Svrha aktivnosti jest upoznavanje s konstrukcijskim elementima gotičke katedrale i njihovo uspoređivanje sa suvremenim oblicima skeletne gradnje. Aktivnost je, zbog njezine složenosti, moguće provesti tijekom dva školska sata.
U uvodnom dijelu aktivnosti uputite učenike na analizu materijala i elemenata konstrukcije vlastitog stambenog prostora. Kako biste povećali dinamiku nastave, predlažemo da učenicima analizu materijala i konstrukcije vlastitog doma zadate za domaću zadaću. Analiza doma mora sadržavati osnovne pojmove kao što su cigla, armirani beton, željezna konstrukcija, skeletna konstrukcija, staklo, betonski piloni i sl.
Nakon analize vlastitog doma koju su odabrani učenici prezentirali u razredu, prijeđite na središnju aktivnost koja će učenike staviti u poziciju graditelja građevine koju istražuju.
Unaprijed pripremite popis pojmova koje će učenici, radeći u grupama, istraživati, prepoznavati, opisivati i tumačiti (funkciju). Pojmovi su sljedeći:
Pojmove projicirajte na platno kako bi tijekom aktivnosti bili neprestano vidljivi, a zatim učenike organizirajte u šest grupa i postavite im zadatak. Učenici će, koristeći se navedenim pojmovima, rekonstruirati postupak gradnje jedne gotičke crkve i jedne građevine iz 19. ili 20. stoljeća. Tijekom izvedbe zadatka pripremit će projekt koji će organizirati s pomoću digitalnog alata Trello. Stavivši se u ulogu graditelja, učenici definiraju zadatke po fazama: osmisliti projekt, odrediti faze gradnje, popisati potreban materijal, alate i sprave.
Učenici će se koristiti pametnim telefonima ili tabletima kako bi pristupili internetu, a nakon podjele poslova u grupi istražuju značenje pojmova i ulogu pojedinih elemenata konstrukcije u oblikovanju prostora. Trebaju odabrati odgovarajuće vizualne priloge kojima će ilustrirati faze projekta, a u predloženom digitalnom alatu organizirati sadržaj prezentacije koju će zatim u razredu izložiti objašnjavajući pritom elemente arhitekture, dijelove i funkciju prostora i konstrukcije.
Olakšajte učenicima istraživanje i predložite im sljedeće primjere:
Nakon što su sve grupe završile s izlaganjem, crtanjem na ploči ili u digitalnom alatu Meta Chart, izradite Vennov dijagram za usustavljivanje gradiva. Pitanjima navedite učenike na uočavanje specifičnosti i sličnosti analiziranih građevina, a zatim ih navedite na zaključak o tome da je jedinstvo slobodnog prostora postignuto inovativnim konstruktivnim rješenjima i/ili materijalima.
U zaključnom dijelu sata uputite učenike na analizu materijala i elemenata konstrukcije vlastitog stambenog prostora, a u nedostatku vremena zadajte im tu temu za domaću zadaću.
Svrha aktivnosti jest upoznavanje s konstrukcijskim elementima gotičke katedrale i njihovo uspoređivanje sa suvremenim oblicima skeletne gradnje.
Unaprijed pripremite popis pojmova koje će učenici, radeći u grupama, istraživati, prepoznavati, opisivati i tumačiti (funkciju). Pojmovi su sljedeći:
Pojmove postavite na dijeljeni zaslon kako bi tijekom aktivnosti bili neprestano vidljivi, a zatim učenike organizirajte u šest grupa i postavite im zadatak. Učenici će, koristeći se navedenim pojmovima, rekonstruirati postupak gradnje jedne gotičke crkve i jedne građevine iz 19. ili 20. stoljeća. Tijekom izvedbe zadatka trebaju pripremiti projekt, prikupiti potreban materijal (alate i sprave), a faze gradnje prikazati s pomoću crteža, fotografije i videoisječka koji će izraditi u digitalnom alatu Lino. U grupi će istražiti značenje pojmova i ulogu pojedinih elemenata konstrukcije u oblikovanju prostora. Neka odaberu odgovarajuće vizualne priloge za ilustraciju faze projekta, a zatim u predloženom digitalnom alatu trebaju organizirati sadržaj prezentacije. Gotovu prezentaciju trebaju izložiti u razredu objašnjavajući pritom elemente arhitekture, dijelove i funkciju prostora i konstrukcije.
Kako bismo učenicima olakšali istraživanje, predlažemo sljedeće primjere:
Zaključite sat razgovorom o sličnostima i razlikama gotičke i moderne konstrukcije.
Znatiželjnim učenicima predložite istraživanje kompozicijskih načela koja su definirala izgled gotičkih katedrala, a zatim ih uputite da na primjeru katedrale Notre Dame u Parizu istraže primjenu zlatnog reza, galerije kraljeva i gotičke triangulacije u oblikovanju fasade. Predložite učenicima oblikovanje vlastite gotičke katedrale na kojoj će primijeniti navedena načela s pomoću alata Blender.
Cilj je ove aktivnosti uputiti na široko rasprostranjenu primjenu rebrastog svođenja, pronaći početke tog oblika svodne konstrukcije, pratiti njezinu transformaciju tijekom stilova i razdoblja. Radi lakšeg razumijevanja statike gotičke konstrukcije, učenicima unaprijed za domaću zadaću možete zadati izradu gotičkog traveja s pomoću drvenih štapića, žice i papira, a onima sklonijim digitalnim alatima, zadajte da isti zadatak riješe u digitalnom alatu Tinkercad.
Važno je cjelovito razumijevanje upotrebe rebrastog svođenja u različitim kulturama i vjerama pa neka i zadatak bude tako postavljen. Podijeljeni u tročlane grupe učenici trebaju pronaći po jedan primjer maurske, bizantske, gotičke, renesansne i barokne arhitekture koja upotrebljava rebra kao konstruktivni element svoda i/ili kupole. Cilj je aktivnosti pronaći što više različitih primjera, a možete ih uputiti na istraživanje onih manje poznatih kao što su:
Svaka grupa rezultate istraživanja treba integrirati u obliku povijesne karte s pomoću digitalnog alata Thinglink. Neka prilože tlocrte, presjeke, fotografije i videoisječke o odabranim primjerima. Rezultate istraživanja grupe prezentiraju u razredu.
U zaključnom dijelu sata izradite na ploči ili u digitalnom alatu Tiki-Toki lentu vremena u koju trebate uvrstiti primjere koje su učenici analizirali. Povedite zatim razgovor o međusobnom utjecaju pojedinih kultura i vjera, protoku ideja i otkrića. Sat završite raspravom i pitanjem: Kako bi bilo da se međusobni utjecaji nisu često provodili ratovanjem?
Ako su učenici skloniji digitalnim alatima, pružite im mogućnost uporabe alternativnih alata za izradu gotičkog traveja, npr. alata Tinkercad. Osigurajte prilagođena sučelja u alatu koja omogućuju veću vidljivost i jednostavniju navigaciju za učenike s motoričkim poteškoćama. To može uključivati povećane ikone ili tekst, jasno označene gumbe ili prilagodljive opcije rasporeda. Učenici s motoričkim poteškoćama mogu upotrebljavati alternativne metode unosa umjesto tradicionalne tipkovnice ili miša. Neka se, primjerice, koriste alternativnim uređajima kao što su prilagođeni miševi, trackball, ploča osjetljiva na dodir ili pomoćne tehnologije (npr. skeniranje pokreta ili prepoznavanje glasa). Učenici s teškoćama često imaju i vlastite alternativne uređaje kojima se koriste u privatno vrijeme, stoga ih se ne ustručavajte pitati što je za njih najbolja opcija.
Predložite zainteresiranim učenicima istraživanje neogotičkih djela arhitekture kao što su Sagrada Familia u Barceloni i jedna od katedrala na području sjeverne Hrvatske (u Zagrebu, Đakovu ili Osijeku). Učenici rezultate istraživanja mogu prezentirati u razredu koristeći se digitalnim alatom H5P Course Presentation.
Komparativan pristup primijenjen u prethodnoj aktivnosti olakšat će učenicima razumijevanje principa oblikovanja sakralnog prostora kao sinteze tehnički inovativnih rješenja, primjene graditeljskih inovacija i duhovnih potreba čovjeka koje se često simbolički realiziraju uporabom svjetlosti. Fuziju navedenih komponenti moguće je prepoznati u hodočasničkoj crkvi Notre Dame du Haut u Ronchampu, projektu Le Corbusiera. Kratkim predavanjem i prezentacijom uvedite učenike u povijest i značenje same građevine, a zatim ih uputite na rad u parovima. Parovi preuzimaju sa zajedničke platforme interaktivni radni listić koji ste prethodno izradili s pomoću digitalnog alata Wizer. Radni listić sadržava tlocrt, presjek i dvije fotografije crkve iz različitih vizura, a na njemu je potrebno:
Rješavajući radni listić, učenici će usustaviti gradivo o tradicionalnoj sakralnoj arhitekturi, ali će i primijeniti poznate elemente u analizi njima nepoznatog primjera. Usporedbom tradicionalne i moderne sakralne arhitekture učenici će uspostaviti povezanost duhovnih komponenti tijekom pojedinih povijesnih razdoblja. Radni će listić postaviti na zajedničku platformu, a njihove je rezultate moguće vrednovati.
U drugoj fazi aktivnosti organizirajte učenike u četiri grupe. Neka osmisle zajednički prostor u kojem će se uvažavati duhovne i vjerske potrebe ili potrebe za opuštanjem svakog člana grupe. U radu neka se koriste digitalnim alatom Tinkercad. Predložite učenicima neka osmisle faze projekta: razgovor o duhovnim potrebama članova grupe, definiranje funkcije prostora, osmišljavanje njegova oblika i potrebne konstrukcije te načina osvjetljenja. Učenici će gotove radove postaviti na zajedničku platformu i prezentirati svoj projekt.
Zainteresiranim učenicima predložite istraživanje tzv. pet načela arhitekture koja su obilježila djela Le Corbusiera. Učenici mogu rezultate istraživanja prezentirati u razredu s pomoću alata H5P Course Presentation.
WHC Unesco, Chartres Cathedral
Labrouste, Bibliotheke Saint-Genevieve Pariz
Antun Ulrich, Vjesnikov neboder (1960.)
Ulrich, Antun. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021.
Empire State Building (1931.)
Ribat u Soussi (8. st.)
Mosque of Córdoba, oblici svođenja
Le Corbusier, Notre Dame du Haut (1955.)
Le Corbusier. Hrvatska enciklopedija, mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2021.
Le Corbusier, Pet načela arhitekture
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.