji omogućuju rad s layerima poput programa Krita, Adobe Photoshop, Gimp, Procreate.
Proces rada evidentirajte u Loomenu s pomoću aktivnosti Journal. To podrazumijeva unošenje objašnjenja, skica, fotografija zatečenog stanja, proces rada (screenshot dashboarda kako bi se vidjela faza rada u alatu) i završnu editiranu digitalnu intervenciju. Vi biste se trebali uključiti pri kraju prve trećine rada na projektu kako bi učenici iznijeli eventualne dvojbe, nejasnoće, ali i zapažanja. Za Vas je to prilika za provjeru autentičnosti rada i pisanje bilježaka.
Na kraju projekta učenici prezentiraju svoja rješenja u obliku infografike u digitalnom alatu Piktochart koji omogućuje kombinaciju teksta i slike. Njihova izlaganja trebaju obuhvatiti obrazloženje problema i fotografiju zatečenog stanja, digitalnu intervenciju uređivanjem fotografije zatečenog stanja te obrazloženje rješenja. Neka spomenu i funkcionalne i estetske kriterije. Gotove infografike podijelite putem alata Google Disk, a poveznicu postavite na stranicu škole.
Osigurajte jasne i jednostavne upute za uporabu alata Piktochart. Možete se koristiti vizualnim primjerima ili videozapisima koji detaljno objašnjavaju korake u izradi infografike. Osigurajte predloške ili obrasce infografika s unaprijed postavljenim okvirom za zatečeno stanje, digitalnu intervenciju, obrazloženje problema i obrazloženje rješenja. To će pomoći učenicima u organizaciji ideja i informacija na strukturiran način.
Pružite dodatnu tehničku podršku učenicima koji upotrebljavaju digitalne alate za uređivanje slika, osiguravajući im vodiče ili individualnu pomoć u radu u programima Krita, Adobe Photoshop, Gimp ili Procreate.
Dioklecijanova palača u Splitu
Frank Gehry, Vlado Milunić, Plešuće kuće (1996.)
Peter Cook, Colin Fournier, Kunsthaus
Piramida muzeja Louvre, Pariz
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.