Svrha scenarija poučavanja, koji zbog složenosti aktivnosti možete provesti tijekom dva nastavna sata, jest ukazati na logičku povezanost uporabe materijala i graditeljske tehnologije u oblikovanju prostora. Graditeljska inovativnost omogućila je Rimljanima posve nov pristup oblikovanju prostora usporediv sa suvremenim graditeljskim tehnologijama: golemi graditeljski projekti profanih prostora javne namjene usporedivi su samo s onima iz 19. i 20. stoljeća. No, što im je zajedničko? Uporaba betona. Radi boljeg razumijevanja problema, potaknite učenike na razmišljanje i opisivanje odnosa nosača i tereta u njima poznatim oblicima građevina golemih raspona svodova. Neka opišu kako je riješeno pitanje svođenja koncertnih i sportskih dvorana, bazena, velikih izložbenih/sajamskih prostora, višekatnih trgovačkih centara i slično. Učenici će na taj način osvijestiti kako goleme jedinstvene prostore zasvođuje oku skrivena nosiva konstrukcija. Sadržaj koji je potrebno obraditi, možete podijeliti u manje istraživačke teme objedinjene u dvije krovne teme: izgradnja carskog Rima i obnova spaljenog Chicaga 1871. godine. Podteme mogu biti sljedeće:
Učenici će, podijeljeni u manje grupe, odabrati jednu od predloženih tema, a putem pametnog telefona ili tableta pretražit će izvore i prikupiti podatke. Rezultate istraživanja neka pohrane na zajedničku platformu. Neka zabilježe podatke i prilože vizualne materijale i poveznice. Zatim se grupe udružuju u timove Projekt Rim i Projekt Chicago čiji je zadatak izraditi fotoalbum o tijeku gradnje carskog Rima krajem 2. stoljeća i obnovi Chicaga nakon požara. Album će izraditi s pomoću digitalnog alata Adobe Spark Video koristeći se aplikacijom Photo Collage. Gotove albume neka prezentiraju u razredu.
Zaključite aktivnost razgovorom s učenicima o zajedničkim obilježjima izgradnje Rima i Chicaga. Neka tu gradnju usporede sa suvremenom gradnjom u Hrvatskoj. Raspravite o uporabi inovativnih graditeljskih tehnologija u izgradnji građevina javne namjene (trgovina, građevina namijenjenih sportskim ili kulturnim događajima) pa navedite učenike na zaključak o tome koja je namjena prevladavala u pojedinom razdoblju.
Graditeljska inovativnost omogućila je Rimljanima posve nov pristup oblikovanju prostora usporediv sa suvremenim graditeljskim tehnologijama: golemi graditeljski projekti profanih prostora javne namjene usporedivi su samo s onima iz 19. i 20. stoljeća. No, što im je zajedničko? Uporaba betona. Sadržaj koji je potrebno obraditi, možete podijeliti u manje istraživačke teme objedinjene u dvije krovne teme: izgradnja carskog Rima i obnova spaljenog Chicaga 1871. godine. Podteme mogu biti sljedeće:
Učenici će, podijeljeni u manje grupe, odabrati jednu od predloženih tema, a putem pametnog telefona ili tableta pretražit će izvore i prikupiti podatke. Rezultate istraživanja neka pohrane na zajedničkoj platformi. Potaknite ih na to da zabilježe podatke i prilože vizualne materijale i poveznice s pomoću digitalnog alata ThingLink.
Predložite zainteresiranim učenicima provedbu projekta Stadion – nekad i danas u sklopu kojeg će prezentirati povijest izgradnje javnih borilišta od Koloseuma do današnjih stadiona s naglaskom na materijale i tehnologiju gradnje. Kao izvor u kojem mogu pronaći primjere inovativnih oblika gradnje, predložite članak o stadionima na kojima se igralo tijekom Svjetskog nogometnog prvenstva Katar 2022.
Hrvatska moderna graditeljska baština zaslužuje revalorizaciju pa predlažemo da u duhu osvještavanja njezine vrijednosti, aktivnost posvetimo istraživanju arhitekture u Hrvatskoj u 20. i 21. stoljeću. Neka učenici za domaću zadaću popišu nebodere ili veće građevine u neposrednom arhitektonskom okolišu. Time ćete osigurati realizaciju aktivnosti tijekom jednog nastavnog sata. Učenici će u paru istražiti jedan od predloženih objekata ili urbanih sklopova i analizirati ga prema sljedećim kriterijima:
Predlažemo da primjeri budu kronološki, stilski i regionalno što raznovrsniji te da obuhvate primjere betonske skeletne konstrukcije od prvog zagrebačkog nebodera iz 1933. godine Slavka Löwyja u Gundulićevoj ulici do Dalmatia Towera Otta Barića izgrađenog u Splitu 2020. godine. Učenici će radeći u parovima, putem pametnih telefona ili tableta istražiti izvore, a zatim će oblikovati kraći tekst prema gore navedenim kriterijima i uvrstiti ga na kartu Hrvatske obilježavajući lokaciju objekta. Poveznicu za slijepu kartu Hrvatske podijelite učenicima putem zajedničke platforme. Karta Hrvatske nadopunjava se u digitalnom alatu ThingLink pa osim kratkog teksta može sadržavati fotografije i kratke videoisječke. Nadograđujući ju svojim prilozima, učenici u paru izrađuju razrednu kartu moderne hrvatske arhitekture, a zatim svaki par ukratko predstavlja analizirano djelo.
Poželjno je predložiti učenicima primjere lokalne graditeljske baštine koja uključuje poslovne i stambene nebodere.
Aktivnost zaključite razgovorom o kvaliteti boravka u pojedinim gradskim četvrtima kao što su Split 3, Zapruđe i Mamutica u Zagrebu, Riječki neboder, Eurodom Osijek i slično.
Malo je poznata činjenica da su spomenici industrijske arhitekture često i najstariji primjeri primjene inovativnih graditeljskih tehnika. Jedan je takav primjer OLT – Osječka ljevaonica željeza i tvornica strojeva izgrađena 1912. godine. Riječ je o prvom primjeru armirano-betonske konstrukcije u Hrvatskoj. Nažalost, sudbina velikih industrijskih kompleksa prepustila je spomenike industrijske arhitekture propadanju. Kako bismo osvijestili potrebu za njezinom zaštitom, predlažemo provedbu aktivnosti koja će revitalizirati takve prostore.
Učenici će, radeći u manjim grupama, osmisliti projekte rekonstrukcije i/ili revitalizacije industrijske baštine Hrvatske na primjerima lokalne arhitekture. To mogu biti sljedeće građevine: OLT, zagrebačka Tvornica ulja, Nada Dimić i Paromlin, splitska Jugoplastika i Cementara, sinjska Cetinka, čakovečki MTČ, varaždinska Vajda, riječka Hartijera, Šećerana, Tvornica turbina, hotelski kompleksi Kupari i Malinska, Društveni centar Rojc i pulske kasarne i slično.
Za početak uvedite učenike u problem napuštenih i zapuštenih proizvodnih prostora njihova kraja pa istraživanje postavite prema sljedećim smjernicama:
Učenici će istražiti odabrani primjer te pohraniti podatke i vizualni materijal radeći na zajedničkoj platformi, a zatim će oblikovati lažni novinski članak kojim izvještavaju o rekonstrukciji i revitalizaciji istraživanog primjera. Zadatak izvršavaju s pomoću digitalnog alata Fodey Newspaper. Projekt neka predstave u razredu.
Uputite učenike na istraživanje talijanskih i hrvatskih primjera revitalizacije djela industrijskog graditeljstva. Predložite učenicima izradu fotoalbuma u kojem će usporediti dva odabrana projekta u alatu LunaPic.
Henry Sullivan, Auditorium Building
Sullivan, Carson, Pirie, Scott Building
Želite nam reći svoje mišljenje o ovom sadržaju ili ste uočili grešku? Javite nam to popunjavanjem ovog obrasca. Vaše povratne informacije su nam važne.